Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Folk är skit dåliga på ångest. Det betyder inte att hundarna ska ha sådan taskigt reglage. Sedan skulle det ju vara bra om folk kunde hantera de hundar som finns.

Det är lite jobbigt med din logik, folk som säger a gör det av anledning b och tror också c.

Nej, mina tjäna pengar i parken metoder är simpla och det jag beskrivit som exempel är valt för att folk förstår det. Resten är simpelt enligt mig, men ovanligt. Får alltid höra att jag berömmer fel,att jag inte gör någonting, eller det som oroar mig, att mina djur är så lugna.

Ang forskningen ska jag inte vara arrogant utan bara säga att man kan ha ett kritiskt förhållningssätt till forskning utan att vara faktaresistent. Man kan nästan alltid hitta ngt som stödjer det man tror. Det finns forskare som förnekar klimatkrisen också.

Det finns väl ytterst få forskare som stödjer klimatkrisen? Däremot finns det några procent av forskare som inte håller med den stora majoritet som anser att det är mänsklig påverkan som orsakat den snabba klimathöjning vi ser.
 
Ok, men avlar du på dem som har lite problem så blir det ju så, om dessa är bra på allt annat.

Sen kan det ju vara så att det korsas mellan storlekar och att man skiter i att kolla de små eftersom de inte får kliniska besvär,.

Vad menar du med "avlar du på dem som har lite problem så blir det så"? Man ska naturligtvis inte avla på några hundar med kliniska problem.

Du får gärna ge exempel på raser där HD är på ingång.
 
Jag väntar förresten fortfarande på svar om varför du skulle medvetet förvränga resultaten på MH/BPH.

De vill jag inte, och har inte gjort på dessa svenska tester.

Jag inbillar mig att jag skulle kunna det och vill helst låta ngn annan göra det föt jag är magisk. Nu är jag lite irriterad, jag vill liksom bara ha bra resultat.
 
Det finns väl ytterst få forskare som stödjer klimatkrisen? Däremot finns det några procent av forskare som inte håller med den stora majoritet som anser att det är mänsklig påverkan som orsakat den snabba klimathöjning vi ser.
Alla utom 2 till 3 aktiva stöder klimatkrisen inkl alla institutioner. Sen finns det massa emeritus och dr i fel ämne som inte tror på klimatkrisen.

Gick igenom en lista på 500 motståndare namn i en diskussion och hittade inte en enda aktiv med disputeration i rätt ämne på den (fick listan av en klimatförnekare) däremot hittade jag 2 i USA.
 
Folk är skit dåliga på ångest. Det betyder inte att hundarna ska ha sådan taskigt reglage. Sedan skulle det ju vara bra om folk kunde hantera de hundar som finns.

Det är lite jobbigt med din logik, folk som säger a gör det av anledning b och tror också c.

Nej, mina tjäna pengar i parken metoder är simpla och det jag beskrivit som exempel är valt för att folk förstår det. Resten är simpelt enligt mig, men ovanligt. Får alltid höra att jag berömmer fel,att jag inte gör någonting, eller det som oroar mig, att mina djur är så lugna.

Ang forskningen ska jag inte vara arrogant utan bara säga att man kan ha ett kritiskt förhållningssätt till forskning utan att vara faktaresistent. Man kan nästan alltid hitta ngt som stödjer det man tror. Det finns forskare som förnekar klimatkrisen också.
Hur man med träning hanterar mentalt bristande hundar är ju en annan diskussion än hur man avlar fram mentalt sunda hundar, vilket vi ju nu diskuterar då du avser bli uppfödare.

Jag säger att din logik är svårgreppbar och, i alla fall inom området som diskuteras, verkar grunda sig mycket i personliga och känslomässiga övertygelser.

Att cherrypicka forskningsresultat för att stödja sin åsikt är något helt annat än att se till rådande konsensus och det allmänna forskningsläget. Hur många rapporter har du läst som motsäger all forskning som bland annat @Dentaku har läst om användbarheten av Sveriges mentalbeskrivningar?
 
Jag lovar, det är helt ok. Dela länken du, ingen kommer att tycka att du är ohyfsad.

HD har dock förekommit i de mindre varianterna av pudel de senaste 20 åren i Sverige, så det handlar inte direkt om något nytt intåg.

Jag lägger ner denna. Diskussion ingen anledning att diskutera 20 sid, dessutom kanske der inte är problem i Sverige. Hittade inget på scholar el i andra länder än där jag bor. Men det känns ju lite ologiskt att mellanpudel röntgas och korsas med dvärg som inte röntgar. Det är det som lätt till problem.


Kan tom erkänna att jag överreagerar.
 
Eftersom jag är statistiknörd:

Så här ser statistiken för röntgade hundar av rasen toy/dvärg/mellanpudel ut i Sverige. Årtalet avser födelseår. Y-axeln visar antalet hundar, registreringsåren har varit relativt lika även om de sjunkit något på senare år.
Den stora skillnaden är att fler hundar har röntgats successivt. Till en början var det 2-3% i varje årskull, 2009-2010 steg det till ca 5% och efter att ha gått ner igen 2011 så har det fr o m 2012 legat mellan 7 och 10% röntgade hundar i varje årskull. Som synes så består ökningen av friröntgade hundar och hundar med C-höfter.

1595183495658.png
 
Jag lägger ner denna. Diskussion ingen anledning att diskutera 20 sid, dessutom kanske der inte är problem i Sverige. Hittade inget på scholar el i andra länder än där jag bor. Men det känns ju lite ologiskt att mellanpudel röntgas och korsas med dvärg som inte röntgar. Det är det som lätt till problem.

Kan tom erkänna att jag överreagerar.

Jag kan nog också känna att du överreagerar när du fortfarande skriver att något lett till problem men ändå inte vill ge ens den källa du har trots att vi ber om den.
 
Alla utom 2 till 3 aktiva stöder klimatkrisen inkl alla institutioner. Sen finns det massa emeritus och dr i fel ämne som inte tror på klimatkrisen.

Gick igenom en lista på 500 motståndare namn i en diskussion och hittade inte en enda aktiv med disputeration i rätt ämne på den (fick listan av en klimatförnekare) däremot hittade jag 2 i USA.

Och då är frågan - hur många etologer/biologer anser att MH och BPH inte är ett bra avelsverktyg när man använder det som avsett? :)
 
Du har en väldigt underlig attityd till allt i denna tråden. Här har vi massor med människor som tycker samma sak, åsikter baserade på forskning, genetik och etologi, men ändå är du fast besluten att lita på din egen magkänsla, för den trumfar tydligen allt. Varför är du så ovillig att lära dig av andra? Villigheten att lära, att se sina egna misstag eller sin egen okunskap är otroligt värdefulla egenskaper hos en seriös och bra uppfödare.

Jag behöver absolut lära mig mer, det finns massvis med saker jag har trott men sen kommit på bättre tankar över med hjälp av kunnigt folk som hjälper mig att hitta fakta som utmanar min egen världsbild. Jag är oerhört tacksam för dessa människor, som får mig att växa som person och framtida uppfödare.

Varför är du så ovillig att lära dig?
 
Jag är lite besviken över att INGEN undrat. :mad:

Men jag har förstås kollat upp ändå. Finland har delat upp röntgenstatistiken för mellan, dvärg och toy. Jag har fokuserat på registreringsåren 2010-2018(nutid och gamla nog att ha hunnit röntgas).

För mellanpudel påminner det om Sverige, förutom att i snitt hela 20% röntgats. 68% friröntgade, 29% med C och några procent med D- och E-höfter.

Hos dvärgpudlarna hade i snitt 6% röntgats. Ca 90% fria, 8% med C och 1% med D. Något enstaka fall med E. (De använder inga decimaler om någon undrar varför det inte blir 100%)

För toypudlarna var det bara 3% som röntgades - 87% fria, 13% C. Inte ett enda fall av D- eller E-höfter.

En snabbtitt på åren 2000-2009 visar för både toy- och dvärgpudel samma trend som man ser i den svenska, sammanlagda statistiken - andelen röntgade individer ökar, men inte andelen dysplaster. Tvärtom har de sjunkit lite.

Så. Nu är jag nöjd. :D
 
Jag inbillar mig att jag skulle kunna det och vill helst låta ngn annan göra det föt jag är magisk.
Ett fascinerande uttalande tycker jag. Även om jag antar att detta är skrivet lite med glimten i ögat och inte på blodigt allvar så summerar det liten bilden av dig som du i tråden förmedlar – du anser dig vara höjd över logik och vetenskap. Du anser dig kunna hantera hundar på ett unikt sätt, som gör att även svårt rädda och osäkra individer blir trygga och modiga. Detta med enbart din närvaro! I kretsarna du rör dig kring så är du den ende som förstår hur hunden mår och ska hanteras. Du tror att dina förmågor kan uträtta smärre mirakel.

Så länge du anser dig vara magisk så till den grad att ingen här kan mäta sig med dig så förstår jag att du har svårt att ta till dig av det som skrivs.

Om du upplever detta som häcklande så ber jag om ursäkt, syftet var att påpeka för dig hur du framställer dig i tråden och varför du emellanåt kanske blir lite hårt åtgången. Det blir lite frustrerande när någon oerfaren (inom hundavel och svenska mentalbeskrivningar) söker kunskap inom området och sedan ändå hävdar sig vara en mirakeluträttare som inte behöver ta till sig av kunskapen.
 
De vill jag inte, och har inte gjort på dessa svenska tester.

Jag inbillar mig att jag skulle kunna det och vill helst låta ngn annan göra det föt jag är magisk. Nu är jag lite irriterad, jag vill liksom bara ha bra resultat.

Du har alltså inte gjort några svenska tester, men klankar ändå ner på dem. Och vad menar du med bra resultat? MH/DPH är en beskrivning av den individ som testas, och den enda bra beskrivningen är en som är rättvisande för just den hunden. (Om min mellanpudel, kompisens malinois och andra kompisens rottweiler fått exakt samma spindeldiagram hade vi blivit mycket bekymrade.)

Vad du inbillar dig är fullkomligt ointressant. Hör diverse forskningsresultat och folk du fått inside information av också till det du inbillar dig? Eftersom du absolut inte vill nämna namn utan rimlig anledning.
 
Min äldsta hund växte upp med min första hund, som utvecklat berördhet för skott, fyrverkerier, åska och andra höga ljud, som t ex glassbilen. Han är fortfarande, 7 år gammal, helt skottfast. När det åskar här ligger hundarna och sover. En orädd hund lär sig inte att bli rädd hur som helst.
Labben växte upp med en hund med rädsla för ljud (skott, åska). Han är så trygg i sig själv att förra hunden blev tryggare i sin rädsla, trots att hon var nästan 8 år äldre än honom. Men rädd, det var hon hela livet.
Han råkade dessutom vara ensam hemma under ett rejält åskoväder för några veckor sedan (där husen skakade, enligt flera grannar). Han är helt oberörd av åska fortfarande.

Hans trygghet är dock på gott och ont, han tycker ju han klarar väldigt mycket själv och behöver inte lyssna därför enligt sig själv :p. Nåt som även syntes på hans BPH som han gjorde som tvååring.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 092
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 142
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 806
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 720
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp