raspa tänder?

V

vivianhegre

undrar om det bara gör det ont värre? man hör ju så mycket olika. nån säjer at man ska raspa en gång i året, andra bara vid behov och vissa säjer at man aldrig ska.
 
OM hästen inte nöter tänderna alldeles jämnt (vilket är ytterst sällsynt!) så skall tänderna raspas "VID BEHOV", dvs kan vara tre gånger om året för vissa hästar och vart femte år för andra. Man bör dock låta någon som är kunnig på hästtänder kolla i hästens mun en gång om året så att det inte hinner bli för stora vassa åsar som skadar kindernas insidor!

Att låta bli att raspa tänderna skulle jag klassa som djurplågeri, då detta kan få som konsekvens att hästen inte längre kan tugga sin mat!
 
Tandraspning gör inte ont om den hålls på tänderna och man inte tar för mycket. Detta är svårt att hålla eftersom raspen slår av emaljen och då kan man aldrig med ett så grovt instrument avgöra var sprickan blir i tanden.
Tandraspning är idag en gammalmodig metod då det i dag finns lugnande medel och bättre behandlings sätt. Man ska behandla sjukdommen och inte symtomen som en tandrasp gör. Ett bettfel kan aldrig en tandrasp behandla. Orsaken blir kvar och alla friska tänder behandlas i onödan. Likadant med övriga sjukdoms tillstånd. Nej, utveclingen har gått framåt betydligt. En frisk häst behöver aldrig tandraspas. En häst med ett fel ska bli behandlad för felet och inte för symtomen.En tandrasp kan aldrig ta en speciell yta på nån mm, eller forma om en tand. Ett grovt instrument som hör hemma i en verkstad o inte en hästmun!
/absolut
 
Tandraspning gör inte ont om den hålls på tänderna och man inte tar för mycket. Detta är svårt att hålla eftersom raspen slår av emaljen och då kan man aldrig med ett så grovt instrument avgöra var sprickan blir i tanden.
Tandraspning är idag en gammalmodig metod då det i dag finns lugnande medel och bättre behandlings sätt. Man ska behandla sjukdommen och inte symtomen som en tandrasp gör. Ett bettfel kan aldrig en tandrasp behandla. Orsaken blir kvar och alla friska tänder behandlas i onödan. Likadant med övriga sjukdoms tillstånd. Nej, utveclingen har gått framåt betydligt. En frisk häst behöver aldrig tandraspas. En häst med ett fel ska bli behandlad för felet och inte för symtomen.En tandrasp kan aldrig ta en speciell yta på nån mm, eller forma om en tand. Ett grovt instrument som hör hemma i en verkstad o inte en hästmun!
/absolut

Visst kan man diskutera tandrasparnas utformning för ett bra jobb, men att gå så långt som att säja att en frisk häst inte behöver raspas, DÅ är du nog ute och cyklar ganska ordentligt!
För HUR sjutton ska du lyckas komma tillrätta med ett bettfel??? De flesta sådana är medfödda och nedärvda! Ska du sätta tandställning på dessa hästar, eller?

Och till maidens fråga:
Det BÄSTA är om en hästtandläkare kan titta på hästen, men det är absolut bättre att låta veterinären göra det än att inte göra det alls!
Och vad du än gör så låt INTE hovslagaren göra det! Många hovisar raspar även tänder, MEN detta ingår INTE i hovisutbildningen och är därför lika illa som att du själv skulle gå till en självlärd tandläkare!
PLUS att det är en jätterisk att raspa tänder på hästarna, eftersom det sitter ett STOOORT blodkärl längst in i munnen och om man slinter med raspen och skadar detta blodkärl så går det inte att rädda hästen ens om den står bredvid ett operationsbord med alla tänkbara resurser när skadan sker!
 
Eftersom jag själv har haft bettfel, som inte krävde tandställning dock.
Måste jag bara få hålla med om att det ligger mycket i
av vad du säger.
Inte katten raspade dom ner alla mina tänder inte...
 
Om hästen har ett bett fel, säg överbett, sitter felet på de två första kind tänderna i ök och de två sista i uk. Är hästen äldre har övriga bettet påverkats men själva FELET sitter på bara dessa tänder. Vad är problemet? Problemet är egentligen inte haken som bildas utan låsningen mellan över och underkäken. Låsningen sitter i "botten" av tanden som står fel. Spelar ingen roll hur stor haken blir, låsningen i hästens tuggrörelse sitter alltid i "botten" av tanden.
Hästen får lugnande och sen slipnings korrigeras de första kind tänderna och de sista i uk. Naturligtvis tar man lite på haken men framförallt öppnar man låsningarna i bettet. Tänderna har en gigantisk pulpa så ett större bettfel kräver därför mer än en behandling, men redan efter första behandlingen kan hästen rotera i tuggningen även om själva haken inte är fördigbehandlad. Låsningarna kommer tillbaka om felet är tillräckligt stort eller att intervallen på de första behandlingarna blir för långa.
Så till den fantastiska tandraspen...Finns ingen chans i världen att du kan öppna några låsningar i bettet med en sån. Det enda du kan göra är att ta på hakens spets, och det hjälper inte hästen i tuggningen. Dessutom haken längst in i uk kan inte behandlas alls eftersom det inte går att komma åt där med en rasp utan att skada hästen allvarligt.
Hoppas du fått svar på din fråga.
/absolut
 
Har haft en häst med stora hakar längst bak pga litet överbett...

Hästtandläkaren klippte av dem, inte raspade, och sedan jämnade han till med en maskin.

Jag kommer nog även fortsättningsvis låta honom behandla mina hästar, för det blev mycket bättre.
 
Om man inte märker något särskilt, t ex att hästen har ont av bettet, inte äter etc, tycker jag att man kan be veterinären att kolla tänderna samtidigt som man vaccinerar (en gång om året). Om det inte behövs raspas, så behöver man ju inte göra det. Oftast brukar det inte behövas varje år, såvida man inte har en mycket gammal häst, då det kan behövas oftare. Om man misstänker t ex haka eller vargtänder bör man anlita en riktig hästtandläkare som undersöker ordentligt.
 
:bow: Vilka förklarande och bra svar! Jag tycker inte så mycket behöver tilläggas egentligen, men vill ändå återigen säga:
- raspa inte tänderna på hästen! Om hästen måste korrigeras i munnen så ska det göras av en kunnig hästtandläkare (med hästens mun som specialitet, naturligtvis).
- "Vassa hakar" i hästmunnen behöver inte alls betyda problem med tuggfunktionen, eller att något är fel. Om hästen t ex får sår av tändernas vassa kanter i kinden är det antagligen något annat som är fel, ex. en för hårt spänd nosgrimma.
- De flesta veterinärer har obefintlig kunskap om hästens munhåla och tuggsystem (ingår marginellt i utbildningen).

Även om hästen inte har några uppenbara problem med munnen, är det förstås bara bra om man ändå regelbundet låter en RIKTIG hästtandläkare titta på tänderna - precis som vi själva regelbundet besöker tandläkaren, för att förebygga problem.
 
Min häst var kollad av en riktigt tandläkare, han sa att hon inte behövde raspas eller ens kollas förrän om 2-3 år för hon såg så bra ut. Han gav oxå rekomendationer på bett hon skulle ha.

När vi efter 1½ år ungefär var hos vet pga hälta upptäckte han att hon var låst i käken/nacken och en annan tandläkare fick då kolla henne i munnen. Då hade hon skador på lanerna av bettet (som inte går att göra nåt åt, men det var inte så farligt) och vassa kanter på insidan i underkäken, och utsiden i överkäken.
Kinden och tungan var alldeles "räffliga" för att tänderna hade skavt, och det är inte pga nosgrimman. Hon har inte nosgrimma så ofta, och när hon har det har hon en remontgrimma. Han var tvungen att raspa till kanterna, annars hade hon ju blivit alldeles sårig!

Dom bakersta tänderna i underkäken var oxå för höga, så hon kunde inte stänga munnen ordentligt. Det var därför hon var låst. Så dom fick han oxå fixa till. Och nu har hon ett annat bett som fungerar mycket bättre!

Nu måste hon raspas var 8-10 månad, till skillnad mot vad den andra tandläkaren sa, 2-3 år :smirk:
 
be din veterinär kolla och raspa tänderna om det behövs. trams det där med att man inte ska raspa tänderna alls. alla experter säger att man ska det. men vet vet, kanske ni är över-experter? :mad:
 
Pulpan växer med ned i haken. Klipper man haken är det stor risk att man hamnar i pulpan och ger hästen tandvärk och en pulpit. Snälla, klipp inte hakarna..
/absolut
 
Är lite jobbig kanske men måste få kommentera även detta. STÖRST skada gör man om man raspar gamla och unga hästar. Den gamla hästens tänder börja ta slut och det är den centrala emaljåsen som tar slut först. Det ger tanden en skål forn och den ser då vass ut på kanterna. Men, det är de enda emaljytorna som hästen har kvar att tugga med. Raspar man en gammal häst förkortar man bara livet på dom. Av naturliga skäl kan dom få problem med maten, hjälp den istället med att det inte finns lösa tänder, ingen påbitning beroende på att en tand tagit slut före en annan och framför allt, anpassa fodret så det blir lättare för den att tugga.
När det gäller unghästar växlas det friskt tänder och det är självklart obalans i bettet. INGEN sjukdom alltså utan det rättar sig självt när tänderna kommit i slitning. Att raspa en unghäst kan göra att mjölktänder inte kan lossna då kanterna är avrundade(vickar inte loss vid tuggningen som den ska). På en nyss frambruten tand ligger pulan ca 1 mm från omvärlden och det är ingen match för en tandrasp att ta bort.
/absolut
 
Skulle kunna hålla med dig om "experterna" hade tillräcklig kunnskap. Är det nån av dom som är mer än vet., eller har mer utbildning än 6 veckor?
Oavsett, man frälser inte alla men argumenten för och emot borde tala för sig själva.
/absolut
 
pratade lite med veterinären som var och raspade grannens sto. Han sa at dom hadde inte fått nån riktig upplärning i raspning. Dom skulle bara känna efter om det var några kanter och sedan raspa ner dom. Det skulle man ju lika gärna kunna göra själv!

Då förstår man verkligen at man ska använda en riktig tandläkare!
 
Raspa inte utan låt en hästtandläkare göra jobbet.
Hästens tänder växer inte som på en kanin, utan dom har sin givna längd. Varje gång vi slipar ner (raspar) tandytan, förkortas tändernas, och därmed hästens, livslängd. Alltså skall bara just dom ställen, hakar t ex, som behöver slipas, åtgärdas. Det vet och kan hästtandläkaren.

Det skymtar fram ovan, att hästen blir sårig i munnen p g av av nosremmens inverkan. Men så ta bort eländet då! Hästens tandytor avslutas med skarpa kanter, c:a 90 grader, och det är givet att nosremmen kan förorsaka sår. Svaret på det är verkligen inte att slipa ner tandkanterna.

LIA
 
Min veterinär får kontrollera mina hästar regelbundet. På min sjuåring har det aldrig varit något problem. (aldrig raspad)
Inte heller på min fyraåring. Inte heller henne har vi raspat. Henne fick vi dock i dagarna plocka bort vargtänderna på nu i dagarna. Så be din veterinär att kontrollera munstatus regelbundet. Om allt ser normalt ut behövs ingen raspning. Detta under förutsättning att du har en bra veterinär förståss.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 729
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 165
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp