Bild
 

Bifogade filer

  • F178D565-16BB-4334-8ED5-2D12CA9431D2.jpeg
    F178D565-16BB-4334-8ED5-2D12CA9431D2.jpeg
    310,8 KB · Visningar: 413
Nej, jag skulle gissa korsning. Fullblod/nordsvensk är det första som kom upp i mitt huvud. Konstig vinkel på fotot som kanske bidrar till min gissning.
 
Här ser hästen faktiskt väldigt annorlunda ut mot första bilden. Mycket nättare och mer fullblodslik på den här bilden. Kan absolut se ut som ett halvblod då variationen på halvbloden är rätt stor beroende på linjer och avel.
Själv tycker jag den är lite kortbent eller möjligen lite grov för att vara ett halvblod men ja jag kallar den halvblod för övrigt har den okänd härstamning importerad från Litauen. Hur det kan finnas födelsedatum på hästen men inte några föräldrars namn är dock för mig en gåta.
 
På första bilden såg det ut som att hästen hade väldigt grova ben och mycket hovskägg med ett nätt fullblodslikt huvud. Ser nästan inte ut som samma häst på dom andra fotona. Men det beror nog den väldigt dåliga vinkeln taget nedifrån. Då blir benen oproportionerliga mot resten av hästens kropp.
Själv tycker jag den är lite kortbent eller möjligen lite grov för att vara ett halvblod men ja jag kallar den halvblod för övrigt har den okänd härstamning importerad från Litauen. Hur det kan finnas födelsedatum på hästen men inte några föräldrars namn är dock för mig en gåta.
Den påminner faktiskt om dom äldre svenska halvbloden på bild 2 och 3. Lite lång med kortare ben (lågställd), men din har ett ganska fint huvud mot hur dom äldre svenska halvbloden ofta kan se ut. Nästan lite ädelt.
Kan nog absolut vara någon form av Litauisk ridhäst/varmblod.
Som kag förstått det så korsar/korsade man väldigt friskt i Litauen. Inte lika vanligt med import och förädling av tyskt/belgiskt/holländskt blod där utan mer avel på det som finns.
 
Senast ändrad:
Nu vet jag ju inte hullet på hästen, men den liknar (både färg och exteriör) en kompis häst som har fullblodsmamma och halvblodspappa. Dock när den hästen är eh en smula sommarrund. ;)
 
Själv tycker jag den är lite kortbent eller möjligen lite grov för att vara ett halvblod men ja jag kallar den halvblod för övrigt har den okänd härstamning importerad från Litauen. Hur det kan finnas födelsedatum på hästen men inte några föräldrars namn är dock för mig en gåta.
För att föräldrarna saknar stam eller att uppfödaren inte betalat alla avgifter. Det brukar vara de vanligaste orsakerna.
 
Själv tycker jag den är lite kortbent eller möjligen lite grov för att vara ett halvblod men ja jag kallar den halvblod för övrigt har den okänd härstamning importerad från Litauen. Hur det kan finnas födelsedatum på hästen men inte några föräldrars namn är dock för mig en gåta.

Den liknar andra hästar som jag sett på ridskolor som också varit importer från Baltikum. Vad de haft för bakgrund vet jag inte.

Troligtvis står de som okända eftersom de inte är godkända för avel i nån ras eller så är födelsedatumet en gissning bara.
 
För att föräldrarna saknar stam eller att uppfödaren inte betalat alla avgifter. Det brukar vara de vanligaste orsakerna.
Ja, precis. Jag vet ett sv hbl som har födelseår i blå basen men okänd stam, okänd ras och okänd uppfödare. Och då var det uppfödaren som registrerade den. Så stammen är ju känd av de som känner hästen men inte officiellt.

Kan väl också vara så att originalpasset kommit bort så den har fått nytt pass och då har man inte brytt om att ange föräldrarna för det krävs väl nytt dna-test?
 
Ja, precis. Jag vet ett sv hbl som har födelseår i blå basen men okänd stam, okänd ras och okänd uppfödare. Och då var det uppfödaren som registrerade den. Så stammen är ju känd av de som känner hästen men inte officiellt.

Kan väl också vara så att originalpasset kommit bort så den har fått nytt pass och då har man inte brytt om att ange föräldrarna för det krävs väl nytt dna-test?
Olika förbund har olika regler, jag vet inte vad som krävs där.

När jag köpte häst för 20 år sen hade säljaren tappat bort papprena men jag hade reg numret. Fick bytt pass av ASVH utan dna-test. Hon var ju inte testad för man gjorde inte det när hon föddes, men blodtypad mot fadern då hon kom till via semin.
 
Svårt att se på bilderna, men halvblod kan ju se väldigt olika ut så uteslutet känns det inte. Möjligen ser den lite liten ut?
 
Runt 160 cm hög är hästen. Ska titta i passet efter nummer och återkommer eftersom det finns födelsedatum på hästen är det väl inte uteslutet att det finns härstamning men att den av någon anledning inte finns med i passet.
 
Jag har hittat en ras som jag tycker min häst liknar mycket, ukrainskt varmblod. Denna ras ska vara nån korsning mellan trakehner, hannoveranare och fullblod. Vet ju inte om den är just den rasen men liknar mycket tycker jag.
 

Bifogade filer

  • Ukrainian-Riding-Horse-Mare.jpg
    Ukrainian-Riding-Horse-Mare.jpg
    31,5 KB · Visningar: 199

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 441
Avel Undrar om någon har en avkomma efter korsningshingsten Järingsholms El Pequeno Luchador? Han är arab/halvblod.
Svar
1
· Visningar
650
Senast: Görel
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Görel
·
Avel Jag har för första gången snubblat över primitive traits och primitive breeds/primitiva egenskaper/raser på häst och undrar om någon...
2
Svar
34
· Visningar
2 568
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp