Rasfunderingar!

Mysaan

Trådstartare
Sitter här och funderar litegrann. Min snutta har nu kaskadkräkts igen. Denna gången vitt slem. Så det är bara att inse känns det som att det är dags för henne att lämna in.

Jag och sambon har redan så smått diskuterat vad vi ska ha för ras nästa gång. Vi kan tänka oss blandras igen för det är det jag haft men lite ras ideer tar vi gärna emot.

Följande krav har vi:
Lugn hund som kan behålla lugnet trots stoj runt omkring.
Hunden ska orka vara med mycket (ut i stallet och på ridturer så småningom)
Ska inte tränas direkt mer än lydnad och senare kanske agility.
Ska vara en ganska stor hund vi är bortskämda med stora hundar nu. (storleksordningen rottis och uppåt har vi haft) Därför är vi också medvetna om att det inte blir långa promenader osv förrän den vuxit mer.
Hunden ska gilla alla väder och helst inte behöva täcke på vintern.
Sedan kommer vi till det vi inte riktigt är sams om jag vill gärna ha en långhårig men vet ju hur varma de blir på sommaren. Sambon vill ha en korthårig eftersom han vill slippapälsvård och att den blir varm.
Våra olika åsikter här tror jag beror på att jag är uppvuxen med långhåriga och sambon med korthåriga.

En trevlig familjehund alltså som tål lite stoj men som ändå kan ta det lungt. (vet att detta kommer med åldern också) Enda rasen som jag vet säkert går bort är labben för mina barn är rädda för dem. En hund med så lite rasproblem som möjligt som vill vara med i alla väder.
 
Sv: Rasfunderingar!

Saluki eller någon annan av de större vinthundarna?



När de väl blivit vuxna är de lugna. (alla valpar är ju vilda mer eller mindre oavsett ras iof)
Sover inne, men orkar hur mycket som helst utomhus. Jag tränar både lydnad och agility med mina. Unghunden har jag redan från valpstadiet lärt att uppskatta olika belöningsformer och hon är riktigt rolig att träna med.
De brukar visserligen inte gilla alla väder, men visst går det att få med den ut även om det är äckligt väder. Min gammeldam som inte gillar äckliga väder (kallt, kraftig blåst, regn, snö) följer med även i ösregn bara hon får ett tunt regntäcke på sig.
På vintern har jag inte täcken på (vi har gått långpromenader i 20 minus utan täcke) men stannar man så fryser de ju, så det gäller att man håller igång om det är kallt.
De ses som friska och sunda och det enda man bör kolla upp innan man köper är vilken kroppstyp man vill ha, eftersom vissa fått för sig att avla på "utställningssalukis" (trots att det inte går bättre för dem på utställningar än för "vanliga salukis" annat än på vissa enorma utställningar.)
De är mjuka, vänliga och fungerar bra i familjer (förutsatt att barn vet hur man beter sig med hund då, såklart).
 
Senast ändrad:
Sv: Rasfunderingar!

Hur ser sådana ut?
JO barnen vet hur man beter sig även om de kan bli lite stimmiga ibland.
 
Sv: Rasfunderingar!

såhär ser mina ut:

zala.jpg


fs_381945840_34049_1245362183.jpg


DSC_9510%20copy.jpg


Finns i alla möjliga färger. Svarta, bruna, röda, fläckiga.. allt.
Det enda man ska vara medveten om är att de har stark jaktinstinkt. De jagar sådant de ser, så om det springer en hare framför näsan på dem så sticker de iväg och det går inte att få tag på dem förrän de slutat jaga (vilket de gör när haren försvunnit ur synhåll).
De är även rätt självständiga, så vill man träna med dem måste man börja med att leka med dem redan som valpar just för att få dem att uppskatta olika belöningsformer och få dem att uppskatta att jobba med en.
 
Sv: Rasfunderingar!

Jag tänkte också på saluki, då får ni dessutom en kompromiss med hårlaget. Väldigt vackra hundar :love:
 
Sv: Rasfunderingar!

Annars om man är inne på vinthundar finns tex galgo español och skotsk hjorthund.

Hjorthund:
hjorthund.jpg


Galgo Español:
galgo.jpg


Bilder från vinthundinorr.se
 
Sv: Rasfunderingar!

Jag har fått för mig att Rhodesian och barn inte är den bästa kombinationen...men det kanske inte alls stämmer, jag vet inte. Nån?
 
Sv: Rasfunderingar!

Rodesian var vi inne på men har precis som Malibu_ stacy fått för mig att de inte är så bra ihop med barn.
 
Sv: Rasfunderingar!

Varför inte en hovawart? En stor (mellan 58-70cm) hund med lite längre päls som inte kräver mkt omvårdnad, borsta igenom den lite då då. En allround hund som har en tydlig av och på knapp. Finns i tre färger helt svart, blond eller svart med bruna tecken. Behöver få jobba med hjärnan lite. Det man ska tänka på är höfterna (som på alla andra större raser) och så är dom drabbade av sköldkörtelrubbning i lite högre utsträckning än vad andra raser är. Annars är det en frisk och kul ras.
 
Sv: Rasfunderingar!

Hade hoffe i min gamla hund och han var mysig och barnslig vilket tydligen ska vara typiskt hoffar hörde jag då. Anledningen att vi är tveksamma till en sådan är den långa pälsen som kanske inte kräver så mycket vård men de blir så sjukt varma på sommaren.
 
Sv: Rasfunderingar!

Cane corso?

Cane_corso_temi_1_1024x768x24.png


Storleken är minst som en rottweiler, men ofta betydligt större.
De är otroligt trevliga, aktiva, barnkära hundar.
 
Sv: Rasfunderingar!

Cane corso?

Cane_corso_temi_1_1024x768x24.png


Storleken är minst som en rottweiler, men ofta betydligt större.
De är otroligt trevliga, aktiva, barnkära hundar.

Den såg väldigt trevlig ut måste jag säga. Ska forska lite om den för jag har aldrig hört talas om den.
 
Sv: Rasfunderingar!

Malibu_Stacy skrev:
har fått för mig att Rhodesian och barn inte är den bästa kombinationen...men det kanske inte alls stämmer, jag vet inte. Nån?

Rodesian var vi inne på men har precis som Malibu_ stacy fått för mig att de inte är så bra ihop med barn.

Men was? Lever den myten fortfarande kvar?
Jag undrar var folk får den uppfattningen ifrån egentligen för jag har inte sett det stå i någon rasbeskrivning någonsin :crazy:

Så här skriver rasklubben SRRS på sin hemsida;
Är ridgebacken en bra barnhund?
En ridgeback är en utmärkt familjehund och lär man sina barn respektera att hunden också är en individ, kommer ridgebacken att vara en utmärkt kompis till barnen. Men den är direkt olämplig om man tänkt sig att ta hjälp av barnen med rastningen.


En RR är mycket tålmodig och mild med barn. Det finns inte mycket en barnvan RR inte skulle låta ett barn göra med den (naturligtvis ska barn inte få behandla hundar hur som helst ändå). Den hetsar inte upp sig för småsaker och talar vänligt men bestämt om när den fått nog (utan att nli aggressiv).
Jag skulle säga att en RR är den perfekta barnhunden faktiskt.

barnhund.jpg

hundbarn2.jpg

fujidavid2.jpg

mistidavid.jpg

fujibarn.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Rasfunderingar!

Jag vet inte om den myten lever fortfarande. Jag har bara träffat två stycken ur denna ras någongång på 90-talet och deras ägare hävdade att de inte var bra barnhundar. Så jag vet faktiskt inte alls. Annars är de vackra hundar tycker jag. Men är de egentligen inte avlade för jakt?

Men tittar man på dina bilder är det ju ingen tvekan om att det är en trevlig hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Rasfunderingar!

Jag vet inte om den myten lever fortfarande. Jag har bara träffat två stycken ur denna ras någongång på 90-talet och deras ägare hävdade att de inte var bra barnhundar. Så jag vet faktiskt inte alls. Annars är de vackra hundar tycker jag. Men är de egentligen inte avlade för jakt?

Men tittar man på dina bilder är det ju ingen tvekan om att det är en trevlig hund.

Konstiga ägare måste jag säga... men det är klart, ingen hund är ju en bra barnhund helt automatiskt - man måste ju vänja dem vid varandra på rätt sätt (om inte barnen föds in i hundfamilj eller vice versa) så deras hundar kanske inte var barnvana och då är det ju en annan sak.. men att säga att en hel ras inte skulle vara bra med barn är nonsens tycker jag,

Det som gör RR så bra med barn är att den är väldigt tydlig i sitt språk och signalkänslig. Därför visar den extremt tydligt om den tycker om situationen eller inte. Om du t ex tittar på min sista bild där så ser man ju helt klart på hundens kroppsspråk att han i det fallet uppskattar barnens klängande :)

Jo, RR är ju från början en jakt- och vakthund. Dock är det ju inte särskilt många som jagar med den idag. Den brukar benämnas aktiv sällskapshund d.v.s ingen ren soffpotatis (även om den uppskattar att ligga i ens möbler :p ) men heller ingen arbetsnarkoman. De har ett visst viltintresse (individuellt) men till skillnad från vinthundar så spårar den upp sitt byte, därför är viltspår en väldigt uppskattad tränings- och aktiveringsform om man har en RR. Jag har inga problem att ha någon av mina lös så det är inte alls omöjligt att hålla viltintresset i schack. Om du intresserar dig för vinthund så skulle jag nog tro att en vinthund har betydligt mer jakt i sig än en RR.

Om man kollar på dina kriterier så passar RR in utmärkt på dem alla, särskilt det där med att kunna ta det lugnt mellan varven, förutom att gilla alla väder. RR är lite fisförnäma och hällregn är ju ingen direkt favorit, inte heller extrem kyla då de fryser ganska lätt. Jag har täcke på mina när det är kallare än 10 minus eller om vi ska stå still en del. För precis som någon annan sa så gäller det ju att hålla igång för att hålla värmen.
Men i extrem kyla stannar nog din RR hellre framför brasan inomhus än går ut ;)

Annars är det en kompis som hänger med i vått och torrt, de är oftast nöjda bara de får vara med - varvat med en del mentalt arbete förstås :)
 
Sv: Rasfunderingar!

Tror jag ska läsa på lite mer om RR. Inte tänker jag tvinag ut hunden i spöregnet inte. :D Min dam jag har nu gillar varken regn eller snö säkrkilt mycket längre gick bättre när hon var ung och hade sällskap av våran gammelgubbe.

Diskutera lite med gubben och han var inte så imponerade av vinthundarna. För taniga tyckte han. Jag vill absolut inte ha en hund som drar och är ostoppbar på vilt för jag vill kunna ha den med mig i stallet och skogen utan att behöva ha den kopplad jämt. Sedan är det givetvis en träningssak också.

Barnen vet att man inte får hantera hundar hur som helst och kusinernas hundar hanterar det med stor respekt vilket är bra eftersom de är lite tjuriga mot barn ibalnd. Men vår hund säger ju nästan aldrig ifrån utan accepterar ganska omilda hanteringar.

Sedan är dte ju trevligt om hundarna gillar att vara med är ju van att ha en hund i hasorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Rasfunderingar!

När jag läste TS så tänkte jag direkt att mina pojkar faktiskt passade in på alla dina kriterier, förutom då ett täcke ngn gång på vintern.

Zoya har ju gett otroligt bra info och jag måste än en gång understryka att de faktiskt är otroligt bra med barn, när min dotter föddes var min ena 3½ år och den andra 8 månader.

De är otroligt tålmodiga, nästan för snälla då de aldrig säger ifrån (det hade ju varit bra om dom sa ifrån nån gång iaf), de är ett stort tillskott i vår familj och förmodligen vår dotters bästa kompisar.

Dottern är idag 2½ år och hundarna 3 respektive 6 år.

Nä, en ridgeback tycker jag definitivt du ska kolla närmare på.
 
Sv: Rasfunderingar!

Ja de ser verkligen barnätande ut. :D Rent livsfarliga i närheten av barn.

Helt klart att jag ska titta närmare på dessa.

Skiljer det mycket om man väljer en tik eller en hanne (i psyke och följsamhet)? Finns det några seriösa uppfödare i sverige helst södra sverige och var ligger prislappen ungefär på dessa?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Senast: Fetaost
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 783
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 599
Senast: Fille
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 106
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp