Rasgissningar (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Sofie.S

Trådstartare
Jag blir gladare när folk frågar om ras, än att de ska gissa fel. :angel:
Vanligt att olika sällskap kollar på Ebbot. Någon i sällskapet frågar ”vad kan det där vara för ras” varpå den andra svarar ”det är en RR”. Numera har jag börjat vända mig om och svara ”nej, det är inte en RR”.
Eller klassikern, när någon svarar ”det är säkert en blandras”.:cool: Uppskattar nyfikna personer som frågar mig om rasen istället för dessa gissningar.
 
Jag blir gladare när folk frågar om ras, än att de ska gissa fel. :angel:
Vanligt att olika sällskap kollar på Ebbot. Någon i sällskapet frågar ”vad kan det där vara för ras” varpå den andra svarar ”det är en RR”. Numera har jag börjat vända mig om och svara ”nej, det är inte en RR”.
Eller klassikern, när någon svarar ”det är säkert en blandras”.:cool: Uppskattar nyfikna personer som frågar mig om rasen istället för dessa gissningar.

Jag har gått förbi människor som börjat diskutera Ebba och varit säkra på att hon är en Berner Sennen. 😅🤷‍♀️

IMG_20201102_095217_044.jpg
 
Jag blir gladare när folk frågar om ras, än att de ska gissa fel. :angel:
Vanligt att olika sällskap kollar på Ebbot. Någon i sällskapet frågar ”vad kan det där vara för ras” varpå den andra svarar ”det är en RR”. Numera har jag börjat vända mig om och svara ”nej, det är inte en RR”.
Eller klassikern, när någon svarar ”det är säkert en blandras”.:cool: Uppskattar nyfikna personer som frågar mig om rasen istället för dessa gissningar.
Jag får i princip alltid höra att mina är afghan eller greyhound. Ibland whippet. Ibland är det som att folk som frågar inte kan ta in att jag säger "saluki" också, för att de är så inställda på att svaret ska bli just någon av de tre nämnda raserna.
 
Jag blir gladare när folk frågar om ras, än att de ska gissa fel. :angel:
Vanligt att olika sällskap kollar på Ebbot. Någon i sällskapet frågar ”vad kan det där vara för ras” varpå den andra svarar ”det är en RR”. Numera har jag börjat vända mig om och svara ”nej, det är inte en RR”.
Eller klassikern, när någon svarar ”det är säkert en blandras”.:cool: Uppskattar nyfikna personer som frågar mig om rasen istället för dessa gissningar.

Jag frågar ofta när jag ser fina, roliga eller ovanliga hundar, men vet inte vad jag ska säga när det uppenbart är en blandras. Blir fel att fråga vad det är för ras och kanske kränkande att fråga vad är det för något? Jag kan ju ha fel om att det är en blandras även om jag kan de flesta raserna. Vad ska man säga egentligen?
 
Långhårig greyhound, saluki och afgahn är det jag hör mest om borzoi, vilket ju inte är så konstigt egentligen. Jag brukar inte bry mig speciellt mycket om folk som gissar fel, bara det att de ser att det är en vinthund är bra nog när det kommer till folk som inte verkar kunna speciellt mycket om hundar öht. En liten unge gissade på chihuahua en gång men det var väl troligen för att det var det enda rasnamnet han kunde gissar jag, "polishund" hörde jag också någon gång med min förra.

Mitt största problem är egentligen att ingen hör vad man säger när man säger "borzoi". Får ofta säga det 3-4 ggr innan jag ger upp och säger "rysk varghund/vinthund".
 
Och jag har tydligen en afghanvalp. :D Kommentar från när Alvin var fullpälsad och hade ett par år på nacken. Eller så är dom pudlar.

Roligt att förklara för alla vad en Powder puff är. "Han är en kinesisk nakenhund men med päls. I vanliga fall har han jätte lång och fluffig päls men nu är han trimmad så han har kort päls men båda hans föräldrar är nakna. Kinesisk nakenhund har två varianter, en naken och en med päls och man vet inte innan vad det kommer bli"

Förstår att det är lite invecklat, man tror ju inte en nakenhund kan ha päls. Men rasen heter egentligen chinese crested eller chinese crested powder puff. Men alla förstår bättre vad man menar om man säger kinesisk nakenhund. Nu häpnar folk över att Alvin och Milou är släkt. Alvins mamma är Milous mormor.
 
Impa har tagits för en rottweiler 🤔
Visa bifogad fil 59648
Att man tar fel på den här och en rottweiler är lite lustigt måste jag säga ( :D ) men då tänker jag att det är själva namnen man inte har koll på (alltså vilken hundras som heter vad).

Annars har jag full förståelse för att man kan ta fel på hundras. Har man kanske bara sett hundraserna på bild så är det inte konstigt att man tar fel. Bara för att jag tycker det är enkelt behöver inte någon annan göra det.

53A965A7-AB31-4382-BC69-F83B54D03924.jpeg

Jag har denna rasen och den brukar inte folk ta fel på. Däremot är det inte ovanligt att folk säger ”Är det en sån där Pongohund?” :D. Det tycker jag är lite gulligt och fullt förståligt. Händer också att folk säger ”Titta två Dalmatinier”. Inte lätt att hålla reda på alla hundrasnamn.

Hade även en brunprickig dalmatiner förut och då kunde folk fråga om det var en blandras. Också för mig en fullt förståelig fråga.
 
Min nuvarande bc tror folk är en blandras😁.
antagligen för att hon är korthårig och brun, den förra tog ingen miste på som vuxen men som valp frågade några om det var en husky 😁

770A1F79-5A65-44AE-A6DD-BB71ADCC24D8.jpeg
 
Den har vi också fått höra, med både denna labbe och förra.

En gång när han var valp kom det fram en ung kille och frågade med darr på rösten om det var en kamphund. Större besvikelse har jag sällan sett när jag berättade att det var en labrador.

Men som sagt! Kanske inte alltid lätt för andra att se, men lite komiskt blir det ibland.

En annan klassisker var när jag hade hundar av två olika raser och många frågade med stjärnor i ögonen om det var mor och barn. :D
 
Att man tar fel på den här och en rottweiler är lite lustigt måste jag säga ( :D ) men då tänker jag att det är själva namnen man inte har koll på (alltså vilken hundras som heter vad).

Annars har jag full förståelse för att man kan ta fel på hundras. Har man kanske bara sett hundraserna på bild så är det inte konstigt att man tar fel. Bara för att jag tycker det är enkelt behöver inte någon annan göra det.

Visa bifogad fil 59723
Jag har denna rasen och den brukar inte folk ta fel på. Däremot är det inte ovanligt att folk säger ”Är det en sån där Pongohund?” :D. Det tycker jag är lite gulligt och fullt förståligt. Händer också att folk säger ”Titta två Dalmatinier”. Inte lätt att hålla reda på alla hundrasnamn.

Hade även en brunprickig dalmatiner förut och då kunde folk fråga om det var en blandras. Också för mig en fullt förståelig fråga.

Pongohund, Lassiehund och liknande tycker jag också är lite rart och definitivt begripligt. Jag har ju en 'Milou' från The Mask eller en Wishbone, och naturligtvis bland barnen nuförtiden... en Doge. :grin::D
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 712
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp