raspa tänder?

Hästarnas tänder skall INTE raspas.

Numera, om det är fel i munhålan på hästen, så slipas dessa ner.

Det är nog dax att vi lämnar "stenålder-raspningen" och lär oss att det finns humanare sätt att behandla munhåleproblem.

Det finns EN utbildad hästtandläkare utanför Söderköping, Östergötland. Han har lärt upp några lärlingar som bl a finns i Skåne.

Lena
 
Men ge dig. Jag behöver inga fördömande(ja) inlägg från dig, att jag är en dålig hästägare som inte tar ut en riktig tandis för att kolla tänderna.

Min häst har inga problemtänder, förra gången var det nån pigg men inget mer, inga sår i munnen eller något alls.

Men visst, jag vill gärna ta ut en tandis, vilket jag HAR skrivit! Men när det är så dyrt och krångligt som det är så vill inte min kompis som också ska betala, göra det.

Får se vad godofrenias tandläkare jobbar så får jag se vad det kostar. Annars har jag en duktig veterinär som kan göra det.

Enstaka hundralappar kallar jag inte 700 spänn för. Resekostnaden kan ju för sjutton inte vara större än själva behandlingskostnaden.
 
Jag vet oxå mycket väl att man inte "raspar" så mycket längre!!Men man säjer fortafande i folkmun att man "raspar "hästens tänder... :)
 
Vadå ge mig? Det är du som kallar dig "hästmänniska" och alltså borde vara den som har den inställningen jag har!?! Om du slutar att reagera som en igelkott och diskuterar fakta, blir allt så mycket trevligare.

Du skrev först att det inte fanns några hästtandläkare, men sedan finns det 10 mil bort och därefter konstaterande om att du får betala resekostnaden. Jamen, det får man ju alltid, eller hur?

Jag påpekade, att tandvård av en tandis bara blev (ev) enstaka hundringar dyrare än att ta ut en vet, som du inte vill anlita i det här fallet.

Beroende på hur man räknar(och vad för slags fordon man använder), blir tandiskostnaden för dig(er!) 1000-1200:-. Och jo, naturligtvis kan resekostnaden vara större än behandlingskostnaden. Det hänger ju på hur långt man har att resa resp vad för behandling som avses.

Att ta ut en vet (eller tandis), brukar kosta 700-1000:- och uppåt för resekostnad, inställelsekostnad, arbetskostnad osv. Även dom vill ha kostnadstäckning och lön.
Skillnaden blir alltså marginell, allt inräknat. Dessutom betalar ni bara halva delen var. Vi talar alltså om några(ev) enstaka hundringar! "Dyrt" är i sanning ett relativt begrepp.

Själv skulle jag åka mycket mer än dina 10 mil, om så behövdes, för att komma till en bra hästtandläkare, om det är en hästtandläkare och inte vet jag(hästen) behöver. Att experten "hästtandläkare" behövs, har dom senaste årens utveckling bevisat.

En sak i sammanhanget är att tandis inte gärna gör hembesök, av förklarliga skäl.

LIA
 
Det är ju ganska olika mellan olika hästar, PLUS att det ju kan skilja oerhört på behovet beroende på ålder och hur tänderna sätts och fälls.

Min häst raspades under en period (runt 6 års ålder) var 8:e vecka för att han skulle se bra ut, sedan kunde vi utöka tiden när han stabiliserade sig. Nu när han är 12 raspas (läs hans hakar tas ner, det är sällan som det behövs något annat alls) han en gång om året.
 
När har jag kallat mig hästmänniska? Och vad betyder det i din värld?

Om du slutar att klaga och påvisa att jag skulle vara snål, och istället hjälpa till att få fram en tandläkare i närheten av mig skulle det vara mkt bättre.

Jag är 20 år och har inget fast jobb, jag jobbar bara extra då det är SVÅRT att få tag på jobb utan utbildning. Det extrajobb jag har får jag dessutom jobba natt för att ha.

Min kompis är 17, och det är hennes föräldrar som betalar åt henne. Vi har flyttat till nytt stall och har högre stallhyra, vi fick ett dåligt hö som bara har 31 smrp, så proteinfoder har gjort att foderkostnaden stigit ytterligare. Dessutom gjorde hästen illa sig tidigare i somras vilket resulterade i veterinärräkningar.

Alltså är det inte ekonomiskt att ta ut en tandis som kostar 1200 spänn. Inte mindre än det LIA, eftersom reseersättning är 35 spänn per mil.

Vår veterinär håller till ca 5 minuter från stallet, och åker förbi på stora vägen ca 15 ggr per dag säkert.. Det blir kanske 3-400 kr totalt. Eller om jag tar ut en annan veterinär från en veterinärstation som jag har samarbetsavtal med, så kostar det också så lite. Det blir en markant skillnad på 300 kr och 1200 kr.

Vi har ingen egen transport, men får låna, dock har inte jag ngn dragkrok på min bil, så min kompis föräldrar måste då ställa upp- och får därmed ta ledigt från sitt jobb för att kunna åka med vår häst till en tandläkare och vara där X antal timmar.. Jag har undersökt de flesta möjligheterna.

Min kompis tycker även att 10 mil är för långt för hästen att åka. Det är inte bara jag som kan styra och bestämma eftersom vi delar på hästen.

Så ja, ge dig nu. Jag ska väl ändå inte behöva sitta här och förklara mig inför dig, för att jag inte kan ta ut en tandis. Jag tar ju ut en veterinär istället och det är bättre än ingenting.
 
Din titel="Hästmänniska". Kanske något B satt på dig, och i så fall tar jag tillbaka den hedersbenämningen. ;)

Du lägger hellre hundralapparna på en kommande sadel, än på hästens tandvård. Slutsats?
Skyll inte på din kompis.
Vad har reseersättning med det här att göra?
"Närheten av dig", vet jag inte var det är.

Slutar här eftersom vår resp syn är så olika.

LIA
 
Ja, jag kallas hästmänniska då jag har över 10 000 inlägg.

Ja, jag lägger hellre hundralapparna(tusenlapparna) på en kommande sadel då min häst inte har några tandproblem. Iaf inga som gett några symptom, mer kan jag inte säga då jag inte kan titta på min häst i munnen och bedöma själv. Men varför du ska vara så ilsk, för att jag väljer att ta ut en VETERINÄR istället för en tandis som är både krånglig, dyr och svår att få ut, det kan du ju hålla för dig själv.

Varför ska jag inte skylla på min kompis? Det är hon som inte vill ta ut en tandis alls, och som säger nej när jag försöker få henne att gå med på att åka 11 mil för att träffa en hästtandläkare, och som inte vill ta ut en tandis som måste åka 10 mil. Och jag får ge mig, för det kostar för mkt och är för krångligt. Om det skulle vara enbart min häst skulle jag dock göra det.
 
skit i lia, ring vet som mycket väl kan kolla tänderna på er kuse. om hästen visar sig ha stora problem med tänderna då kanske tandis blir aktuellt igen. men för en vanlig kontroll behövs ingen expertis.
 
Har alltid tagit ut min veterinär när det har varit dags att kolla tänderna och det har alltid funkat bra, hon brukar ta 300:- om det behövs raspas. Jag tror att om det inte är några större fel så klarar en veterinär det likabra som en tandis.
:banana:
 
Ja det ska jag göra. :cool: Min häst hade inga problem vid förra raspningen, bara en pigg, och vet sa att det är bra om man tar ut för raspning 1 gång per år. Hon har heller inga symptom på att tänderna skulle vara dåliga..

Men jag ska ta ut min duktiga veterinär. :smirk:
 
Det var min gamla veterinär som sa att det var bra att man med min häst kollade tänderna 1 gång per år.

Jo du har en annan syn på ganska många saker.
 
Kolla tänderna, se det var en annan sak det. :)
Min syn på saker? Ja, tänk så tråkigt, om alla tyckte likadant?

LIA
 
För din information så är det nog snart kirrat. Jag får förmodligen ut en hästtandläkare som ändå ska till mina trakter, tack vare en urgullig Bukefalist! :)
 
Jäpp! Och för 500 kr också. ;)

Jo, hoppas också att hon är bra i munnen, men har hon klarat sig med enbart veterinärtandvård innan och gått på ridskola i 8 år med för stort och tjockt bett, så ska hon nog vara rätt okej nu med ett mindre tre-delat bett och bara 2 ryttare. ;) *peppar peppar*
 
Min häst besöker tandläkare två gånger om året,
hon blir vass och får hakar om hon går mer sällan.
Men det vanligaste är väl 1 gång per år?
"min" tandläkare tar 400kr för en koll och behandling,
men om det är stora problem vet jag inte vad det kostar.
 
En gång om året bör det göras, min ponny fick tänderna raspade idag. Vi har det så bekvämt att det dyker upp en hästtandläkare med mycket gott rykte i vårt stall en gång om året...
men några 800 - 1000 kr skulle jag ALDRIG betala! han tar 200 kr för att bara raspa, är det ngt annat problem tar han upp till 400 kr. Billigt o bra och en välutbildad tandläkare!
(sen är det klart att det kan bli dyrt om man måste åka till en klinik o ta bort nån tand eller så, det kostar runt 3000 kr enl min erfarenhet)
Behöver han droga hästen för o raspa tar han 350 kr
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 719
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 820
Senast: MiniLi
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp