Rasförslag: Ridgeback, vinthund?

vitherdehund

Trådstartare
Hej!

Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika hundraserna och känner tyvärr att varje gång jag känner mig säker på en ras så ifrågasätter jag huruvida det faktiskt är rätt ras för mig. Är beredd att lägga ner tid och energi för att det ska bli rätt, men vill ju samtidigt ha en hund som passar mig så gott det går så att resan blir så enkel som möjligt.

Tänkte kolla om ni har några spontana förslag, baserat på min situation nedan:
  • Bor ensam i medelstor lägenhet i stadsmiljö
  • Har erfarenhet av hundpassning, men har inte ägt en hund tidigare. Har dock ett stort hundintresse och är villig att lägga ner tid för att träningen ska bli rätt
  • Jag har inga större ambitioner i hundsport, däremot vill jag gärna ha en hund som inte är "omöjlig" att träna. I och med mitt hundintresse hade jag gärna tränat t.ex. lydnad och enklare nosework med min hund, men som sagt utan större ambitioner. Jag vill gärna ha en hund som kan gå utan koppel (fastän jag kommer ha den kopplad om inte miljön är lämplig)
  • Jag vill gärna ha en hund med vaktinstinkt och gärna en större hund, så länge den inte mår dåligt av att bo i min lägenhet
  • Låg pälsvård är inte det viktigaste men gärna en korthårig ras
  • Aktivitetsnivå: jag är aktiv men jobbar heltid. Tar gärna längre promenader på helgen och har möjlighet att släppa hunden i utomhusmiljöer nära där jag bor. På vardagskvällarna tar jag gärna en halvtimmes promenad eller fritt springande. Under dagen kommer jag antingen jobba hemma (och därmed gå ut på 30 minuters promenader) eller att ha dagmatte eller dylikt.
    • Med ovan sagt tar jag gärna en "inaktiv" hund eftersom det inte är ett stort problem om hunden inte orkar med mina långpromenader på helgen, men är ett större problem om den är underaktiverad
  • Mental träning: som tidigare nämnt tränar jag gärna lydnad och grundläggande nosework, men en hund med stora krav på aktivering mentalt kan bli för tidskrävande för mig. Jag är villig att lägga ner 15-30 min löpande under dagen på denna typ av träning
  • Gärna en hund som klarar av att vara ensam någorlunda väl. Den kommer inte vara ensam 8h om dagen, men jag vill hellre ha en ras som är mer OK med att vara hemma än en ras som inte är det.
Jag har funderat på vinthundar (Saluki, Sloughi) eftersom de verkar "lätta" för mig att ha hand om: de vill gärna springa fritt och blir lättmotionerade, inte större krav på mental träning och enkla inomhus. Däremot känns de något för "kattliknande" och svåra att träna - vilket gör mig tveksam. Jag har gärna en hund som jag kan träna om jag lägger ner tiden, fastän det inte behöver vara den mest lättränade rasen, en ras som kan gå utan koppel. Salukis saknar även vaktinstinkt.

Jag har även funderat på Rhodesian Ridgeback, en ras som jag tycker om mycket. Det som gör mig tveksam där är att jag inte vet om de kräver för mycket stimulans och aktivitet för mig samt om de är väldigt dåliga på att vara ensamma hemma i regel?

Har ni några tankar eller tips? Stort stort tack på förhand.
 
Hej!

Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika hundraserna och känner tyvärr att varje gång jag känner mig säker på en ras så ifrågasätter jag huruvida det faktiskt är rätt ras för mig. Är beredd att lägga ner tid och energi för att det ska bli rätt, men vill ju samtidigt ha en hund som passar mig så gott det går så att resan blir så enkel som möjligt.

Tänkte kolla om ni har några spontana förslag, baserat på min situation nedan:
  • Bor ensam i medelstor lägenhet i stadsmiljö
  • Har erfarenhet av hundpassning, men har inte ägt en hund tidigare. Har dock ett stort hundintresse och är villig att lägga ner tid för att träningen ska bli rätt
  • Jag har inga större ambitioner i hundsport, däremot vill jag gärna ha en hund som inte är "omöjlig" att träna. I och med mitt hundintresse hade jag gärna tränat t.ex. lydnad och enklare nosework med min hund, men som sagt utan större ambitioner. Jag vill gärna ha en hund som kan gå utan koppel (fastän jag kommer ha den kopplad om inte miljön är lämplig)
  • Jag vill gärna ha en hund med vaktinstinkt och gärna en större hund, så länge den inte mår dåligt av att bo i min lägenhet
  • Låg pälsvård är inte det viktigaste men gärna en korthårig ras
  • Aktivitetsnivå: jag är aktiv men jobbar heltid. Tar gärna längre promenader på helgen och har möjlighet att släppa hunden i utomhusmiljöer nära där jag bor. På vardagskvällarna tar jag gärna en halvtimmes promenad eller fritt springande. Under dagen kommer jag antingen jobba hemma (och därmed gå ut på 30 minuters promenader) eller att ha dagmatte eller dylikt.
    • Med ovan sagt tar jag gärna en "inaktiv" hund eftersom det inte är ett stort problem om hunden inte orkar med mina långpromenader på helgen, men är ett större problem om den är underaktiverad
  • Mental träning: som tidigare nämnt tränar jag gärna lydnad och grundläggande nosework, men en hund med stora krav på aktivering mentalt kan bli för tidskrävande för mig. Jag är villig att lägga ner 15-30 min löpande under dagen på denna typ av träning
  • Gärna en hund som klarar av att vara ensam någorlunda väl. Den kommer inte vara ensam 8h om dagen, men jag vill hellre ha en ras som är mer OK med att vara hemma än en ras som inte är det.
Jag har funderat på vinthundar (Saluki, Sloughi) eftersom de verkar "lätta" för mig att ha hand om: de vill gärna springa fritt och blir lättmotionerade, inte större krav på mental träning och enkla inomhus. Däremot känns de något för "kattliknande" och svåra att träna - vilket gör mig tveksam. Jag har gärna en hund som jag kan träna om jag lägger ner tiden, fastän det inte behöver vara den mest lättränade rasen, en ras som kan gå utan koppel. Salukis saknar även vaktinstinkt.

Jag har även funderat på Rhodesian Ridgeback, en ras som jag tycker om mycket. Det som gör mig tveksam där är att jag inte vet om de kräver för mycket stimulans och aktivitet för mig samt om de är väldigt dåliga på att vara ensamma hemma i regel?

Har ni några tankar eller tips? Stort stort tack på förhand.
Det du beskriver låter tyvärr inte optimalt för en saluki (eller sloughi).
Mina salukis får åtminstone 1-1 1/2 timmes promenad så gott som dagligen, med lösspring åtminstone några gånger i veckan (dagligen när de är valpar och unghundar). Likadant är det för de flesta av mina vänner och bekanta som har saluki (mitt kontaktnät är enormt och består till mycket stor del av salukiägare). Skulle man istället ge dem 2-3x30 min långpromenad så blir de inte enkla hundar. Valpar och unghundar lär demolera hemmet och de vuxna kommer troligen hitta på hyss, börja bete sig illa mot andra hundar och visa andra tecken på att vara understimulerade.

Att de inte behöver mängder med mental träning gör dem inte till soffpotatisar, de är aktiva hundar. Dessutom blir 30min promenad i kortaste laget om man ska ha dem lösa, får de inte värma upp ordentligt (jag går minst 15 min med mina innan de springer) så är det som att be om muskelskador m.m. eftersom de är så vansinnigt explosiva när de springer. De är dessutom inte enkla att ha lösa med tanke på jaktlusten. De flesta går i princip bara på synintryck, men det finns de som går på lukt också, om än aldrig lika mycket som en renodlad "vanlig" jakthund. Det är inte så enkelt som att träna mycket inkallning så löser det sig, många går aldrig att ha lösa annat än på inhägnade områden och då gäller det att man har tillgång till stora sådana områden så att de verkligen kan springa. Nu vet jag inte i vilken stad du bor, men tex i Stockholm är många rastgårdar så små att hundarna inte har plats att sträcka ut ordentligt. Då kan det behövas att man letar upp en av de större rastgårdarna, kanske i utkanten av staden och har möjlighet att ta sig till den regelbundet.

Sedan blir jag lite förbryllad av det du skriver om vakt. Du bor i lägenhet men vill ha en vaktande hund? På vilket sätt tänker du dig att den ska vakta? Jag skulle vilja påstå att de flesta hundar, oavsett ras och vaktinstinkt, kommer i någon grad skälla om det kommer in folk i lägenheten och framförallt om det är okända sådana.
 
Sedan blir jag lite förbryllad av det du skriver om vakt. Du bor i lägenhet men vill ha en vaktande hund? På vilket sätt tänker du dig att den ska vakta? Jag skulle vilja påstå att de flesta hundar, oavsett ras och vaktinstinkt, kommer i någon grad skälla om det kommer in folk i lägenheten och framförallt om det är okända sådana.
Ja gud ja, det gör till och med min lilla 4 kgs pudelblandis. Jättefarlig :D
 
Jag tror att en renodlad sällskapshund hade passat dig bra. Alla friska vuxna hundar (möjligtvis undantaget extrema plattnosar) klarar av långa promenader i bra tempo. Det behöver du ingen speciell ras för. Kolla upp vilka sällskapsraser som uppskattar träning.

Undvik gärna en hund med uttalad vaktinstinkt pga hur du bor (mycket folk i närheten) och att det kan vara svårt att hantera om man inte är van.
 
Jag får nog lov att hålla med tidigare skribenter om att verken RR eller de vinthundar du nämner låter helt lämpade för det livet du lever. Jag skulle nog också föreslå att titta i rasgrupp 9 i första hand. I andra han kan man ju kolla hos tex hundstallet om de har någon hund, kanske någon som är lite äldre och gillar att ta det lugnt.

Sen skulle det kanske kunna funka om det finns någon uppfödare av utställnings-labbe eller utställnings-golden som ska pensionera någon av sina avelshundar tex eller har någon annan hund som behöver hitta ett lugnt hem med lagom tempo. Att köpa en valp är alltid en chansning, köper man en vuxen hund så vet man med mer säkerhet vad man får.
 
Min släkting hade en ridgeback blandning och den var aktiv! Han gick nog 3 timmars skogspromenader per dag med den, och hade ändå energi nog att den kunnat gå 3 timmar till.

Var inte rädd för att kolla på sällkapsraser/mindre raser. Jag har chihuahua och vi går 1-1,5 timmes skogspromenad varje dag utöver rastningar. Rolig att träna är han också. Men blir inte destruktiv osv om han får vila några dagar, möjligtvis något skällig. Men förstår om man vill ha större ras, men då kanske man får vara beredd på att lägga ner mer tid på aktivering/motion. Många av mina släktingar har haft större raser som bland annat labrador, flat, ridgeback, springer spaniel, nordiska spetsar. Dom har inte gjort någon mental träning alls med dom och det har gått bra, men dom har bott på landet/gård med fri tillgång till utevistelse och tagit långa (flera timmar) skogspromenader varje dag.

Jag har själv letat ras länge och man får kompromissa på vissa delar. Talade med en veterinär förut och den sa att alla hundar oavsett storlek kan gå några mil per dag om den är frisk och är tränad för det :)
 
Tack för alla era svar, de uppskattas. När jag läser min ursprungliga text igen inser jag att jag kan ha varit lite väl konservativ i min beskrivning av hur mycket jag vill och kan aktivera min framtida hund, för att jag hellre hade gett den "mycket mer" än vad den behöver, än knappt så det räcker. Men jag inser att det tänket får jag nog släppa med såna här raser.

Jag kommer ha möjlighet till minst en långpromenad på 1-1.5h per dag, gärna längre på helger. Vad gäller lydnad och nosework: jag testar gärna nosework och vill träna lydnad kontinuerligt under dagarna. Detta alltså utöver motionen.
 
Tack för alla era svar, de uppskattas. När jag läser min ursprungliga text igen inser jag att jag kan ha varit lite väl konservativ i min beskrivning av hur mycket jag vill och kan aktivera min framtida hund, för att jag hellre hade gett den "mycket mer" än vad den behöver, än knappt så det räcker. Men jag inser att det tänket får jag nog släppa med såna här raser.

Jag kommer ha möjlighet till minst en långpromenad på 1-1.5h per dag, gärna längre på helger. Vad gäller lydnad och nosework: jag testar gärna nosework och vill träna lydnad kontinuerligt under dagarna. Detta alltså utöver motionen.

Låter som att någon ras i grupp 9 kommer passa dig utmärkt. :)
 
Det tvivlar jag inte på. Jag är dock inte intresserad av någon av raserna i grupp 9 och hör gärna om var det fallerar vad gäller att ta hand om en större hund.

Storlek har inte med saken att göra, utan hundens aktiveringsnivå är det ju som det handlar om. Det råkar vara många små raser i grupp 9, och det är för att man ville ha små sällskapshundar förr. Men som sagt, storleken är inte problemet här, utan att det du erbjuder helt enkelt passar finfint till just trevliga sällskapsraser.

Vad är en stor hund för dig, dvs var drar du gränsen vid vikt/mankhöjd?
 
Storlek har inte med saken att göra, utan hundens aktiveringsnivå är det ju som det handlar om. Det råkar vara många små raser i grupp 9, och det är för att man ville ha små sällskapshundar förr. Men som sagt, storleken är inte problemet här, utan att det du erbjuder helt enkelt passar finfint till just trevliga sällskapsraser.

Vad är en stor hund för dig, dvs var drar du gränsen vid vikt/mankhöjd?
Och vilken del av vad en hund som RR, eller en vinthund, eller för den delen en bullmastiff, skulle jag inte kunna tillgodose genom det jag kan erbjuda? Eftersom dessa raser faller närmare inom ramen av det jag beskrev i mitt ursprungliga inlägg, som du säkert är medveten.

Jag drar nog gränsen vid en mankhöjd på 50+ cm.
 
Det tvivlar jag inte på. Jag är dock inte intresserad av någon av raserna i grupp 9 och hör gärna om var det fallerar vad gäller att ta hand om en större hund.

"
  • Aktivitetsnivå: jag är aktiv men jobbar heltid. Tar gärna längre promenader på helgen och har möjlighet att släppa hunden i utomhusmiljöer nära där jag bor. På vardagskvällarna tar jag gärna en halvtimmes promenad eller fritt springande. Under dagen kommer jag antingen jobba hemma (och därmed gå ut på 30 minuters promenader) eller att ha dagmatte eller dylikt.
    • Med ovan sagt tar jag gärna en "inaktiv" hund eftersom det inte är ett stort problem om hunden inte orkar med mina långpromenader på helgen, men är ett större problem om den är underaktiverad
  • Mental träning: som tidigare nämnt tränar jag gärna lydnad och grundläggande nosework, men en hund med stora krav på aktivering mentalt kan bli för tidskrävande för mig. Jag är villig att lägga ner 15-30 min löpande under dagen på denna typ av träning"
Här tycker jag att det fallerar när det gäller en aktivare hund. Helgerna låter bra men att på en vardag ha långa rundan till en halvtimmes promenad eller fritt springande utesluter raser som är mer aktiva.

Något som skulle kunna funka är golden eller labbe av utställningstypen. Lättlärda och trevliga hundar som kan aktiveras och jobbas med men som oftast inte blir besvärliga om de inte får tillräcklig aktivering på några dagar. Går oftast bra att träna att vara lösa. Det finns dock mycket energiska individer som kräver en del mental och fysisk aktivering. Speciellt de första åren kan de vara rätt intensiva. Men inte alls på samma nivå som t.ex. en brukshund.

Brukshundarna och vallhundarna kan du glömma med den aktivering du beskriver.

Vinthundarna är svåra att ha lösa så är det viktigt så får du tänka på det lite till och även se om du har möjlighet att låta dem springa som de behöver om den inte klarar av att vara lös.
 
Och vilken del av vad en hund som RR, eller en vinthund, eller för den delen en bullmastiff, skulle jag inte kunna tillgodose genom det jag kan erbjuda? Eftersom dessa raser faller närmare inom ramen av det jag beskrev i mitt ursprungliga inlägg, som du säkert är medveten.

Jag drar nog gränsen vid en mankhöjd på 50+ cm.

Det finns ju redan förklarat i flera inlägg, varför de inte passar med ett sådant upplägg? Vill du dessutom kunna ha hunden lös så är ju vinthundar uteslutet.

Inom ramen av det du skrev så tolkar jag (och flera andra) att just en sällskapshundsras skulle passa bra. Det är ju därför det har föreslagits.

Är du intresserad av bullmastiff så passar det bra utifrån ramen, men det är inte en nybörjarhund och en ras som är drabbad av mycket sjukdom. De blir sällan särskilt gamla, tyvärr. En annan ras som i så fall kanske skulle vara värt att kika på är Broholmer? Finns en bukefalist här som har två.
 
"
  • Aktivitetsnivå: jag är aktiv men jobbar heltid. Tar gärna längre promenader på helgen och har möjlighet att släppa hunden i utomhusmiljöer nära där jag bor. På vardagskvällarna tar jag gärna en halvtimmes promenad eller fritt springande. Under dagen kommer jag antingen jobba hemma (och därmed gå ut på 30 minuters promenader) eller att ha dagmatte eller dylikt.
    • Med ovan sagt tar jag gärna en "inaktiv" hund eftersom det inte är ett stort problem om hunden inte orkar med mina långpromenader på helgen, men är ett större problem om den är underaktiverad
  • Mental träning: som tidigare nämnt tränar jag gärna lydnad och grundläggande nosework, men en hund med stora krav på aktivering mentalt kan bli för tidskrävande för mig. Jag är villig att lägga ner 15-30 min löpande under dagen på denna typ av träning"
Här tycker jag att det fallerar när det gäller en aktivare hund. Helgerna låter bra men att på en vardag ha långa rundan till en halvtimmes promenad eller fritt springande utesluter raser som är mer aktiva.

Något som skulle kunna funka är golden eller labbe av utställningstypen. Lättlärda och trevliga hundar som kan aktiveras och jobbas med men som oftast inte blir besvärliga om de inte får tillräcklig aktivering på några dagar. Går oftast bra att träna att vara lösa. Det finns dock mycket energiska individer som kräver en del mental och fysisk aktivering. Speciellt de första åren kan de vara rätt intensiva. Men inte alls på samma nivå som t.ex. en brukshund.

Brukshundarna och vallhundarna kan du glömma med den aktivering du beskriver.

Vinthundarna är svåra att ha lösa så är det viktigt så får du tänka på det lite till och även se om du har möjlighet att låta dem springa som de behöver om den inte klarar av att vara lös.
Tack för ditt utförliga svar. Jag var förmodligen överdrivet konservativ i mitt ursprungliga inlägg vad gäller motionen. Jag förstår att 30 minuter som den längsta promenaden på vardagar inte lämpar sig för en mer aktiv ras. Jag kommer ha möjlighet till minst en långpromenad på 1-1.5h per dag, gärna längre på helger.

Däremot är jag ändå starkt tveksam till brukshundar och vallhundar som du själv nämner, då jag tror att dessa kräver en nivå av stimulans, mental och fysisk, som kan bli besvärlig att tillgodose.
 
Tack för ditt utförliga svar. Jag var förmodligen överdrivet konservativ i mitt ursprungliga inlägg vad gäller motionen. Jag förstår att 30 minuter som den längsta promenaden på vardagar inte lämpar sig för en mer aktiv ras. Jag kommer ha möjlighet till minst en långpromenad på 1-1.5h per dag, gärna längre på helger.

Däremot är jag ändå starkt tveksam till brukshundar och vallhundar som du själv nämner, då jag tror att dessa kräver en nivå av stimulans, mental och fysisk, som kan bli besvärlig att tillgodose.

Bruks- och vallhundar kräver nåt helt annat än en vanlig hund. Både fysiskt och mentalt. En del av dem har dessutom en skärpa som kan bli farlig om de är understimulerade eller ägaren inte riktigt har koll.

Retrievrarna har oftast inte samma skärpa och krav på aktivering men kan ändå vara roliga hundar för träning och promenader. Så jag hade rått dig att kolla upp dem lite mer. Både labbe och golden. Labben är väl lite vassare än golden men de är rätt lika. Men då utställningsvarianten. Inte jaktvarianterna för där har du arbetsmaskinerna som kräver en del för att trivas.
 
Och vilken del av vad en hund som RR, eller en vinthund, eller för den delen en bullmastiff, skulle jag inte kunna tillgodose genom det jag kan erbjuda? Eftersom dessa raser faller närmare inom ramen av det jag beskrev i mitt ursprungliga inlägg, som du säkert är medveten.

Jag drar nog gränsen vid en mankhöjd på 50+ cm.
Ridgebacks är aktiva och kan vara lite svåra på så sätt att de behöver en hel del mental stimulans men kan vara lite svårmotiverade för en del träningsaktiviteter.
De har också rejält med jaktinstinkt så kan vara svåra att ha lösa (kombinerat med detas generella ”jag lyder när jag känner för det” 😅)

De kan vara rätt jobbiga som unghundar, tar sönder mycket osv. När de blir vuxna lugnar det sig oftast, men inte alltid.
Jag älskar verkligen RRs, men det är mycket hund att hantera!
 
Tack för alla era svar, de uppskattas. När jag läser min ursprungliga text igen inser jag att jag kan ha varit lite väl konservativ i min beskrivning av hur mycket jag vill och kan aktivera min framtida hund, för att jag hellre hade gett den "mycket mer" än vad den behöver, än knappt så det räcker. Men jag inser att det tänket får jag nog släppa med såna här raser.

Jag kommer ha möjlighet till minst en långpromenad på 1-1.5h per dag, gärna längre på helger. Vad gäller lydnad och nosework: jag testar gärna nosework och vill träna lydnad kontinuerligt under dagarna. Detta alltså utöver motionen.
Jag vet inte alls hur dina dagar ser ut, men kan ju beskriva lite hur mitt liv med saluki ser ut:

Mina hundar föredrar tveklöst att gå en lång promenad och några pyttekorta rastningsrundor före att gå ett gäng halvlånga rundor. De vill komma ut ordentligt, trötta ut sig, få möjlighet att springa och under en längre sammanhängande tid utforska skog och omgivningar.

Under arbetsdagar så rastar jag dem runt kvarteret (typ 10 min, gräs överallt så de kan göra ifrån sig ordentligt) på morgonen och lunchen. Efter jobbet blir det då ca 1,5 timmes promenad, helst med lösspring. Som kvällsrastning går vi kanske runt två kvarter istället, men det beror på vad de känner för.

Under lediga dagar så vänder vi lite på det hela, går bara till närmsta gräsplätt för snabbkiss direkt på morgonen och ett tag efter frukost så går vi rejäl långpromenad, gärna 2 timmar eller mer. Därefter blir det rastningsrundor runt kvarteret igen de gånger de behöver ut.

Jag har inga som helst problem att ta bort mental träning för dem, de är glada ändå, däremot om de inte får springa så blir de snabbt rastlösa och uttråkade. Nu är mina nuvarande salukis såpass gamla (6 och 10 år) att de accepterar tråkiga dagar också, även om det blir flera på rad, men ja, de blir stökigare att gå promenader med även om jag försöker kompensera lösspringet med mental träning.

När mina salukis är unga så lägger jag mycket fokus på att träna med dem, få dem att uppskatta att göra saker med mig, leka med mig osv. De har ingen mental uthållighet, ingen "will to please" heller och man får ingenting gratis. Det är mer som att träna en katt än att träna en hund. MEN när man väl lagt sjukt många timmar på att få hunden att vilja göra saker med en, då blir också allt annat lättare, tex inkallningsträning.

Vad man också bör ha i åtanke är att det många gånger är svårt att hitta hundvakt till vinthundar. De är otroligt enkla, MEN folk är mer skeptiska till stora hundar än små hundar och framförallt stora hundar med så stark jaktlust som vinthundar har. Det brukar vara antingen det, eller att de inte tar jaktlusten på allvar och får för sig att de kan släppa hundarna lösa "som vilken hund som helst". Det är tyvärr inte helt ovanligt att vinthundar springer iväg och blir påkörda av bilar just när de är hos hundvakter. Hur mycket du än tränar med din vinthund, så kommer hunden aldrig bli lika lydig och duktig med en annan person. De tar stor skillnad på olika människor. Mina salukis har tävlats i rallylydnad med för saluki väldigt bra resultat. Om en utomstående däremot försöker få mina hundar att utföra enklaste tricks, då kommer mina hundar bara titta på dem och undra vad i hela världen de pysslar med.

Jag förstår att jag kan låta hård i mina inlägg om salukin, det är inte min avsikt att vara otrevlig, men jag har genom åren stött på sååå många som vill ha saluki för att de blivit förtjusta i tanken på att ha en "vacker sällskapshund i större format". Sedan får de massvis av problem, eller inser att det trots allt är helt fel ras för dem. Om 10 personer frågar mig om saluki är en passande ras för dem så är det i bästa fall en av dem som faktiskt skulle trivas med livet som salukiägare. Resten skulle ha det bättre tillsammans med en "vanlig" hund, kanske en spaniel eller omplacering av något slag där man redan vet hur hunden är och kan strunta i rasen.

Med det sagt: jag och mina salukidamer bor på norra sidan av Sthlm. OM det är någon som är seriöst intresserad av rasen och vill träffa salukis för att se lite mer hur de är IRL så är det helt ok att följa med oss på en promenad eller så och få se lite mer av dem. För det är ju till sist så att oavsett hur mycket man läser om en ras så är det inte samma sak som att träffa dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp