Rastips! + Eurasier vs. andra spetsar

R

Raderad medlem 146582

Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :)

Jag känner att det börjar bli dags för mig att skaffa hund och planerar att göra det inom 1-2 år ungefär, så jag har börjat fundera på raser. Naturligtvis kommer jag inte välja enbart efter research på internet, utan kommer se till att träffa så många hundar som möjligt av de raser jag är intresserad av, besöka uppfödare osv. Det ser jag fram emot att göra när restriktionerna lättar, men innan dess tänkte jag försöka välja ut ett gäng kandidater.

Jag har haft väldigt mycket spetsar i min närhet hela livet, det är fler spetsar än människor i min släkt. Allt från jämthund till västgötaspets till japansk spets, lapphundar och tyska spetsar. Jag har en stor kärlek till dessa hundar och har alltid känt att det är en spets jag vill ha, och har utgått från det men blivit lite osäker.

Jag vill ha en sällskapshund, så jag har valt bort de spetsar som är jakthundar eller behöver få jobba med t.ex. drag eller vallning. Efter att ha utgått från de hundar jag känner och rasbeskrivningar har tagit fram Keeshond och Finsk lapphund som starka kandidater, eventuellt också Japansk spets och Mittelspitz. De sista två är egentligen lite små, jag föredrar medelstora hundar, typ 40-50 cm, men har ju insett att det finns en del fördelar med mindre varianter, t.ex. när man åker tåg.

Jag tycker att dessa raser verkar passa mig och min livsstil, men det som får mig att bli osäker är att de generellt är så skälliga. Jag har inte direkt något emot hundar som skäller, men jag bor i lägenhet och därtill i ett sekelskifteshus där man hör minsta suck från grannarna och skarpa ljud som t.ex hundskall hörs i hela huset. Så det kan bli ett problem. Jag har läst lite om detta i andra forumtrådar och det verkar som att en del inte haft något problem att träna hunden till att inte skälla så mycket inomhus, medan andra kämpat mycket och länge utan något större resultat. Det är väl kanske individuellt i slutändan, och jag blir så nervös av tanken på att det ska bli så att jag inte kan kontrollera hundens skällande. Jag har haft fyra grannar i huset som fått flytta p.g.a att deras hundar skällt så mycket att det varit en störning, och jag vill inte bli nästa. Har inte råd att flytta till hus, och bor i Stockholm där det kan vara en riktigt mardröm att hitta nytt boende och att inte kunna ha kvar hunden är ju verkligen inte kul heller.

Så jag började se mig om efter andra hundraser som kan passa mig och hittade då Eurasier, som också är en spets, men jag visste ärligt talat inte att de fanns och har aldrig träffat någon. Det känns som att de är som gjorda för mig! De har enligt beskrivningarna alla egenskaper som jag uppskattar hos spetsar, men de är inte skälliga!? Låter för bra för att vara sant!

Om ni har någon erfarenhet av rasen, berätta allt! Hur är de jämfört med de andra raserna jag är intresserad av?

Tar också tacksamt emot tips på andra raser som skulle kunna passa mig. Kort om det jag söker i en hund:

- Storlek: Föredrar som sagt medelstor, men det är ok med en mindre/större också.

- Päls: Älskar ju fluff och kringelsvans! Föredrar också spetsarnas säsongfällning framför en hund som fäller konstant.

- Jakt: Är ok med en del jaktinstinkt, är inte viktigt att hunden kan vara lös.

- Vakt: Inget problem med vaktinstinkt i sig, men larmande hund kan ju bli problematisk p.g.a skällandet.

- Mentalt: Föredrar reserverade hundar framför “goldenglad i allt och alla”. Men något däremellan kan också vara ok.

- Något jag gillar med spetsarna är att de är ganska så självständiga/egensinniga/tänker själva. Jag vet att det innebär att de ibland inte vill göra det man själv vill göra, men det är inget negativt för mig.

- Aktiveringsnivå: Kan lägga 3-5 h på promenader, skogshäng, lek och träning på vardagar, mer på helger.

- Provar gärna lite hundsport, men jag har inga ambitioner att träna/tävla någon särskild. Men tycker både jag och hunden att det är kul så ser jag det som ett bra sätt att aktivera och umgås med sin hund.

Bor som sagt i Sthlm, men i en förort med mycket skog och grönområden så vi kommer inte vara begränsade till trottoaren. Vi kommer också spendera en del helger och delar av somrarna på landet, med egen tomt, massa skog och hundvänlig badplats.

Jag är frilansare och jobbar hemifrån, så hunden behöver inte vara ensam på dagarna.

Bor ensam utan barn, andra hundar eller djur. Men har en del vänner med hund, så vill gärna att min hund ska fungera med andra hundar. Även det är ju individuellt och beroende på träning, men gärna en ras som har generellt har goda förutsättningar att göra det!

Kommer inte på något mer att skriva just nu, men det blev ju dessvärre väldigt långt detta! :angel:

Tacksam för all hjälp! :)
 
Jag har haft Kees och bott i lyhörd lägenhet med henne.
Hon var en drömhund på många vis. Utom pälsfällningen :nailbiting: Sen var hon dessvärre skotträdd.
Men hon var mild, lättlärd, hängde med på allt, noll jakt och inte överdrivet vaktig. Ffa så var det fullt träningsbart med skalla vid dörren.
Hon var superlätt att ha lös och när vi köpte hus så gick hon aldrig av tomten. En pärla med bebisen när den sedan kom.
En optimal sällskapsras för den som hellre lägger tid på att bara vara ute än träna med hunden.
 
Jag har haft eurasier i familjen och jag tycker de passar in på det du vill ha! Vår var verkligen inte skällig, och som det ju står i rasstandarden ska de inte vara det heller.
Men jag vill höja ett slags varningens finger för att de är svårmotiverade om du vill lära in annat än vardagslydnad.
 
Eurasier verkar låta som ett väldigt rimligt alternativ. Tänk på att de kan upplevas som STORA då pälsen lägger till några cm på höjden, vi har en tik på jobbet som ser ut som en liten björn. Ganska mycket enmanshund som inte har något större intresse av att interagera med nya människor, se dock upp med reservationen då det inte verkar helt ovanligt med eurasier som är osäkra/agerar hotfullt (kika BPH om du letar uppfödare). Vill du träna något specifikt så kommer du nog få jobba lite mer än med många andra spetsar :angel:

edit: Även om du jobbar hemma vilket är jättebra så kommer du nog få träna på att lämna hunden ensam/till någon annan så att det inte blir traumatiskt om du nån gång blir sjuk/ska resa bort. Har sett lite stress/separationsångest vilket är rimligt iom att de är så fästa vid sin familj och ointresserade av andra.
 
Är inne på finsk lapphund nr två. Tycker det är trevliga hundar om man gillar spetsar.
Lättlärda men rätt anspråkslösa ändå. Våra har varit smarta och lättränade- nr två är mer motor i när man tränar men väldigt lätt att bara säga att det räcker och "gå och lägg dig".
Glad I alla men ändå lite reserverad. Springer inte fram till alla men är alltid glad om man hälsar.

Vår har vi fått träna med hundmöten för där var han skallig i början. Nu är han två och är oftast helt tyst och är han inte det är han lätt att få tyst på.
Ensam är han tyst men i ett hyreshus med spring i trappor hade man nog fått träna mer på det. Han har lite mer vakt än vår förra men inte nåt nämvärt ändå. Oftast säger han inget när någon kommer.

Aldrig umgåtts med eurasier men det låter som lapphunden kanske kräver lite mer aktivering?
Goa vovvar oavsett!
 
Var noga med mentaliteten på de nordiska lapphundarna. Jag har haft flera stycken som haft lite för lätt att lägga på sig (svensk och finsk lapphund samt lapsk vallhund).
 
Var noga med mentaliteten på de nordiska lapphundarna. Jag har haft flera stycken som haft lite för lätt att lägga på sig (svensk och finsk lapphund samt lapsk vallhund).
Måste bara fråga vad du menar med mentalitet och att de lägger på sig?
Eller är det två separata kommentarer?
 
Jag gissar att "lägga på sig" syftar till att lägga på sig obehag och inte kunna avreagera på något bra sätt.
Precis så. Bygger på sig är väl kanske ett vanligare uttryck. Att de inte kan släppa obehagskänslan/rädslan utan tvärtom så blir det värre och värre. Ibland även i samma moment. Alltså att de är bara lite rädda först, men sen blir de bara räddare och räddare ju längre de får tänka.

OBS att det är långt ifrån alla men tillräckligt många för att jag och en kollega har sett det som ett rastypsdrag och börjat diskutera det med varandra.
 
Precis så. Bygger på sig är väl kanske ett vanligare uttryck. Att de inte kan släppa obehagskänslan/rädslan utan tvärtom så blir det värre och värre. Ibland även i samma moment. Alltså att de är bara lite rädda först, men sen blir de bara räddare och räddare ju längre de får tänka.

OBS att det är långt ifrån alla men tillräckligt många för att jag och en kollega har sett det som ett rastypsdrag och börjat diskutera det med varandra.
Ok aldrig hört det uttrycket så blev lätt förvirrad!
 
Bra att du säger det. Man blir lätt hemmablind när man i princip bara pratar hund på mentaltest. Jag måste ju göra mig förstådd för den vanlige hundägaren så det är viktigt att jag inte pratar fikonspråk.
Kul att lära sig nåt nytt.
Vår uppfödare mentaltestar alla föräldrar och pushar för att man ska testa sina hundar.
Valparna gör nåt test innan hon bestämmer vem som ska ha vilken valp också.
Vi.är supernöjda! Har små barn och fick den valp som var mest stabil med ljud och plötsliga saker. Han är toppen verkligen!
 
Jag lever med 4 eurasier just nu, 3 hanar och 1 tik. Har även haft en eurasier före dessa.
Den första skällde i princip aldrig. De 4 jag har nu är lite olika, de okynnesskäller inte, men är de ute så skäller några av dom gärna när det kommer folk på vägen. De skäller när det plingar på dörren (och det kan jag väl träna bort om jag orkar antar jag) men de skäller inte annars.
Jag tränar rally, agility, nosework och spår med mina, drar också kickebike/spark med några. Men allt är på hobby/nybörjar-nivå vilket är den ambitionen jag har.
Vet inte vad jag ska berätta men fråga om du undrar något så ska jag försöka svara!

Bor du i närheten är du välkommen att hälsa på mina hundar :) Jag håller till utanför Umeå.
 
Såhär ett halvår senare — stort tack för alla svar! Jag läste faktiskt alla, men hade inte tid att svara just då och sen blev det aldrig av och glömdes bort med tiden :D

Om någon mot förmodan är intresserad så blev det såhär:

Jag fick träffa ett gäng eurasiers och blev väldigt charmad! Absolut en ras jag skulle kunna tänka mig, men landade tillslut i att jag ville ha en mindre hund.

Gick vidare med fokus på svensk lapphund och japansk spets, fortsatt med lite rädsla för skällandet.

Men, sen träffade jag för första gången en shiba och insåg att det var vad jag hade väntat på hela mitt liv :love: sedan dess har jag träffat massor med shibor, nördat ner mig i rasen och hälsat på ett par uppfödare och är fortsatt frälst! Det kan vara lång väntan på en valp fick jag veta, så står redan i kö och så får vi se när det blir dags. Värd att vänta på dock!
 
Såhär ett halvår senare — stort tack för alla svar! Jag läste faktiskt alla, men hade inte tid att svara just då och sen blev det aldrig av och glömdes bort med tiden :D

Om någon mot förmodan är intresserad så blev det såhär:

Jag fick träffa ett gäng eurasiers och blev väldigt charmad! Absolut en ras jag skulle kunna tänka mig, men landade tillslut i att jag ville ha en mindre hund.

Gick vidare med fokus på svensk lapphund och japansk spets, fortsatt med lite rädsla för skällandet.

Men, sen träffade jag för första gången en shiba och insåg att det var vad jag hade väntat på hela mitt liv :love: sedan dess har jag träffat massor med shibor, nördat ner mig i rasen och hälsat på ett par uppfödare och är fortsatt frälst! Det kan vara lång väntan på en valp fick jag veta, så står redan i kö och så får vi se när det blir dags. Värd att vänta på dock!
Så roligt! Jag har shiba och nästa hund blir med största sannolikhet också en, eller en av de andra japanska urhundarna. De är Underbara! :love:
 
Jag har haft eurasier i familjen och jag tycker de passar in på det du vill ha! Vår var verkligen inte skällig, och som det ju står i rasstandarden ska de inte vara det heller.
Men jag vill höja ett slags varningens finger för att de är svårmotiverade om du vill lära in annat än vardagslydnad.
Jag ett par kurser med ett gäng eurasier och de verkade nästan uppfostra sig själva i vardagslydnaden, men kändes lite tråkiga om man är van med hundar med lite mera kräm i.
 
Kika lite på chow chow också. En spetshund av mellanstorlek som inte är skällig, men med bra vaktegenskaper, hänger med på både långa och korta promenader, en mycket trevlig sällskapshund för den normalaktiva hundägaren.
Jag har levt med rasen i över 30 år och har aldrig ångrat mitt rasval. Rasen finns dessutom i två hårlag och fem olika färger. Bilden visar mina två vuxna svarta, som är en långhårig tik och en korthårig hane.
pinglan_ohman_211011.jpg
 
Jag ett par kurser med ett gäng eurasier och de verkade nästan uppfostra sig själva i vardagslydnaden, men kändes lite tråkiga om man är van med hundar med lite mera kräm i.
Jag fick höra från typ alla eurasier-ägare jag pratade med att deras hundar var extremt enkla och som du skriver verkade uppfostra sig själva :) men om man är ute efter en tränings/tävlingshund är det kanske inte rätt ras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 783
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 079
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp