Raskatt som utekatt?

P

PeRosa

Har ingen katt för tillfället men vi håller på och bygger hus på landet (annan bebyggelse och väg i närheten) och kan flytta in under våren. :bump:
Vi funderar på att skaffa katter och hund ganska snart när vi väl flyttat in. Min man skulle gärna vilja ha en Siames och jag en bondkatt. Det vi undrar är kan man ha en Siames (raskatter i överlag) som utekatt? :confused: Finns ju en risk också att en raskatt kan bli stulen? :crazy: Känns lite osäkert..
Kan tänka oss att ha dem som innekatter men känns lite "fel" att ha innekatt när man bor på landet. Lika "fel" skulle det också kännas att ena får gå ute och andra stanna inne. :confused: Fast man är ju lika rädd om båda katterna oberoende ras. :love: Alltid bott på landet med bondkatter och haft dem ute. Enklaste vore väl att fortsätta med vanliga katter och ha dem ute men vi har blivit förtjusta i Siamesen och länge pratat om att skaffa en sån nån dag.
Hur har ni gjort med era (ras)katter som bor på landet? Det finns ju en risk också om man har barn att de nångång glömmer stänga dörren och katterna smiter ut...
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jag hade haft mina katter inne, raskatt som bondkatt men jag vet att det finns många med andra åsikter.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det går aldeles utmärkt att ha en raskatt ute, om den vill vara ute. Ingen katt ska tvingas vara ute om den inte trivs, precis som ingen katt bör tvingas vara inne.

Min syster har haft 2 birmor, båda utekatter. Mycket sällan inne alls. De trivdes bäst utomhus. Vet även en tjej som hade birmakatter som stallkatter. Var aldrig i huset utan levde ute i stallet. Gick alldeles utmärkt.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Skulle gärna ha det på det sättet att katterna och hunden får gå in och ut som de vill. :) Har stora ängar på baksidan men en ganska trafikerad väg några 100m framför huset. Vår tomt kommer självklart att vara inhägnad så inte hunden springer omkring i byn men katterna hoppar ju enkelt över.. Men kanske inte vägen är så lockande när de finns stora ytor att springa på på baksidan? Hoppas det!
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Skulle gärna ha det på det sättet att katterna och hunden får gå in och ut som de vill. :) Har stora ängar på baksidan men en ganska trafikerad väg några 100m framför huset. Vår tomt kommer självklart att vara inhägnad så inte hunden springer omkring i byn men katterna hoppar ju enkelt över.. Men kanske inte vägen är så lockande när de finns stora ytor att springa på på baksidan? Hoppas det!

Varför inte hägna in katterna när ni ska hägna in hunden? Katter har inte mer trafikvett än hundar och det är onödigt att få sin älskling dödad eller skadad i trafiken oavsett om den kostade 25:- i inköp eller 8000:-
Mina katter (devon rex) är utekatter när vi hälsar på hos mor och far. Men utekatter under kontroll -dom har fri tillgång till en rastgård.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

min morbror som bor avskilt, privivat väög långt från allmän trafik har sina raskatter ute, om de vill. Han har en birma, eller det kanske är en burma, hmmm kattraser är inte min grej :p så har han en maine coone. Det älskar att var ute, Lucifer b*rman är 17 år nu.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Katter har inte trafikvett, och de leker gärna i vägkanten (brukar finnas mycket möss där :d ). Bygg en rastgård, eller gör bara ett lite mer kattsäkert staket och ha dem ute när ni är hemma.

De flesta uppfödare säljer inte som utekatt, och det beror givetvis inte på det ekonomiska värdet i våra katter utan på att vi bryr oss mycket om "våra ungar". Personligen skänker jag hellre bort en unge till ett bra innehem än säljer den som "normal" utekatt. De flesta utekatter lever inte i en någorlunda säker miljö, även om deras ägare verkar tycka det.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det första är en sanning med modifikation. Alla raser går absolut inte att ha ute. Sphynsen kan inte vara ute varken sommartid eller vintertid utan lite hjälp, rexarna klarar troligen inte av vintertider ute.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jag hade förut 3 katter, en huskatt och 2 raskatter. Huskatten fick gå ut och in när hon ville, medan raskatterna vackert fick stanna inne. Dom hade en innätad balkong, det var "det enda". Huskatten gick inte att ha enbart inne, hon klarade helt enkelt inte av det.

Men klarar jag av att ha det så, så klarar dom flesta av det. Det gäller att ha lite fantasi och inte vara fast i förlegade tankesätt "en katt trivs alltid bättre ute" osv..

Jag tror iofs precis som Sassy att du kan få svårt att få köpa en raskatt (kattunge) av en uppfödare om du vill ha den ute.
Men i vilket fall, kolla upp omgivningen. Dom direkta hoten, förutom bilar, mot katter är stora rovfåglar, rävar och lo. Har du dessa i omedelbar närhet så är det inte att rekomendera.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Efter att inom 1 vecka ha lyckats återförena 2 bortsprugna katter med sina familjer, dom hade varit borta i 2 respektive 15 ( !!! ) månader, så är jag ännu mer ANTI mot att sälja kattungar som utekatter...

Så tyvärr kan jag inte rekomendera någon sorts katt att vara utekatt.

Håller absolut med Sassy om att vi nog hellre skänker bort en katt som innekatt än säljer den som utekatt...
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det första är en sanning med modifikation. Alla raser går absolut inte att ha ute. Sphynsen kan inte vara ute varken sommartid eller vintertid utan lite hjälp, rexarna klarar troligen inte av vintertider ute.

En bra pälsad devon rex har inga större problem än vilken korthårig huskatt som helst att vara ute under höst/vinter. Däremot kan deras översociala läggning helt klart vara en nackdel.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Av samma orsak får inte mina bli utekatter. De är avlade i ett par hundra år på en orädd, människoälskade och översocial läggning. De älskar alla människor mer eller mindre oreserverat, och sätter lätt sig själva i knipa genom att vara för lekfulla när de egentligen borde vara lite försiktiga.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Efter att inom 1 vecka ha lyckats återförena 2 bortsprugna katter med sina familjer, dom hade varit borta i 2 respektive 15 ( !!! ) månader, så är jag ännu mer ANTI mot att sälja kattungar som utekatter...

Så tyvärr kan jag inte rekomendera någon sorts katt att vara utekatt.

Håller absolut med Sassy om att vi nog hellre skänker bort en katt som innekatt än säljer den som utekatt...

Vaddå, är det för din skull katten lever eller för dens egna skull? Vaddå ego, bara för att DU inte gillar att den försvannn (o dessutom kom tbx) ska den aldrig komma ut?
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Vaddå, är det för din skull katten lever eller för dens egna skull? Vaddå ego, bara för att DU inte gillar att den försvannn (o dessutom kom tbx) ska den aldrig komma ut?

Katten får väl komma ut under kontrollerade former, som alla andra djur.
Tycker även det verkar svårt att följa lagen när man har utekatt, Jag skulle varken ha tid eller ork att springa efter honom vartän han gick
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Hej!

Oavsett vad det är för ras eller om det är en blandras så är katten en katt som bör få vara ute. Jag tycker inte det är rätt att hålal katter inomhus. Vi har nu fem utekatter, alla blandraser. Även om katten är av en "finare" ras så ska den väl inte få spendera livet instängd för det? det är min åsikt iaf.

Moa
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Vaddå, är det för din skull katten lever eller för dens egna skull? Vaddå ego, bara för att DU inte gillar att den försvannn (o dessutom kom tbx) ska den aldrig komma ut?

Alla husdjur är här för våran skull. Det skulle inte finnas domesticerade djur om det inte vore för människans egoism. Det skulle inte heller finnas bilar som inte är en katts naturliga fiender, inte heller människor som sparkar, stryper eller bränner ihjäl katter för sitt eget höga nöjes skull.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Förklara gärna varför du anser att man inte ska stänga in katter? På vilket sätt anser du att katter skiljer sig från andra domesticerade djur?
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Hej!

Oavsett vad det är för ras eller om det är en blandras så är katten en katt som bör få vara ute. Jag tycker inte det är rätt att hålal katter inomhus. Vi har nu fem utekatter, alla blandraser. Även om katten är av en "finare" ras så ska den väl inte få spendera livet instängd för det? det är min åsikt iaf.

Moa

Är det någon som pratar om att stänga in katten för livet? Det finns möjlighet att ha katten ute utan att låta den löpa fritt. Sele och flexikoppel funkar grymt bra hos mig och rastgård funkar utmärkt. Jag har även en innätad balkong där katterna får vara.

Måste det dras till extremer? Antingen springa lös ute eller instängd för livet? Det finns mellanting.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Tack för alla svar! Frågan var väl närmast KAN man ha en raskatt som utekatt, speciellt då Siamesen? Vi har gärna våra katter ute men har aldrig sett en raskatt "komma emot en" på vägen. Aldrig hört om nån som har haft sin raskatt ute heller utom i koppel...

Här finns både rovfåglar och rävar och bra många katter som går omkring i vår lilla by.

Finns det några speciella saker i en raskatts lynne som skulle göra den "mindre lämlig" som utekatt. Som någon skrev; en raskatt har ju blivit avlad för att vara social och mer eller mindre orädd mot människor. Man kan tänka sig att det alltid finns folk som inte gillar djur och inte kan låta andras gullen vara i fred om de råkar promenera över andras gård...?
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jag tycker inte ett liv rännandes utan uppsikt är ett liv för någon katt, så vore jag du skulle jag köpa två katter av en ras jag tycker passar mig och sen ha dem som innekatt. :) Bygga en rastgård på tomten och promenera med kissarna i koppel.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 643
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 599
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 751
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp