Rastgård - etikett?

Jag håller med allt om risken för skador, och hundar som mobbas, och ägare som beter sig som assholes.

Fast, när det kommer till smittorisk, är det verkligen så mycket värre än att promenera sin hund längs kvarterets gångvägar där alla andra kvarterets hundar kissar och bajsar?

Är det mycket värre i en rastgård eller känns det bara så?
 
Jag håller med allt om risken för skador, och hundar som mobbas, och ägare som beter sig som assholes.

Fast, när det kommer till smittorisk, är det verkligen så mycket värre än att promenera sin hund längs kvarterets gångvägar där alla andra kvarterets hundar kissar och bajsar?

Är det mycket värre i en rastgård eller känns det bara så?

Klart det är värre? Det finns flera sjukdomar som sprids på annat sätt än genom kiss och bajs. Hundarna umgås ju tätt inpå varandra. Lite som att du skulle jämföra en fest med att gå på trottoaren nu under covid.
 
Jag håller med allt om risken för skador, och hundar som mobbas, och ägare som beter sig som assholes.

Fast, när det kommer till smittorisk, är det verkligen så mycket värre än att promenera sin hund längs kvarterets gångvägar där alla andra kvarterets hundar kissar och bajsar?

Är det mycket värre i en rastgård eller känns det bara så?
här är folk duktigare på att plocka upp längs med vägen/trottoar än i rastgården. Sen finns det ju större risk för luftburen- och kontaktsmitta i en rastgård där hundarna har närkontakt.
 
Jag är inte orolig för smitta när jag besöker rastgårdar, men jag är å andra sidan inte speciellt oroligt lagd. De i rastgården som jag pratat med verkar aldrig ha drabbats trots att de varit där regelbundet i många år. Och skulle man trots allt få någon smitta så kan nog veterinären bota det mesta. Man kan inte gå genom livet och vara orolig för allting. Och nej, jag har inte stängt in mig hemma under corona-epedemin heller, som jämförelse.
 
Jag är inte orolig för smitta när jag besöker rastgårdar, men jag är å andra sidan inte speciellt oroligt lagd. De i rastgården som jag pratat med verkar aldrig ha drabbats trots att de varit där regelbundet i många år. Och skulle man trots allt få någon smitta så kan nog veterinären bota det mesta. Man kan inte gå genom livet och vara orolig för allting. Och nej, jag har inte stängt in mig hemma under corona-epedemin heller, som jämförelse.

Att man påpekar att risken för smitta är stor i allmänna rastgården betyder inte att man "går igenom livet och är orolig för allting", dock. Nu var det ju TS som frågade, och då svarar man väl hur det ligger till.
 
Det är iaf tydligt att det är väldigt olika i olika rastgårdar. Där jag bor så har jag tre rastgårdar på 15 min promenadavstånd, varav en är delad på två. I kommunen totalt finns det iaf 10 rastgårdar, varav 6st är delade i två med en större och en mindre del. Utanför varje rastgård finns soptunnor samt gratisbajspåsar. Samtliga rastgårdar har gräs som underlag, bra staket och i de flesta rastgårdar finns några träd och lite buskar.

Det gör att trots att vi bor i en stockholmsförort med många(!) hundar så behöver man inte låta sina hundar vara i rastgården samtidigt som andra. Jag behöver inte ens passa in tider när alla sover för att få vara ifred, utan det räcker med "icke-rusningstid".

Just rastgårdarna är guld värda med tanke på att det är väldigt få som har sådan lydnad på sina hundar att de kan vara lösa var som helst, dessutom finns det väldigt få ställen här där hundar får vara lösa. Jag tycker oerhört synd om de som inte har tillgång till bra rastgårdar.
 
När jag var liten fanns det en rastgård i en park jag brukade gå med hunden i. En av de som hade en aggressiv hund brukade sätta ett cykellås runt grinden.
Det handlade mer om att ingen skulle släppa in sin hund utan att hojta innan, eftersom det med stor sannolikhet skulle sluta i slagsmål.
Men gör man så får man försöka hålla sig till tider där det är få som vill använda den.
 
Plus att man kan kontrollera sin hund på trottoar. Jag antar att den då går kopplad, och man kan därmed hindra den från att lukta för nära på grejer.

Man kan, och det är väl ingen som låter sin hund stå och rota runt i en skithög med nosen, men pratar vi giardia t.ex. så måste man ju gå till extrema längder för att bli av med det och det kan överleva i månader på marken så finns det i området är det nog lotteri om man får hunden smittad eller inte.

Jag köper att en hundrastgård förmodligen är full med skit, absolut. Men jag tror att promenadvägar i hundtäta områden är ganska äckliga också. Det kanske är skillnad om man bor rätt avsides, eller där det bara ffinns betong och asfalt som håller sig torr. :)
 
Jag väljer noga vilka rastgårdar jag åker till. Min erfarenhet är att det är oerhört olika och den största faktorn är såklart vilka människor som bor i området och nyttjar rastgården, precis som lekparker för barn där miljön till stor del beror på vilka typer av familjer som bor i området och nyttjar lekplatsen. Om jag kommer till en rastgård och ser att där är folk redan så stannar jag alltid till en liten stund på avstånd utanför och observerar hundarna som är där, hur de beter sig mot varandra, hur ägarna beter sig, vad det är för hundar osv. Får jag en dålig magkänsla så går vi därifrån igen eller väntar tills de är klara. Att ägarna bedyrar att hundarna är "snälla" är ingen garanti för att det kommer gå bra.
 
Folk går väl till rastgårdar framförallt för att de har hundar som inte kan vara lösa på annat sätt. Dvs det kommer krylla av hundar med bristande lydnad och som är svåra på olika sätt.

Jo jag tänker också så litegrann.

Men samtidigt, under perioden man inte får ha hundar lösa borde väl teoretiskt alla hundar springa av sig i inhägnad (eller struntar folk generellt sett i regeln? Eller har de hunden kopplad 6 månader om året?)
 
Jo jag tänker också så litegrann.

Men samtidigt, under perioden man inte får ha hundar lösa borde väl teoretiskt alla hundar springa av sig i inhägnad (eller struntar folk generellt sett i regeln? Eller har de hunden kopplad 6 månader om året?)
Min erfarenhet är att folk struntar i den regeln.
 
Jo jag tänker också så litegrann.

Men samtidigt, under perioden man inte får ha hundar lösa borde väl teoretiskt alla hundar springa av sig i inhägnad (eller struntar folk generellt sett i regeln? Eller har de hunden kopplad 6 månader om året?)
Folk struntar i sånt. Det heter "han hinner ändå inte ikapp ett rådjur/hare/kanin så det är okej att han är lös" eller något annat lika fjantigt ungefär som att det är själva dödandet som är det väsentliga med föreskrifterna.
 
Jo jag tänker också så litegrann.

Men samtidigt, under perioden man inte får ha hundar lösa borde väl teoretiskt alla hundar springa av sig i inhägnad (eller struntar folk generellt sett i regeln? Eller har de hunden kopplad 6 månader om året?)
Trädgårdstomt,gård,träningsplaner på hundklubbar,långlina,cykelmotion går även att ha vissa hundar lösa även denna tid på grusvägar,i sandtag,strand och klippor som exempel.
Man får använda fantasin lite sen tycker jag egentligen ganska så få hundar har något behov av att bara springa omkring som vuxna?
Vinthundar kanske?
 
Som tillägg till diskussionen om att släppa hunden lös: sommartid är min hund lös på grusvägar och liknande där han håller sig nära mig och springer längs vägen - han får alltså inte ge sig ut bredvid vägen och lufsa omkring. Han är ibland lös på vår stora privata strand där det inte finns djur, och han är lös i vår inhägnade trädgård. I övrigt har han lina eller koppel på sig när vi rör oss off-road, på stigar och på andra sätt i skog och mark under koppeltvångstid. Han har ingen direkt jaktlust och är inte av jagande ras (collie) men han kan förstås störa vilt ändå om han skulle få springa som han själv behagade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 573
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 939
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 191
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 323
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp