Rasen för mig

Hm... i mina ögon är det jättestor skillnad på beauceron och rottis och jag tänker att om man vill ha en ras med relativt lika egenskaper som en beauceron så vore kanske inte rottis det första jag skulle rekommendera.

Men min åsikt kan vara lite färgad av den rottistik jag hade, som tyvärr var en rätt "tråkig" hund. Nu var hon dels en omplacering och dels från utställningslinjer, en bruksrottis hade kanske varit en annan sak men jag tycker ändå att det känns som att de skiljer sig rätt mycket från båssarna. Äsch, jag vet inte, ta det för vad det är - min egna åsikt, inte nödvändigtvis samstämmigt med verkligheten. ;)
Japp, jag håller med.....! Jag tänkte mest på att slippa galenskaperna och brötigheten och clowneriet :D Rottisen känns allvarligare på nåt sätt.

Men - en Staffe, då?? Inte Amstaff utan Staffordshire Bullterrier? Jag känner till såna som tränar Bruks/Lydnad och som är galet trevliga.
 
Jag har lite svårt att få grepp om groenendal. På rasklubbens hemsida beskrivs alla rasvarianterna som lika, ser man på spindeldiagrammen från MH skiljer det jättemycket mellan varianterna. Mallen är definitivt inte för mig, så mycket motor kan jag inte ta vara på. Men vad skiljer temperamentsmässigt en groenendal från en malle eller terv?
Hej, det kan skilja sig ganska mycket mellan de olika varianterna som du märkt på spindeldiagrammen du tittat på men det skiljer sig också mycket inom varianterna. Det finns rena bruksavlade grönisar, såna riktade mer mot utställning och även "mittemellan" kategorin. Så letar man en får man sätta sig in i linjer, titta på kenneldiagram etc etc för att hitta den som passar en bäst. Själv har jag en import från Finland som uppfyllde alla mina önskemål. Jag har honom till tävlingslydnad, bruks, drag och nosjobb. Grym men välbalanserad arbetshund. Men han har mycket jaktlust ska tilläggas, såg att du inte ville ha det, men det ville jag ha för det jag använder honom till. Så det är en djungel och de skiljer sig en hel del som sagt men en bra hund är en bra hund och en sån hund kan absolut vara en grönis. Hoppas detta hjälpte dig lite i tankarna.
 
Om du är intresserad av grönis så känner jag till bra uppfödare av rasen i Finland, Sverige och Norge. Hundar som fungerar till bruks, med bra mentalitet, sunda och mycket trevliga. Ett par av kennlarna har även hundar som hamnat hos polisen i bl a Belgien.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 042
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 268
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 165
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 044
Senast: HeleneK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp