Raser som liknar golden retriever?

Jag har inte sagt alla. Bara att Goldens dras med våteksem. På samma sätt som att spaniels dras med öroninflammationer, berner sennens dras med cancer, amstaffs dras med allergier, aussies dras med dålig mentalitet, epilepsi och ofunktionell päls.

Det betyder inte alla. Bara att det är något att lära sig och tänka på.
Nej, du skrev att goldens dras med våteksem pga päls som håller fast väta vilket är felaktigt. En korrekt goldenpäls håller inte fast väta, det är fakta. Jag tycker inte att någon ska "lära sig" av någon som kastar ur sig felaktigheter på ett forum, men där tycker vi uppenbarligen olika.
 
Det där är nog väldigt olika, jag har som sagt haft många golden och ingen har haft våteksem. Inte någon av mina uppfödda valpar heller.

Jag har ingen aning om hur mycket erfarenhet du har av golden, ditt inlägg lät som om du uttalande dig generellt om en ras.

Fast du skrev att "golden dras med våtexem pga päls som håller fast väta" och det är ju inte ett sant uttalande om en hel ras. Håller pälsen fast väta så är det en felaktig päls på en vattenapporterande ras. Jag känner många jägare och uppfödare som jagar änder hela höstarna med sina hundar och aldrig har några våteksem på sina hundar, fast de ligger i vatten hela dagarna och jobbar.
Det är sant att det kan vara vanligare med våteksem i vissa linjer som har felaktig päls, och det är vanligast inom showtypen som ofta har väldigt tjock och tät päls. Men du kan inte uttala dig generellt om en ras på det sättet. Det är ungefär som att jag skulle säga att alla aussies är dåliga mentalt, för att de flesta jag har träffat är det.

Fast alltså, det står ju tom på rasklubbens hemsida att de har problem med just våteksem.

"Hos våra golden retrievrar är hot spots (även kallat våt- eller blöteksem) ganska vanligt förekommande. Det orsakas av en inflammatorisk reaktion, som blir sekundärt infekterad med bakterier, vanligtvis Staphylococcus (pseudo-) intermedius. Grundorsaken kan vara parasiter, insektsbett, sår eller tät päls med dålig luftgenomströmning, vilket leder till att det tar lång tid för pälsen att torka och det blir därmed en gynnsam miljö för bakterier."

Aussies har ju absolut problem med det mentala i rasen. @Fisherling sa du ju inte alla goldens. Så att säga att ALLA aussies har en dålig mentalitet är ju en aning överdrivet också?

Jag förstår inte riktigt varför man ska neka problem i en ras bara för att man själv inte haft dom eller gillar rasen? Det hjälper ju knappast rasen. Böttr att upplysa om problemen så folk som är intresserade av rasen kan kolla upp linjerna ordentligt och inte bara köper från första bästa uppfödare.
 
Jag förstår inte riktigt varför man ska neka problem i en ras bara för att man själv inte haft dom eller gillar rasen? Det hjälper ju knappast rasen. Böttr att upplysa om problemen så folk som är intresserade av rasen kan kolla upp linjerna ordentligt och inte bara köper från första bästa uppfödare.
Jag har inte förnekat att det finns hundar med våteksem i rasen, var fick du det ifrån? Jag skrev att man inte kan uttala sig generellt om en ras på det sättet, och dessutom sprida felaktigheter som att "golden har en päls som håller fast väta".
Ang, att upplysa folk som är intresserade av rasen är det ju precis det jag gör, jag skrev redan i början att det var olika och att det kan vara skillnad på linjer och pälskvalitet. Jag vill självklart inte heller att någon ska köpa ifrån första bästa uppfödare.
 
Jag har inte förnekat att det finns hundar med våteksem i rasen, var fick du det ifrån? Jag skrev att man inte kan uttala sig generellt om en ras på det sättet, och dessutom sprida felaktigheter som att "golden har en päls som håller fast väta".
Ang, att upplysa folk som är intresserade av rasen är det ju precis det jag gör, jag skrev redan i början att det var olika och att det kan vara skillnad på linjer och pälskvalitet. Jag vill självklart inte heller att någon ska köpa ifrån första bästa uppfödare.

Klart man pratar generellt om hälsoproblem i raser? Ingen har sagt att alla goldens får våteksem. Utan att det är vanligt.

Fast det är ju en av anledningarna? Att pälsen är för tät/dålig kvalité och "håller kvar väta".
 
Klart man pratar generellt om hälsoproblem i raser? Ingen har sagt att alla goldens får våteksem. Utan att det är vanligt.

Fast det är ju en av anledningarna? Att pälsen är för tät/dålig kvalité och "håller kvar väta".
Fast då kan man ju tillexempel skriva att vissa goldens som har fel sorts päls kan ha dom problemen. För som det lät så lät det som goldens HAR sån päls och inte som att det är ett fel eller hur man ska säga.
 
Fast då kan man ju tillexempel skriva att vissa goldens som har fel sorts päls kan ha dom problemen. För som det lät så lät det som goldens HAR sån päls och inte som att det är ett fel eller hur man ska säga.

Fast det är samma päls som ibland premieras i utställningsringen och problemen är hyffsat vanliga. Så jag tänker inte låtsas som att det är några få med katastrofdålig päls. Det handlar dessutom ofta om någon form av allergi/dåligt immunförsvar. Så inte enbart pälstyp.
 
Fast det är ju en av anledningarna? Att pälsen är för tät/dålig kvalité och "håller kvar väta".
Men vad är det du inte förstår? Jag säger ju att det är skillnad på olika linjer och pälskvalitet? En goldenpäls som håller kvar väta är inte korrekt, att det sedan finns alldeles för många uppfödare som struntar i det och bara jagar rosetter på utställningar är ju bara bedrövligt. Showtypen är vanligast och det är också bland dem som våteksem är vanligast, det är sannolikt ingen slump. Men det finns också massor av golden som inte har dessa problem, jag tycker man ska upplysa om det också och inte generalisera.

Jag är inte så säker på att det är bra att fortsätta diskutera goldenpäls i just denna tråd, ts får avgöra.
 
Jag har gjort en jämförings lista med dom tre raserna som jag tycker verkar bäst. Så tänkte visa den och ifall nån vet nåt mer som kanske borde stå om nån av dom raserna så får ni gärna tipsa!
Och sen så har jag kollat på andra raser också och såg några som kanske är ganska o vanliga. Eller jag har iallafall aldrig träffat nån. Men dom ser fina ut och låter som dom kan vara bra så skulle vara bra ifall nån vet nåt om dom eller så. Och somsagt dom kanske inte alls skulle passa för jag vet inte så mycket om dom så ni behöver inte tycka att jag är knäpp om dom inte skulle passa.
Men iallafall så dom raserna är långhårig vorsteh och engelsk setter och grosser munsterländer och strävhårig ungersk vizsla.
Vorsteh, münsterländer och vizsla är alla ganska utpräglade jakthundar som jag inte skulle säga passar till det liv du kan erbjuda. Då är golden eller labbe eller engelsk springer spaniel mycket säkrare val. :)
 
Men vad är det du inte förstår? Jag säger ju att det är skillnad på olika linjer och pälskvalitet? En goldenpäls som håller kvar väta är inte korrekt, att det sedan finns alldeles för många uppfödare som struntar i det och bara jagar rosetter på utställningar är ju bara bedrövligt. Showtypen är vanligast och det är också bland dem som våteksem är vanligast, det är sannolikt ingen slump. Men det finns också massor av golden som inte har dessa problem, jag tycker man ska upplysa om det också och inte generalisera.

Jag är inte så säker på att det är bra att fortsätta diskutera goldenpäls i just denna tråd, ts får avgöra.

Fast vad är det du inte förstår? Ingen har sagt att alla goldens har problem. Men att det är ett problem i rasen.

Det är det säkert. Men TS ska ju knappast ha en jaktavlad golden om denna ska vara en lugn sällskapshund och träna lite lättare trick.

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna diskutera hälsoproblem och hur man bäst undviker dom om raser man är intresserad av. Att sopa saker under mattan och låtsas som att de inte finns är knappast bra för någon.

Hade önskat att folk gjorde det mer i "min" ras. För då hade uppfödarna som avlar på skiten haft svårare att sälja sina hundar 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 004
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 922
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp