Mynta2
Trådstartare
Efter min hunds tragiska bortgång slår abstinensen till...Hund ska jag ha, men vadå för hund ? Det finns egentligen inga renrasig som faller mig i smaken..men jag vet vad jag vill göra: träna bruks...men hur välja ras ?? Den hund jag hade förut valde mig, jag valde inte henne...så det valet var ju enkelt. Blandras på hög nivå var hon oxå...men nu om jag ska välja en renrasig så är det totalt stilltje i hjärnan. Vad gillar jag ? Vet inte. Shäfer har alltid funnits inom vår familj, så den rasen är jag bekant med..men jag gillar INTE utvecklingen som blivit på Shäferns utseende. Fula kälkbackar kan jag vara utan, Rottisar är väl ok, men ingen AHA upplevelse...så det är nog fel ras. Stallägaren hade en Malle, trevlig ras men den är för aktiv och krävande, inget för mig, Doberman har jag vart i kontakt med mycket, men samma som Rottisar...ingen Aha upplevelse...Golden/Labbe har syrran alltid haft och det vill jag inte ha...Gjorde en hund-ras-test. Den sa: skaffa Chow Chow...Eh, har träffat en sådan i hela mitt liv, den var gullig..men än sen då ? Ska det vara så här svårt att välja ras så ramlar jag väl över en övergiven blandras snart...Ett tag var jag inne på Stor Pudel (fråga mig inte varför)..men sen tänkte jag: kan man träna skydds med en sådan ?? Knappast ! Ehhh, så jag övergav tanken snabbt. Vad ska man ha för ras när man inte är hängiven någon speciell ras ?? Det enda jag vet är att den ska vara medelhög: typ schäfer höjd..inte lägre, samt minimalt med pälsvård och en tik. Bra utgångsläge va ?