Raskatt som utekatt?

flyingchange

Trådstartare
Får er raskatt gå ut? Vilken ras är det? Hur bor ni?

Jag har bara haft s.k. bondkatter och det har varit självklart att släppa ut dessa. Vi bor väldigt lantligt och katterna har ett fantastiskt utomhusliv. Ingen av katterna har blivit överkörd (peppar peppar ta i trä) men däremot fick en av våra katter FIP och avlivades bara nio månader gammal. Jag har en kattras som jag alltid drömt om att äga (helig birma) men jag vet inte om det är lämpligt att släppa ut en sådan katt? Dels med tanke på kostnaden (runt 10.000 kr för en kattunge är ju inga småslantar precis) men också om raskatter "fixar" utelivet på samma sätt som en bondkatt vars förfäder levt i ladugårdar i generationer.

Är det någon skillnad på raskatter och bondkatter när det kommer till utomhusvistelse?
 
Sedan jag flyttade ut på landet så har mina siameser fått gå ut sommartid, dagtid, när jag är hemma. De kommer alltid in, går på lådan, äter, sover och umgås. Regnar det får de stanna inne och så fort det blir kyligare ute så stängs dörren för dem fram till nästa sommar.

Det är ingen skillnad på mina katter och bondkatter när det gäller utevistelsen, förutom att de håller sig mer hemma och kommer när jag ropar på dem.
 
IMG_0312 (1).JPG
 
Största skillnaden med att släppa ut raskatt i jämförelse med "vanlig huskatt" tror jag är att raskatten löper större risk att bli stulen. Folk känner igen en raskatt och vet att de oftast kostar en del pengar att köpa. Bor du väldigt lantligt och det inte rör sig så mycket okända människor i trakterna så är det nog inte ett problem. Att din birma fixar utelivet som vilken katt som helst tror jag absolut, sedan om hen faktiskt trivs ute återstår ju att se. :)
 
Jag har en aby. Hon är inte ute nu (vi har snö, eller ja den regnar väl bort idag) men hon har varit ut i vinter och nästan lika snabbt velat gå in igen. I somras var hon mer ute än inne, dock ville jag inte ha henne ute när vi for på jobbet, något som hon protesterade hårt mot. Kände mig tryggare när jag visste att hon var inomhus när vi inte var hemma. Vi bor på landet, dock kör folk ganska fort på vägen här. Men hon har mest hållit till uppmot skogen och inte ner mot vägen.
 
Min Ragdoll får inte vara ute obevakad trots att jag bor rätt lantligt. Han är ibland ute i sele eller lös i trädgården men har ungefär noll självbevarelsedrift och skulle antagligen snabbt lyckas bli sönderriven av någon av dom "riktiga" gårdskatterna (som han gärna försöker attackera ) eller bli påkörd av postbilen eller nån annan när han lägger sig på sidan på gårsplanen och förväntar sig att bilarna ska stanna och klia på honom.
 
Min Ragdoll får inte vara ute obevakad trots att jag bor rätt lantligt. Han är ibland ute i sele eller lös i trädgården men har ungefär noll självbevarelsedrift och skulle antagligen snabbt lyckas bli sönderriven av någon av dom "riktiga" gårdskatterna (som han gärna försöker attackera ) eller bli påkörd av postbilen eller nån annan när han lägger sig på sidan på gårsplanen och förväntar sig att bilarna ska stanna och klia på honom.
Samma här. Har två aningslösa ragdolls, de får hänga på säker balkong alt gå ut i sele. Vi bor inte lantligt så lösa får de inte gå.
 
Min Siames var utekatt ett tag i sin ungdom hos sin förra familj ute på landet. Det kunde dock ha slutat illa för han hade noll självbevarelsedrift, visade det sig. Han beblandade sig glatt med mårdhundar och bilar. Så han fick bli 100 % innekatt.
Då han flyttade till mig fick han en rastgård + att vi går koppelpromenader. Jag bor också på landet men nära livlig trafik.
 
Min Siames var utekatt ett tag i sin ungdom hos sin förra familj ute på landet. Det kunde dock ha slutat illa för han hade noll självbevarelsedrift, visade det sig. Han beblandade sig glatt med mårdhundar och bilar. Så han fick bli 100 % innekatt.
Då han flyttade till mig fick han en rastgård + att vi går koppelpromenader. Jag bor också på landet men nära livlig trafik.
Åh, jag vill ha en rastgård!
 
Nope, men inte pga att hon är raskatt som så. Hon är Burma, noll självbevarelsedrift, fruktansvärt nyfiken och skulle glatt följa med i bilar, bli instängd och överkörd eftersom hon skulle ligga på vägen när det är varmt. Dessutom social och går fram till människor och kollar.

Burmauppfödare och rasringen rekommenderar starkt just pga burmans personlighet att de är innekatter. Hon har dessutom inte riktigt koll på att hon är liten och andra är stora. Hon älskar hundar och går fram och gosar med dem utan tanke. Rulla runt framför en hund gör hon gärna. I stan går vi i koppel (inte så ofta som jag vill eftersom hon är hopplös att sätta på sele, funderar på en Tre Point), på landet hos min pappa med stor trädgård och mycket glest trafikerad väg en bra bit bort får hon ibland vara lös under sträng uppsikt från mig, eg jag visslar och har koll på henne var femte minut ungefär. Så fort det börjar skymma eller jag går in, åker hon in utan pardon.

Drömmen är en stor inhägnad rasthage, men tyvärr inte möjligt just nu.
 
Jag har tyvärr sett flera bondkatter ha noll självbevarelsedrift, minns allt för väl en som satt mitt på vägen och bara tittade när jag kom körandes så jag väjde naturligtvis. När jag senare samma dag åkte hem låg den död på vägen. :(
 
Om jag bor lämpligt så dagtid och övervakade har även raskatter fått gå ut om de vill. För lite streetsmarta för att få vara ute fritt.

Men. Jag vill aldrig ha utekatt igen. Efter att fått avliva en knappt två år gammal katt efter en grym och lönlös kamp mot bornavirus.

Så när jag bor på landet igen blir det stor kattgård. Ingen frigående katt alls om jag får välja. De får gärna vara ute men jag vill inte de tar byten helt enkelt.
 
Våran förra katt var renrasig sibbe och han fick bli utekatt när vi flyttade ut på landet. Det gick bra men han dog tyvärr pga hjärtfel när han var 7 år :(
Våran nuvarande är 50% sibirisk katt och var superklumpig i början men han blev bättre när han fick bli utekatt.

Min mamma tog över två birmor från min kompis som var utekatter inne i stan först men behövde få komma ut på landet då dem inte gick att ha i lägenhet.
Tyvärr så blev den ena påkörd senare då den blev bortjagad av en annan katt och inte hann se sig för när den skulle över vägen. Annars fungerade dem bra som utekatter.
 
Tack för alla svar! Det är väl just det där som flera nämner, att många raskatter ändå avlats i generationer för att vara sociala mot människor och mer anpassade till inneliv än uteliv, som gör att jag funderar på om det skulle vara en idiotisk idé att släppa ut en sådan katt. Visst finns det bondkatter utan självbevarelsedrift, dessa brukar rätt snabbt bli påkörda tyvärr. Eller tagna av räven. Vår katt tar byten och det är såklart också en risk men för mig finns inte alternativet med innekatt.
 
Största skillnaden med att släppa ut raskatt i jämförelse med "vanlig huskatt" tror jag är att raskatten löper större risk att bli stulen. Folk känner igen en raskatt och vet att de oftast kostar en del pengar att köpa. Bor du väldigt lantligt och det inte rör sig så mycket okända människor i trakterna så är det nog inte ett problem. Att din birma fixar utelivet som vilken katt som helst tror jag absolut, sedan om hen faktiskt trivs ute återstår ju att se. :)

Stöldrisken hade jag inte ens tänkt på. Men är en raskatt utan papper värd så mycket?
 
uppväxt med siames som utekatt på sommaren och inne på vintern
Numer har en av grannarna 2 bengaler som gillar att vara ute
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 895
Senast: MissFideli
·
P
Övr. Katt Har ingen katt för tillfället men vi håller på och bygger hus på landet (annan bebyggelse och väg i närheten) och kan flytta in under...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 741
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp