Raster på jobbet eller inte?

Sv: Raster på jobbet eller inte?

...mm. Ser inget direkt bristande värde i mitt arbete eller mina kollegor (jättetrevliga), jag tycker om att åka till mitt nuvarande jobb som är stimulerande och roligt. :)

Men jag har en stor del förlagd som förtroendetid - och det jobbet gör jag i många fall bättre på annan plats är vid min dator på arbetsplatsen. Jag är dessutom en morgonmänniska, och kommer hellre en timme tidigare på morgonen, än sitter kvar till klockan prick fem... den sista timmen går då mest ut på att försöka hålla koncentrationen uppe.

Är det exakt timantal på jobbet som är viktigt? Man kan ju ha ett trevligt och positivt klimat oavsett om du jobbat hel- eller halvtid.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Aha, var det så det låg till, nåja, vi får väl invänta krydelydd o se vad hen hittar.
På den tiden rökning var vanligt så var det många som åberopade 5 minuters regeln som skulle vara lagstadgad, ingen har någonsin lyckats hitta den.
Däremot har det funnits praxis, som I_U var inne på, speciellt för arbetare med monotona arbetsuppgifter, som t ex vid löpande band för att inte få förslitningsskador, även om just den diagnosen ännu inte var uppfunnen.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Vi har inte direkt några raster/pauser annat än lunch. Lunch minst 30 min varje dag ska vi ha. Visst händer det att man inte tar det någon dag ibland, men det kanske är en dag i kvartalet eller så. Men i övrigt vet vi knappt vad rast är... Men vi har å andra sidan lite möte då och då, så då dricks det kaffe och framför allt sitter vi ned! Och sen kan det hända att vi tar någon frukost eller fika någon gång då och då, men det kanske är snittande varannan-var tredje vecka.. Inte alls som när man satt på kontor, då var det mer fikaraster, även om jag alltid har varit dålig på att ta rast sen jag hade ett jobb som hade schemalagd och betald fikarast.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Jag har inte haft rast de senaste 12 åren. Jobbar som personlig assistent och kan inte lämna brukaren ensam.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

När jag arbetar har jag trettio minuters obetald rast. Den är viktig för mig. Som förskollärare behöver jag en lugn stund för att kunna fokusera den andra tiden på barnen. Dock har jag smått funderat på varför jag inte har någon betald paus. Borde man inte ha en kvart om dagen i alla fall? Någon annan förskollärare här?
 
Senast ändrad:
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Jag håller med. Har själv alltid haft det så tidigare - visserligen har det inte bidragit till att jag gjort ett dåligt jobb eller varit pga att jag inte uppskattat min arbetsplats eller mina kollegor - men det var alltid viktigare att komma därifrån än att dröja kvar en stund ändå.

Först nu när jag har ett jobb där 13 h känns som fem (bortsett från de följder så långa dagar har på hästliv, samboliv och tja - allmän planering i form av tvätt, matlagning och träning) inser jag vilken enorm skillnad det är med ett jobb där jag gladeligen jobbar halva dygnet drygt och ändå glatt knatar dit på morgonen igen - mina kollegor är ju så sköna att vi har skoj trots hög arbetsbelastning. :)
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Kl

Våra raster är schemalagda.
Om jag tex jobbar 6-15 så har jag frukost 8:30-9:00 och lunch 12-13.

Jobbar jag 16-22 så har jag 30 min rast, tar den runt 18-tiden.

Jobbar i butik :)
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Även om du inte har rast, får du dricka en kopp kaffe/te/vatten på hela dagen?
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Jobbar jag på förskola så är det en rast mitt på dagen som gäller men jobbar du inom något mer kroppsligt ansträngande brukar det vara noggrannare med fler raster typ en kvart på förmiddagen och en på eftermiddagen plus en halvtimme mitt på dagen för lunch.

:rofl:

Kroppsligt ansträngande! Det är väl få som fikar så ofta som de som sitter på kontor. De här i tråden som sitter vid skrivbord och inte tar rast verkar ju hoppa över rasten frivilligt för att de anser att de inte behöver rast, men de verkar kunna ta rast om de skulle vilja någon dag.

Nästa gång jag ser förskolepersonal ta ut en grupp småbarn med vinteroveraller och sen står ute med dem en timma, sen klär av de igen och efter det byter blöjor på alla ska jag hälsa dem att deras arbete inte är speciellt ansträngande utan de kan sitta ned och vila om de är trötta!!
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Är det exakt timantal på jobbet som är viktigt? Man kan ju ha ett trevligt och positivt klimat oavsett om du jobbat hel- eller halvtid.

Självklart inte. Det jag kommenterade gällde snarare sådant som bland andra du skriver, tex om att korta ner lunchen och undvika fikapauser, för att kunna gå från jobbet tidigare. För mig låter det som en ganska smådålig situation, om jobbet är något som ska stökas undan så fort som möjligt och utan tidsspillan i form av avkopplade luncher och lite fikaprat med kollegorna.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Om den skippade lunchen innebär att man slipper fastna i rusningstrafiken så skulle jag lätt göra så.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Men så åtta timmar borde det väl ändå vara olagligt eller? Fem timmar verkar ju vara en regel. Jag skulle hungra ihjäl.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Det går att göra kollektivavtal som ser annorlunda ut. Det står i arbetstidslagen.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Vi har en halvtimmes lunch på arbetstid (måste vara kvar i byggnaden). Sen har vi en halvtimmes rast per dag (måste ha enligt kollektivavtal). På den rasten så får vi vara "vart vi vill", och den halvtimmen räknas inte in i arbetstid.
Jag jobbar som badvaktmästare.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

KL

Jag har främst jobbat inom handel och där (i de tre butiker jag har jobbat) har vi alltid sett till att man får rast ordentligt. Ju större butik - desto mer uppstyrda raster.
Jag har jobbat i en lite mindre butik och där kunde det bli svårt med rasterna ibland på helgen när man är dåligt bemannade men i övrigt så tycker jag rasterna värdesätts.

Man pallar inte att tex sitta i kassan hur många timmar som helst utan måste få komma bort och röra sig och få i sig lite mat.

När jag har jobbat på kontor tog vi rast tillsammans, det var socialt och trevligt.

Har aldrig haft ett jobb där jag inte haft möjlighet till rast, och det är jag glad över. Ingen människa klarar att hålla fokus timma ut och timma in utan att bryta och rensa hjärnan.

Nu är jag student och då är det 15 minuters rast varje timma + lunch som gäller ;)
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

kl

Jag har inga raster och trivs super med det!
Trycker en macka medan jag lägger beställningar vid datorn, funkar prima.
Skulle aldrig sitta och chilla i 20 min när det finns så mycket praktiskt man hinner med på 20 min i butiken..
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Ja självklart. Jag äter också :). Men det är sällan jag sitter ner hela måltiden. Oftast får man upp och springa ett par gånger under tiden.

På terminerna har jag två arbetspass, det ena är 8 h och det andra är drygt 22 h. Så det hade inte funkat om vi inte hade fått äta. Tror dock inte jag egentligen har rätt att äta. Om något händer med brukaren som gör att jag inte får i mig mat så kan jag aldrig lämna denne gå och äta. I terorin alltså. I verkligheten hade jag såklart ringt in förstärkning och familjen hade hjälpt till osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Aha. Då är jag med...

Jag hinner med prat med kollegorna också (kommer ju med automatik om inte annat). Men jag sitter inte kvar på långluncher, och jag tar inte rast för att sitta och prata. Till stor del för att jag har två timmars pendling per dag. Pendlingstid + arbetstid blir 11 timmars dagar... särskilt på vintern innebär det väldigt stor inskränkning i fritidsaktiviteter och sociala aktiviteter utanför jobbet.
 
Sv: Raster på jobbet eller inte?

Vi har gemensam frukost 9.30-10.00, där företaget står för frukosten (nybakat bröd med ost och marmelad). Lunchen är kl 12-13. Eftermiddagsfika kl 14.30 är det inte alla som tar, det blir de som har tid. Ibland har vi leverantörspresentationer under eftermiddagsfikat och då brukar det vara fler som tar sig tid att gå ifrån jobbet en stund.

Lunchen är utom arbetstid, de andra rasterna på arbetstid. Vi har även flextid och det går bra att arbeta in hela eller delar av lunchen för att kunna gå hem tidigare eller komma senare på morgonen.

Ja, jag jobbar på kontor. :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 644
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 727
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 327
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 211
Senast: zuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp