Raskatt som utekatt

bollen__

Trådstartare
Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville.
Nu har vi flyttat till landet och börjat fundera på katt. Då mamma har en siames så har jag fått för mig att jag vill ha en raskatt och sitter och läser på om olika raser och besöker uppfödares hemsidor.
Men på i princip varenda sida står det att kattungen säljs som innekatt, möjligtvis om man bor låååångt från väg kan det vara diskuterbart.
Jag förstår ju att när jag köpt katten är den min men att ljuga för en uppfödare för att få köpa känns ju inte aktuellt.
Är det så ovanligt att ha raskatter som utekatter? Är det en väldigt dum fråga? :confused: Finns det raser som passar bättre som utekatter?
 
Står det att säljaren inte vill sälja till någon som vill ha utekatt så tycker jag man ska respektera det.
Det är ganska nedrigt att lova att inte ha katten ute och sen göra tvärtom.

I inhägnad utegård brukar det dock vara okej eller i koppel.
Det är för att uppfödaren vill kattens bästa då mycket kan hända ute.

Sen kan dom flesta katter vara utekatter (inte dom med lite päls eller ingen alls) men köp isf en katt från en uppfödare som okejar utekatt så känns det bättre när du väl köper en katt :) (vilket jag förstår att du planerat)

Jag tror att få som har gett 8000 kr+ för sin katt släpper ut dom vind för våg (det är i princip så att katter som kostar mer tas omhand bättre, tyvärr). Då som du skriver att man bor långt från större vägar i såna fall kan det vara okej. Det är min uppfattning iaf.

Jag skulle aldrig släppa min hund vind för våg så varför göra det med katten..
 
Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville.
Nu har vi flyttat till landet och börjat fundera på katt. Då mamma har en siames så har jag fått för mig att jag vill ha en raskatt och sitter och läser på om olika raser och besöker uppfödares hemsidor.
Men på i princip varenda sida står det att kattungen säljs som innekatt, möjligtvis om man bor låååångt från väg kan det vara diskuterbart.
Jag förstår ju att när jag köpt katten är den min men att ljuga för en uppfödare för att få köpa känns ju inte aktuellt.
Är det så ovanligt att ha raskatter som utekatter? Är det en väldigt dum fråga? :confused: Finns det raser som passar bättre som utekatter?

Titta runt lite mer på olika katterier. Men jag skulle också höra av mig om ni ser en intressant kattunge oavsett, förklara för uppfödaren hur ni bor samt att katten är tänkt att kunna gå ut och in.

Ljuga är ingen bra start på kattköp. Däremot kanske de är öppna för att sälja till någon som bor på ett sätt som uppfödaren anser ok för en utekatt.

Krasst är det ofta som @MM skriver. Betalar du 8-12 000 för en katt så släpper du den inte vind för våg, så även om raskatter kan ha uteprivilegier så hålls de vanligen mer inomhus och mer övervakat än huskatter.

Nakenfis-raserna är svårare att ha ute. Rex:ar och andra raser som är nakna eller inte har ngn underull.
 
Nej, självklart ska jag inte ljuga :) Men jag har ju sett folk som har sina raskatter som utekatter så därför funderade jag hur de hade fått köpa. Mamma har som sagt en siames och hennes högsta dröm är att flytta så hon får vara ute som hon vill. Men hon bor i stan så därför blir det koppel. Så det finns ju :)

Men då är det inte omöjligt iallafall och värt att leta vidare :)
 
Nej, självklart ska jag inte ljuga :) Men jag har ju sett folk som har sina raskatter som utekatter så därför funderade jag hur de hade fått köpa. Mamma har som sagt en siames och hennes högsta dröm är att flytta så hon får vara ute som hon vill. Men hon bor i stan så därför blir det koppel. Så det finns ju :)

Men då är det inte omöjligt iallafall och värt att leta vidare :)

Många katterier kan skriva "ej utekatt", men vad som konkret menas är "ej slit och släng-katt". Typ. För att slippa diskussioner med stadsbor som vill ha sina katter ute mitt i centrum (ja det finns mängder), med radhusbon som bor med motorväg på två sidor, etc etc. Då blir det tydligare med en klar regel.
 
Många katterier kan skriva "ej utekatt", men vad som konkret menas är "ej slit och släng-katt". Typ. För att slippa diskussioner med stadsbor som vill ha sina katter ute mitt i centrum (ja det finns mängder), med radhusbon som bor med motorväg på två sidor, etc etc. Då blir det tydligare med en klar regel.
ah, jag förstår, det var ju logisk! Då får jag helt enkelt fråga när jag tar kontakt :) Tack för tips och förtydligande!
 
Jag tänker att vissa raskatter kanske är mer lämpade än andra som utekatter också. Jag föder upp ragdoll och jag säljer inte mina kattungar till någon som vill ha en utekatt. Detta för att rasen som sådan är klumpig och godtrogen och sällan lämpar sig väl som utekatter. Ibland får jag förfrågan från personer som vill ha en utekatt, men de allra flesta brukar ha förståelse när jag förklarar varför jag inte vill sälja dem som utekatter. Däremot brukar jag förespråka rastgård eller koppelpromenader.

Skulle jag vilja ha en raskatt som utekatt kanske jag skulle riktat mig mot uppfödare mot kanske europé, norsk skogkatt, maine coon eller annan något aktivare ras som bör lämpa sig bra utomhus.
 
Jag har fått uppfattningen att det faktiskt skiljer en del mellan olika raser också. Som fd uppfödare till en ras som är extremt nyfiken, påstridig och med en förmåga att ta sig vatten över huvudet vill jag inte att mina ungar går ute ensamma. (Det händer ändå, bakom min rygg, och det känns faktiskt ännu värre. Det finns lägen när jag skulle kunna sälja som utekatt men den som ljugit för mig kommer jag avråda alla andra uppfödare att sälja till!) Mina katter har valt konfrontation när en hund dykt upp i deras revir, och om de lyckas bli instängda på något olämpligt ställe har de inte päls för att klara ens en natt utomhus i svensk vinter eftersom de helt saknar värmande underull.

När jag hjälpte en bekant att hitta katt av en mer laid back ras fanns det flera uppfödare som tyckte att det uteläge de erbjöd lät bra, och några av dem släppte ut sina egna kastrater.
 
(Tillägg: Jag valde en uppfödare med en avslappnad inställning till utevistelse eftersom att jag redan hade en katt som absolut ville gå ut för att inte bli olycklig. Jag ville inte riskera att få en till sån katt som jag då inte skulle kunna släppa ut utan att svika ett förtroende. Jag tog upp det redan i det första mejlet jag skickade just eftersom att det var så viktigt för mig. Det kan jag verkligen rekommendera.)

Jag har maine coon och vill flagga lite för att de kan vara lite för kaxiga och självsäkra. Mina är av åsikten att världen ska flytta sig för dem, och så funkar det ju inte utomhus. Hade aldrig vågat släppa ut dem ens när jag bodde i skogen. Dock har deras uppfödare sina kastrerade lösa under uppsikt ibland i sin sommarstuga i Norrland, och mina katter har släkt på Åland som är på fri tass dagtid. De håller sig allihopa runt matte/tomten/huset. Så det beror ju på vilken sorts utomhus som erbjuds och hur det erbjuds, och på individen såklart. Nyckelorden för just dessa katter är väl dagtid, viss uppsikt, och begränsat med trafik och främmande människor i utemiljön.
 
Tack för alla tips! Jag kommer självklart vara öppen med att jag vill kunna ha katten ute och berätta hur vi bor. :) Känns skönt att veta att det finns raser och uppfödare som lämpar sig som utekatter så inte drömmen måste förbli just en dröm. :)
 
Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville.
Nu har vi flyttat till landet och börjat fundera på katt. Då mamma har en siames så har jag fått för mig att jag vill ha en raskatt och sitter och läser på om olika raser och besöker uppfödares hemsidor.
Men på i princip varenda sida står det att kattungen säljs som innekatt, möjligtvis om man bor låååångt från väg kan det vara diskuterbart.
Jag förstår ju att när jag köpt katten är den min men att ljuga för en uppfödare för att få köpa känns ju inte aktuellt.
Är det så ovanligt att ha raskatter som utekatter? Är det en väldigt dum fråga? :confused: Finns det raser som passar bättre som utekatter?

Du får köpa en aby eller somali av mig :D . Jag har mina kastrater ute fritt och mina fertila går med oss på hundpromenader eller under uppsikt på annat sätt. De får inte vara ute själva. Räven som har chip har också GPS på sig hela tiden han är ute.
 
Du får köpa en aby eller somali av mig :D . Jag har mina kastrater ute fritt och mina fertila går med oss på hundpromenader eller under uppsikt på annat sätt. De får inte vara ute själva. Räven som har chip har också GPS på sig hela tiden han är ute.
Men jaa! :D
 
Jag har en burma och de avråds bestämt från att vara utekatter av både uppfödare och andra kattmänniskor, främst pga att de är så förbaskat nyfikna och tror alla människor om gott. De har otroligt lätt för att smita in i en bil och lifta, bli instängda och tro att oj, människa! Bästa vän i världen! De har noll självbevarelsedrift.

Med sin päls utan underull så skulle de dessutom inte klara sig länge i svenskt klimat förutom under de lite varmare månaderna. Jag känner inte till en enda burmauppfödare som säljer som utekatt och även i omplaceringsannonserna när de dyker upp är det väldigt klart att de inte får flytta till någon som vill ha en utekatt.

Eller, utekatt och utekatt. Nikita får vara ute under min uppsikt på dagen på somrarna när jag är på min pappas land, icke trafikerad väg och stor och lummig trädgård och brygga mot havet. Men stenhårda regeln är att hon är ute när jag är ute och att jag har uppsikt över henne. Dvs, hon är synlig och kommer inom några minuter när jag visslar. Jodå hon är faktiskt duktig på det - för det mesta! Eftersom jag är en hönsmamma så är det verkligen under min uppsikt. :angel: Så fort det blir kväll och börjar skymma så åker hon ofelbart in. Tilläggas ska också att Nikita inte heller läst rasbeskrivningen på den punkten. Hon är ytterst misstänksam mot människor i allmänhet och går inte långt från mig och upptäcker på egen tass. :)
 
Jag har haft tre norska skogkatter som alla har fått gå ut, och tyvärr har två dött i bilolyckor. Vi bor inte olämpligt, men skogkatterna verkar ha stor vandringslust så reviren är stora, och de är inte rädda för något inkl bilar...
En av de tre har jag kvar, han fyller 15 nästa vecka och är min ögonsten. Jag älskar skogkatter, men kommer aldrig köpa en ny pga vandringslusten.

Numera har jag två Birmor också, och de lämnar aldrig trädgården. Nästan för bra för att vara sant, men på över tre år så har de aldrig hoppat över staketet trots att de får gå ut som de vill varje dag. De kommer när man ropar, varje gång. De jagar inte heller, vilket är rätt skönt...
 
Mina siameser får vara utekatter under sommarhalvåret, men bara de dagar jag är hemma och de får inte vara ute på nätterna utan komma in på kvällen. Nu har jag ju den förmånen att de är duktiga på att komma på inkallning och i värsta fall går det att knacka på en metallburk så brukar de komma strax. :D
 
Anledningen till att vi inte säljer som utekatter är också ofta att vi inte anser att katterna ska vara ute på egen tass av säkerhetsskäl. Bilar, människor, rovdjur och annat. Vi förespråkar ju katthållning på samma premisser som hundhållning och få släpper sina hundar lösa i ostängslad trädgård medan man själv sover eller är på jobbet. Vi vill helt enkelt att våra avkommor ska bo så säkert som möjligt. Vad som är säkert är dock individuellt bland oss uppfödare såklart. Vissa sätter tvärstopp helt, andra kan tänka sig efter att ha fått vara med och godkänna. Men grundtanken är att utekatter i den bemärkelsen att dom är ute utan uppsikt inte är okej.
 
Numera har jag två Birmor också, och de lämnar aldrig trädgården. Nästan för bra för att vara sant, men på över tre år så har de aldrig hoppat över staketet trots att de får gå ut som de vill varje dag. De kommer när man ropar, varje gång. De jagar inte heller, vilket är rätt skönt...

Är det rastypiskt?
Vi har en helt fantastisk liten kattfröken (bondblandning :p) som är på det viset, hon sitter gärna på trappen eller promenerar runt huset när vi är ute men går aldrig någonstans och vill inte vara ute själv. Hennes halvbror (tror jag?) däremot har inget vett och sans och sticker som en avlöning om han kommer ut, vilket gör att vi aldrig kan ha öppet någonstans :cautious: Brukar sätta ut honom i bur i trädgården och då är det så himla mysigt att få kunna ha altandörren öppen och lilla fröken med sig i trädgården :love:

Har funderat mycket på om det någonsin skulle kunna bli en ny katt om honan går bort (hoppas det dröjer läääänge:heartheart, men hon börjar bli lite äldre :(), just för att det känns helt omöjligt att få en sådan katt igen, men då kan ske man skulle titta på birma då? De är ju himla fina dessutom! :d
 
Är det rastypiskt?
Vi har en helt fantastisk liten kattfröken (bondblandning :p) som är på det viset, hon sitter gärna på trappen eller promenerar runt huset när vi är ute men går aldrig någonstans och vill inte vara ute själv. Hennes halvbror (tror jag?) däremot har inget vett och sans och sticker som en avlöning om han kommer ut, vilket gör att vi aldrig kan ha öppet någonstans :cautious: Brukar sätta ut honom i bur i trädgården och då är det så himla mysigt att få kunna ha altandörren öppen och lilla fröken med sig i trädgården :love:

Har funderat mycket på om det någonsin skulle kunna bli en ny katt om honan går bort (hoppas det dröjer läääänge:heartheart, men hon börjar bli lite äldre :(), just för att det känns helt omöjligt att få en sådan katt igen, men då kan ske man skulle titta på birma då? De är ju himla fina dessutom! :d

Jag har ingen aning om det är rastypiskt...men en väninna till mig har alltid haft Birmor och de har varit som mina - så kanske?!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 646
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 735
Övr. Katt Får er raskatt gå ut? Vilken ras är det? Hur bor ni? Jag har bara haft s.k. bondkatter och det har varit självklart att släppa ut...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 200
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp