Rasförslag: Ridgeback, vinthund?

Hej!

Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika hundraserna och känner tyvärr att varje gång jag känner mig säker på en ras så ifrågasätter jag huruvida det faktiskt är rätt ras för mig. Är beredd att lägga ner tid och energi för att det ska bli rätt, men vill ju samtidigt ha en hund som passar mig så gott det går så att resan blir så enkel som möjligt.

Tänkte kolla om ni har några spontana förslag, baserat på min situation nedan:
  • Bor ensam i medelstor lägenhet i stadsmiljö
  • Har erfarenhet av hundpassning, men har inte ägt en hund tidigare. Har dock ett stort hundintresse och är villig att lägga ner tid för att träningen ska bli rätt
  • Jag har inga större ambitioner i hundsport, däremot vill jag gärna ha en hund som inte är "omöjlig" att träna. I och med mitt hundintresse hade jag gärna tränat t.ex. lydnad och enklare nosework med min hund, men som sagt utan större ambitioner. Jag vill gärna ha en hund som kan gå utan koppel (fastän jag kommer ha den kopplad om inte miljön är lämplig)
  • Jag vill gärna ha en hund med vaktinstinkt och gärna en större hund, så länge den inte mår dåligt av att bo i min lägenhet
  • Låg pälsvård är inte det viktigaste men gärna en korthårig ras
  • Aktivitetsnivå: jag är aktiv men jobbar heltid. Tar gärna längre promenader på helgen och har möjlighet att släppa hunden i utomhusmiljöer nära där jag bor. På vardagskvällarna tar jag gärna en halvtimmes promenad eller fritt springande. Under dagen kommer jag antingen jobba hemma (och därmed gå ut på 30 minuters promenader) eller att ha dagmatte eller dylikt.
    • Med ovan sagt tar jag gärna en "inaktiv" hund eftersom det inte är ett stort problem om hunden inte orkar med mina långpromenader på helgen, men är ett större problem om den är underaktiverad
  • Mental träning: som tidigare nämnt tränar jag gärna lydnad och grundläggande nosework, men en hund med stora krav på aktivering mentalt kan bli för tidskrävande för mig. Jag är villig att lägga ner 15-30 min löpande under dagen på denna typ av träning
  • Gärna en hund som klarar av att vara ensam någorlunda väl. Den kommer inte vara ensam 8h om dagen, men jag vill hellre ha en ras som är mer OK med att vara hemma än en ras som inte är det.
Jag har funderat på vinthundar (Saluki, Sloughi) eftersom de verkar "lätta" för mig att ha hand om: de vill gärna springa fritt och blir lättmotionerade, inte större krav på mental träning och enkla inomhus. Däremot känns de något för "kattliknande" och svåra att träna - vilket gör mig tveksam. Jag har gärna en hund som jag kan träna om jag lägger ner tiden, fastän det inte behöver vara den mest lättränade rasen, en ras som kan gå utan koppel. Salukis saknar även vaktinstinkt.

Jag har även funderat på Rhodesian Ridgeback, en ras som jag tycker om mycket. Det som gör mig tveksam där är att jag inte vet om de kräver för mycket stimulans och aktivitet för mig samt om de är väldigt dåliga på att vara ensamma hemma i regel?

Har ni några tankar eller tips? Stort stort tack på förhand.

Låter du din RR dra kedjor, bära klövjeväska med tyngder alt gå dragpromenader så lär den vara nöjd med det livet som du erbjuder (aktiv person som jobbar hemifrån ibland). Handlar om att motionera dem smart.

RR är inga krävande hundar förutom att de behöver styrning (hanarna kan vara hanhundsaggressiva). Hälsa på olika kennlar och bilda dig en egen uppfattning.

Lycka till!
 
Aningen OT men tyckte det är bättre att fråga här än att skapa en ny tråd eller gräva upp en urgammal: är femte vinthundstråden den nyaste, trots att den är så gammal (sista inlägget 2018) eller finns det en nyare? Gick igenom mina gamla bokmärken från när jag bara var lurker här och hittade varken något annat där eller när jag gjorde en google-sökning.

@vitherdehund
Även de äldre vinthundstrådarna innehåller en hel del matnyttigt så rekommenderar att kika i dem. Även om jag också lutar åt att det inte låter som att de flesta vinthundsraserna matchar, så tänker jag på italiensk vinthund. Vet att du skrev gärna stor hund men orkar en del gör de ju. Fortfarande samma behov av att springa, men kanske lite lättare att tillgodose då det inte kräver riktigt lika stora ytor för att kunna fräsa runt ordentligt? För det är ett aber att hitta åt de större vintisarna till vardags beroende på var man bor.
 
Aningen OT men tyckte det är bättre att fråga här än att skapa en ny tråd eller gräva upp en urgammal: är femte vinthundstråden den nyaste, trots att den är så gammal (sista inlägget 2018) eller finns det en nyare? Gick igenom mina gamla bokmärken från när jag bara var lurker här och hittade varken något annat där eller när jag gjorde en google-sökning.

@vitherdehund
Även de äldre vinthundstrådarna innehåller en hel del matnyttigt så rekommenderar att kika i dem. Även om jag också lutar åt att det inte låter som att de flesta vinthundsraserna matchar, så tänker jag på italiensk vinthund. Vet att du skrev gärna stor hund men orkar en del gör de ju. Fortfarande samma behov av att springa, men kanske lite lättare att tillgodose då det inte kräver riktigt lika stora ytor för att kunna fräsa runt ordentligt? För det är ett aber att hitta åt de större vintisarna till vardags beroende på var man bor.
Japp. Det kändes som om våra vinthundstrådar tyvärr dog ut lite, och nu skrivs det en del i vanliga uppdateringstråden, läggs upp bilder i bildtråden osv. Sedan får jag väl skylla lite på Facebook också. Jag var ganska aktiv i vinthundstrådarna här, men har de flesta av bukes vinthundsägare som Facebookvänner och vi chattar en del där :angel: Kanske borde dra igång en vinthundstråd igen...
 
Med risk för att bli halshuggen - jag funderar ju på rasen själv fast jag har ganska liknande upplägg, förutom att jag är sjukpensionär och alltså har maximalt med tid, och lär ta längre promenader åt gången - men whippet? Fortfarande vinthund med allt det innebär men något mer traditionellt "hundig" än många andra inom rasgruppen. Mitt intryck är att de kan vara ganska pepp på olika aktiviteter, men inte så långa stunder. Vill du mest träna i kortare pass så skulle det kunna funka. Dock får du räkna med att de bara kan vara lösa på inhägnat område, precis som vilken hund som helst med mycket jakt. De har inte vakt heller, men det skulle jag bara se som ett plus iom att du bor i lägenhet.

Rasgrupp 9, ja... det är bra att den finns men jag tycker att det är lite tråkigt att den brukar framhävas som Det Optimala Alternativet för alla som typ inte tänkt bo på brukshundklubben. Vill, eller t o m behöver man, ha en lite större hund utan larmande, trubbnos, eller massa päls så finns inte så mycket att hämta där. Då är det naturligt att man söker sig till andra rasgrupper.
 
Med risk för att bli halshuggen - jag funderar ju på rasen själv fast jag har ganska liknande upplägg, förutom att jag är sjukpensionär och alltså har maximalt med tid, och lär ta längre promenader åt gången - men whippet? Fortfarande vinthund med allt det innebär men något mer traditionellt "hundig" än många andra inom rasgruppen. Mitt intryck är att de kan vara ganska pepp på olika aktiviteter, men inte så långa stunder. Vill du mest träna i kortare pass så skulle det kunna funka. Dock får du räkna med att de bara kan vara lösa på inhägnat område, precis som vilken hund som helst med mycket jakt. De har inte vakt heller, men det skulle jag bara se som ett plus iom att du bor i lägenhet.

Rasgrupp 9, ja... det är bra att den finns men jag tycker att det är lite tråkigt att den brukar framhävas som Det Optimala Alternativet för alla som typ inte tänkt bo på brukshundklubben. Vill, eller t o m behöver man, ha en lite större hund utan larmande, trubbnos, eller massa päls så finns inte så mycket att hämta där. Då är det naturligt att man söker sig till andra rasgrupper.
Jag håller med om att det ofta här är brukshund/vallhund eller grupp 9. De andra glöms bort lite. Grupp 2 är exempelvis en gigantisk rasgrupp med många raser som passar som sällskapshund. Även terriergruppen är en stor grupp där faktiskt de flesta raserna enbart är sällskapshundar/aktiva sällskapshundar. Tycker man om lite mer käcka, ”tuffa” och robusta hundar (tänk en terrier, pinscher eller schnauzer som exempel) så är grupp 9 inte riktigt rätt eller passande oftast.
Både Whippet och italiensk vinthund fungerar ypperligt som sällskapshundar och det är också så de flesta hundar av de raserna lever. Sen passar de kanske inte TS om det är viktigt att hunden kan vara lös.
 
Japp. Det kändes som om våra vinthundstrådar tyvärr dog ut lite, och nu skrivs det en del i vanliga uppdateringstråden, läggs upp bilder i bildtråden osv. Sedan får jag väl skylla lite på Facebook också. Jag var ganska aktiv i vinthundstrådarna här, men har de flesta av bukes vinthundsägare som Facebookvänner och vi chattar en del där :angel: Kanske borde dra igång en vinthundstråd igen...
Det vore jätteroligt med en ny vinthundstråd tycker jag! 👍 Det var faktiskt tack vare dem jag hittade till buke en gång i världen, cirkus 2007-2008 sådär. :)
 
Rasgrupp 9, ja... det är bra att den finns men jag tycker att det är lite tråkigt att den brukar framhävas som Det Optimala Alternativet för alla som typ inte tänkt bo på brukshundklubben. Vill, eller t o m behöver man, ha en lite större hund utan larmande, trubbnos, eller massa päls så finns inte så mycket att hämta där. Då är det naturligt att man söker sig till andra rasgrupper.
Fast det finns alldeles utmärkta alternativ på större hundar i andra rasgrupper som absolut inte kräver att man måste bo på brukshundsklubben. Jag skulle nästan vilja påstå att det snarare är rätt få hundraser som kräver den sortens engagemang. Däremot kräver de flesta hundar i andra rasgrupper helt klart mer stimulans än det som TS beskriver, om det så må vara fysiskt eller psykiskt. Med tanke på hur mycket nya hundägare som finns nu och där många köper hund efter utseende/storlek/färg, så tycker jag inte alls det är konstigt att folk som är lite mer hundvana försöker vara tydliga med hur mycket stimulans som faktiskt krävs för de flesta raserna. Blocket är överfullt med hundar som säljs för att ägarna tagit sig vatten över huvudet.

Jag tror det som talar emot andra mer aktiva raser i TS fall är bristen på långpromenader/längre ihållande aktivitet under veckorna. Helgerna verkar inte vara några problem men under veckorna är det förhållandevis lite fysisk rörelse med bara 30 min promenad på kvällen efter jobb.

Hade man kunnat tänka sig iaf ett par lite rejälare långpromenader på kvällen även under arbetsveckan så hade jag kunnat tänka mig att det hade funnits fler alternativa raser även utanför rasgrupp 9 som hade varit aktuella. Spontant tänker jag tex på Eurasier som är en väldigt lättsam ras med relativt låga krav.
 
Nu går jag mot strömmen, delvis i alla fall, och tror visst att du hade kunnat passa fint med en ridgeback. Jag har haft en, passat flera i hemmet, mött hundratals och gjort aktiviteter med ett femtiotal. Får du en trevlig ridgeback får du en fantastisk kompis,. Det som eventuellt kan ställa till det är att de i regel är mycket livliga och kan vara bångstyriga de första åren. De behöver aktiviteter, men det behöver inte vara något med inriktning på tävling och liknande. Nosarbete är de ofta fenomenala på. Jag tycker du ska kontakta uppfödare och prata med dem.

Skulle du hellre ha en lugnare hund så håller jag med om att Broholmer är en ras att titta på.
 
Med risk för att bli halshuggen - jag funderar ju på rasen själv fast jag har ganska liknande upplägg, förutom att jag är sjukpensionär och alltså har maximalt med tid, och lär ta längre promenader åt gången - men whippet? Fortfarande vinthund med allt det innebär men något mer traditionellt "hundig" än många andra inom rasgruppen. Mitt intryck är att de kan vara ganska pepp på olika aktiviteter, men inte så långa stunder. Vill du mest träna i kortare pass så skulle det kunna funka. Dock får du räkna med att de bara kan vara lösa på inhägnat område, precis som vilken hund som helst med mycket jakt. De har inte vakt heller, men det skulle jag bara se som ett plus iom att du bor i lägenhet.

Rasgrupp 9, ja... det är bra att den finns men jag tycker att det är lite tråkigt att den brukar framhävas som Det Optimala Alternativet för alla som typ inte tänkt bo på brukshundklubben. Vill, eller t o m behöver man, ha en lite större hund utan larmande, trubbnos, eller massa päls så finns inte så mycket att hämta där. Då är det naturligt att man söker sig till andra rasgrupper.
Ja säkert finns det whippet som funkar som hemmahundar, men som entusiast vill jag ju inte att det avlas på såna individer. Jag vill ju att whippeten ska vara en aktiv jagande hund som får springa efter trasa och lös fler än en gång i veckan. De trivs också gärna i flock med andra vinthundar.
 
Nu går jag mot strömmen, delvis i alla fall, och tror visst att du hade kunnat passa fint med en ridgeback. Jag har haft en, passat flera i hemmet, mött hundratals och gjort aktiviteter med ett femtiotal. Får du en trevlig ridgeback får du en fantastisk kompis,. Det som eventuellt kan ställa till det är att de i regel är mycket livliga och kan vara bångstyriga de första åren. De behöver aktiviteter, men det behöver inte vara något med inriktning på tävling och liknande. Nosarbete är de ofta fenomenala på. Jag tycker du ska kontakta uppfödare och prata med dem.

Skulle du hellre ha en lugnare hund så håller jag med om att Broholmer är en ras att titta på.
Jag håller med. Så som jag känner RR så tror jag de skulle passa TS. Men jag är verkligen inte proffs på RR så jag har överlåtit det till de som kan mer om rasen än mig. Jag kanske ha träffat otypiska exemplar..

Jag tror fortfarande att en dalmatiner kan funka. Och de är väl inte helt olika RR. Även dalmatiner kan ju vara väldigt krävande rent uppfostringsmässigt som unga men är man beredd på det och insatt vad rasen innebär så ser jag inga problem. Jag tänker även whippet, kanske lite svårare att ha lösa men istället lite enklare att ha o göra med. Inte så mycket vakt kanske.. Vet inte om det framkommer någonstans i tråden om hunden får vara lös på öppna ytor eller inhägnade?

Grupp 2 har massa stora ”sällskapshundar”. Alla är kanske inte superfriska, men det framkommer inte heller att hälsan är prio ett. Raserna finns ju ändå, och de kan ju kanske passa TS utmärkt. Hur är det annars med typ Airdaleterrier (stavningen är nog fel..)? Lite tuffare hundar kanske, men de flesta lever som sällskapshundar idag och avlas åt det hållet. Och ja, spetsar finns ju om man gillar dom :)

Bara brainstormar..
 
Jag kan bara instämma i inläggen om vinthund och vill ge min syn på varför jag inte tror en Saluki/Sloughi skulle passa.

Jag har en snart 2-årig Saluki med väldigt hög aktivitetsnivå, som de ska ha. Att få springa lös ger henne mest men jag måste aktivera/promenera henne väldigt mycket varje dag för att hon inte ska bli understimulerad. Lite mental aktivering gör henne extra nöjd och är ganska nödvändigt om än inte varje dag när hon får ordentligt med motion.

Ska man ha Saluki får man räkna med att de är mycket hund, inte lätta att få hundvakt till, att de kan vara extremt aktiva, besatta av jakt och ganska reaktiva som unga. De har mycket åsikter och gör saker på sitt sätt så man får räkna med att inte ha en hund som alltid lyder blint.

Min Saluki är vaktig och flockbunden. Hon skäller på mycket och har svårt för att vara själv. Saluki är generellt inte så glada att vara själva som ensamhundar även om många accepterar det.

Jag har tränat inkallning väldigt kreativt och noga sen start och hon har ganska bra sådan - tills det dyker upp ett spår (hon spårar förutom att jaga med synen), vilt eller något annat som rör sig. Om jag släpper henne i hundrastgård/fårhage finns risken att hon hoppar över staketet om hon får syn på något utanför. Så att ha henne lös kräver väldigt mkt av mig - planering, att jag är ständigt aktiv och snabb att koppla när hon sprungit färdigt. Jag kan aldrig ta för givet att jag kan ha henne lös där jag tänkt eller att inkallningen alltid fungerar. Jag kan aldrig promenera på ett avslappnat sätt och bara låta henne gå lös.

Vi tränar rallylydnad och hon är jätterolig att träna med. Men att få till en uthållighet och att kunna motivera henne har varit en stor utmaning även om hon i grunden är en Saluki som gillar att göra saker med människor. Så jag har jobbat massor med belöning och att hon ska tycka det är roligt och det har gett resultat. Men bara för att hon kan gå fot och är lös när vi tränar rally innebär det inte att jag har samma lydnad på henne när hon är lös och hon springer omkring som en Saluki gör :)

Om du verkligen verkligen vill ha en Saluki skulle jag satsa på en äldre omplacering där du vet lite mer vad du får. De lugnar sig absolut med åldern och min gamla omplacering krävde inte lika mkt som nuvarande 😊 Rätt individ kanske kan vara lös på ett mindre kravlöst sätt men det är nog mer ovanligt än vanligt.

Jag älskar att leva med min Saluki som är en fantastisk jakthund och bästa vän! Men det krävs att man kan leva med och tillgodose just de där bitarna som är rastypiska: jakten, aktivitetsnivån och självständigheten.
 
Jag tänkte också på dalmatiner, utifrån den ”uppdaterade” motionsbeskrivningen. Min uppfattning är också att de är rätt lika RR mentalt. Jag har upplevt att RR har mer jaktinstinkt än dalmatiner men vet inte om det bara är de individer jag träffat.

Sen är inte dalmatiner den lättaste hunden, framför allt inte under unghundstiden. Men eftersom jag själv haft dalmatiner som första hund med (enligt mig) lyckat resultat känns det ju fel att säga att det inte är någon förstagångshund punkt slut.

Sen förstår jag absolut att man reagerar om ens egen ras beskrivs felaktigt och vill rätta den bilden. Men utöver det förstår jag inte varför det så kategoriskt ska pekas på rasgrupp 9?

Att det finns många raser i grupp 9 som passar in på TS beskrivning (om vi ignorerar önskemålet om storlek) är ju inte samma sak som att det inte existerar raser utanför grupp 9 som inte skulle trivas hos TS. Det finns ju ett stort antal raser även utanför denna grupp som beskrivs som just sällskapshundar.
 
Men eftersom jag själv haft dalmatiner som första hund med (enligt mig) lyckat resultat känns det ju fel att säga att det inte är någon förstagångshund punkt slut.
Jag tror man kan skaffa alla raser som förstagångsägare, det handlar bara om att veta vad man köper.
Det hade ju rent krasst inte hjälpt mig om jag haft en shih tzu innan jag köper dobermann - skillnaden mellan raserna är ju milsvidd, då har hästägandet snarare varit till mer nytta.
 
Senast ändrad:
Jag tror man kan skaffa alla raser som förstagångsägare, det handlar bara oatt veta vad man köper.
Det hade ju rent krasst inte hjälpt mig om jag haft en shih tzu innan jag köper dobermann - skillnaden mellan raserna är ju milsvidd, då har hästägandet snarare varit till mer nytta.

Å ena sidan absolut! Å andra sidan tror jag visst att ett liv som shih tzu-ägare hade hjälpt en som dobermannägare i jämförelse med som första hund. Om inte annat så hade man vetat hur jobbiga de där 30x3 min promenad per dag i ett hundliv är och ifall det för en själv är rimligt att ”växla upp” till en mer krävande hund :)
 
Som fd ägare av ras ur gruppen 9 (uppvuxen med shih-tzukennel) så tycker jag ju snarare att det är synd hur ofta dessa hundar underskattas. Många ur grupp 9 är kvicka, roliga hundar som gärna hänger med långa sträckor, joggingturer, vandring, trickträning, nosaktivering etc. Men alltför ofta förpassas de till "tanthund"-hörnan. Om någon beskriver en vardag som passar utmärkt för flera raser ur grupp 9, så föreslår jag därför gärna det, om det inte finns väldigt specifika anledningar till varför man vill ha stor hund.
 
Som fd ägare av ras ur gruppen 9 (uppvuxen med shih-tzukennel) så tycker jag ju snarare att det är synd hur ofta dessa hundar underskattas. Många ur grupp 9 är kvicka, roliga hundar som gärna hänger med långa sträckor, joggingturer, vandring, trickträning, nosaktivering etc. Men alltför ofta förpassas de till "tanthund"-hörnan. Om någon beskriver en vardag som passar utmärkt för flera raser ur grupp 9, så föreslår jag därför gärna det, om det inte finns väldigt specifika anledningar till varför man vill ha stor hund.
Ja, det är synd att så många inte är intresserade av dem.
Sen ska jag ärligt säga att jag inte skulle vilja ha en så liten hund själv men jag tror många sorterar bort dem automatiskt.
 
Å ena sidan absolut! Å andra sidan tror jag visst att ett liv som shih tzu-ägare hade hjälpt en som dobermannägare i jämförelse med som första hund. Om inte annat så hade man vetat hur jobbiga de där 30x3 min promenad per dag i ett hundliv är och ifall det för en själv är rimligt att ”växla upp” till en mer krävande hund :)
Som sagt, skulle nog säga att hästeriet förbereder en betydligt mer för brukshundsägandet.

Kan man inte sätta sig in i energin det tar med 3x30 min så ska man nog inte ha djur alls 😅
 
Varför skulle inte en rr passa?
Upplever dom som stora sällskapshundar som inte alls särskilt krävande men man behöver ju ha kraften för att kunna hålla ordning på dom om något oväntat händer eller dyker upp då det är rejäla hundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 451
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp