raspa tänder..

F

feja

min häst har tappat i vikt och jag funderar på om det kan vara pga av hennes tänder, jag har inte raspat dom på henne innan. ngt som vet om veterinär kommer ut och gör det och hur mkt det kostar då?
 
Om din häst har svårt att tugga så hittar du foderrester i avföringen. Hela havrekorn etc. Det är viktigt att sköta om munnen på hästen men vanlig raspning löser oftast ingenting eftersom man tar bort alldeles för mycket frisk vävnad. Rekommenderar ett besök hos en hästtandläkare om du inte kollat upp hästen i munnen. En rätt uträknad foderstat utifrån hästens behov, med näringsanalyserat grovfoder i botten, är givetvis a och o. Men det antar jag att du redan provat om du börjar leta efter andra orsaker. Mer lättsmält mat t ex havrekross, uppblött lucernpellets etc är något du kan prova medan du väntar på tid hos hästtandläkaren.

mvh
Lejonelle
 
Håller med föregående. Raspa inte! Åldern på hästen står inte men det har också betydelse. Kolla din häst hos någon med ordentlig utbildning.
/absolut
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 867
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 456
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp