Rastips: En lapphund utan fäll&skäll?

Igelkott_

Trådstartare
Hej,

vi har börjat fundera över att skaffa hund igen och scoutar nätet efter lämpliga raser. Vi letar efter en lugn och go familjehund som vi kan hänga med på promenader i skog och mark. Vi har tidigare haft flera finska lapphundar – en ras som vi verkligen älskar! Men är inte särskilt sugen på att karda ull igen. 😬

Det som vi älskat med våra lappisar: Lugna, sociala och orädda hundar med stark flockkänsla, som varit vänligt inställda mot främlingar och barn. Detta vill vi ha igen! Jag har aldrig stött på en utåtagerande lapphund, så även om våra kanske var alldeles särskilt goa 😄 så känns rasen överlag väldigt lugn och stabil.

Det vi var mindre förtjusta i: Det fälliga och skälliga 😂 och jag upplevde aldrig mina lappisar som särskilt intresserade av någon form av träning/lydnad heller.
 
Labrador kan också håra rätt ordentligt men bör i övrigt passa utmärkt. Golden upplever jag har försämrats väldigt mycket i mentaliteten på senare år så det kan vara en del jobb att hitta en stabil, men lyckas man så är det också trevliga familjehundar.
 
Labbar fäller verkligen som as. Deras päls upplever jag fastnar i tyger på ett helt annat sätt än typ lapphundspäls. Och lägger sig som en matta över golvet.

Är det borstandet eller själva fällandet ni vill slippa undan?
Pudel kanske? Schapendoes? Bearded collie? Var noga med mentaliteten på de två sista bara. Finns en del ljudrädsla i framförallt bearded collie. Annars verkar det vara trevliga pigga hundar som gärna samarbetar med sina människor och funkar med andra djur och folk.
 
Jag hade egentligen ingenting emot fällandet, det är ju lätt att dammsuga. Det var värre när de inte fällde. En av våra lappisar har jag suttit och borstat i flera timmar, varje vecka, år in och ut men det blev ändå tovigt med knutar och packad ull som inte ville släppa. Jag upplevde det inte alls så lättskött som många andra säger sig ha det. 🤔 Kändes som pälsvården tog massa tid som vi kunde lagt på annan rolig träning. Sedan blir det ju så otroligt skitigt när allting fastnar i pälsen. Känns som det borde bli mindre grusigt med en korthårig hund? Men jag håller med om att det är skönt att ullen bara lägger sig på golvet.

Vad tror ni om MAS eller Aussie?
Hur skiljer sig aktivitetsnivå hos en labbe mot en lapphund?
 
Vad tror ni om MAS eller Aussie?
Hur skiljer sig aktivitetsnivå hos en labbe mot en lapphund?

Det finns några rastrådar om Aussie och MAS här på forumet om du söker lite :) Men jag skulle säga att det är Inte vad ni söker, inte ens jämförbart med lapphund i aktivitetsnivå...
 
Det finns några rastrådar om Aussie och MAS här på forumet om du söker lite :) Men jag skulle säga att det är Inte vad ni söker, inte ens jämförbart med lapphund i aktivitetsnivå...
Jaha! Va bra att du sa det. Jag har läst på en del på SKK och rasklubbarnas hemsidor men tycker faktiskt det är rätt svårt att bedöma aktivitetsnivån utifrån det som står där. Och i många forum diskuteras aktivitetsnivån mer utifrån den egna rasen, inte olika raser emellan. 😄
 
Jaha! Va bra att du sa det. Jag har läst på en del på SKK och rasklubbarnas hemsidor men tycker faktiskt det är rätt svårt att bedöma aktivitetsnivån utifrån det som står där. Och i många forum diskuteras aktivitetsnivån mer utifrån den egna rasen, inte olika raser emellan. 😄

Jag brukar råda de som söker hundras att snoka runt på forum, det brukar ge en mer tydlig bild om rasen än bara att läsa på SKK och rasföreningar. Ffa för att sämre erfarenheter inte direkt kommer fram tydligt där...
 
Jaha! Va bra att du sa det. Jag har läst på en del på SKK och rasklubbarnas hemsidor men tycker faktiskt det är rätt svårt att bedöma aktivitetsnivån utifrån det som står där. Och i många forum diskuteras aktivitetsnivån mer utifrån den egna rasen, inte olika raser emellan. 😄
Aussie är ju en bruksras, bara det säger något om vad de kräver i form av mental stimulans. Det är dessutom ingen enkel ras att leva med om den inte får utlopp för sina behov. Aussies som familjehundar brukar vara hemska, har några i grannskapet och de har massa problem med utåtagerande, sociala rädslor, hundmöten osv. Utställningsvarianten är dessutom rejält fluffig! Skulle jämföra den med lapphundspäls absolut.

Vill ni ha helt icke-fällande hundar är det strävhåriga hundar med antingen rak (som ex schnauzer) eller krullig päls (som exempelvis pudel) ni ska kolla efter. Dessa kräver dock oftast pälsvård.

Spaniel kan vara ett alternativ, men det fastnar en del skit i deras ben- och maghår.

Vill ni ha en korthårig hund skulle jag kanske kika lite på Whippet och Pinscher (mellanvarianten). Kromfohrländer och Xoloitzcuintle (finns i behårad variant också) kan ju också vara något. Men det är hundar som är rätt olika mentalt, så beror på lite vad ni gillar för typ av hund (förutom att den ska fungera bra med främmande människor).
 
Vill ni ha en korthårig hund skulle jag kanske kika lite på Whippet och Pinscher (mellanvarianten). Kromfohrländer och Xoloitzcuintle (finns i behårad variant också) kan ju också vara något. Men det är hundar som är rätt olika mentalt, så beror på lite vad ni gillar för typ av hund (förutom att den ska fungera bra med främmande människor).

Är mellanpinscher en lugn hund? :o Har aldrig träffat nån lugn pinscher, men jag har mestadels träffat dvärgvarianten. De kanske är olika?
Var lite inne på mellanvarianten då jag letade hund senast, men valde bort den tidigt i processen pga jag ville ha en något mindre hund så jag kom inte så långt i efterforskningen. Sökte dock en aktiv ras.
 
Aussie är ju en bruksras, bara det säger något om vad de kräver i form av mental stimulans. Det är dessutom ingen enkel ras att leva med om den inte får utlopp för sina behov. Aussies som familjehundar brukar vara hemska, har några i grannskapet och de har massa problem med utåtagerande, sociala rädslor, hundmöten osv. Utställningsvarianten är dessutom rejält fluffig! Skulle jämföra den med lapphundspäls absolut.

Vill ni ha helt icke-fällande hundar är det strävhåriga hundar med antingen rak (som ex schnauzer) eller krullig päls (som exempelvis pudel) ni ska kolla efter. Dessa kräver dock oftast pälsvård.

Spaniel kan vara ett alternativ, men det fastnar en del skit i deras ben- och maghår.

Vill ni ha en korthårig hund skulle jag kanske kika lite på Whippet och Pinscher (mellanvarianten). Kromfohrländer och Xoloitzcuintle (finns i behårad variant också) kan ju också vara något. Men det är hundar som är rätt olika mentalt, så beror på lite vad ni gillar för typ av hund (förutom att den ska fungera bra med främmande människor).
Ja, jag uttryckte mig nog otydligt. Det är kanske inte så mycket fällandet som pälsvården som har varit momentet. Alla hundar fäller väl på något vis. Ja, Spaniel kanske inte är helt dumt. Jag har mest sett Spaniel som en sällskapshund, men antar att de större raserna också kan hänga med på aktiva skogspromenader och kortare löprundor? Grannen har en king charles, men den verkar inte ha särskilt mycket ork i benen.
 
Hej,

vi har börjat fundera över att skaffa hund igen och scoutar nätet efter lämpliga raser. Vi letar efter en lugn och go familjehund som vi kan hänga med på promenader i skog och mark. Vi har tidigare haft flera finska lapphundar – en ras som vi verkligen älskar! Men är inte särskilt sugen på att karda ull igen. 😬

Det som vi älskat med våra lappisar: Lugna, sociala och orädda hundar med stark flockkänsla, som varit vänligt inställda mot främlingar och barn. Detta vill vi ha igen! Jag har aldrig stött på en utåtagerande lapphund, så även om våra kanske var alldeles särskilt goa 😄 så känns rasen överlag väldigt lugn och stabil.

Det vi var mindre förtjusta i: Det fälliga och skälliga 😂 och jag upplevde aldrig mina lappisar som särskilt intresserade av någon form av träning/lydnad heller.
Kanske Pumi vore nått?
 
Ja, jag uttryckte mig nog otydligt. Det är kanske inte så mycket fällandet som pälsvården som har varit momentet. Alla hundar fäller väl på något vis. Ja, Spaniel kanske inte är helt dumt. Jag har mest sett Spaniel som en sällskapshund, men antar att de större raserna också kan hänga med på aktiva skogspromenader och kortare löprundor? Grannen har en king charles, men den verkar inte ha särskilt mycket ork i benen.
Du måste skilja på sporting spaniels och sällskapsspaniels. Sporting spaniels (fd) jaktspaniels tillhör grupp 8 (stötande och apporterande fågelhundar) och är livliga raser som har relativt stort aktiverings- och motionsbehov. Till dessa hör bl a cocker, amerikansk cocker, engelsk springer, welsh springer, field, clumber och sussex. Sällskapsspaniels tillhör grupp 9 (sällskapshundar). Exempel på sådana raser är cavalier, king charles och pappilion/phalene. Om deras motions/aktiveringsbehov har jag ingen djup kunskap, men jag tror faktiskt inte att aktiva skogspromenader och korta löprundor är några problem för friska individer av dessa raser. Papp tycks t ex vara en omtyckt agilityhund.

Om vi återvänder till grupp 8-spaniels är de utpekade aktiviteterna inga problem för någon av raserna. Du behöver verkligen inte en av de större av den anledningen! Jag har själv cocker spaniel och då inte den gamla jaktvarianten som fortfarande finns bevarad utan den "nya" utställnings/sällskapsvarianten som skapades för ungefär hundra år sedan. Så länge hunden är frisk och i kondition menar jag att en cocker ska kunna vara ute i skog och mark en hel dag. Det har alla mina kunnat (haft rasen sedan 1998) och uppskattat.

Men - alla spaniels kräver pälsvård. Hundarna ser inte ut som de "ska" utan trimning och klippning. Sen varierar mängden som behövs med ras. Om man inte är intresserad av att ställa ut kan man med fördel klippa ner behänget på undersidan ganska radikalt och korta öronens. Om man sedan trimmar ryggen och sidorna ser hunden fortfarande ut som en spaniel och slipper att få fluff-päls på kroppen vilket det lätt blir om man helrakar hunden.
 
Alla friska hundar kan följa med på det där. Så du behöver inte tänka att en ras inte skulle vara tillräckligt aktiv för er.

Ja så kanske det är :D Utöver massa lapphundar har vi mest umgåtts med mindre sällskapshundar. Typ Lhasa apso och shih tzu, där hundarna tröttnat innan vi ens kommit halvvägs. Jag har inte heller upplevt de hundarna som särskilt mycket hund, utan mer som en katt :laugh:, men de blir kanske vad man gör det till. :)
 
Jag skulle nog säga att om aktiveringen mest är promenad och lite löpning ska ni välja en INTE så aktiv hundras. En aktiv hund som det beskrivs på exempelvis SSK innebär oftast ”kräver aktivering” (lydnad, bruks, vall, agility, nosework etc. etc.) och en sån ras kommer inte bli så rolig att ha som familjehund om den inte får det. Blir de understimulerade börjar det genast hittas på sattyg och så blir det bara jobbigt.

Har sett en hel del i min bekantskapskrets som tänker att de vill ha en aktiv hund med betydelsen ”hänger med på allt” men precis som många sagt, det gör de flesta friska hundar! De riktigt renodlade små sällskapsraserna kanske inte är så löpsugna men annars tror jag ni har ett ganska brett spann av hundar som kan passa!
 
Har sett en hel del i min bekantskapskrets som tänker att de vill ha en aktiv hund med betydelsen ”hänger med på allt” men precis som många sagt, det gör de flesta friska hundar! De riktigt renodlade små sällskapsraserna kanske inte är så löpsugna men annars tror jag ni har ett ganska brett spann av hundar som kan passa!
Tack! Det är superbra input! Även om vi haft hund länge så inser jag att vi har ganska dålig koll på andra raser. Av att läsa på nätet har jag fått intrycket att en labbe kräver betydligt mer motion än en lapphund. Det jag gillar med vallhundarna är deras flockmentalitet och samarbetsvilja. Jag upplever att många vallhundar (likt lapphundarna) är betydligt mer mjuka mentalt än många andra raser. Men inser också att ex en sheltie behöver större stimulans än en sällskapshund. Det är en svår balansgång.
 
Tack! Det är superbra input! Även om vi haft hund länge så inser jag att vi har ganska dålig koll på andra raser. Av att läsa på nätet har jag fått intrycket att en labbe kräver betydligt mer motion än en lapphund. Det jag gillar med vallhundarna är deras flockmentalitet och samarbetsvilja. Jag upplever att många vallhundar (likt lapphundarna) är betydligt mer mjuka mentalt än många andra raser. Men inser också att ex en sheltie behöver större stimulans än en sällskapshund. Det är en svår balansgång.
Absolut, men håller med om att det då är kanon att göra precis såhär, kolla på forum, se vad folk har för erfarenheter av olika raser, då kan det bli riktigt bra! Vi har en vallhundsras (Welsh corgi pembroke) och upplever dem som lite mitt i, de kräver absolut en del aktivering men mindre än exempelvis schäfer som jag haft i familjen förr. Bästa vore ju om man kunde prova raserna liksom men det är ju inte riktigt möjligt alltid 🙈
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Finsk lapphund på lite över två år som jag adopterade i vintras. Har läst på mycket om rasen både innan och efter...
Svar
8
· Visningar
16 948
Senast: sofiafii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp