Bukefalos 28 år!

Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

S

Skuggabaldur

Hade varit jätteskoj om ni som har rasthagar till era katter ville visa bilder och dela med er hur ni har gjort när ni byggde dem!

Jag funderar på att bygga en rasthage åt lillkatten. Vågar tyvärr inte släppa ut honom, han är inte ett dugg bilrädd. Och vi bor 100 m från en 50-väg. De två vuxna katterna går ut och in som de vill. De går aldrig till vägen, deras revir går upp mot skogen istället, så dem är det ingen fara med. Men som sagt, jag vill inte att lillen ska bli påkörd. Han är ute i koppel 30-60 min/dag och är nöjd med det. Men jag tänkte att han ska få va ute mera, när vi inte har tid osv.

Tänkte bygga rasthagen på baksidan ut mot tomten. Balkongen skjuter ut över en del. Tänkte ta och dra ett snedtak från balkonggolvet och ut en bit. Fästa väggarna i husväggen på nåt sätt. Kan man använda nåt starkt hönsnät, ungefär som de brukar ha på kattpensionaten? Och sen göra som en träram? På den första delen närmast huset är det stenplattor, men tänkte bygga ut den lite på gräsmattan också. Är det nåt speciellt man ska tänka på när man fäster väggarna i gräsmattan? Finns det katter som gräver sig ut?

Inuti hade jag planerat att bygga lite avsatser/hyllor att sitta på, nåt vindskydd, rör att gå i, plats förmat och kattlåda osv. Tänkte sen om man kan få tag i nåt litet träd. Alltså kanske två meter högt, ganska tjockt med några tjocka grenar. Något avhugget helt enkelt. Som man kan fästa i marken så de får nåt att klättra i?

Hade varit skoj om ni ville ge mig lite tips på inredning, hur väggar/tak ska byggas osv. Även om det finns några regler som måsta följas?

Finns 2 problem också. För det första; tänk om lillkissen sitter på balkongen och hoppar ner på rasthagstaket och rymmer den vägen? Kan ju sätta en grind för balkongen när det är öppet på sommaren, men jag vet inte vad resten av familjen säger... Nåt förslag?

Sen är det det här med att ta sig in och ut. Kattlucka går inte att sätta dit. Öppna fönster går, men det blir knöligt om man ska in själv:p. Bygga runt dörren vet jag inte om de andra går med på, ska fråga, det är en bra idé annars. Nån som har nån annan idé?

Och just det ja, ska man säkra hagen mot rovdjur (grävling/räv) också kanske? Nu ska han ju ändå bara vara där på dan när vi är hemma och möjligtvis lite på kvällen om vi kan ha koll. Vi lämnar honom inte där om vi åker bort eller på natten. Men ändå.

Hoppsan vad långt det blev:o!
 
Sv: Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

Min far byggde rastgård till mina katter (vid deras villa som missarna ändå bara besöker några veckor/år;)). Han byggde som en hönsgård ungefär. Grävde ner nätet ca 20 cm ner i marken och fäste hörnstolparna med plintar. Katterna har halva rastgården under tak och halva på gräsmattan. I rastgården finns huvudstammen av ett gammalt äppelträd och lite hyllor och grejer. Katterna kommer in och ut som dom vill genom ett öppet fönster i källaren.

Rovdjurssäkra känns som överkurs.
 
Sv: Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

Kolla Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se) för att hitta lagtext om krav på mått etc.
 
Sv: Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

Låter ungefär som jag vill ha våran! In och ut genom fönster hade varit bra, men hos oss blir det ett fönster i vardagsrummet i så fall, så det skulle nog blivit lite kallt:p.
Gräva ner nätet var en bra idé!

Pimy: Tack, ska kolla där!
 
Sv: Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

Jag har en rastgård till mina katter som är mycket populär sommartid! Jag gjorde en "ram" i cement, ca 15 cm djup, runt om för att ev. rovdjur inte ska kunna gräva sin in lika lätt, sen reste vi en stomme i trä som vi klädde med svetsnät. Har lagt in ett gammalt äppleträd som dom har och klättrar i samt ska sätta upp lite mer hyllor runt om som dom kan ligga på.

rastgard1.jpg

rastgard1.jpg

rastgard2.jpg
 
Sv: Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

Jättefin rastgård! En sån vill jag oxå ha!
Har du en lucka in till altanen så de kan gå in när de vill ha skugga/lä?
 
Sv: Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

Tack :)

Ja det är en öppning från rastgården in till altanen, och sen sitter det en lucka i altandörren in i huset, så dom kan springa ut och in som dom vill :)
 
Sv: Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

Vilken fin! Jätteskoj med bilder!
 
Sv: Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

Måttkraven gäller endast om katterna ska leva/"förvaras" där, om det bara är ett extrautrymme gör man som man vill.
 
Sv: Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

okej, då vet jag. Men det framgår inte om TS ska ha katt i rastgården hela dagarna, istället för att ha den lös. Men det kanske finns lagtext som reglerar vad för tider som räknas som "leva/förvara" resp "bara ha som extrautrymme". Och om det ena eller det andra kräver att de har lucka/öppet in till huset/lgh.
 
Sv: Rasthage till katten - hur ska jag bygga, inredning osv

Det ska mer vara som en plats han kan gå till när han känner för att gå ut liksom. Nu går han ut på balkongen när han vill, men en rastgård är ju mycket roligare och säkrare.
Så han kommer kanske vara där 1 - ett par timmar/dag. Så länge han vill liksom. Absolut inte dygnet runt eller nåt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Jag har två katter som är under året gamla. Vi bor i hus i ett vanligt villaområde och har en trafikerad väg 50 meter bort...
Svar
14
· Visningar
6 620
Senast: Daimstruten
·
Övr. Katt Jag har rätt nyligen flyttat till lägenhet där det är ok att ha djur, och funderar på om jag ska ta med mig en eller båda mina katter...
Svar
2
· Visningar
950
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Ena katten behöver banta, går under namnet "tjocka katten" här hemma.. Hur j*vla jobbig och tjatig han än blir om han inte får fri...
Svar
6
· Visningar
1 305
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp