”Raskatt” men ingen stamtavla

Michellan95

Trådstartare
Finns det någon särskild anledning till att någon skulle få för sig att para enligt utsago 100% renrasigt med stamtavlor men sen inte registrera sina kattungar?
Gör någon så på riktigt eller är det bara ett ”försäljningsknep” för att få det att låta lite finare (vad hemskt det låter men ni förstår vad jag menar).
 
Jag vet att det finns dom som gör så - vilket är väldigt dumt eftersom det aldrig gåratt registrera "tillbaka" som raskatt. Åtminstone en av de jag känner till var en uppfödare som blev förbannad på Sverak och tyckte det var krångligt med registrering osv
 
Jag vet att det finns dom som gör så - vilket är väldigt dumt eftersom det aldrig gåratt registrera "tillbaka" som raskatt. Åtminstone en av de jag känner till var en uppfödare som blev förbannad på Sverak och tyckte det var krångligt med registrering osv
På vilket sätt är det krångligt? Tidskrävande? Kostsamt? Jag vet inte hur det går till den proceduren men det låter lite lat/slappt att bara strunta i det.
 
Finns det någon särskild anledning till att någon skulle få för sig att para enligt utsago 100% renrasigt med stamtavlor men sen inte registrera sina kattungar?
Gör någon så på riktigt eller är det bara ett ”försäljningsknep” för att få det att låta lite finare (vad hemskt det låter men ni förstår vad jag menar).

Det är endast ett sätt att klå köpare på mera pengar. Jag letar ju kattunge nu och jisses... jag har hittat så många vansinniga annonser, tex "äkta maine coon" för 7000kr/st. Givetvis utan registrering, dvs inte ett dugg mer speciell än en vanlig bondkatt/huskatt.

Idiotnamn på hittepåraser har drabbat katterna precis som hund också... "ragcoon" :meh:
 
Oftast handlar det om lurendrejeri, folk med långhåriga huskatter som dom kallar för "norsk skogSkatt" eller "maine coon", kommer på anledningar varför dom inte är registrerade, så dom kan nästan ta helpris som en riktig raskatt.

SVERAK (FIFe), WCF etc. anser raskatter utan stamtavla att vara huskatter.
 
Oftast handlar det om lurendrejeri, folk med långhåriga huskatter som kallar dom "norsk skogSkatt" eller "maine coon", kommer på anledningar varför dom inte är registrerade, så dom kan ta nästan helpris för en riktig raskatt.

SVERAK (FIFe), WCF etc. anses raskatter utan stamtavla att vara huskatter.

Jo, gudars vad jag också hittat annonser med långhår... och alla är givetvis delvis någon raskatt :banghead: Har folk inte undrat över långhårsanlag öht?! Givetvis finns det i huskattspopulationen också...
 
Skulle aldrig betala dessa sjuka priser för en katt utan papper eller tex korsning mellan två raser. Jag betalar gärna för en raskatt med papper (har en maine coon med papper) och tycker även att huskatter ska kosta mer än 10kr tassen men 5-7000kr för en katt utan papper, mjae sorry!
 
Det är endast ett sätt att klå köpare på mera pengar. Jag letar ju kattunge nu och jisses... jag har hittat så många vansinniga annonser, tex "äkta maine coon" för 7000kr/st. Givetvis utan registrering, dvs inte ett dugg mer speciell än en vanlig bondkatt/huskatt.

Idiotnamn på hittepåraser har drabbat katterna precis som hund också... "ragcoon" :meh:
Jag har också sett annonsen med ragg coon 😄 det är så löjligt men kreativt av ägarna 😉

Har varit utan katt i tre månader så jag har läst massor med annonser under tiden. Försöker hålla mig till den ras jag vill ha men klickar förstås på de flesta annonser ändå och läst på det ena och det andra märkligheterna.
 
Jag har också sett annonsen med ragg coon 😄 det är så löjligt men kreativt av ägarna 😉

Har varit utan katt i tre månader så jag har läst massor med annonser under tiden. Försöker hålla mig till den ras jag vill ha men klickar förstås på de flesta annonser ändå och läst på det ena och det andra märkligheterna.

Den jag hittade var "ragcoon"... dvs det finns flera liknande annonser... :cautious:
 
Men alltså... Ragg coon? :rofl:

En sån här?

1KF.gif


Fattar ni? En raggande raccoon? :D
... Fy vilket tråkigt skämt, jag skäms. 🤷‍♀️🙄
 
Jag har exempel på en anledning att renrasiga katter inte blir reggade:
En omplaceringskatt jag tog hand om, tidigare ägare hade haft uppfödning av Norsk skogkatt, hon fick cancer, sista kullen föddes strax innan hon dog, hon var för dålig för att orka fixa med allt, hennes alkoholiserade make orkade inte ta tag i det heller, så kullen blev aldrig reggad. Så det KAN finnas renrasiga katter som inte är reggade, men det vanligaste är ju att det inte alls är renrasiga katter.
 
På vilket sätt är det krångligt? Tidskrävande? Kostsamt? Jag vet inte hur det går till den proceduren men det låter lite lat/slappt att bara strunta i det.

Det är inte jättejobbigt men man måste ha intyg på att föräldrarna inte har navelbråck och att hanen har två stenar nere. Sen har vissa raser krav på andra tester. Sen ska hanens ägare få sina pengar, samt fylla i blankett. Sen ska ungarna chippas och det ska bifogas till stamtavlan. Så lite pyssel är det. Det kostar inga ohemula summor att göra själva registreringen, tror det är 300 kr/kattunge.
 
Enda anledningen som jag kan se det är för att föräldradjuren inte genomgått de tester som krävs för att kunna regga ungarna. Precis som ni andra säger så är alla med lite långhår tydligen maine cool, norsk skogkatt eller dyl. Nästan fullt raskattspris ska de ofta ha också och sällan är ngarna ID-märkta, vaccinerade eller så.
 
Jag vet att det finns dom som gör så - vilket är väldigt dumt eftersom det aldrig gåratt registrera "tillbaka" som raskatt. Åtminstone en av de jag känner till var en uppfödare som blev förbannad på Sverak och tyckte det var krångligt med registrering osv

Det finns andra förbund att byta till om man blir förbannad på SVERAK. Så det är ingen ursäkt heller. Sedan tycker jag personligen att det är betydligt jobbigare att mata kattungar och mocka skit efter dem än att regga dem kattungar är ät-och-skit-maskiner! 😂
 
Det finns andra förbund att byta till om man blir förbannad på SVERAK. Så det är ingen ursäkt heller. Sedan tycker jag personligen att det är betydligt jobbigare att mata kattungar och mocka skit efter dem än att regga dem kattungar är ät-och-skit-maskiner! 😂

Håller fullkomligt med! Reggandet är typ det minst jobbiga av allt
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Sel
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 402
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 590
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
581
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp