Ras som kan tolereras av allergiker

Monkie

Trådstartare
Finns det någon ras som kan tolereras av allergiker?
Ska i så fall vara en liten sällskapshund till pensionär 😊.
(till min mamma)
Om det finns någon så kommer hon testa så hon säkert tål den innan det blir aktuellt.
 
Problemet med "allergivänliga" hundar är att det kan variera även inom samma ras. Jag har tex varit med om att allergiker kunnat sitta och kela hur mycket som helst med min första hund, men inte klarade av hennes dotter.

Om din mor gärna vill ha hund, kolla efter lämpliga omplaceringar och be om att få ha dem på prov innan köp. Valpar är mer allergiframkallande än vuxna hundar.

Vet ni om det är hundens saliv eller päls som är allergiframkallande? Är det saliven kanske det är bra att välja en hund som inte så gärna pussas, är det pälsen kan det vara så att vissa pälstyper fungerar bättre än andra. Min mors ex-partner var kattallergisk, men det visade sig att han klarade långhåriga katter mycket bättre än korthåriga, trots att de långhåriga vi hade fällde en hel del. Varför? Ingen aning. Vi var bara glada att det fungerade.
 
Generellt funkar väl ofta krullpälsade och strävhåriga bättre, men det är ju såklart individuellt. Ska det vara liten sällskapshund hade jag börjat med att kika på dvärgpudel eller liknande.
 
Problemet med "allergivänliga" hundar är att det kan variera även inom samma ras. Jag har tex varit med om att allergiker kunnat sitta och kela hur mycket som helst med min första hund, men inte klarade av hennes dotter.

Om din mor gärna vill ha hund, kolla efter lämpliga omplaceringar och be om att få ha dem på prov innan köp. Valpar är mer allergiframkallande än vuxna hundar.

Vet ni om det är hundens saliv eller päls som är allergiframkallande? Är det saliven kanske det är bra att välja en hund som inte så gärna pussas, är det pälsen kan det vara så att vissa pälstyper fungerar bättre än andra. Min mors ex-partner var kattallergisk, men det visade sig att han klarade långhåriga katter mycket bättre än korthåriga, trots att de långhåriga vi hade fällde en hel del. Varför? Ingen aning. Vi var bara glada att det fungerade.
Osäker på om det är päls eller saliv. Vet du vad man brukar ta allergitestet på? Bra tips om omplacering, visste inte att valpar var mer allergiframkallande!
Generellt funkar väl ofta krullpälsade och strävhåriga bättre, men det är ju såklart individuellt. Ska det vara liten sällskapshund hade jag börjat med att kika på dvärgpudel eller liknande.
Och @pepp
Ska kika på pudel! Har inte träffat så många, knappt någon, men verkar vara käcka och lättlärda!
 
Osäker på om det är päls eller saliv. Vet du vad man brukar ta allergitestet på? Bra tips om omplacering, visste inte att valpar var mer allergiframkallande!

Och @pepp
Ska kika på pudel! Har inte träffat så många, knappt någon, men verkar vara käcka och lättlärda!

Pudel är en fantastisk ras (inte alls partisk här :D ) Vet att många har fördomar, men efter att ha träffat Totte så har dom ofta ändrat sig!
 
Mannen i familjen som har kenneln som Nora kommer ifrån är allergisk mot hundar men har som sagt kennel och nästan alltid 5-6 hundar hemma. Men jag tror det är väldigt individuellt från person till person, och hund till hund.

Det är staffar de har 😍
 
Mannen i familjen som har kenneln som Nora kommer ifrån är allergisk mot hundar men har som sagt kennel och nästan alltid 5-6 hundar hemma. Men jag tror det är väldigt individuellt från person till person, och hund till hund.

Det är staffar de har 😍
Staffe vill jag ha! 😍
Inte mammas typ av hund dock, hon vill ha av mindre /lättare 😊
 
Jag har träffat både Basenji och Samojed som varit allergivänliga, rekommenderar att träffa/testa dessa om ni kan.
 
Jag är uppväxt med en allergisk bror, efter många tester fram och tillbaka skaffade familjen en coton de tulear som han klarade av.
 
Generellt så är hundraser som inte fäller, utan måste trimmas eller klippas, bättre för pälsallergiker. Men om man är allergisk mot saliv eller stöv så finns det nog ingen ras som är lämplig, tyvärr.
Sen kan det vara mycket individuellt såklart, som flera har skrivit.
Men någon ras (eller blandras) som är allergivänlig på riktigt, det finns inte. Det är bara marknadsföring.
 
Det går ju aldrig att vara helt säker, men två av mina partners har varit allergiska mot hund men tålt ceasar en kastrerad tibetansk terrier tillräckligt väl för att kunna bo med honom utan några märkbara problem. Min syster tål honom med, men hennes hundallergi har blivit bättre i vuxen ålder.
 
Generellt så är hundraser som inte fäller, utan måste trimmas eller klippas, bättre för pälsallergiker. Men om man är allergisk mot saliv eller stöv så finns det nog ingen ras som är lämplig, tyvärr.
Sen kan det vara mycket individuellt såklart, som flera har skrivit.
Men någon ras (eller blandras) som är allergivänlig på riktigt, det finns inte. Det är bara marknadsföring.
Men det är ju inte pälsen man är allergisk för. Man är allergisk mot protein som finns i djurens saliv, hudceller och talgkörtlar.

Man är alltså allergisk mot samma sak, men vissa hundar verkar utsöndra mindre protein.

Kl
Pudel, bichon och dylika raser bruksr ofta funka. Speciellt om man inte låter hunden slicka på en eller låter hunden ligga så mycket hud mot hud.
 
Jag är allergisk, men klarar vissa hundar. Pudel och Schnauzer är de som funkar bäst av de jag umgåtts med. Även en strävhårig Parson Russell som en barndomsvän hade. Det som jag märkt är att jag framför allt är allergisk mot hanhundar. Tikar funkar mycket bättre! Så det kan vara något att fundera på också 🙂
 
Kort svar: nej det finns inga allergivänliga hundar.

Längre svar: men det går att prova sig fram med enskilda hundindivider. En person som dock är kraftigt allergisk mot hund bör inte leva ihop med hund alls.

- det man ofta är allergisk mot är det protein som finns i saliv, urin och talgkörtlar på hunden. Det kan dock vara bra att veta att allergi mot hund är betydligt mindre vanligt än allergi mot katt. Det är precis som någon annan skrivit längre upp i denna tråd inte heller pälsen man är allergisk mot utan vissa proteiner (vilka tyvärr utsöndras och fastnar i pälsen). Man bör först utröna med hjälp av läkare att det verkligen är proteinet CanF (1,2,3,4,5,6,7) som man är allergisk mot.

- det är därför mindre lämpligt att välja raser som släpper mycket underull, eftersom man då låter de allergiframkallande proteinerna som sitter i underullen virvla runt i sitt hem. Likaså är hundar med mycket fett i pälsen inte att rekommendera då hundhår med fettet (innehållandes allergenerna) släps och virvlar runt i hemmet. Man bör också se till hundens storlek. En mindre hund utsöndrar en mindre faktisk mängd allergen än en stor hund.

- mot bakgrund av ovan kan, med betoning på KAN, krull- och strävhåriga hundar eventuellt fungera bättre eftersom de släpper mindre mängd ull och päls inomhus. Strävhåriga hundar har dock ofta underull, men den behöver kammas ur. En allergisk person bör inte trimma eller ullkamma en strävhårig hund.

- vidare kan man bada sin hund med allergiminskade schampo och balsam (googla på allergenius). Då bör man också välja en ras som inte mår dåligt av att bada oftare än andra raser. Pudel och bichonerna är en sådana raser som går att bada relativt ofta för att pälsen ska vara i bra skick. OBS! Detta förutsätter att den individuella hunden inte har någon form av hudproblem. Strävhåriga hundar bör inte badas för ofta eftersom det försvårar trimningen och gör att hunden kan få ont

Ofta hör man att raser som pudel och schnauzer (dvärg, mellan, riesen) är allergivänliga. För vissa allergiker funkar de säkert bra, för andra funkar de inte. Jag har två dvärgschnauzrar och en allergisk syster. Hon tål ingen av mina hundar.

- undvik raser där hudåkommor är vanligt förekommande. Torr och fnasig hud pga hudåkommor kan innebära att hunden utsöndrar mer allergener pga obalans i huden.

- inred hemmet med möbler som är lätta att göra rent. Ha regler för vilka möbler hunden får respektive inte får vara i.

- STÄDA OFTA
- tillåt inte hunden i sovrum och absolut inte i sängen.
- köp luftrenare godkänd av astma- och allergiförbundet.
- våttorka golven ofta. Dammsug med dammsugare som har särskilt HEPA-filter.
- lär hunden att inte slicka.
- tvätta filter, kuddar, liggunderlag etc ofta om hunden kommit i kontakt med dessa.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 602
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 003
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp