Bukefalos 28 år!

Raskatt som utekatt

squarepants

Trådstartare
Jag vill så otroligt gärna ha en cornish rex. Men jag vill inte ha en strikt innekatt, utan vill ge katten möjlighet att gå in och ut som den vill (Har en huskatt idag). Vad är era erfarenheter? Tänker till exempel på att dom har väldigt tunn päls. Vad finns det i annat fall för raser med liknande mentalitet som är mer lämpade? Vill inte ha en långhårig katt.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Har ingen direkt personlig erfarenhet. Känner en familj som hade en cornish rex som började smita ut (små barn som glömde stänga dörren), och som älskade att komma ut. Satte sig gärna på hustaket och spanade. Jag vet inte om han var ute alla årstider. De bodde inte utekattvänligt, och han blev snart överkörd av bil.

Men jag tänker så här: om cornishen skulle vilja vara inne en vecka eller några månader, eller endast vara ute fem minuter per dag på vintern, skulle det vara okej för dig? :) I så fall funkar det ju.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Jag tillägger att jag själv har devon rex, den med ganska mycket päls vill att det ska vara riktigt sommarvarmt om hon ska gå ut. Den med mindre päls är till och med ute i lätt regn, bara hon får vara ute. Men är det mindre än +7 fryser hon för mycket. (Går ut med dem i koppel eller i utebur endast, kanske skiljer sig åt från de som går fritt.)
 
Sv: Raskatt som utekatt

Det finns många raser som är väldigt sociala och aktiva, så det temperamentet är inget svårt. Dock är de flesta raskatt uppfödare restriktiva med att sälja som utekatt, och min uppfattning är att vi som föder upp de här lite onaturligt sociala och orädda typerna är ännu petigare på den punkten.

Tips med mer päls är tex abessinier, somali, burmilla.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Är det främst skaderisker pga nyfikenhet osv som gör att uppfödare är restriktiva? Vilken typ av vardag är önskvärt att den får när ni säljer en katt?

Delvis KL
Jag kommer ju givetvis inte tvinga katten att vara varken inne eller ute. Vill ha det som med nuvarande katt att den går in och ut som den vill, men blir inropad på kvällen och är inne under natten (Oftast, har lite taskig inkallning på huskatten :D ). Och då vi bor på landet med hundar är det ofta ytterdörren står öppen och för nuvarande katt står ett fönster öppet sommartid, så jag vill inte behöva passa så katten inte smiter men hade absolut inte haft något emot om den frivilligt höll sig inomhus.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Jag kan bara prata för mig själv som uppfödare av just CRX.
Jag skulle aldrig sälja en crx som "ute" katt. Inte på några vilkor.:mad: Dom är på tok för nyfikna och sociala som sagt.

Mitt drömhem för de kattungar jag förder upp är stabila hem, med eller utan barn, en Cornish är tåligare än den ser ut. Finns det möjlighet för köparen att skapa en trygg ute miljö, voljär heller större hägn, ja släpp ut katten i det. Alternativt gå ut i sele eller sitt på långlina under uppsikt, aldrig länma en katt på långlina.
Att köparen är införstådd med att en CRX kan leva tills de är 15-19år (om man har tur). Det är ett långt ansvar. Är katten tänkt till ett barn, vill jag som uppfödare att mamma och pappa är med på att de som vuxna har huvudansvaret.
Är det en köpare som sedan tidigare har en eller flera katter, vill jag inte att de bor för trångt. Har du redan 5 katter i en etta på 30m2 ska du inte ha fler... :banghead:
Sen finns det miljoner grejor till (och nu låter jag som västa mardrömmen till uppfödare) men i det sora hela handlar allt om magkänsla, får jag inte bra "vibbar" säljer jag inte.

Sen om man vill ställa ut eller inte, spelar ingen roll för mig. Men det är ju alltid trevligt..:p
 
Sv: Raskatt som utekatt

Kapar lite här....

Vilken inomhustemperatur vill en "naken"-katt ha? Måste den vara över 20 grader?
 
Sv: Raskatt som utekatt

Tack för svar! Du ser inte utevistelse under uppsikt, fast lös, som ett alternativ heller? Att katten är inne om man behöver åka hemifrån men får gå ut när man är hemma?

Kl

Vilka raser är då lämpliga att ha där dom får möjlighet stt gå ut? Är det bäst att ta en omplacering som varit utekatt tidigare eller skaffa kattunge?
Raserna Sassy nämnde har jag ingen erfarenhet av, någon som vill berätta lite?
Ställa ut har jag inget intresse av!
 
Sv: Raskatt som utekatt

Vi hade en main coon tidigare som var utekatt. (Eller han gick ut och in som han ville såklart :)) Han älskade att vara ute men drog ju givetvis med sig endel in i pälsen. Han dog drygt 18 år gammal och hade då levt ett bra liv både ute och inne även om han föredrog ute. Han hade inte mått bra om han inte hade fått gå ut för han älskade verkligen att vara ute. Även när han blev gammal och sjuk ville han gå ut och det var svårt att få honom att acceptera lådan inne när han började bli senil och inte längre fick gå ut ensam. Han och sambon var oskiljaktiga och på hans ålders höst följde sambon med honom ut så att han fick vara ute en stund iallafall och han gick inte många meter ifrån sambon men han gjorde alltid sina behov när de var ute trots att sambon stod några meter därifrån. Han kom till oss som omplacering när han var sex år så jag vet ju inte hur mycket han hade varit ute innan men hos oss fick han gå ut. Han var en fantastisk råttjägare i sin glans dagar och han satt gärna på lur utanför sädesmagasinet och slog råttorna medvetslösa med tassen :angel: när de skulle ta sig därifrån.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Är det främst skaderisker pga nyfikenhet osv som gör att uppfödare är restriktiva? Vilken typ av vardag är önskvärt att den får när ni säljer en katt?

Delvis KL
Jag kommer ju givetvis inte tvinga katten att vara varken inne eller ute. Vill ha det som med nuvarande katt att den går in och ut som den vill, men blir inropad på kvällen och är inne under natten (Oftast, har lite taskig inkallning på huskatten :D ). Och då vi bor på landet med hundar är det ofta ytterdörren står öppen och för nuvarande katt står ett fönster öppet sommartid, så jag vill inte behöva passa så katten inte smiter men hade absolut inte haft något emot om den frivilligt höll sig inomhus.

Det jag vill se är att man förstår att katten behöver aktivering, och är beredd att lägga den energin. Hjärngympa, berikning, helst sällskap av likasinnade artfränder (av egen erfarenhet är en liten kattgrupp, 2-3 katter, det mest lättskötta). Utevistelse i koppel, rastgård eller inhägnad tomt är förstås jättebra men inget måste.

För mig hade tex en tomt som är såpass inhägnad att katten normalt håller sig där funkat bra för en vuxen katt om utevistelsen är kontrollerad på sättet att man släpper ut katten när man är hemma och ser till att den är inne på natten. En kastrerad katt har ett ganska litet revir så den har ingen jätteanledning att dra iväg om tomten är "bra". Som unge med mer dumheter i huvudet behövs fortfarande koppel eller konstant uppsikt för att hålla den hemma. Det är olika hur olika uppfödare ser på det, men det jag vill är att katterna skyddas från bilar, rovdjur och främmande människor, samt att man har koll på var katten befinner sig så att den får hjälp om något ändå går snett.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Tack för svar! Du ser inte utevistelse under uppsikt, fast lös, som ett alternativ heller? Att katten är inne om man behöver åka hemifrån men får gå ut när man är hemma?

Det beror helt på hur du bor säger jag då...
Bor du i hus långt ut på landet och inte har några vägar intill... Annars tycket jag det är oansvarigt och det blir ett Nej.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Det jag vill se är att man förstår att katten behöver aktivering, och är beredd att lägga den energin. Hjärngympa, berikning, helst sällskap av likasinnade artfränder (av egen erfarenhet är en liten kattgrupp, 2-3 katter, det mest lättskötta). Utevistelse i koppel, rastgård eller inhägnad tomt är förstås jättebra men inget måste.

Självklart......
 
Sv: Raskatt som utekatt

Givetvis har jag vägar intill, jag måste komma fram till huset ;) Men vi bor avsides med bara marker på tre sidor av huset.

För mig har inte kattens inköpspris någon betydelse för dess värde, jag är precis lika rädd om huskatten som vi fick gratis som jag skulle vara om en raskatt. Men det låter som att det är mer oansvarigt att ha en raskatt lösgörande än en huskatt? Och att det inte bara beror på att dom är nyfikna och skaderisken ökar pga det..

Har man lyckats så pass bra med raskattaveln att man avlat bort så stora delar av jakt- och strövlusten som "vanliga" katter har? Att dom behöver mycket aktivering förstår jag när dom hålls som innekatter. Ett behov som borde minska om dom får vara ute när dom vill?
 
Sv: Raskatt som utekatt

För mig har inte kattens inköpspris någon betydelse för dess värde, jag är precis lika rädd om huskatten som vi fick gratis som jag skulle vara om en raskatt. Men det låter som att det är mer oansvarigt att ha en raskatt lösgörande än en huskatt? Och att det inte bara beror på att dom är nyfikna och skaderisken ökar pga det..

Har man lyckats så pass bra med raskattaveln att man avlat bort så stora delar av jakt- och strövlusten som "vanliga" katter har? Att dom behöver mycket aktivering förstår jag när dom hålls som innekatter. Ett behov som borde minska om dom får vara ute när dom vill?

Majoriteten av alla "raskattmänniskor" anser att raskatter och huskatter ska hållas på samma sätt. Dock kan vi inte påverka hur huskattägarna säljer sina ungar. Sen finns det såklart katter som har större eller mindre benägenhet att ställa till det för sig. En ragdoll eller MCO som går ute har mindre tendens att vara uppe på hustaket innan man hinner säga flaska än mina korater. Det som är lämpliga egenskaper hos ett sällskapsdjur (öppen och trygg med främlingar, främmande miljöer, bilar, hundar mm) är inte alltid lämpliga egenskaper hos ett djur som ska klara sig bra på egen tass.

Jaktlusten får man jobba aktivt med att tillfredsställa inomhus, och strövlust är inte något en kastrerad, välmående katt har. Kastrater har ganska små revir. Det är fertila katter som ger sig iväg/har stora revir för att täcka sina möjligheter till parningar.

Inomhus jobbar man med jaktlekar av många olika varianter, födosök, råa köttiga ben istället för lättäten mat osv. På samma sätt som man sysselsätter en hund som i majoriteten av alla fall inte kan jobba dagligen med det den är ursprungligen var till för.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Jag var lite i samma läge som du när jag var tvungen att avliva min gamla katt(Cornish Rex) för ett år sedan. Henne köpte jag som kattunge med tanken att ha just som innekatt(jag bodde i stan då) men hon älskade att vara ute så mycket att hon fick tillbringa somrarna hos min mamma på landet ända tills jag flyttade så att jag själv kunde ha utekatt.

När hon var borta ville jag hemskt gärna ha en ny Cornish men förstår också varför uppfödare ogärna säljer dem som utekatter. Eftersom jag faktiskt hellre ville ha en vuxen katt än en kattunge så skrev jag en annons på ett rexforum där jag förklarade läget - eftersom vi har en trädgård som vi ofta är ute och pysslar i så skulle det vara trevligt med en katt som kunde vara ute samtidigt. Däremot låter vi aldrig inte katten vara ute om vi inte är hemma och aldrig på natten. Skulle det uppstå några problem så är jag fullt beredd att bygga en rastgård i stället. Dessutom bor vi visserligen inte ensligt även om vi bor lantligt men den enda vägen i närheten av huset är en 30-väg.

Efter att ha pratat med lite olika personer som hade rexar som behövde nya hem så kom jag i kontakt med en person som jag kom väldigt bra överens med och en av hennes katter fick ett nytt hem här. Vi är alla väldigt nöjda med det arrangemanget. :)

Dock har Sassy många viktiga poänger. En rex är nyfiken, inte så lite fräck och snabb som en vessla. Utomhus kan det vara livsfarligt, eftersom de riskerar att bli instängda. Bor man i lägenhet blir det bara oerhört pinsamt när kattrackan slinker ut genom dörren när man ska bära in något och in hos grannen man aldrig ens träffat - som inte märker det utan stänger dörren innan man hunnit öppna munnen. Bara att ringa på och försöka övertyga en en fullständig främling om att man inte är tokig utan att de har en katt i lägenheten. :o Det tog ett litet tag...
 
Sv: Raskatt som utekatt

Angående pälsen så har båda mina rexar varit ute korta stunder tidig vår - sen höst. Den nuvarande missen var faktiskt ute två snabba svängar idag, eftersom solen lyste, men hon höll sig på trappen. Snö är inte poppis, inte regn och blåst heller.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Jag vill så otroligt gärna ha en cornish rex. Men jag vill inte ha en strikt innekatt, utan vill ge katten möjlighet att gå in och ut som den vill (Har en huskatt idag). Vad är era erfarenheter? Tänker till exempel på att dom har väldigt tunn päls. Vad finns det i annat fall för raser med liknande mentalitet som är mer lämpade? Vill inte ha en långhårig katt.

Klart bebis vill ha en kattkompis :heart
Jag kan va fostermamma tills den är lika tuff som bebis :D ;)
 
Sv: Raskatt som utekatt

Dock har Sassy många viktiga poänger. En rex är nyfiken, inte så lite fräck och snabb som en vessla. Utomhus kan det vara livsfarligt, eftersom de riskerar att bli instängda. Bor man i lägenhet blir det bara oerhört pinsamt när kattrackan slinker ut genom dörren när man ska bära in något och in hos grannen man aldrig ens träffat - som inte märker det utan stänger dörren innan man hunnit öppna munnen. Bara att ringa på och försöka övertyga en en fullständig främling om att man inte är tokig utan att de har en katt i lägenheten. :o Det tog ett litet tag...

Haha.... Låter som en äkta CRX... :D :D :D :D
 
Sv: Raskatt som utekatt

Eller hur! :D

När jag väl lyckats få grannen att åtminstone släppa in den tokiga kvinnan, om inte annat för att bevisa att det inte fanns någon jäkla katt i hans lägenhet, så blev han väldigt förvånad över att det tassade omkring en glad rex på upptäcksfärd i hans vardagsrum. :D

Min nuvarande katt har varit på besök hos grannarna här men eftersom de flesta har katt har hon bara fortsatt med visiterna hos en av dem. Det är en dam där hon inte bara kommer överens med katterna, utan där grannen själv är så förtjust i henne att hon nu under vintern hela tiden frågar efter hur min kisse mår och om hon inte ska hälsa på snart igen.

Nu bor jag(som det kanske märks) på ett ställe där i princip alla är väldigt förtjusta i både katter och hundar, så när jag förklarat för mina grannar att jag håller min katt inomhus om hon ställer till besvär så möts jag av total oförståelse. Men det är också en aspekt att tänka på; har man den typ av katt som kan tänka sig att skamlöst traska in till folk så får man också vara väldigt lyhörd för att grannar inte tycker att det är särskilt kul och låta katten bli innekatt om den ställer till besvär för omgivningen. Alla gillar inte katter och då ska de slippa bli påtvingade dem.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Min första korat var likadan. 10 år gammal, men snabb som attan och helst direkt in till grannen. Han blev dock lite mer försiktig med främmande dörrar när han råkade ge sig in till den grannen som hade gris :devil:

Mina nuvarande är stenhårt drillade i att ytterdörren är förbjudet område. De håller sig snällt på andra sidan dörrmattan sålänge det är matte eller husse som öppnar (praktiskt även när man ska in med tunga grejer, det är ingen jättehit att försöka få in prylar samtidigt som två katter studsar upp på axeln) men minsta tvekan på att dörrmattan är kattfri zon från människan i dörren och de tolkar det som ett godkännade av att kliva ut.

De är faktiskt generellt ganska lätta att lära regler (inte vara på köksbänken/spisen tex), men jäkligt kreativa när det gäller att tolka de där reglerna.
"Jag är inte på bänken, jag är på tidningen. Inte mitt fel att tidningen ligger på bänken?? " :banghead:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 093
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 898
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
800
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 119
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp