raspa tänder?

F

feja

hur ofta bör man raspa tänderna och hur mycket kostar det?
har inte gjort det på mitt sto men hon tuggar konstigt och förra vintern gick hon ner i vikt, kan det bero på att hon bhöver få tänderna raspade? tacksam för svar
 
Jag tycker du ska boka tid hos en hästtandläkare, det låter som om din häst skulle kollas över ganska snart tycker jag! En hästtandläkare tar lite olika pris beroende på vad som behöver göras, men en 800-1000 kr får man ju räkna med om det är problem i munnen.
Men, om man säger så, det är det värt!

Veterinären tar man enbart ut i yttersta nödfall om man inte kan få tag på någon tandläkare tycker jag. Deras tandutbildning är bristfällig...

Det finns 2 enormt duktiga tandläkare i Östergötland, vid Borensberg.
 
Som regel bör hästens tänder raspas en till två gånger år.Och jag håller med ovanstående när det gäller hästtandläkare.Det är väl använda pengar som kan lösa många problem..
 
Håller med båda över mig..definitivt värt pengarna & ta en riktig hästtandläkare istället för en veterinär.. Om det blir en eller två gånger/år (eller oftare) brukar variera på häst & ålder. Har inga bra erfarenheter av veterinärer som tandläkare. :( Och det låter nog som om du borde kolla ditt sto, både med vikten & tuggproblemen.. Lycka till..
 
Nej, nej! Hur kan du påstå, att hästens tänder bör raspas 2 gånger per år? :eek:
Hästens tänder bör ALDRIG raspas! Av flera anledningar.
Hästen har sin "tilldelade" tandlängd, och för varje gång man raspar tänderna, kortar man alltså hästens maximala livslängd. Man bör således aldrig raspa!
I de fall hästen t ex har fått sk hakar, måste givetvis tänderna åtgärdas. Men inte genom att raspa utan medelst slipning, helst utfört av hästtandläkare. Läs tidigare trådar i ämnet.

LIA
 
du ska inte raspa alls om det inte behövs. Men man bör ta ut någon som kan det där en gång om året eller nåt bara för att titta efter...
Behövs det raspas så ja gör dom det... Behövs det inte åker de hem igen...

Vet inte vad det kostar. Har inte fått rälningen än :crazy: Min häst raspades i somras
 
Jag tar ut tandläkaren en gång om året, brukar kosta 150kr för raspning!
 
Detta står på en välkänd häst tandläkares sida!!Någon har ställt samma fråga.Som trådskaparen :smirk:

Fråga: Hur ofta ska man kolla hästens tänder?
Svar: Unghästar behöver kollas två gånger per år för att kanske behöva ta bort mjölktänder eller vargtänder. Dessa tänder inverkar ofta negativt på hästen om de inte tas bort.
Regelbunden tandbehandling ger hästen chans till ett längre liv. Att inte bry sig om hästens tänder påverkar hästen varje dag, prestationen, när den ska äta, för matsmältningen och det kan resultera i kolik. Ständigt hör vi berättas om förbättrade prestationer, trevligare uppträdande och gladare hästar efter tandbehandlingar.

Här är en länk till hela sidan Webbplats
 
Jag skrev ett ord fel!! Men jag är inte sämre an att jag kan skriva det....Det ska vara kollas inte raspas :)

Och jag måste ju då vara en djurplågare då eftersom min förra häst behövde rasps två ggr år pga hakar :angel:
 
Jag VILL gärna ta ut en tandläkare till min häst. Men det finns ju inga!! Den enda möjliga jag kan få tag på bor 10 mil härifrån, och jag får betala resekostnad + 500 kr för själva behandlingen.. Min kompis jag delar hästen med tycker det är för dyrt..

Bäst vore om det fanns någon i närheten som kunde komma till stallet... Men det finns ju inga? Det är dags nu för min hästs årliga koll, och det lutar åt att det blir min veterinär, som visserligen är mkt duktig, men jag skulle ju hellre ta ut en riktig tandläkare..
 
En annan välkänd hästtandläkare har en annan uppfattning, när det gäller antal behandlingar etc. En som för länge sedan klarade av sina kurser! ;)
Själv är jag tveksam till "din välkända" tandläkares utbildningsväg.

Låt mig fö korrigera mig när det gäller raspar. Jag är fortfarande inne i dom gamla rasparnas sinnesvärld (om den finns?). Det finns ju numera sådana, som mer fungerar som finare filar, och i rätt (tandis) händer gör lika bra jobb som slipmaskinen. Om jag förstått rätt. ;)

Men, huvudfrågan är ju hur många gånger per år man skall raspa. Stor skillnad mot "hur ofta skall man raspa", vilket var det jag reagerade mot.

"Min" tandis säger en koll på unghästen, därefter en koll när hästen bytt runtom, därefter vid behov. Allt givetvis beroende på om hästen utvecklas normalt.
"Vid behov" innebär att man själv håller koll, och talar med tandis när man blir osäker över något eller bara vill ha en check. "Vid behov" styrs beroende av hur hästens munstatus ser ut, hur den lever osv.
Vi har valt att kolla vart femte år vilket räcker, eftersom hästarnas tänder hitills varit problemfria, förutom en gång vid en akutskada.

LIA
 
10 mil x 2 á 25:-= 500:-
Tillkommer 500:- för behandlingen, totalt= 1.000:-!

För dyrt? :confused:


En tandis/vet som kommer ut till dig, tar också betalt för resan, även om den kanske är några mil kortare. Pengaskillnad kanske ett par hundralappar?

LIA
 
Denne som jag använder som exempel har jag aldrig använt själv.
:)
Men har hört en del om henne :)
Min hästtandläkare som jag använt mig av bla kommer från Norge...
 
35 kr per mil är det. Vilket ger 700 kr i bara reseersättning, det är alldeles för mkt. Så totalsumman blir 1200 spänn, om det inte är ngt som måste åtgärdas då, då stiger summan.

Jag ska investera i ny sadel snart, och behöver varenda hundralapp det kan tänkas bli över. Du behöver inte vara så fördömande jämt LIA.

Sedan så tycker min kompis att det är för dyrt, hon tycker dessutom det är onödigt att ta ut en tandläkare, veterinären kan ju göra det.. Och det blir väl så, veterinären finns en kort bit härifrån och et går väl på 300 kr max tror jag. En viss skillnad..
 
Fördömmande??
Säg ifrågasättande istället.
Oavsett nettokostnaden är 25 eller 35:-/mil, talar vi om eventuella enstaka hundralappar för att åka till en hästtandläkare istf att ta hem en veterinär. Detta för att få ett tandläkarjobb gjort av en fackman!
Som du säger, kanske något måste åtgärdas. Vem skall göra det? Vet eller tandis?

Att du hellre lägger dessa eventuella hundralappar på en sadel istf din hästs omvårdnad, är ju ditt val.

LIA
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 812
Senast: MiniLi
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp