Bukefalos 28 år!

Raser och sjukdomar

V

Venus

Jag undrar om det finns någon sida där man kan läsa mer om vanliga sjukdomar som olika raser ofta drabbas av?

Kikade på en uppfödares sida (ragdoll) och såg att många av katterna hade drabbats njursvikt och avlivats/dött. :crazy: Är detta vanligt på denna rasen, eller beror det på fordret eller något annat?
 
Sv: Raser och sjukdomar

Mig veterligen finns ingen bra internetsida om detta, men köp boken "Kattens sjukdomar" så finns det bra info i den.

Vissa "blodslinjer" kan vara predisponerade för vissa ärftliga sjukdomar, t ex njursvikt (som även kan orsakas av miljöbetingade faktorer), men det innebär inte att hela rasen är predisponerad för sjukdomen även om det lätt kan bli så.
 
Sv: Raser och sjukdomar

Njursvikt har tyvärr blivit allt vanligare hos ragdollen. Det är ännu inget jätteproblem, men det ökar tyvärr. Något som vi uppfödare måste ta tag i.
Vad det beror på är det hittills ingen som vet. Det är inte PKD, utan någon annan typ av njursjukdom, som man inte vet genetiken bakom, eller om det är något annat som orsaker det.
Jag tror mycket väl att foder kan vara en bov i dramat, det finns flera veterinärer som börjar luta åt den teorin.
 
Sv: Raser och sjukdomar

Är njursvikt sammankopplat till njursten på något vis?

För det jag hört är att utekatter sällan drabbas av njursten (skulle ha något att göra med att de rör sej mer). Och raskatter är ju innekatter i större utsträckning än huskatt... och isådana fall är det kanske därför raskatt får njursvikt oftare :idea:
 
Sv: Raser och sjukdomar

Nej, njursvikt och njursten/urinsten har inget samband på det viset. Att utekatter har mindre njursten beror sannolikt på att de fångar och äter byten, vilket gör att de får i sig mer vätska än vad torrfoderätande innekatter får. Vätska sköljer igenom njuren och urinvägarna, vilket motverkar bildandet av stenar.
Även kolhydrater i kattens mat tros kunna bidra till bildandet av en viss sorts stenar (struvitsten).
Man diskuterar om det kan var kolhydraterna som skadar katten njurar, men man vet inte.

Men njursten ger inte njursvikt, och inte tvärtom heller, så de har inget sådant samband.

Dessutom så är njusvikt ingen sjukdom som bara drabbar raskatter, det är en av de vanligaste sjukdomarna hos katt överlag, oavsett rastillhörighet.
 
Senast ändrad:
Sv: Raser och sjukdomar

jaha, där stöp min fina teori :smirk: :)
 
Sv: Raser och sjukdomar

loveponies skrev:
Njursvikt har tyvärr blivit allt vanligare hos ragdollen. Det är ännu inget jätteproblem, men det ökar tyvärr. Något som vi uppfödare måste ta tag i.
Vad det beror på är det hittills ingen som vet. Det är inte PKD, utan någon annan typ av njursjukdom, som man inte vet genetiken bakom, eller om det är något annat som orsaker det.
Jag tror mycket väl att foder kan vara en bov i dramat, det finns flera veterinärer som börjar luta åt den teorin.

Bör man undvika att köpa en katt från en uppfödare där många katter har fått njursvikt? Eller är risken bara marginellt större för att katten verkligen drabbas av detta? Bör man fråga uppfödaren om detta vid köp?
 
Sv: Raser och sjukdomar

Venus skrev:
Bör man undvika att köpa en katt från en uppfödare där många katter har fått njursvikt? Eller är risken bara marginellt större för att katten verkligen drabbas av detta? Bör man fråga uppfödaren om detta vid köp?

Är man fundersam över det hela bör man absolut prata med uppfödaren om det och hoppas på att uppfödaren är öppen och ärlig och säger vad han/hon vet. Misstänker man att katterna avlidit av en ärftlig variant av njursvikt bör man givetvis ta sig både en och två funderare över om man vill köpa en katt från de linjerna.
 
Sv: Raser och sjukdomar

Det beror ju på om de katter som avlidit är släkt med de katter som går i avel. Om de katter som går i avel dessutom är ultraljudade och har friska njurar så tycker jag inte att det ska påverka. Men det ska såklart kännas rätt, det är viktigt att man känner att man kan lita på uppfödaren.
 
Sv: Raser och sjukdomar

Det har jag också tänkt på (att det är många ragdolls som avlivas pga problem med njurarna). Tycker det är svårt att få svar på såna här frågor. För några år se ställde jag på ett annat forum frågan om det finns några rasbundna sjuksomar till rasen ragdoll. Men det var ingen populär fråga och några direkta svar fick jag inte heller.
Själv har jag två underbara ragdolls. :love:
 
Sv: Raser och sjukdomar

Min ragdolls föräldrar är ultraljudade och har inget fel på njurarna någon av dem. Så jag är lugn än så länge iaf. :)

/Erica
 
Sv: Raser och sjukdomar

Min huskatt blev avlivad för njursvikt. Hon har varit utekatt i 5 av sina 7,5 år och var en mycket duktig jägare.
Däremot delar jag loveponies och fleras teori om att det kan bero på torrfodret.
 
Sv: Raser och sjukdomar

Men kan ultrljud säga någonting om njursvikt? Det gör det väl inte?

MissFideli: Jag har reagerat på att de allra flesta katter jag vet har drabbats av njursvikt är just birmor. Om det är en slump eller inte vet jag inte. Kanske har sövningsproblematiken hos dem något med njurarna att göra?
 
Sv: Raser och sjukdomar

Får kolla upp om kattens föräldrar är ultraljudade då. Vill ju helst inte köpa en katt som kanske får problem om jag kan undvika det.
 
Sv: Raser och sjukdomar

Frågan är om framtida njursvik kan ses på ul. Eventuella fel då, men i många fall handlar det väl om att det kommer med åldern.
 
Sv: Raser och sjukdomar

Sol skrev:
Men kan ultrljud säga någonting om njursvikt? Det gör det väl inte?

MissFideli: Jag har reagerat på att de allra flesta katter jag vet har drabbats av njursvikt är just birmor. Om det är en slump eller inte vet jag inte. Kanske har sövningsproblematiken hos dem något med njurarna att göra?

Ultraljud säger väldigt mycket om njuren. Ser njuren helt normal och frisk ut så finns det ingen anledning att tro att katten skulle drabbas av njursvikt (om den inte är framkallad av någon yttre påverkan, förstås, men det är ju knappast ärftligt).

Däremot kan de blodprov man tar vid misstanke om njursvikt ibland vara missvisande, då de även påverkas av andra faktorer, tex vad katten har ätit, om den är uttorkad, om den ätit några mediciner etc. Men är värdena väldigt förhöjda så är det så är det såklart inte normalt.

Den njur"sjukdom" som man vanligtvis hittat hos de ragdoll med njursvikt kallas tydligen av vissa veterinärer för "birmanjure" så visst ligger det något i att njursvikt förekommer hos birman. Det är alltså INTE PKD det handlar om. Denna sjukdom, som man alltså inte vet orsaken till, ska tydligen ge njurar med för tunn njurbark, och även ofta små, knöliga njurar.

Dock kan jag lugna med att säga att av alla de ragdolls som blivit ultraljudade den senaste tiden (det har ju blivit allt vanligare nu) så är det enligt veterinärerna FÅ som har visat på något onormalt.
De allra flesta ragdolls har alltså friska njurar.
 
Sv: Raser och sjukdomar

MissFideli skrev:
Frågan är om framtida njursvik kan ses på ul. Eventuella fel då, men i många fall handlar det väl om att det kommer med åldern.

Njursvikt är ju egentligen bara ett symtom på ett fel på njuren. Det är det felet som man förhoppningsvis kan se på ul. Man kan ju inte SE själva njursvikten, men om njurarna ser onormala ut så kommer katten sannolikt utveckla njursvikt i framtiden.
Det finns ju ingen anledning att tro att helt friska, normala njurar kommer utveckla njursvikt.
 
Sv: Raser och sjukdomar

loveponies skrev:
Ultraljud säger väldigt mycket om njuren. Ser njuren helt normal och frisk ut så finns det ingen anledning att tro att katten skulle drabbas av njursvikt (om den inte är framkallad av någon yttre påverkan, förstås, men det är ju knappast ärftligt).

Ska man ultraljuda den kattunge man ska köpa eller räcker det med föräldrarna? Om det inte finns i några kända fall av njursvikt på varken mammans eller pappans sida, kan man hoppa över ultraljud då? Ska man kräva att båda föräldrarna till kattungen är kollade?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 220
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 532
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 118
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 420
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp