Rasfråga/rasval.

Enya

Trådstartare
Min man och jag har nu beslutat att köpa en hund till. Vi har det bra ställt och bor på landet. Vår nuvarande hund är en dobermanntik som blir 5 år i sommar och hon accepterar alla hundar, stora som små. Våra barn börjar bli större, 3 år och 1,5 år. Vi har planerat att gå på valpkurser och träna agility och kanske ställa ut. Jag pluggar för tillfället och min man är arbetslös, men kommer att jobba i sommar och då kommer jag att vara hemma och ta ut mamma ledigt för mina barn. Vi upplever att vi har tid för en valp och tänker göra detta så bra som möjligt. Sedan när vi båda är borta på dagarna har vi möjlighet för att lämna den åt en släkting så att den inte är ensam för mycklet.

Min man har tidigare haft boxer och det gick jättebra, men tyvärr fick han avliva huden då den fick tumörer. Så vi funderar på att köpa en boxer eller gran danois. Vi har läst på en hel del om båda raserna och känner att detta nog blir bra. Men skulle bli jätteglada ifall någon kan tala om hur dessa hundarna är, de som har dem eller har annan erfarenhet av dem.

Vi ska besöka flera olika kennlar innan vi bestämmer oss slutgiltigt.

Finns det något jag har missat?
 
Sv: Rasfråga/rasval.

En GD kan det blir problem med i agilityn, det går men blir lite "besvärligare", boxer fungerar bra i agility om de tycker att det är roligt.

Om jag vore som ni skulle jag nog titta på en lite mindre ras för att era barn ska kunna hantera dem oxå, visst är det lydnaden som är viktigast men det är lättare för en boxer att dra om kull en 3 åring än tex en cavalier.

Jag är impad av att ni känner att ni har tid med ytterligare en hund, vi har än så länge bara ett barn och ett på väg men jag känner ändå ständigt dåligt samvete att jag inte hinner med Birk så mycket som jag borde, ca två gånger i veckan hinner jag iväg och träna "ordentligt" under sommarhalvåret... Sen är det ju vanliga promenader förstås som vanligt, under vinter får han mer tid då husse jagar och är ute tre fyra gånger i veckan.
Vi har oxå pratat om en ytterligare en hund, då min man vill ha en stövare eller beagle men vi har kommit fram till att vi inte har tid och ork just nu.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Tyvärr är vi inte så intresserade av mindre raser. Min man vill visserligen ha en Jack Russel, men det är inte jag så intresserad av eftersom de är så skälliga, nafsiga och är så uppe i varv alltid. Dessutom är det lättare för ett barn att släpa runt på en liten hund och när de då gör det så är det knappast på ett hundvänligt sätt. En mellanstor hund kan vi ju välja, men vi har inte direkt hittat någon ras där som vi gillar. Helst ska hunden var korthårig då jag inte riktigt tål långhåriga hundar. Hundraser som till exempel golden retriver vill jag bara kräka på så de är inte så populära! Vi har aldrig haft problem med vår dobbis med omkulldragna barn. Idag hoppade en halvårsgammal valp av raserna chiuahua ( hur 17 stavas det nu igen??) och papillon på min minste son så att han föll baklänges så det kvittar nog vilken ras hunden har. Dessutom är väl bboxern mindre än dobermann? Min tik är 67 cm hög i manken och en boxer är nog normalt mindre. Dessutom får mina barn inte hålla på med hundar än. De får bara klappa under uppsikt och de samsas bra här, hunden och pojkarna.
Ja, tid har vi märkligt nog och det känns som om vi verkligen vill göra det här nu.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag kan bara rekommendera pinchern. Som dobbis fast i ett otroligt behändigt format.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Nja, min man vill inte ha fler hujndar med en dobbis psyke, han gillar bättre boxer. Ingen som har något att säga om de två raserna? Ingen som har de två raserna och kan berätta hur de är och vad de gör med sina hundar?
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag skulle nog säga att boxern är "hårdare" och envisare än dobermanen, ifråga sätter allt innan de accepterar något... Boxern kräver oxå en hel del tankearbete och sysselsättning, ialla fall de jag har träffat på.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Vi tittade på både boxer och dobbis innan vi bestämde oss för pinchern. För oss avgjorde den något mindre storleken, samt att pinchern är lite mjukare än båda ovanstående raserna, då vi är förstagångsägare.
Har sett pinchern användas till agility och spår, däremot inga lydnadschampions i de högre klasserna. :angel:
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag har också varit spekulant på pinscher, men valde dobermann eftersom den var större=). Gillar stora hundar, känns litesom om de små är så känsliga. Jag vet att det inte behöver vara så, men så känns det.
Vad gör din hunbd då? Är inte det ett lite konstigt förstahandsval?
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag skulle rekommendera border terrier!! En liten hund med en stor hunds psyke. Robust, behändig & trevlig utan de negativa "terrierkvalitéerna" som skällig, nafsig osv. De är även passande till agility samt trevliga att ställa ut. Om din man kan tänka sig en Jack Russell tror jag säkert att han skulle gilla en border. Jag växte själv upp med en och de kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta :love:. Själv har jag nu en rottistik (min andra) men har tidigare även haft GD. GD är jättetrevliga hundar, men lever tyvärr inte särskilt länge :cry:.

Lycka till med hundvalet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rasfråga/rasval.

Tack för tipset, vi ska kolla vad vi tycker om den rasen!
Varför lever inte GD så länge?
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Förstår att du gillar större hundar, jag är inte mycket för småttingar heller.
Vi tog iallafall vår pincher som omplaceringshund när han var elva månader, (pga sjukdom i familjen, ingen problemhund) efter noga övervägande och hjälp från uppfödarna. Och så här med facit i hand så finns det väl saker i vår uppfostran som kunde löpt smidigare om vi haft hund tidigare.
Men en sak kan vi i allafall säga, att vi är glada att han inte är större för det är en mycket tuff herre som tar mycket plats ändå och med klara tendenser att ständigt utmana till ledarrollen.

Han är grym på att spåra och vi hoppas komma upp i de högre klasserna på lång sikt. :love:
 
Sv: Rasfråga/rasval.

GD lever förmodligen inte så länge p g a sin storlek. Min GD tik dog av njursvikt, vilket inte är alldeles ovanligt för rasen. Oftast brukar man säga att en GD som lever till 8 år är gammal! :cry:

En GD är en utmärkt familjehund. Oftast vänlig och positiv, men är ni intresserade av agility skulle jag starkt avråda från att skaffa en GD :bump:.
Kolla, som sagt, border terrier :love: .

Lycka till!!
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Oradors matte skrev:
GD lever förmodligen inte så länge p g a sin storlek. Min GD tik dog av njursvikt, vilket inte är alldeles ovanligt för rasen. Oftast brukar man säga att en GD som lever till 8 år är gammal! :cry:

En GD är en utmärkt familjehund. Oftast vänlig och positiv, men är ni intresserade av agility skulle jag starkt avråda från att skaffa en GD :bump:.
Kolla, som sagt, border terrier :love: .

Lycka till!!

Nej! Min man och jag står i valet och kvalet. Alla hundraser jag presenterar för honom säger han nej till ( har inte tittat på border än), han vill ha boxer. Jag däremot vill ha en GD. Jättesynd att de inte blir äldre. Sådant får vi också ha i åtanke när vi skaffar hund, 8 år är lite liten livslängd.....Usch, nu blev jag rädd! Hur länge lever en dobermann?? Min älskade Enya ligger i soffan och sover och är ännu fullt frisk, men på sista tiden tycker jag att hon nog börjar bli lite till åren....hon blir 5 år till sommarne och om hon blir 10 år så har hon bara 5 år kvar. Det är därför jag vill ha ytterligare en hund till. Det känns som om det är lättare att avliva en och ha en kvar att sörja med och ge all kärlek som blir över. fast det har nästan kommit sopm en chock för mig att min hund redan är 5 bast!
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Enya skrev:
Tyvärr är vi inte så intresserade av mindre raser. Min man vill visserligen ha en Jack Russel, men det är inte jag så intresserad av eftersom de är så skälliga, nafsiga och är så uppe i varv alltid..

Har du funderat nått på en Parson Russell Terrier då??Nu är det ju en "liten" hund men dom är inte något av det du beskriver att en JR är... Lite trist att du har fått dåliga erfarenheter av Russllar...

Mina är två soffliggare :smirk: Pricken älskar barn, har aldrig sett en hund acceptera så mycket som han gör med barn... :)

Parson Russelln är en stor hund i liten förpackning...

Skit kul att träna agility med oxå :rofl: Där kan vi snacka att det går undan...
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Ni som har svarat i tråden, kan inte ni sätta in en bild på era hundar eller de ni rekommenderar?

Hur ser en parson russell ut?

Jag är negativ mot alla små egentligen, inte bara JR. Min mans syster och mor har köpt vars en korsning mellan chiuahuua och pappilon och det är det ynkligaste jag har sett! Zorro är rädd för sig själv och skäller på allt och Tarzan skäller på allt och tolererar inte att man tillrättavisar honom, då huygger han. hans humör är rent hemskt och hade aldrig varit accepterart på en stor hund, typ min dobbis. dessutom är de så små att mina barn vill bära på dem och det accepterar ju inte jag eftersom det då kan se ut lite hur som helst. Vi har tidigare bott granne med en man som hade en jack russelkorsning och den var det värsta jag mött, skällde på allt och allmänt jobbigt och stressad. Jag har också träffat en renrasig papillon swom familjen fick sälja för den bet barnen och skällde alltid. Den hade smeknamnet " dörrklockan". Min syster har en shetland sheepdog som skäller som en galen.

Men berätta lite om dina hundar, är de rastypiska? Gärna bild om du kan och så mycket fakta och sånt du bara kan komma på. då gör du mig en jättetjänst!
 
Sv: Rasfråga/rasval.

chiuahua ( hur 17 stavas det nu igen??)

Chi-HUA-HUA det hörs väl på stavningen vad det är, fniss!

Fram för fler lurvisar! Briarden som av naturliga skäl är en favorit hos mig är inte särskilt allergen trots pälsen. Jag vet också en som går SM i agility!

mellan_tuffa.jpg
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag har nog bara bra saker att säga om mina hundar och Parsons för övrigt faktiskt... Det är en super mysig hund tycker jag...

Jodå, mina hundar är rastypiska, Har dock aldrig ställt Pricken eftersom jag kastrerade honom vid ca 1 års ålder. Ångrar det ibland när andra påpekar hur fin han faktiskt är.... Leia är bara ställd två ggr men har fått bra kritik båda gångerna, i sommar blir det fler utställningar...

Att pricken är så bra med barn som han är beror nog på att han var mycket hos min kompis när han var valp och hennes son var då runt 9 månader, redan då började Jesper lära sig att stå med hjälp av pricken som då var runt 6 månader.. Dom är fortfarande bästa kompisar :) Jag har aldrig sett hund och barn leka så som dom gör... Han har aldrig någonsin morrat eller naffsat efter något barn oavsett vad dom har gjort med honom... Men det det är kanske ovanligt, men han är en otroligt trygg hund...

En Parson precis som alla andra hundar blir vad du gör dom till, jag ska inte ljuga och säga att mina hundar inte skäller när det ringer på dörren för det gör dom, men bara när jag är hemma... Dom säger aldrig ett pip när jag kommer hem, inte är hemma eller när sambon är hemma....

det är en tuff lite hund som älskar att vara ute i skogen, hänga med på ridturen, gå på promenader, åka bil och allt annat som gör att det händer saker... Men lika gärna så kan dom ligga på soffan en hel dag och göra ingenting....
Jag har aldrig haft problem med söndertuggade saker eller annat..
Men jag tror oxå att det handlar om uppfostran och inte rasen...

Jag kan bara berätta om hur mina hundar är för alla blir ju olika, det ju trots allt blandningen av ägare och hund som ger slutresultatet... Jag tror att jag gör allt annat än det som rekomenderas när man läser om rasen och mina har blivit jätte bra... Dom har en lång livslängd oxå, 15 år är inte alls ovanligt :)


Svenska Parson Russell Terrierklubben beskriver rasen så här..

*Mycket läraktig - lär sig "dåliga" saker lika fort som "bra".
*Livlig och lekfull - hitta på hyss när man har tråkigt är "buus".
*Lugn och vänlig - efter ett tillfredställande motions/tränings/jaktpass med husse/matte, är soffan med kel mysigt.
*Självständig - i jakt ovan jord är den en kortdrivare och söker ut över stora ytor. Under jord sköter den det mesta själv men vill gärna ha ägaren "med sig".
*Vaktar gärna hemmet och bytet, kräver vänlig men fast hand.
*Parson Russelln ÄR en Terrier, och kan visa ett häftigt temperament när det verkligen behövs, men är däremellan helt balanserad


Du kan läsa mer på
www.parsonklubben.se/parson/rasbeskrivning.aspx

Jag hoppas att du har fått lite mer "kött" på benen men fråga gärna mer om du vill... Jag lyckas inte lägga upp några bilder men jag skickar gärna över mail om du vill...
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Enya skrev:
Nej! Min man och jag står i valet och kvalet. Alla hundraser jag presenterar för honom säger han nej till ( har inte tittat på border än), han vill ha boxer. Jag däremot vill ha en GD. Jättesynd att de inte blir äldre. Sådant får vi också ha i åtanke när vi skaffar hund, 8 år är lite liten livslängd.....Usch, nu blev jag rädd! Hur länge lever en dobermann?? Min älskade Enya ligger i soffan och sover och är ännu fullt frisk, men på sista tiden tycker jag att hon nog börjar bli lite till åren....hon blir 5 år till sommarne och om hon blir 10 år så har hon bara 5 år kvar. Det är därför jag vill ha ytterligare en hund till. Det känns som om det är lättare att avliva en och ha en kvar att sörja med och ge all kärlek som blir över. fast det har nästan kommit sopm en chock för mig att min hund redan är 5 bast!

Mina föräldrar hade en dobermann när jag var liten. Han blev 14 år! :) Men jag tror att det var en ovanligt hög ålder på en så stor hund. Men han var alltid i fin trim och aldrig överviktig.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Vilken jättesöt hund! Är det en briard? jag som trodde att en briard var större...
jag tackar fö ditt tips och lovar att kolla in den rasen också!
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag tackar så mycket och tänker faktiskt läsa mer om dern!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
17
· Visningar
494
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 077
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 850
Senast: ako
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 672
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp