Raser du kan vs inte kan tänka dig

Tuggben

Trådstartare
Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken ras du har idag. 2) vilka raser som du kan tänka dig och varför 3) vilka raser som du absolut/verkligen inte kan tänka dig och varför (dvs inte bara alla de raser som inte faller under kategori 1 och 2)

Ras jag har idag
Dvärgschnauzer p/s. En pigg, alert och rolig hund med mycket egen vilja. Skulle dock kunna tänka mig en annan ras framgent då jag inte känner att detta nödvändigtvis är "min" ras. Mina älskar att använda nosen och den ena går som en klocka i spåret. Däremot är de svårare att träna i lydnadssporter.

Raser jag kan tänka mig
Cairnterrier - frisk och sund ras. Gillar terrierlynne och tilltalas starkt av deras storlek och utseende :D

Schnauzer - samma som ovan. Gillar att schnauzern är egen och självständig.

Jack Russell - av rätt linjer utan allergier. Gillar terrierlynne.

Pudel - har bara träffat trevliga pudlar. Gillar energin och att de är möjliga att använda i många hundsporter. Känns som en bra allroundhund

Heeler - tilltalas av hur rasen beskrivs mentalt även om jag inte direkt känner någon. Tycker att storleken är behändig och att rasen är väldigt söt.

Bichon Havanais - glad, frisk och rolig hund. Känner flera styckna och har bara gott att säga om rasen. Min uppfattning är att rasen inte är grälsjuk.

Engelsk cocker spaniel - mjuk och glad hund som gillar att arbeta är min uppfattning. De cockrar som jag träffat har varit väldigt trevliga hundar.

Schipperke - glad, frisk och energirik liten hund. Bra på att vakta. Tilltalas av utseendet.

Raser jag inte kan tänka mig
Allt med platt nos som inte kan andas eller övriga extrema utseenden. Här faller tyvärr många raser bort som i övrigt har ett trevligt lynne (pekis, mops, fralla, shih tzu etc)

Dvärgpinscher - har bara träffat otrevliga exemplar av denna ras tyvärr. Kallas ofta "reserverade" trots att hunden är uppenbart rädd.

Lagotto - mentalt svajiga är min uppfattning, även om undantag finns. Har blivit hundbiten en enda gång, av en Lagotto.

Spetsar och corgi - min uppfattning är att de skäller och fäller. Tilltalas inte alls av utseendet.
 
Raser jag har idag:
Ingen :cry: Det stora trycket på hundar i coronatider har gjort väntelistorna extra långa, och jag är inte heller helt hundra på vilken ras jag vill ha, så det har helt enkelt inte blivit av. Vi får se om 2021 har bättre tur med sig. Just nu lutar det mest mot pudel, men man vet aldrig vad det blir i slutändan.

Kan tänka mig:
- Storpudel; smart, allsidig och glad, med sund kroppsform. Minus för pälsvården men det går ju att justera.
- Någon terrier; lutar mest mot australisk men gillar flera andra i rasgruppen.
- Kromfohrländer; som en terrier fast inte riktigt lika intensiv, är iaf intrycket jag fått av dem.
- Spinone; klok, lugn och tålmodig hund med härligt raggigt utseende. :love: Dock väldigt ovanlig.
- Eurasier; verkar vara trevliga och sällskapliga hundar som inte kräver jättemycket utan är ganska nöjda med att hänga med i vardagen.

Kan INTE tänka mig:
- Vinthundar; jag har redan en katt, behöver inte en till i hundkostym. ;)
- Exteriört extrema hundar; trubbnosar, väldigt kortbenta, överskottshud, massvis med päls, osv.
- Vallhundar; inte riktigt min typ av mentalitet, och kräver mer aktivitet än jag kan erbjuda.
- Allt som är känt för att ha lätt för skall; jag är ljudkänslig som fan och står inte ut.
- XXL-modeller, typ leonberger, St. Bernhard, och liknande; jag är stormförtjust i flera av dem men hälsostatus och kort livslängd gör att jag aldrig lär köpa en.
 
Ras jag har idag
Har flyttat ifrån familjehundarna, de är inte "mina" men räknar dem ändå. Den ena är en pudel(stor toy), jag var inte alls involverad i rasvalet men tycker att alla som är osäkra på vilken hund de ska skaffa i alla fall borde ge pudel en chans. Lättlärd, pigg och smidig storlek.
Den andra är en blandras med mycket terrier(tänk JRT/staffe). Älskar honom helt galet mycket men hade jag vetat hur han är och vilket jobb han innebär hade jag inte gått med på att skaffa honom. Han är dock helt fantastiskt duktig på att spåra och pigg och frisk trots att han är gammal.

Raser jag kan tänka mig
Pudel - en självklarhet!
Sussex spaniel - har bara träffat en som egentligen är betydligt snyggare än standard. Gillar "träskalliga" hundar och utseendet tilltalar mig.
Schnauzer - charmiga hundar! Har träffat några som känns för "ettriga" men det finns också riktigt trevliga individer.
Greyhound - soffpotatis som kan vara ganska nöjd med lite ordentliga rundor på inhägnad område? Absolut! Mjuka och trevliga, i alla fall de jag träffat.
Bichon havanais - litet gulligt fluff som känns så himla okomplicerad och allmänt trevlig med både hundar och människor.
Labrador - lite "basic" kanske men jag har inte träffat en enda otrevlig labrador.

Raser jag inte kan tänka mig
Jack Russel Terrier - min gubbe har ju JRT i sig men aldrig igen. Är ingen terriermänniska egentligen.
Långhårig Collie - har aldrig hört något positivt om rasen egentligen. Verkar vara mycket rädslor och andra problem som överväger det positiva.
Welsh Springer Spaniel - galet söta men de jag har jobbat med har varit valpar som inte inser sin storlek fram till 2 års ålder. Lite virvelvind över det hela?
Mops/fralla/shih tzu osv - mår dåligt av plattnosar. Gillar frallapersonligheten men hälsan avskräcker.
 
Ras jag har idag
Border collie

Raser jag kan tänka mig
Scandinavian hound/greyster - hade jag haft mer tid att träna och inte så många djur strövande på gården så...
Working kelpie - är nästa bc också trasig så byter jag nog till en sådan här.
Västgötaspets - verkar så fräna
Havanaise/Maltester - när jag blir gammal pensionär om det inte blir en västgöte :D

Raser jag inte kan tänka mig
Lagotto - aldrig träffat en mentalt stabil
Belgisk vallhund/rottis/riesen/dobermann - alldeles för skarpa för mig, gäller samtliga skarpa brukshundsraser
Dvärgpincher - osäkra och bits
Vinthundar - inte min typ av temperament.
Staffe/amstaff och dyl raser - fula :o

och generellt alla osunda plattnosar, alla skarpa hundar, alla drivande jakthundar, alla som kräver enorma mängder pälsvård.
 
Kul tråd!

Raser jag har idag
- Mini american shepherd. Pigg, alert, rolig, kärleksfull, smart, men också lite reaktiv, känslig och lättstressad.

Raser jag kan tänka mig
-
Whippet, även andra vinthundar. Många härliga egenskaper, kanske inte är så sugen på att de är så valpiga så länge (vad jag hört). Tilltalas av att de är lite mer soffpotatisar än vad min MAS är, men att de ändå har höga fysiska behov och är alerta.
- Engelsk springer spaniel. Positiva hundar, bra egenskaper, inte så sugen på valpigheten, eller hälsoproblemen dock.
- Cocker spaniel. Träffat många trevliga. Nu när jag tänker på det, egentligen typ vad som helst ur grupp 8 som fortfarande har hälsa i behåll. Många roliga raser.
- Pudel. Allsidig, enkel och trevlig.
- Terv. Har haft, älskade, vill gärna ha igen.
- Korthårig Collie, om det passar min livsstil.
- Vizla är jag jättenyfiken på.

Raser jag inte kan tänka mig
- MAS. Vill antagligen inte ha MAS igen. Älskar min hund över allt annat men aveln har fullkomligen exploderat och jag kan inte se att det slutar bra. Finns några bra uppfödare som jag skulle kunna tänka mig att köpa från, men skulle nog utforska andra alternativ först.
- Vad som helst som är trubbnosigt/kortnosigt.
- Pitbull, amstaff, bully osv. Tilltalas över huvud taget inte av dem, även om vissa av dem kan vara trevliga hundar. Det är bara inte min "sinnebild" av en hund som passar mig.
- Rottis, bulldog, mastiff eller någon av de andra jättarna ur grupp 2. Lite för stora och grova.
- Tax. Aldrig träffat en trevlig tax.
- Terrier - de allra flesta åtminstone. Passar mig inte beteendemässigt.
- Nakenhundar. Sorry, men återigen - för långt utseendemässigt ifrån vad jag vill ha.
 
Har två långbenta Jack Russells. Älskar terriers, men ibland är de lite för ”allvarliga” vilket inte alltid är så lätt. Gillar att de är lite galna och självständiga men ändå gosiga. Generellt friska och krya.

Raser jag kan tänka mig:
Är nog rätt petig, men exempel:
Whippet eller Italiensk vinthund. Verkar ha massa fart men vara lite enklare än galenterrierna. Lika fast olika, liksom. :p
Möjligen pudel (nån av de små). Verkar också vara pigga roliga och mer lättsamma hundar. Minus på pälsen från mig bara.
Kanske dvärgpincher om man hittar rätt.
Eller dvärgschnauzer?

Alltså relativt friska, mindre raser med fart. Gillar egentligen korthåriga hundar bättre än fluff, men annat är viktigare.

Raser (eller mer hundtyper) jag inte kan tänka mig (lite fördomar och generaliseringar är möjligen inblandat - sorry!):
Staffe/Amstaff eller liknande. Utseendet tilltalar mig inte alls och jag tycker inte om ”biffhundar”.
Många vallhundar. Säkert trevliga egentligen, men kräver massor och är lite för fjäskiga för min smak. Dessutom det mest uppenbara - är inte intresserad av vallning.
Mastiffer. Igen, utseendet och liksom tröga och sävliga. Dreglar.
Stora hundar generellt. Opraktiskt i största allmänhet.
Plattnosar. Säger nog sig självt varför.
Spaniels. Alldeles för flamsiga och tramsiga.
 
Raser jag har idag:
Blandras, lhasa apso/ papillion/ shih tzu/ tibetansk terrier (eller lite vad som helst, men det här är vad jag hört).
Raser jag kan tänka mig att ha:
Dalmatiner, fina hundar som är sunt byggda. Tycker om att de vill ha mycket motion men inte är väldigt krävande mentalt. De användes tidigare för att vakta hästekipage, och jag vill ha med hunden på rid- och körturen.
Papillion, de verkar aktiva och inte som en skällig småhund. Kommer jag inte kunna aktivera en Dalmatin kommer jag troligtvis skaffa en Papillion. Verkar som en frisk ras. Plus för att de är väldigt fina.
Raser jag inte kan tänka mig att ha:
Jag vill inte ha en hund av kamphundstyp. Hälsar gärna på andras men vill inte ha en egen. De känns för klumpiga och de jag träffat har inte haft en fungerande hundspråk trots att de växt upp i flock.

Valfri typ av jakthund, med undantag för de apporterande. Jag är helt enkelt inte intresserad av jakt och vill ha med hunden till de andra djuren.

Hundar med trubbnos, jag vill ha en hund som kan vara med och göra saker.
 
Ras jag har idag
Welsh corgi cardigan (dock inte jag som skaffat, utan partnern kom med två).

Raser jag kan tänka mig
Australian kelpie - haft förut och står överst på listan om det skulle vara aktuellt med brukshund igen.
Border collie - Har en mentalitet som passar mig och blir det boende på landet med vallning som främsta aktivitet kan rasen bli aktuell.
Isländsk fårhund - Haft förut och ska jag någon gång igen ha en "bara gårdshund" lär det bli en sån. Lite liknande corgisarna i temperamentet, men lite hälsosammare kroppstyp.

Raser jag inte kan tänka mig
Väldigt stora/tunga raser, exempelvis molosser - Jag är själv liten och lätt och vill ju kunna hålla i en studsig unghund om det krävs.
Polarhundar - Ointresserad av drag (och vinter...).
Terriers - Har generellt inte en mentalitet jag trivs med.
Jakthundar - Hamnar lite inom parantes. Själv är jag ointresserad av jakt och skulle aldrig skaffa en själv, men kan tänka mig att bo med en om partnern en dag vill jaga med hund. Så det beror lite på hur man definierar det hela, jag kan tänka mig att bo med en, men inte aktivera den. :p Till skillnad från många terrierraser, som jag inte ens vill bo med.
 
Ras jag har idag: Australian Shepherd.

Raser jag kan tänka mig:
Berger des pyrénées à face rase
Mudi
Australian Kelpie
Working Kelpie/Border Collie: Endast om jag får drömlivet på gård med egna får.
Smooth-Haired Basque Shepherd Dog: Inte en godkänd FCI-ras men är godkänd i hemlandet Spanien. Om jag en dag vill gå ner ett snäpp i träning skulle jag inte tacka nej till att skaffa en sån och vara med i att få den godkänd :love:
Lapsk Vallhund: Åter igen, om jag skulle vilja gå ner i aktivitet och träning.

Raser jag inte kan tänka mig:
I princip alla andra :angel:
 
Ras jag har idag
Papillon. Tidigare har jag haft Flatcoated Retriver samt en blandis setter/schärer.

Raser jag skulle kunna tänka mig.
Flat (om jag var yngre och friskare), de flesta spaniels. Ett gäng mellanstora med mjuka pälsar och inte för mycket jakt eller stort aktivitetsbeov.

Raser jag inte skulle kunna tänka mig.
Rhodesian Ridgeback. St Bernhard. De flesta strävhåriga raser. Spetsar och jakthundar som stövare, drever m.fl.
 
Ras jag har idag
Chihuahua och Silkyterrier

Raser jag kan tänka mig
Australisk terrier - haft en sån och vill ha igen
Pudel - lite modell
Malteser
Whippet/italiensk winthund (kanske)


Raser jag inte kan tänka mig
Väldigt många.
Alla stora hundar går bort
Alla intensiva hundar går bort
Alla trubbnosiga hundar går bort
 
Raser jag har idag:
Welsh corgi cardigan
Miniature american shepherd
Blandis (maltes/tibbe/tax/corgi)

Raser jag kan tänka mig:
De flesta faktiskt men just nu inom vallhundsgruppen känns det som. Just nu sneglar jag mot kelpie, border collie men vi får se. Jakt Cocker finns också på listan över intressanta raser fast till maken.

Raser jag inte vill ha:
Tycker de flesta raser har sin egen charm men vissa raser faller bort pga ohälsa såsom trubbnosar, hundar som snubblar på sitt eget skinn och som har allvarliga defekter och sjukdomar.
 
Ras jag har idag
Tollare

Raser jag kan tänka mig
Australian Shepherd - Känns lite lika tollare? Självklart vallhundar och inte retriever men bra på agility etc.
Papillon - Söta, lätta men ändå smarta. Om jag någonsin vill ha en liten hund blir det en sån.
Shetland sheepdog - Verkar kul, bra på agility men skälliga.
Markiesje - Väldigt ovanliga men verkar också intressant om jag vill ha något lite lugnare.
Cocker spaniel - Jaktcockers verkar kul, hade inte skaffat en vanlig.

Raser jag inte kan tänka mig
Stora hundar - Osmidigt
Raser som kräver pälsvård - Orkar inte klippa och trimma.
Trubbnosiga raser - Fult och hälsan.
Labrador - Har gått kurs med många och alla har varit jobbiga. För glada i folk och gillar inte pälsen. Alla har dock varit showlabbar.
 
Är medägare på en smålandsstövare och en hedehund.

Skaffar jag eget blir det pudel eller någon spets, tysk spets eller någon av våra nodiska.

Hundar jag inte kan tänka mig är många
Hundar som ser ut som dom sprungit in i en vägg
Hundar med stora problem med sjukdomar eller mindre problem men deras rasklubb bryr sig inte.
Terrier, har aldrig träffat någon jag trivits med. Retriever, alldeles för glada hundar.
Spaniel, för förarveka för min smak.
Staffe och am staff, hårda och glada kanonkullor är inte riktigt min smak.
Vallhundar, kan inte sätta fingret på varför.
 
Ras jag har idag
Jag har cocker spaniel, sällskaps/utställningsvarianten. Jag tycker om dem för att de är glada, mjuka, har go och verkligen vill göra saker tillsammans med människor. Dessutom har de en behändig storlek och förenar ett elegant yttre med att vara jäkligt söta (hela livet!). Minuset är ganska krävande pälsvård. Cocker är en ras med två typer. Min uppfattning är att jaktcockern och utställningscockern - generellt sett - är lika varandra temperamentsmässigt, men jaktcockern är "mer" av allt. Någon gång ska jag ha en jaktcocker och lära mig mer om spanielarbete.

Raser jag kan tänka mig
Field spaniel, engelsk springer spaniel, jaktvariant (mindre förtjust i sällskaps/utställningsvarianten) - om jag skulle välja en annan spaniel än cocker. Kanske amerikansk cocker spaniel om jag plötsligt fick stort pälsvårdsintresse (lär inte hända).

Saluki, whippet, italiensk vinthund m fl vinthundar - gillar dem vinthundar mycket och de passar bra med cockrar.

En del terriers - jag har en förkärlek för vissa mindre terriers, framför allt släthårsfox som jag tycker dels verkar vara väldigt ärtiga och tuffa, dels är bland de snyggare hundar jag vet. Sen inser jag att temperamentet är väsenskilt från de spaniels jag är van vid, men på något sätt gillar jag ändå terriers!

Pudel, de mindre storlekarna, pallilon/phalene - om jag ville ha en mindre ras. Tycker alla dessa verkar käcka och trevliga.

Maremma el liknande - om jag flyttade ut på landet och ville ha en flockvaktande gårdshund. Jag har haft komondor men skulle det bli en ny gårdsvakthund (vilket sannolikt inte kommer att ske) vill jag ha en med annan päls.

Raser jag inte kan tänka mig

Många. Stora och tunga hundar är inte alls min melodi. Någon vallhund lär det aldrig bli om jag inte skulle ändra mitt liv och inte heller någon spets. Jag tilltalas inte av trubbnosar. Hundar som dreglar har jag svårt för. Även om jag gillar vinthundar kommer jag aldrig att skaffa irländsk varghund pga storlek och hälsoläge. Bull-inriktade hundar går bort och jag skulle aldrig skaffa en grand danois efter att ha sett för många med tveksamt temperament i utställningsringen, plus att det inte är min typ av hund.
 
Ras jag har idag:
Podengo Portuguese Pequeno Liso - en hel Pyssling vore en hund!

Raser jag kan tänka mig:
Podengo Portugese Medio Liso/Ceredoso - Jag tror att de är sundare byggda en de små. De är också mer urhundar och har mer jakt, jag vill ha lite motor i min hund! Raserna är ojämna, men rätt individ :love: Finaste tiken i Sverige är sträv så växlar jag upp i storlek kan jag tänka mig att byta hårlag. Minuset är att de små sannolikt har bättre näsa
Australian kelpie
Lapsk vallhund
Heeler
Australiensisk terrier
(Jag börjar dock misstänka att rätt hund handlar mer om linjer och uppfödare än om ras - jag skulle nog ha roligt med t.ex. en pudel, en dvärgschnauzer, en papillion eller en lite större yorkie också)

Raser jag inte kan tänka mig:
Väldigt stora hundar - av klimatskäl och för att de sällan blir gamla (samtidigt är det magiskt att se varghundarna under lure coursing)
Utpräglad jakthund så länge jag inte jagar (den form av "jakt" man använder podengon till är ett otyg och det gör inget om man avlar bort den)
Utpräglad vallhund eftersom de ska ha vissa egenskaper som inte är till nytta för mig - samtidigt träffade jag en working kelpie så fin att jag ville stjäla henne
Platt-nosar och kort-beningar (har faller pequeno)
De i för stor pyamas - som napoletansk mastiff och basset hound
 
Ras jag har idag
Dansk-svensk gårdshund.

Raser jag kan tänka mig
Löwchen (förutom dsg)

Jag gillar papillon/phaléne också både för deras mentalitet och utseende. De är lite små i mitt tycke men finns ändå i bakhuvudet.

Raser jag inte kan tänka mig
Alla staffe/bulltyper av hund går bort. Gillar dem inte alls vare sig till utseende eller sätt.
Alla flamsiga hundar som labbe, golden och liknande går bort. Jag kan inte med deras mentalitet.
Alla typer av jakt och brukshundar går bort. Jag kan inte ge en sådan hund vad hen behöver och vill det inte heller.
Alla trubbnosar och diverse andra sjuka raser går bort just för att de har så mycket emot sig från början.
Alla stora/tunga raser går också bort. Jag vill ha en liten smidig hund med milt temperament jag kan ta under armen om det kniper.
 
Kan INTE tänka mig:
- Vinthundar; jag har redan en katt, behöver inte en till i hundkostym. ;)
:rofl: :rofl: Det som är så underbart! (Å andra sidan resonerar jag lite tvärtom... Saknar katt, men det är ju nääästan som om jag har katter nu, bara att de är lite mer praktiska att ha med sig på resor osv)

Raser jag kan tänka mig
-
Whippet, även andra vinthundar. Många härliga egenskaper, kanske inte är så sugen på att de är så valpiga så länge (vad jag hört). Tilltalas av att de är lite mer soffpotatisar än vad min MAS är, men att de ändå har höga fysiska behov och är alerta.
Vad räknar du som vara valpig länge? De flesta hundar är väl ganska valpiga/unghundiga upp till ett års ålder? Från 1 1/2-2 år brukar jag tycka att whipparna är klart vuxna, om än unga vuxna och såklart inte lika lugna och kloka som en 6åring.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 293
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 859
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 346
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp