Rasen med minst jakt?

Trissa

Trådstartare
På fikat igår pratade vi om hundar som inte är lika vargar, och frågan om vilken ras som har minst jaktinstinkt kom upp. Och jag insåg att jag har ingen aning! (Jag gissade på Afghan, men sen kom jag på att det kanske är en vinthund, och de är väl åtminstone springa-efter-byte-intresserade?) Så nu behöver jag veta, så att jag kan glänsa på nästa fika. ;)
 
Jag har haft Keeshound. Där drog ett rådjur 2 meter förbi hennes nos när hon kissade. Hunden tittade slött efter rådjuret och kissade vidare. Inte en glimma av intresse att hon ville efter.
Som gårdsras ska de inte ha jakt i sig vilket har stämt bra på de jag träffat.

Exet och jag brukade skoja om att skulle hon springa bort så skulle hon lägga sig under en gran och vänta på pizzabudet :p
 
Jag har haft Keeshound. Där drog ett rådjur 2 meter förbi hennes nos när hon kissade. Hunden tittade slött efter rådjuret och kissade vidare. Inte en glimma av intresse att hon ville efter.
Som gårdsras ska de inte ha jakt i sig vilket har stämt bra på de jag träffat.

Exet och jag brukade skoja om att skulle hon springa bort så skulle hon lägga sig under en gran och vänta på pizzabudet :p

Precis sa var den Keeshound jag tog over fran en van for hundra ar sedan ocksa. Det var den absolut mest bekvama och opersonliga hund jag nagonsinn mott.
 
Gissningsvis de flesta sällskaps- och gårdsraser? Vilken ras som skulle ha "minst" jakt blir ju omöjligt att säga.
 
Jag hade en bekant med en lappis o en chow, dom drog tillsammans efter rådjur.
Chowarna har ofta en god portion jaktlust och många vet också hur man på ett effektivt sätt dödar bytet. Jag hade en chowtik som dödade ett av våra lamm, som en vårdag gått på skaren ut ur hagen. Den enda skada som fanns på lammet var bettet i strupen...
 
Mastiffen vi hade för många år sedan hade absolut ingen jaktlust, utan stod bara och tittade på rådjuren som betade en bit bortanför vår gård. Vid ett tillfälle sprang en harpalt under nosen på henne utan att hon ens reagerade.

Chowarna har ofta rejält med jaktlust, men det finns stora individuella skillnader. Jag hade en tik som inte jagade någonting. Hon gick ihop med vad som helst. Mina två vuxna tikar jag har idag har absolut jaktintresse, men jag kan kalla tillbaka dem om de springer efter flyende rådjur. Min hane skulle utan tvekan jaga om han fick chansen, men han är alltid i koppel, då han inte kan vara lös annat än i inhägnat område.
 
Papillon brukar ofta ha rätt minimal jaktlust.
Jag har haft en som då jag fick henne drog på en hare. Hon ville inte få tag i den utan höll in då hon hann ifatt den och låg kvar 1 m ifrån ca.
Jag lyckades hugga tag i henne då haren skar in framför mig. Kastade mig i lergräs på magen. 😂
Men efter det jagade hon aldrig mer.
Övriga 4 har haft mindre jaktlust. De kan titta på fåglar och harar på ett rovdjurslåst sätt. Men det blir sällan mer än det. Och skulle de röra sig en halvmeter mot djuret någon gång var 5:e år räcker det att säga deras namn för att bryta.
 
Jag är som vanligt stökig och säger att det beror på hur man definierar "jakt". Mina hundar vinklar knappt om öronen om det poppar upp en hare framför dem, men de har extremt stark drift att utföra andra delar av jaktbeteendekedjan (vallning).
Mosse använde väl sina till älgjakten?
 
Papillon brukar ofta ha rätt minimal jaktlust.
Jag har haft en som då jag fick henne drog på en hare. Hon ville inte få tag i den utan höll in då hon hann ifatt den och låg kvar 1 m ifrån ca.
Jag lyckades hugga tag i henne då haren skar in framför mig. Kastade mig i lergräs på magen. 😂
Men efter det jagade hon aldrig mer.
Övriga 4 har haft mindre jaktlust. De kan titta på fåglar och harar på ett rovdjurslåst sätt. Men det blir sällan mer än det. Och skulle de röra sig en halvmeter mot djuret någon gång var 5:e år räcker det att säga deras namn för att bryta.
Papillonen jag hade som ungdom jagade allt han såg. Va värre än vår parson russell terrier t.o.m. jagade allt som gick o jaga även gris 😂
 
På fikat igår pratade vi om hundar som inte är lika vargar, och frågan om vilken ras som har minst jaktinstinkt kom upp. Och jag insåg att jag har ingen aning! (Jag gissade på Afghan, men sen kom jag på att det kanske är en vinthund, och de är väl åtminstone springa-efter-byte-intresserade?) Så nu behöver jag veta, så att jag kan glänsa på nästa fika. ;)
Av mina 4 chihuahuas jag haft är en intresserad av o jaga plastmöss med pip i,
Allt levande är totalt ointressant, verkar inte ens uppfatta katters existens eller ens flockar med änder i parken. Rådjur eller harar bor definitift inte i deras universum.
 
Jag är som vanligt stökig och säger att det beror på hur man definierar "jakt". Mina hundar vinklar knappt om öronen om det poppar upp en hare framför dem, men de har extremt stark drift att utföra andra delar av jaktbeteendekedjan (vallning).

Ja, mina har ju tex tyckt om att man kastar boll, kampa med leksaker etc.
De om varit mest drivna i sån lek och som själva kan uppehålla gnistan och viljan till sånt längre stunder självständigt utan att jag som människa går in och "får dem att forstätta" har ju varit de som visat mer intresse för vilt. Men det är ju bara den som var absolut värst i energi och lekande som jagade haren och en gång kutade efter en höna i stallet.
Det gav sig ju iom att hönan svarade upp och veka hunden gav sig. Precis som det gav sig då jag högg henne då hon jagade haren.
Så i hennes fall fanns ju intresse för just biten att jaga så bytet sprang. Men iom väldigt lättpåverkad ras så var det lätt att bryta oönskat beteende oavsett sort.
 
Jag blir varje dag förvånad över hur ointresserad min hund är av att jaga. Nåt levande alltså. Löv och såna grejjer är jättekul att jaga... Jag har en Lancashire Heeler och såvitt jag vet har många av dem lite jaktlust eftersom det finns terrier i dem långt tillbaka. Men min är inte intresserad varesig av fåglar, rådjur, katter eller annat. Ser hon ett löv, eller för den delen en rolig människa, skiter hon fullständigt i att det är ett djur i närheten.

Jag har henne i långlina nu under koppelperioden, mest för syns skull ifall nån skulle börja gnälla över lös hund i djurrika marker. Hon är aldrig längre bort från mig än 20m och som sagt, jaga är inget hon slösar tid på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 823
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 040
Senast: inverterad
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 267
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Och hur vet man vilka som är effektiva jägare? Visst, de som är duktiga på lure coursing bör vara det, men de är ändå inte prövade t ex...
Svar
18
· Visningar
489
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp