Bukefalos 28 år!

Barracuda

Trådstartare
Hej alla bukefalister! :D (Ja en till rastråd jag vet.. men är vilse i djungeln)
Har länge funderat på vilken ras min framtida hund ska vara, men velar angående ras..

Jag har hundvana, men den framtida hunden blir min första riktigt egna hund.. Familjen har en dvärgschnauzer, som är min bäste vän i dagsläget, men när jag flyttar hemifrån (fyller snart 20) så får han stanna med mina föräldrar då han är deras hund. Har funderat på en egen liten schnauzer, men är inte riktigt förtjust i jobbet pälsvården kommer med.

Iallafall, detta är mina önskemål på eventuell ras..
- Lättskött päls, lite borstning går bra men ej trimras eller friseringsraser.
- Ha vakt i sig, vill gärna att den varnar om någon oönskad kommer.
- Lagomt aktiveringsbehov, inte krypa på väggarna om jag inte kan aktivera vovven jättemycket vissa dagar. (Jag har en skada på ena ögat som gör att jag vissa dagar är begränsad. Lär även jobba heltid efter min examen, men då får hunden följa med eller vara hos hundvakt..)
- Storlek någorlunda liten, gärna enkel att ta med i en mindre bil. Typ max ca 45cm i mankhöjd.

Raser som jag funderat på
- Dvärgschnauzer -> lite för mycket pälsvård.. men kan tänkas överväga dessa ändå, älskar dom!
- Jack russell -> på gränsen till för liten, samt trimras..
- Finsk lapphund -> på gränsen till för stor, lite för aktiv. (Är dock osäker på om de är superaktiva?)
- Kromfohrländer -> verkar vara svår att "få tag på" då den är så ovanlig?
- DSG -> Jaktinstinkt? Inte alltför förtjust i dem heller, men det kan vara pga. individerna jag träffat..
- Keeshond -> på gränsen till för stor, mycket pälsvård?

Detta blev ett rätt flummigt inlägg, men ni kanske har ytterligare tips på raser eller invändningar? :) Tacksam för alla tips!
Tack!
 
Svårt att tipsa om raser som inte är trimras om man vill ha en liten sällskapshund..
Chihuahua?
Dvärg schnauzer låter också passande!
Sheltie?
Border terrier?

Om du kan tänka dig trim/klippras trots allt så skulle jag säga att det faktiskt inte behöver vara så mycket jobb.

Har en blandishane lhasa apso/yorkshire terrier som är en ras som inte fäller men som behöver klippas om man inte vill att pälsen blir superlång då :P

Han klipps ner 2-6 gånger om året beroende på hur kort jag vill ha hans päls. Den mesta tiden behöver han inte borstas alls. Klippningen tar med en bra trimmaskin ca 1-2 timmar och sen har jag en hund som varken behöver borstas eller fäller..


Såhär ser han ut nyklippt:
10014565_608497819236184_6639032405393156853_n.jpg


10253927_615587975193835_4435212164693794489_n.jpg


Här är han "långhårig" och skulle precis klippas:

10152661_606372496115383_5493732301567021752_n.jpg



Sen har jag även en löwchentik. Hon är just nu klippt traditionellt och jag måste säga att det är en väldigt smidig klippning som tar kanske, 15 min? Då klipper man så ofta man vill beroende på hur kort man vill ha det. Man kan ju även klippa ner hela hunden om man inte ska ställa ut och då är den lika smidig som min blandis :)

Jag måste ändå säga att hon har en väldigt smidig päls. Jag kammar henne kanske knappt två gånger i månaden (vuxen rekommenderas 1-2 ggr/vecka) och då har hon inte varit tovig alls utan det görs mest i träningssyfte, och hon drar inte in en massa smuts eller kvistar just pga klippningen. Det fastnar inte heller kiss eller bajs i pälsen som på andra långhåriga raser.

Jag rekommenderar rasen varmt. Hon är en glad clown som älskar allt och alla men matte är bäst. Väldigt enkel att ha och göra med. Har en fantastiskt på/av-knapp även i nya och stökiga miljöer och hon vaktar genom att larma och tala om men är superglad när de kommer in. De har även låg jaktlust och är friska och långlivade :)

Google-bild på klippningen:

wanted_the_beliver.jpg


Min lilla tjej nu 6 månader gammal:

10626761_707064836046148_1714697224908805171_n.jpg
 
Eurasier? Ungefär lika stor som finsk lapphund (fast de är ju lite större än din gräns egentligen). Den är även ganska lik finsk lapphund till utseendet men har inte samma aktiveringsbehov.

Är bichon havanais för liten? För annars är det ju också en trevlig ras :)
 
Om du funderar på keeshond, varför inte någon av de mindre varianterna av tysk spets; mittelspitz eller kleinspitz?
Jag planerar själv en mittelspitz under nästa år och vad jag förstår är pälsvården inte krävande trots att de har mycket päls. Ska räcka med att borsta igenom dem någon gång/vecka förutom under fällning då man nog behöver borsta dagligen.

Har liknande kriterier som du och några av de raser jag funderat på och så småningom valt bort är dvärgschnauzer (pälsvård), sheltie (varierande mentalitet), papillon (lite för liten), tibetansk spaniel (för egensinniga, jag träna och testa olika grenar) samt japansk spets (skulle jag nog fortfarande kunna tänka mig som alternativ om det finns lämplig kull i rätt tid, men relativt sett en liten ras i Sverige).
 
Senast ändrad:
Jag tänkte också på en mindre spets. Mittelspitz eller varför inte japansk spets? Lagom aktiveringsbehov, varnar med skall, mycket lite pälsvård.
 
@linnsan himla söta vovvar du har :love: Såg lagomt mjuk ut lilltjoffsan där..

Anledningen till att jag tvekar när det kommer till pälsvårdsraser, är väl egentligen för att jag upplever det som ett bök under hösten och vintern då jag bor i Norrland och är ute mycket, kvistar, barr och snö har en tendens att fastna i pälsen på dem. Och för att det blir tovor om de inte borstas varje dag? :o En person nära mig har en bichon havanais, och den tiken får ofta med sig hela skogen in när vi varit ute och stojjat, samt blir snabbt ett virrvarr av tovor om hon inte borstas dagligen.

Men det är möjligt att det inte är så för alla, bara jag som råkat ut för trasselluddar kanske..

Trimraser som dvärgschnauzer kan ändå vara en möjlighet känner jag nu, att de behöver trimmas ibland övervägs ju av att dom är helt fantastiska! :love:
 
(Tack för era tips! Feedbacken uppskattas! :d)

Eurasier har jag kikat på, men har strukit dem från listan då de är lite för stora :(
Bichon havanais faller mig inte riktigt i smaken, lite för små och för mycket pälsvård. Än om de är störtcharmiga!
Tibbe har jag uteslutit då jag liksom Silver Girl, upplever dem lite för egensinniga..

Mittelspitz eller någon annan av de tyska spetsarna har jag också kikat på, men har lite dåliga upplevelser av dem så är lite avskräckt.. Det jag upplevde var att de var väldigt skälliga och inte alltför villiga att lyda föraren alls..
Men är rätt säker på att det var till största del människan som var problemet där, eller..? :confused:
Hur tycker ni de är, ni som vet mer än mig? :)

Japansk spets har jag inte hört talas om, ska kika!
 
Spetsar har lätt till skall, ja, men en väluppfostrad skäller inte i tid och otid, men den varnar/vaktar. Spetsar över lag är inte sådana som lyder bara för att. De är flockbundna och familjekära, men de gör det som de anser sig tjäna på. Men oftast är de lättmotiverade och lättlärda, bara man ger dem lön för mödan :)
 
Dvärgpinscher är egentligen samma ras som dvärgschnauzer, nästan bara pälsen som skiljer. Gå in på sspk.se och kolla, både dvärgpinscher o dvärgschnauzer tillhör den gemensamma rasklubben där varje ras har sin "under"klubb.
 
En kortbening ? :) Lancashire heeler om du vill ha en tuffare hund i litet format. Föriga, men finns en del jaktinstink i vissa. Jag har en med mycket jakt in sig (inga större problem) och en med mer vallinstinkt. Sen finns ju även västgötaspetsen - är som heelern en kroppsvallare i grunden, men lite mjukare när det gäller jaktbiten (ska ej ha jakt i sig enligt västgötaägare). Båda tuffa hundraser, som behöver sin aktivering men som inte klättrar på väggarna av en dag eller två med mer lugn.
 
@linnsan himla söta vovvar du har :love: Såg lagomt mjuk ut lilltjoffsan där..

Anledningen till att jag tvekar när det kommer till pälsvårdsraser, är väl egentligen för att jag upplever det som ett bök under hösten och vintern då jag bor i Norrland och är ute mycket, kvistar, barr och snö har en tendens att fastna i pälsen på dem. Och för att det blir tovor om de inte borstas varje dag? :o En person nära mig har en bichon havanais, och den tiken får ofta med sig hela skogen in när vi varit ute och stojjat, samt blir snabbt ett virrvarr av tovor om hon inte borstas dagligen.

Men det är möjligt att det inte är så för alla, bara jag som råkat ut för trasselluddar kanske..

Trimraser som dvärgschnauzer kan ändå vara en möjlighet känner jag nu, att de behöver trimmas ibland övervägs ju av att dom är helt fantastiska! :love:

Havanaisen har lite "svårare" päls vad jag fått höra iaf. Som sagt, de vuxna löwchen (om den hålls traditionellt klippt och med lång päls) borstas 1-2 ggr/vecka. Jag borstar knappt aldrig min tjej och hon har inte haft en enda tova än :) När de byter från valp till vuxenpäls däremot så blir den lätt tovig av naturliga skäl. Men klipper man ner dom så det är någon cm kort så slipper man ju både borsta, att de drar in skit och fällandet :)

Men det är ju så svårt det där. För mig så passar rasen så bra i övrigt att det inte gör så mycket att det blir lite pälsvård. Dock är det verkligen mindre än vad jag trodde att det skulle vara.

Annars tror jag mycket väl att dv. schnauzer skulle passa bra :)

Jag är dock helt frälst i min donna :D Hon är lagom på alla håll och kanter haha
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 337
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 473
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Vi förlorade mycket hastigt och oväntat vår hund för några veckor sedan. Den värsta chocken och den akuta sorgen börjar lägga sig och vi...
Svar
18
· Visningar
2 119
Senast: Asko
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 552
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp