Rasen Shiba

S

susekl

Någon som har en shiba och vill dela med sig av sina erfarenheter. Jag och sambon kanske ska köpa en sån. Jag har haft hund förut, en golden som blev 12 år, men sambon har aldrig haft hund. Tror ni det är en lämplig ras utifrån den förutsättningen att en av oss inte är så hundvan? Hur är det förövrigt att ha en shiba?
 
Sv: Rasen Shiba

Ja det är det. Men se till att få en med stabilt psyke. Min erfarenhet av shiba är att psyket inte är vad det en gång var. Har själv haft några stycken shibor. Deras rasklubb heter shiba-no-kai. Det finns ett register som du kan söka på någon sökmotor. Sök på shibaregister. Då får du upp så att du kan kolla in en massa shibor. Några av mina finns där. Bland annat Wakatake. Lycka till
 
Sv: Rasen Shiba

Glömde att skriva att mina erfarenheter är att dom är ganska rymmningsbenägna de första åren av sina liv. Dom brukar bli gamla. Dessutom så ÄLSKAR de sin familj.
 
Sv: Rasen Shiba

OJ! En sånn vill jag me ha :love: *hittat på bild* Berätta mer om dom om ni har någon info!
 
Sv: Rasen Shiba

Min syster har en sån.
Som en skrev så är det ingen stallhund eller så, den måste hållas inhängnad eller kopplad mest hela tiden.
Inte heller en hund man skaffar om man vill tävla lydnad. Den kan iofs vara väldigt lydig, men bara när den känner för det. Det har alltså inget med uppfostran att göra, utan rasen är sån.

Att den skulle ha problem med psyket tycker jag låter konstigt. Min syster har länge varit intresserad och pratat runt med många och aldrig hört om nått sånt. Hon har aldrig haft hund förut och har ingen hundvana, men ändå skulle Shiban passa bra.

Hennes lilla "Otto" är nu 8 månader och supertrevlig. Snäll, gosig och framförallt en knähund. Sen går mycket bra som lägenhetshund, den behöver inte massor med motion men följer givetvis med på långpromenader om man vill. Otto är väl iofs präglad på sin matte, men han är jättesocial även med folk han aldrig har träffat förr. Om det är typiskt rasen vet jag inte, men i så fall är den ingen enmanshund på så vis. Han hälsar lika glatt på alla och är jättemysig på alla sätt.

Bilder på Otto's uppväxt kan du se på http://xantis.mine.nu/bilder/otto
 
Sv: Rasen Shiba

Tack för svaren. Vi bor i lägenhet, så då kanske den passar rätt bra då. Jag har varit inne på deras hemsida för rasförbundet flera gånger och det verkar bra tycker jag. Antagligen ska vi köpa hund först till våren så vi ska försöka ta oss till några utställningar där det finns shiba med så vi kan prata lite med utställare och så också. Vill göra det här grundligt innan vi köper och ska givetvis köpa en hund från en uppfödare som är med i rasförbundet, vill ha en sund hund som är avlade på friska och sunda föräldrar.
 
Sv: Rasen Shiba

Klart att du kan skaffa en shiba om du tävla lydnad. Varför skulle man inte kunna det???
Med träning kan man ha shiban lös, men som sagt träna inkallning. Att sätta en shiba i hundgård är värdlöst. Då får du en hund som rymmer mer. Shiban är lika lydig som andra hundar, var har du fått det ifrån att shiban bara lyder när den vill.
Shiborna idag har ett vekare psyke än de som fanns "förr". Jag har haft shibor sedan -78. Det är stor skillnad på dom.
Sedan ska shiban vara resarverad. Det är ingen labbe.
Shiba kan man ha både i lägenhet och på landet. Shiban är en robust hund som man kan ha med ut när man rider, cyklar och promenerar.
Lycka till med din blivande shiba.
 
Sv: Rasen Shiba

Konstigt, jag har fått höra precis tvärtom. Att Shibas sällan rekomenderas till lydnadstävling då den vissa dagar inte alls lyder bra.
Och att en Shiba är väldigt rymningsbenägen och sällan kan gå lös utan staket eller annat runt.
Jag har träffat några Shibor och var med när syrran hämtade sin och dom var absolut inte reserverade. Men det kanske beror mycket på vad ägaren gör den till... Min systers är definitivt inte reserverad.
 
Sv: Rasen Shiba

Jag har träffat ett otal shibor. Både kennel och familjehundar. Har själv levt med 5 st. Har tränat dressyr och haft uppvisningar med shibor. Varför skulle inte en shiba lyda bra vissa dagar. De shibor du träffar hemma är inte rädda. Men ute är många rädda av sig. Det är inte det samma som att vara resarverad. Om man jämför hur shibor var för 20 år sedan så ar det stor skillnad. De var mycket stabilare i psyket förr, förutom en del importer som kom som i stort sett vildhundar.
Rymmningsbenäga har jag ju skrivit att de är i början av sitt liv. Men att stänga in dem i hundgård eller bara gå i koppel är en mycket dålig lösning. För det går att ha shibor lösa. Hade själv shibor med mig ute när jag red. Utan problem dessutom.
Hur många vuxna shibor har du träffat. Din systers hund är bara 8 månader skriver du. Valpar och unghundar ska nog vara glada av naturen annars får man ju ett nervvrak. Så din syster har fått tag på en bra shiba. Om din syster inte motionera sin hund så kommer hon förmodligen få en fet shiba. Alla hundar behöver motion.
Shiban är en robust naturhund.
 
Sv: Rasen Shiba

Under år 2003 så startade två stycken Shibor på Lydnadsprov. Det resulterade i ett första pris, ett tredje pris och två stycken nollor. Under 2004 är det två starter med två nollor.

Att träna lydnad och ha uppvisningar är sällan samma sak som att tävla lydnad...

Så är man intresserad att ta sig ut ur klass ett så tror jag att det finns klokare hundval...
 
Sv: Rasen Shiba

Jag baserar inte detta på egna erfarenheter, utan på fakta från olika uppfödare. Och dom har vad jag vet sagt precis tvärtom mot vad du säger. Men det kanske beror på då att dom har erfarenhet av dagens Shibor och vet hur dom är idag. Hur dom var för 12 år sen är ju knappast relevant om dom inte är likadana nu.

Jag har inte pratat om hundgård, syrrans hund springer runt i en trädgård på 900 kvm. Men han drar direkt om han kan, vilket enligt många uppfödare inte är ovanligt för en Shiba.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 190
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 068
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp