Rasfråga/rasval.

Enya

Trådstartare
Min man och jag har nu beslutat att köpa en hund till. Vi har det bra ställt och bor på landet. Vår nuvarande hund är en dobermanntik som blir 5 år i sommar och hon accepterar alla hundar, stora som små. Våra barn börjar bli större, 3 år och 1,5 år. Vi har planerat att gå på valpkurser och träna agility och kanske ställa ut. Jag pluggar för tillfället och min man är arbetslös, men kommer att jobba i sommar och då kommer jag att vara hemma och ta ut mamma ledigt för mina barn. Vi upplever att vi har tid för en valp och tänker göra detta så bra som möjligt. Sedan när vi båda är borta på dagarna har vi möjlighet för att lämna den åt en släkting så att den inte är ensam för mycklet.

Min man har tidigare haft boxer och det gick jättebra, men tyvärr fick han avliva huden då den fick tumörer. Så vi funderar på att köpa en boxer eller gran danois. Vi har läst på en hel del om båda raserna och känner att detta nog blir bra. Men skulle bli jätteglada ifall någon kan tala om hur dessa hundarna är, de som har dem eller har annan erfarenhet av dem.

Vi ska besöka flera olika kennlar innan vi bestämmer oss slutgiltigt.

Finns det något jag har missat?
 
Sv: Rasfråga/rasval.

En GD kan det blir problem med i agilityn, det går men blir lite "besvärligare", boxer fungerar bra i agility om de tycker att det är roligt.

Om jag vore som ni skulle jag nog titta på en lite mindre ras för att era barn ska kunna hantera dem oxå, visst är det lydnaden som är viktigast men det är lättare för en boxer att dra om kull en 3 åring än tex en cavalier.