Raskatt eller bondkatt?

B

Brutal

Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt!

Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är jag som är den som "väljer" kisse, eftersom kattägandet i första hand ligger i mitt intresse. Dock kommer självklart min sambo att följa med och hälsa på kissen samt ge sin åsikt :) Han tycker också att det ska bli jätte-roligt!
Hur som helst så kan jag inte bestämma mig för om det ska bli en raskatt och i så fall en Norsk Skogkatt, eller en bondkatt.

Om jag väljer en "vanlig" bondkatt, så kommer vi att dela på kostnaden för kattköpet och det kommer verkligen bli "vår" katt :) Om jag istället köper en renrasig Norsk Skogkatt, vilken kostar flera tusen, så får jag köpa den själv, eftersom min sambo inte betalar så mycket för en katt. Då kommer den också kännas mer som "min", vilket vore tråkigt. Han säger att han knappt kommer våga röra en katt för flera tusen, hehe.

Fördelen med en raskatt är ju att man har en god insikt om dennes temperament och hur den utvecklas, även om även katter självklart är individer med olika personligheter. Men man vet åtminstone lite bättre vad "man får" så att säga. Men samtidigt kan ju en vanlig bondkatt ha utvecklat en mysig personlighet tidigt, så att man också ser vad man får liksom.

En fördel med bondkatter är att de oftast säljs relativt fort och det brukar bara vara att åka och hämta en samma dag ungefär. När det gäller raskatter ska man ju åka på besök först och det är väldigt noggrant. Ofta tar det ett tag innan man får hem katten. Det är självklart jätte-bra att de är noga! Men när man inte är så bekväm med okända människor kan det vara jobbigt att uppfödaren ska godkänna en som ägare o.s.v. Dessutom har vi inte haft katt tidigare och då kanske vi inte beter oss lika naturligt som folk med massor av kattvana o.s.v. Det skulle bli lite jobbigare.

Åh..Jag tänker fram och tillbaka varje dag men kommer inte fram till något! Ena dagen är det garanterat en raskatt och andra dagen är det garanterat en bondkatt!

En annan grej är att jag har en hund som katten ska funka ihop med. Då kanske det är bättre att köpa en raskatt från en seriös uppfödare, så att man kan komma överens om att de tar tillbaka katten om det inte funkar? Det kanske blir svårare med en bondkatt-uppfödare, som är mindre seriös (generellt)?

Men, men..Jag ska åka och titta på en Norsk Skogkatt i helgen och den kostar trots allt 6 000 kr, vilket ändå är en del pengar...

Snälla Bukefalister, hjälp mig i mina tankegångar kring detta, så att jag kan göra rätt val!
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Har du avelsplaner osv? :laugh: Då ska du SJÄLVKLART välja raskatten, jag vill själv ha 3 olika raskatter :love: och min kille vill ha en vanlig bondkatt, gråmelerad som whiskas katten... ;)

Så mitt råd är kanske att du börjar med bondkatten så att ni verkligen har er första katt tillsammans, och sen när du känner att 6000kr inte är så mycket pengar längre (det kommer det ju alltid vara så sett, men det är skillnad på att "tvinga" ut dom pengarna och att "bara betala" utan att kontot störs om du förstår hur jag menar!) :laugh:

Då får du både och + en extra glad sambo! :angel: :D
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Jag tycker att ni ska skaffa två katter. Katterna har så mycket glädje av varandra.
Sen föreslår jag att ni skänker hittekatterna och de hemlösa en extra tanke. Åk till katthem i er närhet och undersök om där finns några som kan passa er. Raskatterna hittar för det mesta goda ägare ändå.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Min egen erfarenhet säger skogkatt. Jag har haft både bondkatt och skogkatt som innekatt och tveklöst så har våra skogkatter trivts bäst inne.
Min föräldrar har fött upp skogkatter och har genom åren haft ett tiotal skogkatter och jag har nu en egen. Bondkatter har vi haft 6 st, och som sagt, skogkatterna är 100 ggr bättre att ha som innekatt.

Du ska inte vara nervös för att åka till en uppfödare, jag väntar ju själv på min första kull och jag är inte någon dömmande satmara :p Jag märker redan via mail/telekontakt om köparna är seriösa och intresserade.
Ang. att få vänta på en kattunge så är det väl en underbar sak! Man får se sin kattunge från dag 1 och hur den utvecklas!

Kul att du funderar på just skogis, underbara katter, värda varenda krona. PMa gärna om du vill fråga mer om rasen eller har något annat du funderar på.
Är lite nyfiken på vilken uppf. du ska kika på kattunge hos? =)

För övrigt så finns det ju möjlighet att köpa även raskatt som är van vid hundar, mina kattungar som föds om ca en månad kommer vara hundvana.
 
Senast ändrad:
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Har du avelsplaner osv? :laugh: Då ska du SJÄLVKLART välja raskatten, jag vill själv ha 3 olika raskatter :love: och min kille vill ha en vanlig bondkatt, gråmelerad som whiskas katten... ;)

Så mitt råd är kanske att du börjar med bondkatten så att ni verkligen har er första katt tillsammans, och sen när du känner att 6000kr inte är så mycket pengar längre (det kommer det ju alltid vara så sett, men det är skillnad på att "tvinga" ut dom pengarna och att "bara betala" utan att kontot störs om du förstår hur jag menar!) :laugh:

Då får du både och + en extra glad sambo! :angel: :D

Jag har absolut inga avelsplaner! Om jag skaffar en renrasig kommer jag dock att prova ställa ut. Jag har gjort det med vovven och tycker det är riktigt kul :) Men det är inget måste, eftersom jag kan nöja mig med att ställa ut hunden i nuläget.

Jag har tänkt i de banorna som du säger, d.v.s. att vi börjar med en bondkatt tillsammans och att jag senare köper en renrasig, när kanske 6 000 känns lite mindre, precis som du säger. Nu har jag ju dock redan planerat in ett besök på söndag, där jag och killen ska få träffa en liten skogkatt-unge..Jag känner på mig att det blir svårt att motstå en tingning av kissen vid det besöket :crazy:
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Jag tycker att ni ska skaffa två katter. Katterna har så mycket glädje av varandra.
Sen föreslår jag att ni skänker hittekatterna och de hemlösa en extra tanke. Åk till katthem i er närhet och undersök om där finns några som kan passa er. Raskatterna hittar för det mesta goda ägare ändå.

Jo, jag har faktiskt kontaktat ett katthem, då jag var intresserad av en kisse där. Men de meddelade mig att de endast sålde kattungar tillsammans.
Min kille sa direkt "Jamen, varför tar vi inte två då? Så har vi en varsin :laugh:". För mig var det dock mindre självklart.
En grej jag är rädd för är att katterna ska umgås så mycket tillsammans, så att hunden ignoreras. Vi skulle ju gärna vilja att hunden och katten kan ty sig till varandra..Självklart kanske det inte alltid blir så, men det borde väl vara större chans?
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Min egen erfarenhet säger skogkatt. Jag har haft både bondkatt och skogkatt som innekatt och tveklöst så har våra skogkatter trivts bäst inne.
Min föräldrar har fött upp skogkatter och har genom åren haft ett tiotal skogkatter och jag har nu en egen. Bondkatter har vi haft 6 st, och som sagt, skogkatterna är 100 ggr bättre att ha som innekatt.

Du ska inte vara nervös för att åka till en uppfödare, jag väntar ju själv på min första kull och jag är inte någon dömmande satmara :p Jag märker redan via mail/telekontakt om köparna är seriösa och intresserade.
Ang. att få vänta på en kattunge så är det väl en underbar sak! Man får se sin kattunge från dag 1 och hur den utvecklas!

Kul att du funderar på just skogis, underbara katter, värda varenda krona. PMa gärna om du vill fråga mer om rasen eller har något annat du funderar på.
Är lite nyfiken på vilken uppf. du ska kika på kattunge hos? =)

För övrigt så finns det ju möjlighet att köpa även raskatt som är van vid hundar, mina kattungar som föds om ca en månad kommer vara hundvana.

De där om att "de är värd varenda krona" gjorde att det genast börjar luta mer åt en skogkatt ^^
Jätte-bra svar som uppskattas! Jag PM:ar strax ^^
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Men tänk så här , Vad vill du/ni ha för sorts katt ?

Om ni köper raskatt så köper ni egenskaper som är avlade i generationer för just den rasen ,precis som när man väljer hundras.

En bondkatt är grisen i säcken.
Så mitt svar är väl raskatt ;)
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Efter att ha fått avliva två högt älskade huskatter vid 8 resp 4 års ålder på grund av sjukdomar som troligtvis kan härledas ur ett taskigt avelsmaterial (den ena hade med stor sannolikhet samma hane som pappa och morfar...) skulle jag rekommendera en raskatt.
Vår nästa katt blir garanterat något med stamtavla lika lång som svansen och med alla tänkbara hälsokontroller gjorda.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

De där om att "de är värd varenda krona" gjorde att det genast börjar luta mer åt en skogkatt ^^
Jätte-bra svar som uppskattas! Jag PM:ar strax ^^

Nu har jag inte skogkatter - men jag vill ha :d och i framtiden SKA jag ha en för att komplettera mina blåögda ragdolls - men jag kan garantera att en raskatt alltid är värd varenda krona! Har man väl snöat in på en ras, både utseendemässigt och temperamentsmässigt, och dessutom värdesätter en seriös uppfödare som kan svara på frågor etc under kattens hela liv, då blir man nöjd med sin raskatt! Man får ju precis det man vill ha och man vet att de fått den bästa tänkbara uppväxten. Dessutom får man en underbar gemenskap på köpet, en hel värld av kloka pålästa kunniga kattälskande människor som kan lyssna på ditt prat om din gosekatt hur länge som helst. :love:

Sen är Sanda78s ord mycket kloka också, hälsoaspekten är väldigt viktig och du ska vara noga med att välja en uppfödare som följer hälsoprogrammet! Som tur är finns det många sådana bland skogkattuppfödarna vad jag har förstått. :bow:

Stort lycka till med ditt kattletande!

/Erica
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Visst krävs det kanske lite mer "jobb" för att få köpa en raskatt eftersom uppfödaren vill lära känna köparna lite för att avgöra om det är rätt hem, men jag har svårt att se något negativt i att uppfödare är noga med vilka vi säljer katter till. Dessutom brukar det följa med mycket mer råd, kunskap och stöttning när man köper renrasigt. Uppfödare till raskatter brukar vara mer villiga att ta tillbaks katter om det inte funkar i det nya hemmet eller betala ut ersättning om katten blir sjuk kort efter leverans.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Men tänk så här , Vad vill du/ni ha för sorts katt ?

Om ni köper raskatt så köper ni egenskaper som är avlade i generationer för just den rasen ,precis som när man väljer hundras.

En bondkatt är grisen i säcken.
Så mitt svar är väl raskatt ;)

Jo, jag vet! Jag skulle ju aldrig drömma om att köpa en blandras-hund just p.g.a. den anledningen, men tydligen blir det annorlunda när man är i kattköpar-tankar..
Men jag skulle bli lite sur på mig själv om jag köper en skogkatt som ofta är social och går bra ihop med andra djur, och sedan visar den sig bli tillbakadragen och hata andra djur. Då kommer jag känna att det inte var värt det och att jag säkert hade hittat en social och snäll bondkatt för 100 kr. Men jag antar att man aldrig kan vara säker, utan att det alltid är lite av en chansning, men att en raskatt är ett säkrare val.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Efter att ha fått avliva två högt älskade huskatter vid 8 resp 4 års ålder på grund av sjukdomar som troligtvis kan härledas ur ett taskigt avelsmaterial (den ena hade med stor sannolikhet samma hane som pappa och morfar...) skulle jag rekommendera en raskatt.
Vår nästa katt blir garanterat något med stamtavla lika lång som svansen och med alla tänkbara hälsokontroller gjorda.

Usch, vad tråkigt :( Sånt där är aldrig kul..
Men jätte-bra att du delar med dig av det, för jag har funderat just kring det, d.v.s. om inte huskatter borde drabbas av fler sjukdomar just p.g.a. aveln inte är lika noga som hos raskatterna. Jag har istället hört att det är huskatterna som har längst livslängd och är friska, men jag tycker det låter konstigt..
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Tack så jätte-mycket för ditt svar!
Det lutar verkligen åt raskatt-hållet!!
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Det är väldigt sant det du skriver. Väldigt tänkvärt. Det uppskattas!

Om jag summerar de svar jag hittills fått, så känns det nästan som om det enda negativa med raskatt är priset, men att man kanske ändå tjänar in det på veterinärbesök och rassel som huskatterna kan medföra p.g.a. dålig avel. Plus att man självklart tjänar in allt tiofaldigt på temperament, stöd av uppfödare o.s.v.

Men samtidigt funderar jag på att börja med en huskatt, som jag och pojkvännen har tillsammans, för att jag senare kan köpa en skogis, när 6 000 inte är så pass mycket. Men nu har jag ju chansen att titta på en renrasig kisse i helgen och köpa den......Det kanske blir svårare nästa gång! Åh, det är så svårt! Peppa mig mer att köpa renrasig!! ^^

Och nyss såg jag en annons på blocket med tre ljuvliga kattungar i närheten (bondkatter) som ska vara otroligt sociala och keliga.....
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Jag skulle åka till närmsta katthem och kolla in vad som finns. Jag personligen skulle inte skaffa en uppfödd bondkatt utan hellre ge ett hem till stackarna på katthemmen. Har själv haft 3st katter från gatan. Helt underbara! I framtiden när jag skaffar hund igen kommer jag naturligtvis ta en från hundhemmet och helst en blandis (pga mindre risk för genetiska sjukdomar).
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Jag förstår inte riktigt varför du hänger upp dig så mycket på priset?
Jag tycker 6000 inte är något alls att hänga upp sig på för ett djur.

Risken att du får en rädd osocial skogis är fruktansvärt liten, jag har faktiskt aldrig träffat någon. Är du nervös för det så får du väl komma överrens med uppfödaren så att denne verkligen kryssar i att du får lämna tillbaka katten.
Den garantin får du ju inte om du tar en bondkatt som river halva ditt hem pga. att den är för aktiv för ett liv inomhus.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

En till grej du bör tänka på är att raskatten är vacc, chippad, avmaskad och veterinärbesiktigad innan leverans. Den är ofta även försäkrad mot dolda fel i 3 år. Och försäkrad på vanligt vis.

Vi säger att du tar hem en bondkatt, ovacc. osv. Efter några dagar så blir kattungen jätte sjuk och du får åka in akut. Då har inte försäkrningen du tecknat börjat gälla än och helt plötsligt så blev nog en raskatt ganska billig!
Finn en tråd här på buke om en som tagit hem 3 bondkattungar, varav två insjuknar i kattpest, den ena avlider.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

Usch, vad tråkigt :( Sånt där är aldrig kul..
Men jätte-bra att du delar med dig av det, för jag har funderat just kring det, d.v.s. om inte huskatter borde drabbas av fler sjukdomar just p.g.a. aveln inte är lika noga som hos raskatterna. Jag har istället hört att det är huskatterna som har längst livslängd och är friska, men jag tycker det låter konstigt..

Det är just därför, för att alla "vet" att huskatter är så friska och raskatter sjuka som jag gärna berättar om våra två katter. Naturligtvis hade jag hellre sett att de var friska, men nu var det ju inte så...
Även huskatt nr 3 är sjuklig, även om det nog mer är åldersförändringar (hjärtfel).
Mina föräldrar fick ta bort en huskatt vid 6 års ålder tror jag det var pga en auto-immun sjukdom, hans kullbror är dock 12 år och fullt frisk.
 
Sv: Raskatt eller bondkatt?

*kl*

Jag säger raskatt, här hemma finns det 1 raskatt och en huskatt. Huskatten har kostat massor då hon var för ung när hon flyttade hit, finns tråd om det. Blev verkligen "grisen i säcken" då jag endast fick se hennes mamma och jämngamla syskon. Hos raskattens uppfödare fick jag träffa samtliga 11 katter (+3kattungar) och kunde snabbt avgöra att deras temperment passade hos oss.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 681
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 779
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 203
Senast: Noxos
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp