Rasförslag: Ridgeback, vinthund?

Om hundarna i vardagen är fungerande, trevliga och välmående så är ju inte bristerna så allvarliga att de drabbar hunden som individ negativt tänker jag?

Fast mitt inlägg handlade inte om vad som tilltalar dig eller inte. Det var ditt svepande påstående om andningsproblem inom grupp 9 som jag reagerade på. Ingen påstår att det inte finns andra raser för "vanliga hundägare" utöver de i grupp 9 heller.

Angående ovan mening; jag äger en hund med avbrutet mentaltest och HD. Vanliga besökare i vår vardag märker absolut ingenting av det. Han är både trevlig och mår bra, men han har allvarliga brister i sin mentala och fysiska hälsa. Ändå blir han en direkt favorit hos besökare. Man kan helt enkelt inte göra sin bedömning på det sättet.
 
Hej!

Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika hundraserna och känner tyvärr att varje gång jag känner mig säker på en ras så ifrågasätter jag huruvida det faktiskt är rätt ras för mig. Är beredd att lägga ner tid och energi för att det ska bli rätt, men vill ju samtidigt ha en hund som passar mig så gott det går så att resan blir så enkel som möjligt.

Tänkte kolla om ni har några spontana förslag, baserat på min situation nedan:
  • Bor ensam i medelstor lägenhet i stadsmiljö
  • Har erfarenhet av hundpassning, men har inte ägt en hund tidigare. Har dock ett stort hundintresse och är villig att lägga ner tid för att träningen ska bli rätt
  • Jag har inga större ambitioner i hundsport, däremot vill jag gärna ha en hund som inte är "omöjlig" att träna. I och med mitt hundintresse hade jag gärna tränat t.ex. lydnad och enklare nosework med min hund, men som sagt utan större ambitioner. Jag vill gärna ha en hund som kan gå utan koppel (fastän jag kommer ha den kopplad om inte miljön är lämplig)
  • Jag vill gärna ha en hund med vaktinstinkt och gärna en större hund, så länge den inte mår dåligt av att bo i min lägenhet
  • Låg pälsvård är inte det viktigaste men gärna en korthårig ras
  • Aktivitetsnivå: jag är aktiv men jobbar heltid. Tar gärna längre promenader på helgen och har möjlighet att släppa hunden i utomhusmiljöer nära där jag bor. På vardagskvällarna tar jag gärna en halvtimmes promenad eller fritt springande. Under dagen kommer jag antingen jobba hemma (och därmed gå ut på 30 minuters promenader) eller att ha dagmatte eller dylikt.
    • Med ovan sagt tar jag gärna en "inaktiv" hund eftersom det inte är ett stort problem om hunden inte orkar med mina långpromenader på helgen, men är ett större problem om den är underaktiverad
  • Mental träning: som tidigare nämnt tränar jag gärna lydnad och grundläggande nosework, men en hund med stora krav på aktivering mentalt kan bli för tidskrävande för mig. Jag är villig att lägga ner 15-30 min löpande under dagen på denna typ av träning
  • Gärna en hund som klarar av att vara ensam någorlunda väl. Den kommer inte vara ensam 8h om dagen, men jag vill hellre ha en ras som är mer OK med att vara hemma än en ras som inte är det.
Jag har funderat på vinthundar (Saluki, Sloughi) eftersom de verkar "lätta" för mig att ha hand om: de vill gärna springa fritt och blir lättmotionerade, inte större krav på mental träning och enkla inomhus. Däremot känns de något för "kattliknande" och svåra att träna - vilket gör mig tveksam. Jag har gärna en hund som jag kan träna om jag lägger ner tiden, fastän det inte behöver vara den mest lättränade rasen, en ras som kan gå utan koppel. Salukis saknar även vaktinstinkt.

Jag har även funderat på Rhodesian Ridgeback, en ras som jag tycker om mycket. Det som gör mig tveksam där är att jag inte vet om de kräver för mycket stimulans och aktivitet för mig samt om de är väldigt dåliga på att vara ensamma hemma i regel?

Har ni några tankar eller tips? Stort stort tack på förhand.
Kromfohländer? Finns både korthårig och strävhårig.
 
Jag skulle reka lite först eftersom du kommer behöva hundvakt/dagmatte.
Det är svårare att hitta till en stor hund än till en mindre.
Samma om du vill kunna ta med dig hunden till vänner och bekanta, små är oftast mer välkomna än en stor dreggelhund, hur snäll den än är 😁
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 675
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 456
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 301
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 132
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp