Ras som kan tolereras av allergiker

Mina Papillons har många allergiker tålt. Kanske värt att åka till uppfödare och hälsa på för att utvärdera. 😊
 
Min lillebror är allergisk, men det har fungerat med mina Shih tzus samt att han själv har en Dvärgschnauzer.

Men som tidigare svarat så är det ju väldigt inviduellt vilka man klarar och inte.
 
Min allergiska vän tål mina nuvarande hundar som är av raserna shih tzu pudel och bichon frise.
Förut hade jag en blandras mellan labrador och schäfer och terrier och då kunde min allergiska vän inte ens åka i min bil även om inte hunden var med. Med nuvarande hundar kan hon gosa och mysa hur mycket som helst 👍
 
Mina systrar har båda partners som är allergiska, en kompis har också en partner som är allergisk; ingen reagerar på mina aussies, men däremot är alla extremt allergiska mot Benji som är en labbe.

Skulle ändå aldrig drömma om att kalla aussies för allergivänliga- eller vänta, då kanske man kan ta 50 papp för valparna? :angel:
 
Att raser som t ex pudel ofta tåls bättre av allergiker är delvis för att dessa hundar badas regelbundet. Det ska ju även finnas ett speciellt hundschampo som ska underlätta för allergiker.
Valpar är ofta betydligt jobbigare för allergiker än vuxna hundar, så satsa på en vuxen hund, helst en som din mamma kan ha på prov under en period, så att hon märker om det fungerar eller ej.
 
Att raser som t ex pudel ofta tåls bättre av allergiker är delvis för att dessa hundar badas regelbundet. Det ska ju även finnas ett speciellt hundschampo som ska underlätta för allergiker.
Valpar är ofta betydligt jobbigare för allergiker än vuxna hundar, så satsa på en vuxen hund, helst en som din mamma kan ha på prov under en period, så att hon märker om det fungerar eller ej.
Fast jag har pudel och hon badar inte oftare än min bichon frise eller min shih tzu dvs nästan bara i sjön på sommaren och någon gång när dom är väldigt smutsiga vintertid så jag vet inte om det skulle bero på att dom badas ofta i mitt fall iaf 🙈
 
Tack för alla svar! 😍

Tror att det är dumt att skaffa en som fället i och med att städningen blir svårare.. Pudel och nån bichon/shizu lät nästan bäst att börja kika på så får vi ta det därifrån.

Utan att veta känns det som svårast att få lov att låna en hund för att se om man tål den, men utan lån först kommer mamma inte våga köpa (bra för alla iofs).
 
Min sambo och min mammas exsambo är allergiska. De klarar av våra tikar mycket bättre än våra hanar. Vi har dalmatiner så ingen allergivänlig ras i sig, men de märker stora skillnader på könen. Min sambo reagerar mest på saliv men även av att bara vara i samma rum. Mammas exsambo reagerar bara på att vara i samma rum.
 
Jag är allergisk mot hundar. Absolut värst allergier har schäfer, dobermann, labrador, pudel och rottweiler utöst. Tikar värre än hanar och kastrerade hundar oavsett kön värst. Min dansk-svenska gårdshund har jag inga allergiska symptom av trots att han alltid är med mig, även i sängen. Tidigare hade jag en blandras, dansk-svenskgårdshund och jackrussel, han var långhårig och jag tålde honom väl men inte om han var mot bar hud. Då började det klia.
Innan honom hade jag en annan blandras som var spets, stövare, gråhund, collie och golden. Han kunde inte sova hos mig och när han fällde, även stressfällning hos t ex veterinären kände jag av allergin men annars gick det bra. Innan honom hade jag en schäfer-labrador, honom tålde jag om han inte låg mot bar hud eller nära mig i sängen. Alla mina har varit intakta hanar.
 
Senast ändrad:
Jag är allergisk och verkar tåla hundar som dreglar mycket sämst, det har varit boxer och fransk bulldog. Reagerade direkt på huden när en ”staffe” slickade på mig. Den ena frallan var en valp och då fick jag faktiskt gå därifrån. Med bara den vuxna hunden där gick det okej...

Har gått bra att vara i samma hus där det bor en australian cattle dog (tror jag det var) men hunden var i ett eget rum. Huset var dock inte (!) välstädat... Även labrador har gått bra.

Min allergi har dock blivit sämre med åren.
 
Vi köpte dvärgpudel pga att brorsan var allergisk. Vi hade en golden innan som vi fick lov att omplacera pga hans allergi, sen var vi utan hund i flera år, men eftersom både mamma och vi barn var uppväxta med hund så höll vi på att krevera!

Jag hittade en artikel om just pudel och att dom kunde vara allergivänliga, berättade det för mamma och hon höll på att smälla av! ”Aldrig att vi ska ha en sån där tanthund!!!”

Hon hade då haft boxer och Newfoundland, och pappa hade mest haft schäfrar, så det var ju en stor skillnad. Men tillslut så lyckades vi tjata hål i huvudet på henne, hittade en kennel som födde upp pudel i samma stad, och efter många om och men och ihopjobbade pengar för mig och brorsan så gick hon med på att kontakta kenneln. Hon berättade att brorsan var allergisk när han var yngre, och undrade om vi fick komma och hälsa på. Vi var dit fler gånger innan valparna kom, sen träffade vi valparna många gånger också och brorsan kände inte av dom alls!

Vi köpte då en liten hane, och herregud vilken trevlig hund! Lättsam, men inte vek, rolig, snäll och tuff! Tyvärr så blev han bara 10 år då han fick diskbråck som vi inte fick någon ordning på... 😔 Annars så säger dom ju att pudlarna kan bli lite äldre. Brorsan kände aldrig av honom en enda gång under dessa år. Det enda negativa är pälsen som växer och växer och växer... Vi köpte klippmaskin tidigt och klippte ner honom helt till sommaren sen lät vi det växa ut över vintern, och klippte bara ansiktet och tassarna då. Det bör ju även plockas päls ur öronen på dom, annars så sätter dom igen. Kanske det beror på hur mycket behåring hunden har, våran Toy var väldigt ”pälsig”. På vintern hade han overall på sig när det var kramsnö, annars så fastnade snön i pälsen och han fick benen fulla med snöbollar. 🙈 Det tar även tiiiid för pälsen att torka, hårfön och borste var bästa vännen! Naturligtvis så går det ju att hålla pälsen kortare så man slipper detta problem helt, men då vi har runt -20 på vintern så var det skönt för han att ha pälsen.

Pudel är mycket hund i en liten förpackning. På ett mycket bra sätt! Jag minns den hunden med glädje och blir varm i hjärtat när jag tänker på honom. Jag hade absolut kunnat tänka mig pudel igen, men då jag vill kunna ha med mig hunden i stallet så är inte pälsen så praktiskt... ALLT fastnat! Men man vet aldrig! Finns ju overaller som sagt! 😉
 
Vi köpte dvärgpudel pga att brorsan var allergisk. Vi hade en golden innan som vi fick lov att omplacera pga hans allergi, sen var vi utan hund i flera år, men eftersom både mamma och vi barn var uppväxta med hund så höll vi på att krevera!

Jag hittade en artikel om just pudel och att dom kunde vara allergivänliga, berättade det för mamma och hon höll på att smälla av! ”Aldrig att vi ska ha en sån där tanthund!!!”

Hon hade då haft boxer och Newfoundland, och pappa hade mest haft schäfrar, så det var ju en stor skillnad. Men tillslut så lyckades vi tjata hål i huvudet på henne, hittade en kennel som födde upp pudel i samma stad, och efter många om och men och ihopjobbade pengar för mig och brorsan så gick hon med på att kontakta kenneln. Hon berättade att brorsan var allergisk när han var yngre, och undrade om vi fick komma och hälsa på. Vi var dit fler gånger innan valparna kom, sen träffade vi valparna många gånger också och brorsan kände inte av dom alls!

Vi köpte då en liten hane, och herregud vilken trevlig hund! Lättsam, men inte vek, rolig, snäll och tuff! Tyvärr så blev han bara 10 år då han fick diskbråck som vi inte fick någon ordning på... 😔 Annars så säger dom ju att pudlarna kan bli lite äldre. Brorsan kände aldrig av honom en enda gång under dessa år. Det enda negativa är pälsen som växer och växer och växer... Vi köpte klippmaskin tidigt och klippte ner honom helt till sommaren sen lät vi det växa ut över vintern, och klippte bara ansiktet och tassarna då. Det bör ju även plockas päls ur öronen på dom, annars så sätter dom igen. Kanske det beror på hur mycket behåring hunden har, våran Toy var väldigt ”pälsig”. På vintern hade han overall på sig när det var kramsnö, annars så fastnade snön i pälsen och han fick benen fulla med snöbollar. 🙈 Det tar även tiiiid för pälsen att torka, hårfön och borste var bästa vännen! Naturligtvis så går det ju att hålla pälsen kortare så man slipper detta problem helt, men då vi har runt -20 på vintern så var det skönt för han att ha pälsen.

Pudel är mycket hund i en liten förpackning. På ett mycket bra sätt! Jag minns den hunden med glädje och blir varm i hjärtat när jag tänker på honom. Jag hade absolut kunnat tänka mig pudel igen, men då jag vill kunna ha med mig hunden i stallet så är inte pälsen så praktiskt... ALLT fastnat! Men man vet aldrig! Finns ju overaller som sagt! 😉
Instämmer, pudel är en fantastiskt trevlig ras som jag också kunnat tänka mig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 601
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 003
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp