raspa tänder?

Alla vet jag inte, men det lär finnas några stycken i landet som har gått i lära hos Torbjörn utanför Norrköping. Han åker dessutom regelbundet till Uppsala och något mer ställe.

Kanske ditt försäkringsbolag kan ge mer information? Det borde ju ligga i deras intresse, att hästen mår bra. Ett annat alternativ är att höra med djursjukhusen.

LIA
 
Du är väl ute och cyklar nu. Emalj har dom inte och hakarna måste bort annars kan hästen till slut inte tugga. Varför skulle man annars börjat raspa tänderna ?? :mad:
 
Om det inte är emalj, vad är det då?
Kan inte se att Absolut inte vill ta bort hakarna. Vad hon vänder sig mot, är sättet det görs på i många fall. Tvärtom måste hakarna bort, för att hästen skall kunna återfå sin roterande tuggrörelse.
Rätt uppfattat, hoppas jag.

Varför skulle man annars börjat raspa tänderna ??
För att man inte hade hästtandläkare, kanske? ;)

LIA
 
Du har rätt i en sak, varför raspa!!! Om du inte vet hur en häst tand är uppbyggd så ta reda på det innan du ger dig in i nåt som bara visar din okunnighet.
/absolut
 
Där berörde du något som jag hörde för första gången för ca 2 veckor sedan.

En av mina bekanta hävdade tvärsäkert att hästar är gnagare för att deras tänder växer hela tiden :confused: :confused:
Själv ställer jag mig mycket skeptiskt till detta påstående då denna person citerar sakkunskapen väldigt lättvindligt.

Någon som har tips på bra läsning om hästtänder???

/// Ghost
 
Tandläsning (på engelska)

Fick ett, i mitt tycke som totalt okunnig, bra sidtips i min tråd om tandtappning idag. Jag vet inte hur adekvat den är dock, men det kanske absolut kan svara på?

Hästtandvård
 
Den vuxne hästens tänder sitter färdigbildade i käkarna och trycks fram i den takt dom nöts ner. Det sker alltså ingen tillväxt. Enligt hästtandläkare Torbjörn.

Tänderna är tänkta att räcka ett normalt hästliv. Som alltid har naturen klurat ut det bra.
Men, om vi raspar av ytorna och/eller kanterna, nöts alltså tänderna ner för tidigt för en i övrigt frisk häst.

LIA
 
Re: Tandläsning (på engelska)

Inget som jag, observera jag personligen tycker är något att lägga energi på. Equine dentist utbildningarna är enligt mig och enligt samspråk med några av de som håller i den utbildningen, uppbyggd på tyckanden. Finns ingen forskning alls bakom.
Finns ett kompendie som är lite gammalt men helt ok. Supplement 24, beställes från Svensk veterinär tidning. Kommer nog mer snart.
/absolut
 
Det finns en massa olika åsikter om hur hästens tänder ska skötas.... Många veterinärer och hästtandläkare har också olika uppfattningar. Själv tycker jag bra om Torbjörn Lundström. Han har skådat otroligt många hästar i munnen och har stor erfarenhet.
Min åsikt är i alla fall att man ska låta en kunnig person undersöka hästens mun en gång om året om den inte har några speciella avvikelser och måste kollas oftare. När unghästen fäller sina tänder är det bra om man har lite extra koll.
Hästens tänder ska slitas av tuggningen i samma tackt som tillväxten sker. Men så är inte alltid fallet eftersom hästen kanske inte får sitt tuggbehov tillfredsställt (inte tillräckligt med grovfoder). Bettfel är ju inte precis ovanligt heller, särskilt inte lite överbett. Visst behöver man då hjälpa hästen på traven lite grann. Det är inte så lätt att hålla sig ifrån raspen ibland men självklart måste man raspa med måtta!
 
Torbjörn rekommenderar en koll vid 2-3 års ålder, en vid 4-5 års (när dom permanenta tänderna finns på plats) samt därefter vid behov. Om jag kommer ihåg rätt. ;)

Det är alldeles riktigt att hästarnas tänder kan behöva hjälp nu och då. Men inte med raspen. Den kan bl a slita loss större stycken ur tanden, än vi tänkte oss. Bättre är då att slipa ner det som måste bort.

LIA
 
Re: Tandläsning (på engelska)

Ajdå, det verkar ju inte så bra. Vad synd att det ska vara så svårt att få tag på någotn vettig info! Fast jag hade bra hjälp av bilderna och förklaringarna av hästens mun och tänder.
 
Vad är skillnaden på slipa och raspa? Vad består tandens yta av , tuggytan alltså?? Är det emalj på den?
 
Med slipa menar man oftast att använda någon typ av maskin.
Raspning har här menats att använda en gammaldags ledad rasp, men det finns faktiskt moderna fasta raspar i olika form med vilka det går att göra ett bra precisionsarbete. Solida carbidblad tar bara åt ett håll vilket gör att man säkert kan raspa/slipa ner hakar även på de bakre inre kindtänderna. Hästens kindtänder är veckade vilket gör att tuggytan besår av hårda emaljåsar med dentin o till en del cement däremellan. Eftesom emaljen är hårdare slits den långsammare o kommer att sticka upp, det är den här mönstringen som gör att hästen kan mala fodret.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
499
Senast: tott
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 204
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp