Rasförslag: Ridgeback, vinthund?

Alltså.. Kan du erbjuda 1,5 timmes promenad alla dagar i veckan, inklusive lösspringande + lite mental aktivering i form av tex nosework så kan faktiskt en Dalmatiner kunna funka.

De är väldigt aktiva utomhus, stora och starka hundar, men gillar också att ligga på soffan inne. De gillar att vara med överallt och ha sällskap, men behöver sina promenader och gärna lösspring, utöver det så kräver de inte så extremt mycket mer. Det varierar lite inom rasen dock, så man behöver ju inte köpa de mest aktiva linjerna.

De går bra att träna med, många gillar rallylydnad och spår. Dock kanske inte på elitnivå, och de gillar sällan att nöta detaljer om och om igen.

Du har vakten i den och ingen pälsvård.

Kan vara lite enmanshundar och knyter sig lätt till sin ägare. Inte alltid jättelätta att ha hundvakt till, eller att ha ensamma. Men det finns många som är sociala hundar med bättre passivitet också, det varierar.

De är dock en handfull som unghundar. De kräver en konsekvent uppfostran, annars gör de lite som de själva vill.
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av de hundraser du nämner, utöver att jag vet att de kräver en hel del av sin ägare för att må bra och bli trevliga och lätthanterliga.
Just lätthanterliga är viktigt att tänka på när man är beroende av hundpassning. Jag vet inte hur tillgången på sånt är hos dig, men jag kan säga att det är betydligt lättare att hitta villiga hundvakter åt min dvärgschnauzertik än åt den airedalehane jag hade förut.
 
Hade jag varit i din sits och inte ville ha något ur rasgrupp 9 hade jag tittat på omplaceringar. Rasgrupp 9 är ju så himla bra på så sätt att det ofta inte är så stora drifter åt något annat håll än det sociala, vilket gör det lättare med att gå lösa, hitta hundvakt till och den mentala träningen du erbjuder kommer göra den trött och nöjd och härlig att leva med.
Känns storleken som en dealbreaker (kan storpudel vara något ändå?) så hade jag då tittat på omplaceringar där du lättare kan se om hundens behov passar det du erbjuder. Eller möjligen tagit kontakt med en labbe- eller goldenuppfödare som ovan nämnt för att se om det skulle kunna vara något.

Känner du att tex RR är något du verkligen vill ha så är det ju verkligen inte fel att ta kontakt med en uppfödare och snacka lite, kanske finns någon i närheten av dig som du kan få hälsa på flera gånger så du kan få chans att känna på rasen och kan ta ett beslut därefter? Men min erfarenhet säger att ibland kan det vara skitjobbigt att ha hund som det är ändå och då är det kanske klokast att inte göra det svårare för sig med att skaffa en hund som kräver mer träning än vad du egentligen har lust med.
 
Jag har en RR hane på 3,5 år och han är helt underbar, men vägen har inte varit spikrak precis. Han är min 5:e hund i mitt vuxna liv. Kan säga att jag är glad att jag hade den erfarenheten av hundar och träning som jag hade när jag skaffade denna, för den behövdes. RR är ofta rätt jävliga upp till ca 3 års ålder. Som exempel; när han kom upp i slyngelåldern fick jag köra ut i skogen och köra slut på honom, före jag körde honom till hunddagiset och jag till jobbet. Det blev tidiga mornar... Vi fick ladda upp med ett batteri av olika aktiveringsleksaker som han fick löpande under dagen. Promenader låg på mellan 2-3 timmar per dag på vardagarna. Ofta utflykt på helgen med vandring ett par timmar. Vi har tränat lydnad, personspår, viltspår både i kurs och för privatare. Dock kan jag säga att det är träning mycket på hans villkor. Och då har jag ändå haft irländsk setter förut, som är ganska självständiga i huvudet.

De är egensinniga och inte alls mycket will to please, om det inte passar dem för stunden.
Det här är soffpotatisar som älskar att ha det bekvämt, men med en dynamit inbakad.
Gå med i facebook-grupper av rasen du är intresserad av och ta kontakt med uppfödare. Ta kontakt med rasklubbar och se om du kan besöka någon träff kanske, för att få träffa många hundar samtidigt?
Generellt hade jag inte rekommenderat en RR till en förstagångsägare av hund.
 
Hej!

Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika hundraserna och känner tyvärr att varje gång jag känner mig säker på en ras så ifrågasätter jag huruvida det faktiskt är rätt ras för mig. Är beredd att lägga ner tid och energi för att det ska bli rätt, men vill ju samtidigt ha en hund som passar mig så gott det går så att resan blir så enkel som möjligt.

Tänkte kolla om ni har några spontana förslag, baserat på min situation nedan:
  • Bor ensam i medelstor lägenhet i stadsmiljö
  • Har erfarenhet av hundpassning, men har inte ägt en hund tidigare. Har dock ett stort hundintresse och är villig att lägga ner tid för att träningen ska bli rätt
  • Jag har inga större ambitioner i hundsport, däremot vill jag gärna ha en hund som inte är "omöjlig" att träna. I och med mitt hundintresse hade jag gärna tränat t.ex. lydnad och enklare nosework med min hund, men som sagt utan större ambitioner. Jag vill gärna ha en hund som kan gå utan koppel (fastän jag kommer ha den kopplad om inte miljön är lämplig)
  • Jag vill gärna ha en hund med vaktinstinkt och gärna en större hund, så länge den inte mår dåligt av att bo i min lägenhet
  • Låg pälsvård är inte det viktigaste men gärna en korthårig ras
  • Aktivitetsnivå: jag är aktiv men jobbar heltid. Tar gärna längre promenader på helgen och har möjlighet att släppa hunden i utomhusmiljöer nära där jag bor. På vardagskvällarna tar jag gärna en halvtimmes promenad eller fritt springande. Under dagen kommer jag antingen jobba hemma (och därmed gå ut på 30 minuters promenader) eller att ha dagmatte eller dylikt.
    • Med ovan sagt tar jag gärna en "inaktiv" hund eftersom det inte är ett stort problem om hunden inte orkar med mina långpromenader på helgen, men är ett större problem om den är underaktiverad
  • Mental träning: som tidigare nämnt tränar jag gärna lydnad och grundläggande nosework, men en hund med stora krav på aktivering mentalt kan bli för tidskrävande för mig. Jag är villig att lägga ner 15-30 min löpande under dagen på denna typ av träning
  • Gärna en hund som klarar av att vara ensam någorlunda väl. Den kommer inte vara ensam 8h om dagen, men jag vill hellre ha en ras som är mer OK med att vara hemma än en ras som inte är det.
Jag har funderat på vinthundar (Saluki, Sloughi) eftersom de verkar "lätta" för mig att ha hand om: de vill gärna springa fritt och blir lättmotionerade, inte större krav på mental träning och enkla inomhus. Däremot känns de något för "kattliknande" och svåra att träna - vilket gör mig tveksam. Jag har gärna en hund som jag kan träna om jag lägger ner tiden, fastän det inte behöver vara den mest lättränade rasen, en ras som kan gå utan koppel. Salukis saknar även vaktinstinkt.

Jag har även funderat på Rhodesian Ridgeback, en ras som jag tycker om mycket. Det som gör mig tveksam där är att jag inte vet om de kräver för mycket stimulans och aktivitet för mig samt om de är väldigt dåliga på att vara ensamma hemma i regel?

Har ni några tankar eller tips? Stort stort tack på förhand.
En dvärgschnauzer kanske? Visserligen inte så stor men en rolig ras som verkar hänga med på det mesta samtidigt som den kan koppla av i soffan.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg men jag vill nog påstå att alla unghundar, oavsett ras, kräver mer än 30 min promenad som längsta promenad 5 av veckans dagar för att vara lyckliga, välfungerande hundar. Jag har jobbat som hundvakt och passat MÅNGA hundar (och ur alla rasgrupper) och ingen av de hundarna hade nöjt sig med det. Då menar jag alltså unghundar; ”äldre” hundar (men långt ifrån alla, förutom de riktigt gamla då) kan kanske tänkas nöja sig med det, beroende på individ och ras.

Att tänka på med ridgeback är att de kan vara riktigt, riktigt krävande i slyngelåldern.
 
En Broholmer passar in på stora delar av dina önskemål - en familjär vakthund som gärna går långa promenader och som gillar aktivering, me som gärna latar sig på soffan också.
Dock är det en ras som värdesätter tid med sin familj, vilket gör att de inte uppskattar att vara själv för länge och för ofta.
De är högre än 50 cm. Dock en ras med god kroppsuppfattning och som är lugna, så tycker inte att deras storlek är ett ”problem”.
CC9ABEE0-C316-43A5-B9AF-0C6E918BAF27.jpeg
 
Kolla på raser som Collie, Old english sheepdog, Berner sennen, Golden retriever och Labrador retriever kanske? enklast är att kontakta en uppfödare och beskriva vad för hund du söker och vad du kan ge hunden, och sen se om uppfödaren tror rasen passar dig och din vardag :)

Ev kanske en Bullmastiff också kan passa, de Bullmastiff jag träffat har vara väldigt lugna och inte krävt så mycket vardags träning/motion.
 
Kolla på raser som Collie, Old english sheepdog, Berner sennen, Golden retriever och Labrador retriever kanske? enklast är att kontakta en uppfödare och beskriva vad för hund du söker och vad du kan ge hunden, och sen se om uppfödaren tror rasen passar dig och din vardag :)

Ev kanske en Bullmastiff också kan passa, de Bullmastiff jag träffat har vara väldigt lugna och inte krävt så mycket vardags träning/motion.

En bra collie dvs en som inte har handikappande rädslor kräver mycket mer stimulans och motion än vad som beskrivs i trådstarten. Dessutom är det inte särskilt vanligt med vaktinstinkt i rasen - de larmar men det gör ju många raser.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg men jag vill nog påstå att alla unghundar, oavsett ras, kräver mer än 30 min promenad som längsta promenad 5 av veckans dagar för att vara lyckliga, välfungerande hundar. Jag har jobbat som hundvakt och passat MÅNGA hundar (och ur alla rasgrupper) och ingen av de hundarna hade nöjt sig med det. Då menar jag alltså unghundar; ”äldre” hundar (men långt ifrån alla, förutom de riktigt gamla då) kan kanske tänkas nöja sig med det, beroende på individ och ras.

Att tänka på med ridgeback är att de kan vara riktigt, riktigt krävande i slyngelåldern.
Jag instämmer! Jag fattar inte hur ni @em-pirre @Lingon @iNHALE @Fruentimber kan föreslå att hund ur rasgrupp 9 passar?! Alltså inte ens min valp på 11 veckor (”sällskapshund”) skulle vara nöjd med 30 min promenad om dagen!
 
Jag instämmer! Jag fattar inte hur ni @em-pirre @Lingon @iNHALE @Fruentimber kan föreslå att hund ur rasgrupp 9 passar?! Alltså inte ens min valp på 11 veckor (”sällskapshund”) skulle vara nöjd med 30 min promenad om dagen!
Jag kan tillägga att jag har möjlighet till en 1-1.5h promenad om dagen också. Och som Lingon nämner, längre rundor på helgen samt flera 30 minuters promenader på vardagarna samt lydnadsträning och eventuellt nosework.
 
Jag instämmer! Jag fattar inte hur ni @em-pirre @Lingon @iNHALE @Fruentimber kan föreslå att hund ur rasgrupp 9 passar?! Alltså inte ens min valp på 11 veckor (”sällskapshund”) skulle vara nöjd med 30 min promenad om dagen!
Vart läser du att det är 30 min promenad per dag? TS skriver ju att när hon jobbar hemma så är det 30 minuters promenad när hon har lunch/rast, sen 30 minuter på kvällen eller lösspring och högst troligen promenad på morgonen innan jobbet. Behöver hunden ut däremellan kan säkert TS gå ifrån jobbet och låta den kissa/bajsa vid behov. När h*n inte jobbar hemifrån så har hunden passning av dagmatte eller motsvarande som säkert också tar ut den med jämna mellanrum på olika långa promenader.

Ska vi kräma ihop allt detta så snackar vi 1-1½ timmes promenad per dag och sen tillkommer det lättare lydnadsträning och liknande, med lite mer aktivering på helgerna. Jag tycker det låter ganska skapligt för en liten lätt sällskapshund i rasgrupp 9. Vi ska ju komma ihåg att alla hundar i rasgrupp 9 inte är stöpta i samma form. Precis som i alla andra rasgrupper så kan behov och aktivitetsnivå skilja sig tämligen mycket mellan olika raser. Gemensamt för samtliga är dock att de är utpräglade sällskapsraser i ett litet format, men där tar i princip likheterna slut.

Det begriper väl vem som helst att 30 min promenad totalt på en dag inte är lämpligt för någon frisk hund...
 
Jag instämmer! Jag fattar inte hur ni @em-pirre @Lingon @iNHALE @Fruentimber kan föreslå att hund ur rasgrupp 9 passar?! Alltså inte ens min valp på 11 veckor (”sällskapshund”) skulle vara nöjd med 30 min promenad om dagen!
Min bruksavlade dobermann klarar sig på det när vi jag arbetar mycket nätter 🤷‍♀️
(Nej jag tkr naturligtvis inte en hund ska ha så lite i normalfallet men det är det ju inte tål om här heller.)
 
Har man faktiskt inte haft egen hund förut och har begränsad erfarenhet av hundträning så tycker jag att en bra regel för hur mycket motion/stimulans/träning som man faktiskt kommer att kunna ge till hunden är att ta sin ursprungsambition och dela den på hälften. Tror man att man kommer kunna vara ute två timmar om dagen kommer det realistiskt antagligen inte bli mer än en. Tror man att man kommer kunna träna/stimulera mentalt en timma om dagen blir det troligtvis inte mer än en halvtimma. Helt enkelt därför att hundträning kanske inte är så fantastiskt roligt, spännande, och kreativt varje dag som man trodde sen innan. De där långpromenaderna är inte skitroliga på samma isgator dag efter dag eller i spöregn och snålblåst en vecka i sträck. För att inte tala om alla förutsedda och oförutsedda saker som kan sätta stopp för ens ambitioner.

Då är det mycket, mycket bättre att skaffa sig en hund som nöjer sig fint med hälften av det man tror att man kommer kunna erbjuda, snarare än en hund vars miniminivå är max av det man tror sig kunna erbjuda. Och visar det sig sedan att man visst levde upp till sina egna ambitioner - finemang, då har man ännu mer tid/energi att ge sin hund, och vet vad man ska sikta på med nästa. Men det finns inga som helst anledningar att skaffa sig mer problem än nödvändigt. Hundskaffande är en tillräckligt stor omställning som det är.
 
Har man faktiskt inte haft egen hund förut och har begränsad erfarenhet av hundträning så tycker jag att en bra regel för hur mycket motion/stimulans/träning som man faktiskt kommer att kunna ge till hunden är att ta sin ursprungsambition och dela den på hälften. Tror man att man kommer kunna vara ute två timmar om dagen kommer det realistiskt antagligen inte bli mer än en. Tror man att man kommer kunna träna/stimulera mentalt en timma om dagen blir det troligtvis inte mer än en halvtimma. Helt enkelt därför att hundträning kanske inte är så fantastiskt roligt, spännande, och kreativt varje dag som man trodde sen innan. De där långpromenaderna är inte skitroliga på samma isgator dag efter dag eller i spöregn och snålblåst en vecka i sträck. För att inte tala om alla förutsedda och oförutsedda saker som kan sätta stopp för ens ambitioner.

Då är det mycket, mycket bättre att skaffa sig en hund som nöjer sig fint med hälften av det man tror att man kommer kunna erbjuda, snarare än en hund vars miniminivå är max av det man tror sig kunna erbjuda. Och visar det sig sedan att man visst levde upp till sina egna ambitioner - finemang, då har man ännu mer tid/energi att ge sin hund, och vet vad man ska sikta på med nästa. Men det finns inga som helst anledningar att skaffa sig mer problem än nödvändigt. Hundskaffande är en tillräckligt stor omställning som det är.
Tack för ditt svar och perspektiv. De timmarna jag pratar om är promenader som jag redan nu tar, utan hund. Tränar mycket och har gärna med mig hund när jag gör det. Så det du nämner stämmer inte i detta fall. Tiden ägnad åt träning är tid jag tidigare ägnat åt träning med hundar jag passat samt tid som jag för närvarande ägnar åt att läsa om hundar och hundträning (faktiskt 2-3 gånger mer än 30 minuter om dagen).
 
En Broholmer passar in på stora delar av dina önskemål - en familjär vakthund som gärna går långa promenader och som gillar aktivering, me som gärna latar sig på soffan också.
Dock är det en ras som värdesätter tid med sin familj, vilket gör att de inte uppskattar att vara själv för länge och för ofta.
De är högre än 50 cm. Dock en ras med god kroppsuppfattning och som är lugna, så tycker inte att deras storlek är ett ”problem”.
Visa bifogad fil 83393
Jag ska kolla närmare på rasen och se om det kanske finns någon i närområdet jag kan träffa. Tack för ditt svar! Verkar spontant som det kan vara en ganska bra match.
 
Jag instämmer! Jag fattar inte hur ni @em-pirre @Lingon @iNHALE @Fruentimber kan föreslå att hund ur rasgrupp 9 passar?! Alltså inte ens min valp på 11 veckor (”sällskapshund”) skulle vara nöjd med 30 min promenad om dagen!
Alltså va? Jämfört med en vinthund så är väl en hund ur nian betydligt bättre. Ts behöver ingen jobbande hund. Jag vet inte riktigt vad du yrar km.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 455
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp