Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har alltså inte gjort några svenska tester, men klankar ändå ner på dem. Och vad menar du med bra resultat? MH/DPH är en beskrivning av den individ som testas, och den enda bra beskrivningen är en som är rättvisande för just den hunden. (Om min mellanpudel, kompisens malinois och andra kompisens rottweiler fått exakt samma spindeldiagram hade vi blivit mycket bekymrade.)

Vad du inbillar dig är fullkomligt ointressant. Hör diverse forskningsresultat och folk du fått inside information av också till det du inbillar dig? Eftersom du absolut inte vill nämna namn utan rimlig anledning.
BPH* men annars håller jag med dig!
 
Det är vi ju inte riktigt ense om, ffa inte på individnivå, det var ju också ngn mer här som hade erfarenhet av att ngn manipulerat MH.

Mest baseras denna känsla på hur otroligt olika hundar beter sig när jag är med om de har kombinationen kontaktsökande och ångest. De får en kanal att hantera detta helt enkelt. Därför skulle jag inte tro på ett resultat där jag varit med. Jag skulle alltså tro att resultatet var för bra.

Tror du verkligen inte att det är ngn skillnad om en 15 månaders halvstabil hund bott o visas av en förstagångsägare eller Eva B (den som förordar en en pedagogik som mest liknar min)

Jag tror och hoppas att det blir bättre, idag vet man ju inte ens riktigt vad man mäter, dålig mentalitet eller rädsla är ju ingen specifik diagnos, även ångest som jag föredrar är bara ett symtom.

Det var jag som skrev att jag sett ett par som försökt träna på nått moment. Det funkade dock inte. I båda fallen blev det uppenbart att ägaren försökt förbereda hunden. Den stannade innan dumpe/skramlet (som var de olika momenten som de tränat på) och stod sen orörliga och tittade på ägaren utan att vika med blicken. De hade noll reaktioner och noll nyfikenhet. Att få en etta på nyfikenheten är inget som är önskvärt.

I båda fallen deklarerade beskrivaren vad han ansåg och ägaren ombads att söka en annan testbana om hen skulle beskriva fler hundar.
Det blev mycket pinsamt för ägarna.
 
Håller med, dig, som ovan såg mitt x motsvarande MH ut för jämnan 😡 😢 nu var det ju inte i Sverige och han visade hundar som var aggressiva på uppdrag av folk som trodde de var coola med farliga hundar.

Varför man gör det, pengar förstås.

Mina tester blev mer i mitten, utjämnade så att säga, lite beroende på tidspressen och omgivningen, om det var en lugn plats och testledare.

MH och BPH så som vi utför dem i Sverige finns bara här. De är framtagna i Sverige. Det finns länder som har tester som påminner om våra MH/BPH men de skiljer och blir inte jämförbara.
Många länder tittar på våra tester och börjar ta efter då våra visat sig vara mycket bra och tillförlitliga.
 
MH och BPH så som vi utför dem i Sverige finns bara här. De är framtagna i Sverige. Det finns länder som har tester som påminner om våra MH/BPH men de skiljer och blir inte jämförbara.
Många länder tittar på våra tester och börjar ta efter då våra visat sig vara mycket bra och tillförlitliga.

Även Finland och Norge har MH enligt svensk modell nu, de är precis likadana. Det är dock inte särskilt många som beskrivs än. Danmark har en variant som är som vår gamla MUH där spökena saknas.
Andra länder har också visat intresse för våra utvärderingar, jag vet att Franska Kennelklubben arbetar för att införa BPH.
 
@Fetaost
Är alltid för snabb med att posta och hann inte lägga till...
Men annars håller jag med. I övriga länder finns inga tester som går att kalla ”motsvarande MH”. Då är det bättre att hosta upp vilket test det faktiskt gällde. Finska Luonnetesti och Norska Funksjonsanalys går det åtminstone att ha lite koll på. I synnerhet den senare, som är rätt lik MT, men där är samma problem - få som testas, även av bruksraser. Luonnetesti är de fler som tas ut på men jag har sett rätt många som blivit godkända på det som gjort bedrövliga MH:n...
 
Det var jag som skrev att jag sett ett par som försökt träna på nått moment. Det funkade dock inte. I båda fallen blev det uppenbart att ägaren försökt förbereda hunden. Den stannade innan dumpe/skramlet (som var de olika momenten som de tränat på) och stod sen orörliga och tittade på ägaren utan att vika med blicken. De hade noll reaktioner och noll nyfikenhet. Att få en etta på nyfikenheten är inget som är önskvärt.

I båda fallen deklarerade beskrivaren vad han ansåg och ägaren ombads att söka en annan testbana om hen skulle beskriva fler hundar.
Det blev mycket pinsamt för ägarna.

Handlar det om en hund med anlag för att utveckla rädslor finns ju dessutom risken att man förvärrar resultatet.

Min första hund gjorde ett väldigt fint MH - visserligen 4 på rädsla på skramlet men 5 på nyfikenhet på både det och dumpen. På MT fick han större reaktion på dumpe än på MH och behövde hjälp med att gå fram på båda momenten. Då var det ändå inga moment innan dess som han tyckt varit jobbiga.
 
Alllrså, det vi är oense om är att jag är skeptisk mot tester. Alltså åsikter får man ju ha, det är väl ingen fara i om jag tror att jag får för bra resultat och ompröva dem?

Vad är problemet liksom, en extra kontroll?
Vad är det för tester, MH är BESKRIVNING. Inte test, eller är det något annat du pratar om? Kan inte du beskriva mer utförligt hur du gör på ett MH när du hantera hunden så du får " bättre " resultat (vad det nu skulle vara, eftersom, återigen, så är MH en beskrivning). Du själv skriver i tråden att du varit med på ett MH, så Vad är ett "bra" resultat enligt dig?
 
Senast ändrad:
Efter min förra tråd har jag verkligen försökt hitta en rasklubb och SKK-sammanhang som är trevlig och vettig och sätter hundhälsa före utseende. Jag blir helt galen efter att ha varit med i olika FB-grupper för anslutna uppfödare och valpletare.

Blivit utkastad ur minst två grupper under rtiktigt namn då jag påpekat att hunden enligt Agrias statistik är mindre sund än en random blandras. (I ett fall fullständig fönekelse av att rasen var en av sveriges sjukaste trubbnos)

Av de raser jag funderat på att engagera mig i är det inte många kvar.

Ras 1) Fullständigt mobbar ut en annan valpletare för att hon säger väntelista istället för intresselista
Ras 2) Vägrar avla färgblandade kullar (godkända färger) på bekostnad av genetiken (inavel)
ras 3) Mobbar ut någon som vill ha päls ej enligt rasstandard ha hälsoskäl (kastrerad hund med mycket päls)
ras 4) många trevliga hundar och uppfödare men rasen är sjukdomsdrabbad pga extremt huvud som många avlar hårdare på.
ras 5 och 6 ) Var inte alls vad jag tänkte mig, men verkar trevliga människor och hundar, det kanske finns hopp, men jag kan väll inte välja ras efter fb-grupp.

Sen kan jag inte låta bli att undra varför ca 60% av alla rashundar har dyrare försäkringar än blandras varav hälften av dessa minst 50% högre. Vi pratar inte jakthundar och inte oreggade hundar. De friskaste hundarna är ju också rashundar.

Jag vill ha en allert glad hund på ca 10 kg som är pigg och glad med männsikor som gillar hund, inte utställning

Men vill du berätta vilken/vilka raser du hittat där det ändå ser bäst ut enligt vad du önskar?
Och framförallt, vad har hänt på dessa 2 år sedan du skrev detta?
 
Men vill du berätta vilken/vilka raser du hittat där det ändå ser bäst ut enligt vad du önskar?
Och framförallt, vad har hänt på dessa 2 år sedan du skrev detta?
Man börjar prata på alvar om de mest drabbade raserna so cavalier och det är ju bra.

Annars tycker jag det är fortsatt förnekande. Det är alltid någon annan som har problem och DNA test är skit.

Svenska jakthundar är friskaste och bäst men vill inte ha jakthund. Engelsk cocker är väl bäst i sällskapsklassen. Terrier kan jag inte.
Jag avlar lite igen på cava/cockerpoo. Aldrig cavalier på båda sidor
 
Man börjar prata på alvar om de mest drabbade raserna so cavalier och det är ju bra.

Annars tycker jag det är fortsatt förnekande. Det är alltid någon annan som har problem och DNA test är skit.

Svenska jakthundar är friskaste och bäst men vill inte ha jakthund. Engelsk cocker är väl bäst i sällskapsklassen. Terrier kan jag inte.
Jag avlar lite igen på cava/cockerpoo. Aldrig cavalier på båda sidor

Ja. Jag tycker det verkar mest att man pratar på kosmetikanivåer, men jättebra om jag har fel.

Bra tänkt där med endast ett möte med Cavalieren. Om du ännu inte kommit på ett sätt att skriva avtal med valpköparna till hanhundar där om att få spara sperma sen när de bästa hanarna vuxit upp så hoppas jag att du kommer göra det.
För den baken kommer behövas framöver.
Cavalierens mantalitet ÄR värd att spara.
Hoppas du hittar andra uppfödare som tänker ungefär samma där kring aveln där Cavalieren är ett inslag och att man hittar ett gemensamt sätt att spara sperma/skapa genbank för framtiden när FCI-populationen är redo för er.
Men hur ni än gör och även om genbanksbyggade kanske inte är ert främsta mål så tackar jag er för det många av er gör och hoppas att ni överväger att förstå att det ni gör kan ha stor betydelse ur ett längre perspektiv även för den FCI-reggade delen av dessa populationer.
Småpudlar (upp till mellan) var det någon genetiker som sa att det endast finns 9 av genetiskt sett i världen.
Cavalieren vet vi ju redan med att den klarar sig ej själv ens idag.
Cockern är en förvånadsvärt tacksam hund att jobba med har jag fått stöta på här på sista tiden (har haft några inacklorderingar och får dem ibland på kurs) så oavsett hur det ser ut med deras COI idag (om det bara är dåligt men ännu inte katastrofdåligt) så kan det aldrig vara fel att bygga genbank eftersom inavelsgraden ofrånkomligen blir sämre i slutna populationer.
 
Man börjar prata på alvar om de mest drabbade raserna so cavalier och det är ju bra.

Annars tycker jag det är fortsatt förnekande. Det är alltid någon annan som har problem och DNA test är skit.

Svenska jakthundar är friskaste och bäst men vill inte ha jakthund. Engelsk cocker är väl bäst i sällskapsklassen. Terrier kan jag inte.
Jag avlar lite igen på cava/cockerpoo. Aldrig cavalier på båda sidor
Jag tror jag har skrivit det här förr men: cocker spaniel är inte en sällskapshund! I grunden är det en stötande och apporterande fågelhund med en rasvariant som fortfarande avlas med syftet jakt på fågel och småvilt. Hur mycket anti jakt du än är kan du inte förneka det.

Och varför är detta viktigt? Jo, för att även inom den del av populationen (vilket är den största i Sverige) som har avlats för sällskap och utställning i generationer finns en del egenskaper och med dem en del behov kvar. Behov som, om de tillgodoses, ger hunden ett mer fullt liv. Och om de inte tillgodoses, i vissa fall, skapar frustrerade och olyckliga hundar.

Inom den sällskaps/utställningsavlade delen är detta spretigt. Vissa individer passar utmärkt som soffpotatisar, andra blir frustrerade. Och det finns en hel del ägare som inte förstår varför deras hundar agerar som de gör.

Att utnämna cocker spaniel till en sällskapshund när den i grunden är något annat gagnar verkligen inte det mentala hälsoläget hos rasen. Jag tycker det är lika illa att förneka hundens bakgrund och eventuella behov för att bli en glad cocker som att bortse från vissa problem för att hunden är snygg. Det riskerar resultera i frustrerade ägare och ledsna hundar. Sedan ska en cocker med typiskt temperament oavsett rasvariant funka som sällskapshund också. Och för vissa räcker det, men inte för alla och det måste man veta om.

Sen undrar jag lite vad det är som gör att cocker är "bättre" än en del av de renodlade sällskapshundarna? Det finns väl en hel del renodlade sällskapsraser med lika gott hälsoläge. De har kanske hälsoprogram, men det har cocker spaniel också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 166
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 195
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 923
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 738
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp