Rastgård - uteplats, hyresrätt

IngelaH

Trådstartare
Det finns en antik tråd, tretton år tillbaka där det inte finns något vidare matnyttigt. Därför vill jag starta en ny tråd, med er som har katt i hyresrätt idag.

Det kan ju inte vara helt omöjligt, "olagligt". Då många bygger in sina uteplatser, med staket, tak och annat som pergolor även inne i stan. Det går ju att sätta upp "gardiner" om folk tycker att nät ser "fängelseaktigt" ut och inte passasr in i omgivningen, eller?

Har ni byggt rastgård/nätat in uteplatsen, hur ser det ut, gärna inspirationsbilder
Vad sa/säger er hyresvärd?
Vad säger grannarna?
 
Innan jag flyttade ut på landet, bodde jag i en hyresrätt i tätbebyggt område. Frågade aldrig hyresvärden, men de sade heller inget under de 10 år jag bodde där. Grannarna tyckte det var toppen! Flera kom till och med fram och tittade närmare. Men jag hade en "utdragbar" nätning, för att kunna ha lite gräs i den, men dra in den när de skulle klippa. Fungerade toppen. Tror jag läst att i hyresrätt, kan de inte neka 🤔

20170713_224415.jpg
 
Innan jag flyttade ut på landet, bodde jag i en hyresrätt i tätbebyggt område. Frågade aldrig hyresvärden, men de sade heller inget under de 10 år jag bodde där. Grannarna tyckte det var toppen! Flera kom till och med fram och tittade närmare. Men jag hade en "utdragbar" nätning, för att kunna ha lite gräs i den, men dra in den när de skulle klippa. Fungerade toppen. Tror jag läst att i hyresrätt, kan de inte neka 🤔

Visa bifogad fil 88445
ÖBo brukar inte vara så kinkiga, finns flera grannar som har all sköns intressanta pryttlar på sin uteplats. Och jag har läst på hemsidan, man får inte skruva och göra åverkan. Så min tanke och förhoppning är att vi gör något a la "det här"...

https://idakck.wordpress.com/2015/08/02/bygga-kattrastgard/

med 45*45 cm moduler, vinkeljärn och lämpligt nät... med skruv och häftpistol. Katt kommer inte få vara ute, utan uppsikt i alla fall så... :p men "lite frihetskänsla kanske". Och om de gnäller för att det ser ut som fångvårdsanstalt, kan man ju sätta upp lite panelgardiner som solskydd. Jag har söderuteplats... så hetare än hett.. från kl 12... när sommaren kommer.
 
ÖBo brukar inte vara så kinkiga, finns flera grannar som har all sköns intressanta pryttlar på sin uteplats. Och jag har läst på hemsidan, man får inte skruva och göra åverkan. Så min tank och förhoppning är att vi gör något a la "det här"...

https://idakck.wordpress.com/2015/08/02/bygga-kattrastgard/

Har du facebook? Finns en grupp där, med mycket inspiration. Äntligen har det börjat dyka upp folk som bygger professionellt eller vad man ska kalla det, med. En av dom delar med sig med tips och idéer
 
Har du facebook? Finns en grupp där, med mycket inspiration. Äntligen har det börjat dyka upp folk som bygger professionellt eller vad man ska kalla det, med. En av dom delar med sig med tips och idéer
Det tycker jag är bra, nu med tanke på nya lagen om registrering av katter, samt att det finns ordningsregler om att ja, du får ha katt i lägenhet och ute... Men du ska se till att de inte förorenar i sandlådor, rabatter och stör grannar. (Detta står både i respektive kommuns ordningsregler (som inte många har koll på) och på ÖBo's sida) Då borde de ju vara glada om man vill bygga seriös rastgård.
 
Jag nätade in min balkong mha kompostgaller och buntband utan att göra ett enda hål! Höll för en 5 kg katt som klättrade i det.

Jag har uteplats a la Miss Fidelis första bild... och skulle ju kunna nöja mig att näta in fram till balkongtaket ovanför mig... Men jag skulle vilja näta in ända fram till rabatt/staket... så jag kan sitta ute med min lilla "mini" i sommar. :) Och så kan man ju hänga blomamplar och belysning i gallret för att liva upp lite. :heart
 
ÖBo brukar inte vara så kinkiga, finns flera grannar som har all sköns intressanta pryttlar på sin uteplats. Och jag har läst på hemsidan, man får inte skruva och göra åverkan. Så min tanke och förhoppning är att vi gör något a la "det här"...

https://idakck.wordpress.com/2015/08/02/bygga-kattrastgard/

med 45*45 cm moduler, vinkeljärn och lämpligt nät... med skruv och häftpistol. Katt kommer inte få vara ute, utan uppsikt i alla fall så... :p men "lite frihetskänsla kanske". Och om de gnäller för att det ser ut som fångvårdsanstalt, kan man ju sätta upp lite panelgardiner som solskydd. Jag har söderuteplats... så hetare än hett.. från kl 12... när sommaren kommer.
Vi har gjort liknande den utegård som missfideli har. Kan tipsa om att rådjursnät och häftpistol är kanon 😊. Våra katter klättrar inte på nätet så vi har inget tak, men annars kan man ju näta en bit in som tak så de inte kan hoppa över.

Vi bor dock i villa kan tilläggas 🙈
 
Vi har gjort liknande den utegård som missfideli har. Kan tipsa om att rådjursnät och häftpistol är kanon 😊. Våra katter klättrar inte på nätet så vi har inget tak, men annars kan man ju näta en bit in som tak så de inte kan hoppa över.

Vi bor dock i villa kan tilläggas 🙈
Mmmm helt tak känns lite overkill mitt inne i stan, då hon inte kommer vara där dagligen. pja, på sommaren kanske :)
 
Mmmm helt tak känns lite overkill mitt inne i stan, då hon inte kommer vara där dagligen. pja, på sommaren kanske :)
Är hon inte så klättrig av sig är det säkert lugnt utan tak 😊. Vill man ha en extra säkerhet kan man ju bara spänna upp typ 30 cm nät mellan stommarna i kanterna så att katten inte kan klättra över.
 
Är hon inte så klättrig av sig är det säkert lugnt utan tak 😊. Vill man ha en extra säkerhet kan man ju bara spänna upp typ 30 cm nät mellan stommarna i kanterna så att katten inte kan klättra över.
Mmm... får se, vad det är för modell av katt... mormorsmormorsmormorsmormor Tessie.... blev galen första gången hon kom på att man kunde klättra i träd... Det slutade med att hon sprang rakt uppför lyktstolpar och torkvindor med... innan hon upptäckte att det inte fanns fäste... :D
 
Mmm... får se, vad det är för modell av katt... mormorsmormorsmormorsmormor Tessie.... blev galen första gången hon kom på att man kunde klättra i träd... Det slutade med att hon sprang rakt uppför lyktstolpar och torkvindor med... innan hon upptäckte att det inte fanns fäste... :D
Låter som en utegård kan bli uppskattad i alla fall 😅💞
 
Förvisso balkong, men jag har byggt som en bur med träreglar, buntband, vinkeljärn, häftstift och Allox viltnät. Nätet är inte det bästa om katten klättrar eller gillar bita plast har jag hört, utan då kan något rejälare behövas. Jag har även tak eftersom jag bor på femte våningen.

Jag skrev till hyresvärden först och fick godkännande om det inte gjorde åverkan och bara var 2m högt.
Grannarna har inte sagt något.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag funderar på att köpa ett fritidshus med 3000 km mark. På grund av att en hyfsad trafikerad väg finns i närheten funderar jag på att...
Svar
6
· Visningar
1 149
Senast: MiaMia
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 238
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 000
Senast: MissFideli
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp