Rasen amerikansk curly

Islandshästryttare

Trådstartare
Har ridit en amerikansk curly några gånger och blev lite intresserad av rasen. Har läst det som finns att läsa på rasförbundets hemsida men är nyfiken på om det finns någon som har en amerikansk curly här och hur ni upplever rasen och just din individ?
 
Finns en bra svensk fb-grupp med rasen, där finns uppfödare och annat folk i.

Men har vart hos en som har curly och red kort tag en av dom. Den som jag red klaffade jag inte helt med, men med ägarens dotter gick hon sen kanon med i western grenar, och lämnat son efter sig som dom tävlar mycket med.

Gick även ett år med i tomteparad med en liten unghingst på 1år, riktigt cool kille som tog det hela med ro, trots aldrig vart i stan, där bilar och även bussen passerade på ett ställe.

Kortfattat upplever generellt ganska trygg ras och lagom hobbyhäst.

10476440_655043847926112_8455530087359824906_o.jpg
 
@Halcyon tack för svar, ska kolla in FB-gruppen då också! :) Vilken mankhöjd ungefär var det på den du red? Jag har kollat liet och förstått att de kan bli upp till 165 cm. Den jag ridit är 155 cm.
 
Har inte ägt men har handskats regelbundet med en curly och träffat några till.

Jag tycker dom är jättetrevliga! Som en kallblodsversion av quarter. Otroligt stabila i sig själva, godmodiga, kan ha bra med energi men inte nippriga. Bra byggda för ridning (dvs håller för det/har hyfsat lätt för det, jämfört med ex raser avlade för körning).

Trevlig hobbyhästras :).
 
Har inte ägt men har handskats regelbundet med en curly och träffat några till.

Jag tycker dom är jättetrevliga! Som en kallblodsversion av quarter. Otroligt stabila i sig själva, godmodiga, kan ha bra med energi men inte nippriga. Bra byggda för ridning (dvs håller för det/har hyfsat lätt för det, jämfört med ex raser avlade för körning).

Trevlig hobbyhästras :).


Tack för svar! Tycker den jag rider ibland är väldigt trygg och stabil häst i psyket men är ju alltid svårt att bara utgå från en individ för att dra några slutsatser, så kul att höra att de verkar vara såna individer överlag!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 627
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 871
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 376
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp