Rasfråga och emotional support dog?

Jag ville inte vara negativ, bara ärlig, att om man köper en valp finns risken att man står där utan en "psykisk hälsa-hund" eftersom den inte klarade kraven.
Och har man behov av en "psykisk hälsa-hund" är det säkraste kortat att köpa en som redan är utbildad.

Om du utbildad en hund till "psykisk hälsa-hund" men den inte blir godkänd så kommer du inte få ha med hunden över allt som med en assistans hund, och som jag fattat det är 1 av dina behov just att kunna ha med hunden där du behöver hundens stöd?
Ja det är det men OM jag skulle ha en från valp och den inte skulle bli godkänd så skulle den ju kanske ändå kunna hjälpa jätte mycket hemma och på dom ställen som man får ha med hund iallafall. Så nej inte exakt lika mycket men den skulle ju ändå kunna hjälpa mycket där den får vara med fast den inte var godkänd assistans hund.
 
Jag tror att alla assistanshundar av den typen du pratar om som jag känner till är såna där man utbildat den hunden man redan har. Om ni redan har 3 hundar så skulle jag titta på om någon av dem kan tänkas passa. Är det någon av dem som är uppmärksam på förändringar i ditt mående och liknande. Att köpa en valp för ändamålet kan funka men det är alltid en risk då det kan vara svårt att veta hur den blir. Jag känner inte någon som köpt en färdig utbildad assistanshund för psykisk ohälsa, det kanske finns men jag har inte stött på nån vad jag vet när jag varit på assistanshundsträffar.

Det är väl främst ledarhundar som utbildas så, annars är man väl ofta med och utbildar själv från grunden.
 
Jag tror att alla assistanshundar av den typen du pratar om som jag känner till är såna där man utbildat den hunden man redan har. Om ni redan har 3 hundar så skulle jag titta på om någon av dem kan tänkas passa. Är det någon av dem som är uppmärksam på förändringar i ditt mående och liknande. Att köpa en valp för ändamålet kan funka men det är alltid en risk då det kan vara svårt att veta hur den blir. Jag känner inte någon som köpt en färdig utbildad assistanshund för psykisk ohälsa, det kanske finns men jag har inte stött på nån vad jag vet när jag varit på assistanshundsträffar.

Det är väl främst ledarhundar som utbildas så, annars är man väl ofta med och utbildar själv från grunden.
Den hunden som skulle passa jätte bra för det och som alltid märker hur jag mår och sån är för gammal. Och dom andra skulle nog inte passa för dom har inte så bra tålamod och sånt. Så därför jag isåfall skulle behöva köpa en hund för det.
 
Den hunden som skulle passa jätte bra för det och som alltid märker hur jag mår och sån är för gammal. Och dom andra skulle nog inte passa för dom har inte så bra tålamod och sånt. Så därför jag isåfall skulle behöva köpa en hund för det.
Jag skulle inte köpa en hund enbart med syfte att bli assistanshund. Jag skulle köpa en hund för att jag vill ha en hund och passar den dessutom som assistanshund är det en bonus. Är det inte läge för en hund utan bara för en assistanshund så är det bättre att avstå helt tycker jag.
 
Jag tror att alla assistanshundar av den typen du pratar om som jag känner till är såna där man utbildat den hunden man redan har. Om ni redan har 3 hundar så skulle jag titta på om någon av dem kan tänkas passa. Är det någon av dem som är uppmärksam på förändringar i ditt mående och liknande. Att köpa en valp för ändamålet kan funka men det är alltid en risk då det kan vara svårt att veta hur den blir. Jag känner inte någon som köpt en färdig utbildad assistanshund för psykisk ohälsa, det kanske finns men jag har inte stött på nån vad jag vet när jag varit på assistanshundsträffar.

Det är väl främst ledarhundar som utbildas så, annars är man väl ofta med och utbildar själv från grunden.
Finns ju många autistiska barn som har en "psykisk hälsa-assistanshund".
De utbildas först separat och sedan till personen individuella behov. Men de är inte lika vanliga som andra assistans hundar, utan oftast har man en egen hund som redan har rätt egenskaper som man utbildar.
 
Jag skulle inte köpa en hund enbart med syfte att bli assistanshund. Jag skulle köpa en hund för att jag vill ha en hund och passar den dessutom som assistanshund är det en bonus. Är det inte läge för en hund utan bara för en assistanshund så är det bättre att avstå helt tycker jag.
Men varför är alla så neggativa om allt hela tiden som att assistans hund är världens sämsta förslag och allt jag tänker om det är sååå fel? Jag har ju aldrig sagt heller att jag skulle vilja ha en hund BARA för att den skulle bli assistans hund eller hur? Men om inte nån av dom hundarna vi har skulle passa eller kan bli det så är ju enda chansen att isåfall skaffa en hund som kanske kan bli det. Men bara för man kanske har det som ett mål betyder väl inte det att man inte alls vill ha hunden om den inte kan bli assistans hund och att man inte kan ta hand om den då och inte vill ha den eller?
 
Finns ju många autistiska barn som har en "psykisk hälsa-assistanshund".
De utbildas först separat och sedan till personen individuella behov. Men de är inte lika vanliga som andra assistans hundar, utan oftast har man en egen hund som redan har rätt egenskaper som man utbildar.

Det har du rätt i, tänkte inte på den typen av assistanshund.
 
Men varför är alla så neggativa om allt hela tiden som att assistans hund är världens sämsta förslag och allt jag tänker om det är sååå fel? Jag har ju aldrig sagt heller att jag skulle vilja ha en hund BARA för att den skulle bli assistans hund eller hur? Men om inte nån av dom hundarna vi har skulle passa eller kan bli det så är ju enda chansen att isåfall skaffa en hund som kanske kan bli det. Men bara för man kanske har det som ett mål betyder väl inte det att man inte alls vill ha hunden om den inte kan bli assistans hund och att man inte kan ta hand om den då och inte vill ha den eller?

Tror vi är realister mer än att vi är negativa. Det är inte så enkelt som man kan tro att utbilda en assistanshund, det är heller så enkelt att ha med sig en assistanshund då man stöter på motstånd och blir ifrågasatt många gånger.

En assistanshund kan vara ett jättebra hjälpmedel men det är en del jobb också. Nu vet ju du vad det innebär att ha hund eftersom ni har 3 stycken och det är bra.

Vad är det du vill att hunden ska göra för dig? Jag menar hur vill du att hunden ska agera? Min förra hund bröt mig innan jag blev hyper och dämpade även ångest genom att ställa sig med framtassarna mot mig och kräva uppmärksamhet. Det var något hon själv kommit på. Hon gjorde många andra saker också, hon var nog född till att vara assistanshund ❤️
 
Tror vi är realister mer än att vi är negativa. Det är inte så enkelt som man kan tro att utbilda en assistanshund, det är heller så enkelt att ha med sig en assistanshund då man stöter på motstånd och blir ifrågasatt många gånger.

En assistanshund kan vara ett jättebra hjälpmedel men det är en del jobb också. Nu vet ju du vad det innebär att ha hund eftersom ni har 3 stycken och det är bra.

Vad är det du vill att hunden ska göra för dig? Jag menar hur vill du att hunden ska agera? Min förra hund bröt mig innan jag blev hyper och dämpade även ångest genom att ställa sig med framtassarna mot mig och kräva uppmärksamhet. Det var något hon själv kommit på. Hon gjorde många andra saker också, hon var nog född till att vara assistanshund ❤️
Jag har ju aldrig sagt heller att jag tror att det är enkelt eller att jag inte fattar att det behövs mycket träning eller att jag inte skulle vilja ha den om den inte blev godkänd men det är typ så endel svarar som om jag trodde det.
Och vad den skulle göra så en sak att vara med bara på olika saker så kanske jag har mindre ångest om jag hade en hund med. Och vad jag har läst så kan dom lära sig när man är påväg att få jätte stark ångest eller panik attacker så kan dom typ hjälpa så man kanske kan stoppa det. Och om jag har mycket ångest så hatar jag när andra rör mig men skulle kunna gosa med hunden då iallafall så hjälper det. Och med saker som är jobbiga och jag har jätte mycket ångest om så kanske det skulle gå bättre om den kunde vara med och kanske bara ligga eller sitta med mig liksom. Och säkert andra saker också men jag kommer inte på allt nu.
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
652
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 606
Senast: Fetaost
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp