Raser du kan vs inte kan tänka dig

Raser jag har idag
Chow chow och mops.

Raser jag kan tänka mig
Jag byter inte ut de två jag har idag, men raser som jag känner att jag gärna skulle vilja ha någon gång är shar-pei, basset hound, keeshond. Mastiff har vi haft och jag skulle gärna ha en sådan igen!

Raser jag inte kan tänka mig
Ingen utpräglat arbetande ras eftersom jag inte är intresserad av en sådan hund.
 
Raser jag har idag
Hovawart

Raser jag kan tänka mig
Jag håller mig till hovawart men kan tänka mig prova en käck, bruksavlad schäfer eller malle.
Sen har jag ett gott öga till bullterrier eller miniatyr varianten men är tveksam till hälsan.

Raser jag inte kan tänka mig
Trubbnosiga och raser som är mindre än en katt.
 
Har inte läst hela tråden.

Raser jag har idag och har haft

Bostonterrier - Har nu
Basenji - har nu
Dvärgschnauzer
Jack Russel
Bearded Collie
Schäfer
Bernen sennen
Grand Danois (inte min men uppvuxen med)


Raser jag inte vill ha med den livsstil och boende jag har
Stora hundar
Bruks/vallhundar
Hundar med för mycket pälsvård
Basenji - inte igen :D
Dvärgpincher - kikade på dem för många år sedan men då var det alldeles för mycket hundträning för att det skulle kunna bli bra så då valdes den rasen bort

Skulle jag skaffa en ny hund i dagsläget skulle det nog bli en boston igen.
Finns så otroligt mycket olika hundraser så skulle bli mycket läsande för att hitta en som jag skulle fastna för

Älskar border collie. Haft många omkring mig men skulle aldrig skaffa en själv :)
 
Raser jag har idag
Beauceron

Raser jag kan tänka mig
Beauceron
Berger picard (på gränsen till för mycket päls men ändå enkel pälsvård så kan nog stå ut)
Jaktlabbe
Bedlingtonterrier
Whippet
Skotsk hjorthund
Irländsk varghund (fast skulle förmodligen ändå inte, pga rasens hälsotillstånd)
Grand danois (samma som med irl. varghund)
Pudel (mellan eller stor)

Raser jag inte kan tänka mig
Hundraser med allvarliga hälsoproblem så som trubbnosar som inte kan andas etc.
Hundar med mycket/tjock päls
De flesta jakthundar, eftersom jag inte kan ge dem vad de behöver
Skälliga hundar (tex sheltie)
Riktigt små hundar - förvisso praktiskt med tanke på utrymme i bil etc men jag tycker det är jättejobbigt att träna med små hundar, framför allt belöningsplacering, man får böja sig väldigt mycket ;)
 
Ras jag har i dag: Borderterrier

Kan tänka mig: Border igen
Har tittat på Västgötaspets men är osäker på om jag verkligen gillar vallhundsmentaliteten.
Skulle kunna tänka mig en mops om jag hittar en med längre näsa. De är underbara i sin mentalitet.
Tittade ett tag också på Podengo och i så fall en cerdoso men de faller också på mentaliteten. Är lite för reserverade för min smak och blir i många fall för små.

Skulle aldrig skaffa mig:
Min lista är lång. Ju längre jag jobbat inom djursjukvården desto färre hundar kan jag tänka mig. ;)

Skulle vilja ha en hund i borderterrierstorlek och mentalitet i stort men med mindre jakt.
 
Har inte läst hela tråden.

Raser jag har idag och har haft

Bostonterrier - Har nu
Basenji - har nu
Dvärgschnauzer
Jack Russel
Bearded Collie
Schäfer
Bernen sennen
Grand Danois (inte min men uppvuxen med)


Raser jag inte vill ha med den livsstil och boende jag har
Stora hundar
Bruks/vallhundar
Hundar med för mycket pälsvård
Basenji - inte igen :D
Dvärgpincher - kikade på dem för många år sedan men då var det alldeles för mycket hundträning för att det skulle kunna bli bra så då valdes den rasen bort

Skulle jag skaffa en ny hund i dagsläget skulle det nog bli en boston igen.
Finns så otroligt mycket olika hundraser så skulle bli mycket läsande för att hitta en som jag skulle fastna för

Älskar border collie. Haft många omkring mig men skulle aldrig skaffa en själv :)
Varför kan du inte tänka dig basenji igen? Är ju de bästa hundarna i världen:love:
 
Ras jag har idag :
Golden retrievers

Raser jag skulle kunna tänka mig:
Labrador av jakttyp
Border collie
Working kelpie
Sheltie

Raser jag inte kan tänka mig
Kommer aldrig äga en terrier
Schäfer
Aussie då rasen tyvärr är alldeles för sönderavlad och jag har enbart stött på enstaka fina individer
 
Ras jag har idag :
Border collies

Raser jag skulle kunna tänka mig:
Border collie från vallande linjer
Welch Corgi Cardigan eller Västgötaspets
Jämthund om jag skulle ta upp jakt igen

Raser jag inte kan tänka mig:
Typ resten inklusive border collies från sportlinjer och färgavlade.
 
Ras jag har idag:
Har två finska lapphundar

Raser jag kan tänka mig:
Finsk lapphund om det är samma linjer som min yngsta
Whippet

Raser jag inte kan tänka mig:
Resten
 
Ras jag har idag
Aussie och BC.

Raser jag kan tänka mig
BC, Malle, någon blandras för drag.

Raser jag inte kan tänka mig
Typ alla andra, vill inte ha Aussie igen i alla fall.
 
Ras jag har idag
Australian Cattledog & Nederlandse Kooikerhondje

Raser jag kan tänka mig
Holländsk Herdehund KH, Schäfer, Riesenschnuzer, Magyar Agar samt en till Cattledog.

Raser jag inte kan tänka mig
Border Collie, Aussie, Beagle m.fl....
 
Ras jag har idag
Aus.Cattledog

Raser jag kan tänka mig
Aus.Cattledog
Malle
Schäfer
Holl.Herdehund
Kelpie
Pumi
Corgi
Västgötaspets

Raser jag inte kan tänka mig
Trubbnosar
stora mycket pälsade sällskapshundar
chihuahua och liknande mkt små hundar
vinthundar
 
Ras jag har idag
Lancashire Heeler (Älskar den här rasen och kommer inte byta)

Raser jag kan tänka mig
Kromfohrländer
Schipperke
Pudel
De där små glada bruna trubbnosiga som jag inte kommer på namnet på just nu (senil :o)
Kelpie (om jag skulle bli mer aktiv)
Västgötaspets

Raser jag inte kan tänka mig
Stora hundar (gillar Grand Danois i och för sig men vill inte ha en hund med så kort livslängd)
Hundar med päls som behöver trimmas.
Kamphundar
 
Ras jag har idag
Dvärgpudel

Raser jag kan tänka mig
Mellanpudel
Papillon
Bichon Havanais
Sheltie
Bolonka
Kelpie

Raser jag inte kan tänka mig
Vinthundar ( vill egentligen ha en Saluki men eftersom mitt grundkrav på hunden är att den ska kunna gå lös på våra promenader som ofta går över hedar fulla av kaniner så vill jag inte skaffa en ras som jag inte kan/orkar lära att gå lös 5m från en kanin )
Jakthundar
Terriers eller kamphundar ( grundkrav två är att min hund lätt ska kunna umgås med släktens alla hundar och fungera smidigt på vårt hunddagis )
Större brukshundar
Hundar jag inte lätt kan lyfta och bära
Svårtränade hundar
 
Ras jag har idag:
Labrador

Raser jag kan tänka mig:
Alla retrievers, utom möjligen curley coated på grund av pälsen
Många mastiffer, utom de som har för mycket hängande hud
Staffe/amstaff/pitbull om man får en med vettigt lynne
Medelstora till stora hundar generellt

Raser jag inte kan tänka mig:
De flesta småhundar, speciellt "handväskeraserna"
De som dreglar eller skäller väldigt mycket
Såna som har mycket jaktdrift och springer efter rådjur etc.
 
Ras jag har nu:
En chinese crested powder puff
En chinese crested (nakenhund)

Raser jag kan tänka mig att ha:
En till nakenhund
Aussie (beroende på livssituation)
Border collie (samma som Aussie)
Men mest troligt är en dvärgpudel eller mellanpudel om jag går ifrån kineserna
Italiensk vinthund

Raser jag inte vill ha:
Tycker många hundar är fina men vill inte ha dom själv.
Jakthundar
Slöa tråkiga hundar utan eget driv
Stora hundar- vill kunna lyfta upp dom om det behövs och ha dom i knät om vi t.ex. åker bil och det inte finns plats för hundarna (bilsele på så klart). Talar lite emot intresset för vallhundarna men kanske mest är en dröm med en sån, får se hur livet är när jag skaffar hund nästa gång.
Trubbnosar
Hundar med lång rygg och korta ben
Terriers
Vakthundar, räcker med mina små
Vill inte ha en hund som fäller särskilt mycket, helst inte alls
Jag älskar min puff och tycker dom är dom vackraste och mest underbara hundar som finns både utseendemässigt och mentalt men jag tror inte jag orkar en till omgång med så mycket pälsvård så blir det en kines igen så får det nog bli en nakenfis.
Vill ha en följsam och uppmärksam och mjuk hund så alla raser som kräver mer än så går bort
Definitivt en inte en labrador
Chihuahua
Malteser och andra små vita saker just nu men kanske när jag blir gammal
 
Senast ändrad:
Ras jag har idag
Har en Dansksvensk-gårdshunds tik på 7 år.

Ras jag kan tänka mig
Dansksvensk-gårdshund: Behändig storlek, uthålliga, roliga och pigga hundar som gillar att träna allt möjligt och hänga med på det mesta. Tyvärr finns det enligt mig bekymmer med att man avlar på individer med mycket rädslor. Så ska jag köpa en dansksvensk-gårdshund valp så kommer jag vara supernoga med val av uppfödare.

Terrier Brasileiro: Verkar enligt dom uppfödare jag pratat med vara hyfsat lika dansksvensken på många vis.

Kromfohrländer: Främst mentaliteten jag dras till.

Om jag hade bott på gård eller i hus på landet så hade Sydafrikas Mastiff och Broholmer varit aktuella.


Raser jag inte kan tänka mig
Dom flesta jakt/fågelhundar, även om rent utseendemässigt det är dom jag tycker är absolut vackrast. Men jag har inget intresse för jakt. Vill gärna lägga spår, köra nosework osv Så det skulle vara om det är en individ som inte passar till jakt pga den inte har tillräcklig jaktlust och därför kanske skulle kunna vara nöjd med få använda nosen lite och mycket motion i skog och mark.
Inga trubbnosiga, mest pga hälsoproblem som medföljer.
Ingen mindre än 5 kg, så alla riktigt små hundar går bort. Vill ha en hund som lätt hänger på i tuffare terräng och gärna går flera timmar i sträck. Såklart vissa små hundar klarar det fint, men vill gärna att dom ska vara över 5 kg och vara atletisk byggda man ändå robusta.
Dobermann, Rottweiler, Schäfer och Boxer är helt ointressant för mig. Inte mina typer av hund helt enkelt.
 
Min lista ser ungefär likadan ut som i början av tråden, med en otippad ändring: jag kan nog tänka mig en whippet. :eek:
 
Min lista ser ungefär likadan ut som i början av tråden, med en otippad ändring: jag kan nog tänka mig en whippet. :eek:
Dom är fina, tycker också om dom och dom jag träffat har varit mysiga och trevliga. Övervägde att ha med dom på listan men oroar mig ifall dom har för mycket jakt. En whippet som går att ha lös vore fint. Men tycker Italienska vinthundar är väldigt fina också.
 
Ras jag har idag
Australian Shepherd

Raser jag kan tänka mig
Aussie
BC
Sheltie
MAS
Pudel
Labrador
Australian Kelpie
Whippet
Dansksvensk gårdshund

Raser jag inte kan tänka mig
Fralla
Stora fluffiga vakt/herdehundar till Ovtjarka
Siberian Husky
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 820
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 826
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 275
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp