Rastgård - etikett?

Nattfjäril

Trådstartare
Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och vet inte vad som är att räkna som normalt eller inte.

Nu är det en idrottsförening som inhägnat sin plan och låter medlemmarna använda den när det inte är pågående träning. Supertrevligt initiativ!
Men... jag har varit där en gång, och blev lite förvånad över folks beteenden faktiskt.

Är det normalt att släppa in en hund som reser ragg från nacke till svans, är helt stelbent och vars "lek" består i att skälllande kasta sig mot andra hundar? Ägaren frågade om det var ok att släppa in den innan, och vi som var därinne sa "ja visst om den är snäll". När den sen gjorde så sa ägaren bara "han är osäker."

Är det normalt att släppa in stora hundar som hoppar på människor? Även om man håller kolll och tar ner dem när de hoppar?
(Och låter dem fortsätta vara lösa så de hoppar upp igen om en stund?)

Kan man säga nej om någon vill in? (I mean, de verkade som att de flesta frågade om det var ok, men samtidigt kändes det som att de redan öppnat grinden och höll på att koppla loss medan de frågade.)

Har ni några bra tips på hur man kan använda rastgården utan att riskera sin egen hund? Jag skulle vara jättetacksam!
Är det bäst att alltid gå därifrån om en större hund vill in? (Min hund är en Phaléne, okastrerad hande, på ca 5kg, snäll mot andra hundar.)

Jag börjar ha så pass bra inkallning på Pepper att jag kan låta honom vara lös utan stängsel, men under Mars - Augusti är ju enda möjligheten att riktigt få springa av sig att ha tilllgång till något inhägnat.

Hit me med er erfarenhet! :heart
 
Kan ju tilllägga att när den obehagliga hunden var inne så tog jag upp Pepper och satt med honom i knät tills den gått.
 
Enda rastgården jag känner till är den stora i Vänersborg, och där frågar man innan man går in. Nu har det aldrig varit någon våldsam hund när jag varit där, men ägarna hade vanligtvis ganska mycket koll på vad deras hundar höll på med. Vissa leker ju våldsammare än andra och de flesta var där just för att deras hundar skulle få träffa andra hundar, inte för att träna något. Men där finns ju en liten hage i ena hörnet där små hundar kan springa av sig utan att vara ute bland de stora hundarna.
 
Jag går bara till rastgårdar vid opopulära tider, just för att minska risken att folk släpper in sina hundar till mina. Jag släpper aldrig ihop mina hundar med okända, utan tar åtminstone en gemensam promenad innan så att de får bekanta sig med varandra under lugna omständigheter.

I alla fall, i rastgårdarna här (finns flera) så håller jag mig så nära grinden att jag kan ropa "Vänta!" till eventuella personer som tänker gå in utan att fråga. Om någon frågar så säger jag nej. Men, varje gång säger jag också att de ska ge oss 5 minuter så att jag får möjlighet att avsluta, koppla hundarna och gå därifrån. Eftersom det är jag som inte vill släppa ihop med andra så känns det inte rätt att blockera hundrastgården för en hel hop av folk som alla vill släppa sina hundar tillsammans. (Inte för att det någonsin skett, men ni förstår kanske tanken).

Skulle någon släppa in hundar som hoppar, beter sig illa mot mina hundar eller liknande så kan de räkna med att jag inte blir speciellt glad...
 
Du måste räkna med att det är vilda western som råder i hundrastgårdar. Bara för att det finns ordningsregler på skylten till rastgården, så får du räkna med att dessa regler inte efterföljs. Påtalar du att någon bryter mot ordningsreglerna så kommer det bara bli en massa tjafs. Den med sämst hundettikett är den som styr. Tyvärr.
 
Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och vet inte vad som är att räkna som normalt eller inte.

Nu är det en idrottsförening som inhägnat sin plan och låter medlemmarna använda den när det inte är pågående träning. Supertrevligt initiativ!
Men... jag har varit där en gång, och blev lite förvånad över folks beteenden faktiskt.

Är det normalt att släppa in en hund som reser ragg från nacke till svans, är helt stelbent och vars "lek" består i att skälllande kasta sig mot andra hundar? Ägaren frågade om det var ok att släppa in den innan, och vi som var därinne sa "ja visst om den är snäll". När den sen gjorde så sa ägaren bara "han är osäker."

Är det normalt att släppa in stora hundar som hoppar på människor? Även om man håller kolll och tar ner dem när de hoppar?
(Och låter dem fortsätta vara lösa så de hoppar upp igen om en stund?)

Kan man säga nej om någon vill in? (I mean, de verkade som att de flesta frågade om det var ok, men samtidigt kändes det som att de redan öppnat grinden och höll på att koppla loss medan de frågade.)

Har ni några bra tips på hur man kan använda rastgården utan att riskera sin egen hund? Jag skulle vara jättetacksam!
Är det bäst att alltid gå därifrån om en större hund vill in? (Min hund är en Phaléne, okastrerad hande, på ca 5kg, snäll mot andra hundar.)

Jag börjar ha så pass bra inkallning på Pepper att jag kan låta honom vara lös utan stängsel, men under Mars - Augusti är ju enda möjligheten att riktigt få springa av sig att ha tilllgång till något inhägnat.

Hit me med er erfarenhet! :heart
Är man i en hundrastgård får man nog räkna med att främmande hundar kan ev komma att hoppa på en, jag har aldrig stött på någon förutom en och annan valpvariant som tigger dock. Sen är inte alla hundar som reser ragg arga eller farliga, många hundar om inte dom flesta är lite spända när dom kommer in till en bunt främmande hundar. Jag litar iallafall på när ägaren säger att hunden är snäll, vill inte att min hund påverkas av min ev osäkerhet så försöker intala mig att folk oftast inte släpper in hundar dom vet är farliga.

Jag tycker inte det är okej att neka någon hund egentligen bara för att man inte gillar en viss typ av ras eller storlek. Då får man gå därifrån själv tycker jag. Däremot så kan man be folk vänta lite med att släppa in hunden så man får en chans att ta sin hund och gå ut.

Bästa är väl om man är väldigt osäker med främmande hundar att man går dit tider som folk inte är där helt enkelt.

Jag är sällan i rastgårdar längre då min hund alltid är lös ute nu och får springa av sig iallafall men dom gånger jag är där så räknar jag med att inte alla passar min hund och kommer det någon hund som är för bufflig och för på för min hunds smak så går jag därifrån.
 
Jag går aldrig till rastgårdar då det är för stor risk att mina hundar skadas om det finns andra hundar där. Folk har ingen koll och bryr sig oftast inte ens. Litar inte på okända hundar eller ägare.
Har släppt de någon enstaka gång i rastgård när vi passerat en som varit tom men oftast tycker dom inte ens själva att det är kul direkt och vinthunden behöver större yta för att springa än vad det brukar vara i rastgårdar. Så vi rör oss på andra ställen istället ☺️
 
Tack för alla svar!

Ja, jag tror att min bild av hur det skulle funka var att man turades om mer.

Jag har förvisso inget emot att låta min hund leka med någon annan ibland så länge den är i samma storleksklass och verkar snäll.

Men vilda westernstilen med massa hundar och ägare med dålig koll känns livsfarligt och inte alls kul.

Nyfiken, ni som låter hundarna vara lösa nu, hur löser ni det rent lagligt?
 
Är man i en hundrastgård får man nog räkna med att främmande hundar kan ev komma att hoppa på en, jag har aldrig stött på någon förutom en och annan valpvariant som tigger dock. Sen är inte alla hundar som reser ragg arga eller farliga, många hundar om inte dom flesta är lite spända när dom kommer in till en bunt främmande hundar. Jag litar iallafall på när ägaren säger att hunden är snäll, vill inte att min hund påverkas av min ev osäkerhet så försöker intala mig att folk oftast inte släpper in hundar dom vet är farliga.

Jag tycker inte det är okej att neka någon hund egentligen bara för att man inte gillar en viss typ av ras eller storlek. Då får man gå därifrån själv tycker jag. Däremot så kan man be folk vänta lite med att släppa in hunden så man får en chans att ta sin hund och gå ut.

Bästa är väl om man är väldigt osäker med främmande hundar att man går dit tider som folk inte är där helt enkelt.

Jag är sällan i rastgårdar längre då min hund alltid är lös ute nu och får springa av sig iallafall men dom gånger jag är där så räknar jag med att inte alla passar min hund och kommer det någon hund som är för bufflig och för på för min hunds smak så går jag därifrån.

Ja jag vet inte.

Min hund väger 5kg.

Om det dyker upp en hund som inte skickar ut snälla signaler och som är flera gånger större än honom så tar jag nog på mig själv att se till hans säkerhet än att lita på vad en okänd människa säger.
 
Rastgårdar är ett fruktansvärt påfund :/
Jag har ett par rastgårdar jag passerar ibland på mina promenader och jag har nästan alltid ont i magen efter dessa promenader.
Man ser hur dom försiktigare hundarna blir ständigt nedtryckta och hur stressade hundarna där inne är.
Några händelser jag registrerat senaste tiden
-slagsmål över en boll mellan ett gäng högenergiska hundar.
-En dvärgspets som ville vakta matte,matte kastade ut hunden i Hundhögen och hunden sprang tillbaka till mattes ben och skällde och så upprepades det gång på gång under tiden jag passerade.
- diverse ägare som står och klappar händerna och hejar på hundarna medans dom utför gruppmobb eller gruppjakt mot en stackars hund.
-ständigt hundar som juckar på varandra.
 
Ja jag vet inte.

Min hund väger 5kg.

Om det dyker upp en hund som inte skickar ut snälla signaler och som är flera gånger större än honom så tar jag nog på mig själv att se till hans säkerhet än att lita på vad en okänd människa säger.
Nä jag håller med, jag vill helst också gå när jag ser att en spänadare variant av hund kommer in men försöker att inte bry mig då jag inte vill att min hund ska reagera på den och tro att den är farlig. Jag agerar när det behövs men ger hundarna en chans att kolla läget innan jag lägger mig i.

Jag menar bara att går man till en rastgård där det är meningen att hundar ska få vara och leka med andra så kan man inte räkna med att ens hund passar med alla i den. Man får räkna med att det kommer in hundar som inte passar ihop och antingen så tar man den risken eller så gör man det inte. Att gå dit med sin hund och sen skydda sin hund från allt gör bara hunden rädd och ängslig då den ju förmodligen kommer reagera mera på ägarens reaktion än på hunden som ägaren tror är farlig.

Alla har rätt att vara där och trots allt så är det väldigt få hundar som är farliga och aggressiva som kommer in dit. Är man rädd så är det bättre att gå därifrån innan andra kommer in helt enkelt. Gå dit på tider ingen är där.
 
Rastgårdar är ett fruktansvärt påfund :/
Jag har ett par rastgårdar jag passerar ibland på mina promenader och jag har nästan alltid ont i magen efter dessa promenader.
Man ser hur dom försiktigare hundarna blir ständigt nedtryckta och hur stressade hundarna där inne är.
Några händelser jag registrerat senaste tiden
-slagsmål över en boll mellan ett gäng högenergiska hundar.
-En dvärgspets som ville vakta matte,matte kastade ut hunden i Hundhögen och hunden sprang tillbaka till mattes ben och skällde och så upprepades det gång på gång under tiden jag passerade.
- diverse ägare som står och klappar händerna och hejar på hundarna medans dom utför gruppmobb eller gruppjakt mot en stackars hund.
-ständigt hundar som juckar på varandra.
Det här är precis min bild av allmänna rastgårdar också. Helt vansinnigt.

Edit: Särskilt mobbingen i jaktlekar tycker jag man ser jätteofta bland hundar som är lösa och 'leker' i grupp, påhejade av mattar och hussar.
 
Det jag upplevde i rastgården i Vänersborg är att det är ett gäng hundar där, som är där nästan varje dag och känner varandra utan och innan. Sedan är det bara någon enstaka ny eller okänd hund. Och många av de hundar som varit där har varit äldre och inte speciellt intresserade av att springa och leka med andra hundar. Så det har inte varit fullt så kaotiskt som det skulle kunna vara. Sedan har man ju hört folk berätta om att de hittat köttbullar med piller istuckna i rastgården, och att missbrukare med aggressiva hundar varit där förut, men för tillfället verkar det vara lugnt.
 
Jag ser inte alls rastgård som ett ställe där hundar ska leka med andra hundar, utan som ett ställe där jag på ett tryggt vis kan ha dem lösa utan att det finns risk att träffa på en annan hund, eller människa för den delen. Jag brukar vira ett koppel runt grindstolpen och låsa fast så att ingen av misstag ska gå in när vi är där, och besöker dem bara på okristliga tider så vi ska få vara i fred. Pga smittrisk och en del annat blir det ganska sällan, men för oss med hundar som man inte enkelt kan ha lösa var som helst är de ändå bra att ha tillgång till.

Jag tror att många, åtminstone häromkring, ser på rastgård ungefär som jag. Det finns gäng som går tillsammans, och det förekommer säkert att folk som inte känner varann släpper in tillsammans, men det är inte "huvudregeln". Man turas om att ha dem.
 
Giardiabuffet. Fy fan. Man har ju ingen som helst koll vilka hundarna är. Är det någon rescue eller tom en smuggelhund? Har den någon sjukdom, parasiter? Är den aggressiv? Finns det galningar som gömt gift? Finns det råttor och råttgift i närheten?

Jag vill ha betydligt mer koll på vilka mina hundar träffar och var
 
Giardiabuffet. Fy fan. Man har ju ingen som helst koll vilka hundarna är. Är det någon rescue eller tom en smuggelhund? Har den någon sjukdom, parasiter? Är den aggressiv? Finns det galningar som gömt gift? Finns det råttor och råttgift i närheten?

Jag vill ha betydligt mer koll på vilka mina hundar träffar och var
Precis så jag tänker, smittorisk (folk verkar tycka att man inte behöver plocka upp bajs i rastgårdarna häromkring) och risk för att bli skadade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 585
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 122
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 193
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp