Rastråd jakthund

Ajda

Trådstartare
Sambon är jägare och drömmer om att nästa hund ska vi ha är en jakthund.
Nu har vi en goldentik som är underbar som en extra familjemedlem.
Det är inte aktuellt med en ny hund nu. Men i framtiden.

Sambon jagar till största del hjort och vildsvin. Lite älg. Jaktmarkerna är på 1000 hektar.

Vad har ni för tips på lämplig ras?

Jag som sambo önskar väl ingen hund som jagar i typ 8 timmar innan den kommer tillbaka :angel: Blir långa dagar i skogen då om man måste vänta in hunden flera timmar.
Önskar inte heller någon hund som kräver massa pälsvård eller fryser lätt.
 
Helt partisk men jag säger wachtel. 😇 De ska driva upp till 20 min och sen gå tillbaka till föraren. Pälsvården är minimal och absolut inte frusen. Men det finns många spännande raser, om ni bor i närheten av Jönköping så åk till Elmia i morgon och kolla de jakthundsmontrar som finns där, annars Tullgarn nästa vår. Då kan man prata med olika rasföreträdare och kolla på de olika raserna. Sen kan man titta närmare på de raser som intresserar en.
 
Sambon är jägare och drömmer om att nästa hund ska vi ha är en jakthund.
Nu har vi en goldentik som är underbar som en extra familjemedlem.
Det är inte aktuellt med en ny hund nu. Men i framtiden.

Sambon jagar till största del hjort och vildsvin. Lite älg. Jaktmarkerna är på 1000 hektar.

Vad har ni för tips på lämplig ras?

Jag som sambo önskar väl ingen hund som jagar i typ 8 timmar innan den kommer tillbaka :angel: Blir långa dagar i skogen då om man måste vänta in hunden flera timmar.
Önskar inte heller någon hund som kräver massa pälsvård eller fryser lätt.

Lägger till att vi har två barn (nu 8 och 10 år) så hunden ska funka i familjen. Kompisar kommer och vi vill inte ha en hund som är reserverad eller vaktar. Ingen enmanshund heller.

Helst en som är lugn i hemmamiljön och inte kräver jättemycket aktiv stimulans i vardagen mer än promenader och lägga spår.

(Felstavningar förekommer, skriver från mobilen och ibland blir det lite tokigt).
 
Lägger till att vi har två barn (nu 8 och 10 år) så hunden ska funka i familjen. Kompisar kommer och vi vill inte ha en hund som är reserverad eller vaktar. Ingen enmanshund heller.

Helst en som är lugn i hemmamiljön och inte kräver jättemycket aktiv stimulans i vardagen mer än promenader och lägga spår.

(Felstavningar förekommer, skriver från mobilen och ibland blir det lite tokigt).
Där faller de flesta jakthundar, man kan inte kombinera en arbetshund i skogen och en sällskapshund hemma. Vår unghund som är wachtel älskar människor och det är aldrig problem med varken våra eller barnens kompisar. Men jag lägger i genomsnitt minst en timme om dagen på aktivering, utöver promenader. Är det saker som är riktigt jobbiga för hjärnan så krävs det kortare tid men fortfarande så krävs det något i stort sett varje dag. När vi kom hem från att dels sovit borta och sen tränat ihop med andra hundar en hel dag så var han rätt nöjd ändå dagen efter med promenader. Men att jobba i monter på Tullgarn var visst inte så jobbigt, absolut trött på kvällen men dagen därpå var han inte påverkad. 🙄

Jag vet inte om fauven kräver mindre kanske? @Gnist 😁
 
Där faller de flesta jakthundar, man kan inte kombinera en arbetshund i skogen och en sällskapshund hemma. Vår unghund som är wachtel älskar människor och det är aldrig problem med varken våra eller barnens kompisar. Men jag lägger i genomsnitt minst en timme om dagen på aktivering, utöver promenader. Är det saker som är riktigt jobbiga för hjärnan så krävs det kortare tid men fortfarande så krävs det något i stort sett varje dag. När vi kom hem från att dels sovit borta och sen tränat ihop med andra hundar en hel dag så var han rätt nöjd ändå dagen efter med promenader. Men att jobba i monter på Tullgarn var visst inte så jobbigt, absolut trött på kvällen men dagen därpå var han inte påverkad. 🙄

Jag vet inte om fauven kräver mindre kanske? @Gnist 😁

Suverän familjehund hemma, som inte kräver så jättemycket aktivering och jaktmaskin i skogen beskriver fauven rätt bra, men det faller på att de kan ju vara ganska...ihärdiga...när det kommer till jakten.

De kan hålla i länge om man köper från allrounda linjer. Vilket jag starkt rekommenderar att man gör, då man annars köper en variant av fauve som inte är riktigt rastypisk och innan man fått till en fungerande (nåja, någorlunda i af) inkallning under jakt så kan det ju bli hyfsat långa turer.

Rent allmänt så kräver inte fauven speciellt mycket under lågsäsong. Vanligt hundliv med promenader/löp eller cykelturer och diverse annat "vanligt" duger bra. Spår uppskattas, en del pysslar med lite agility och varianter av rallylydnad och sånt där som man gör med vilken hund som helst och hundarna gillar det. De är både spänstiga, kvicka och har tämligen lätt för att lära. Att tänka på är att aktiviteter där hunden ska vara lös måste vara på inhägnad plats eller inomhus, då de sällan går att ha lösa efter de tänt. Innan dess är de dock som vilken annan valp/unghund som helst.
 
Sambon har fastnat extra för tax, basset och vorsteh (fågelhund, vi vet. Det är nog det estetiska han fallit för där) och alpenländische dachesbracke.
 
Sambon har fastnat extra för tax, basset och vorsteh (fågelhund, vi vet. Det är nog det estetiska han fallit för där) och alpenländische dachesbracke.

Det finns ju ganska många varianter av basset och även om de hör till samma grupp, så har de inte exakt samma egenskaper vare sig i eller utanför skogen.
 
Tax är inte det mest lämpliga om man vill jaga vildsvin! Häromkring (Göingebygden) används tax till rådjursjakt, eftersom den är långsamdrivande.
 
Vi har en alpländare och jagar på marker kring 1000 ha. På våra marker passar det bra med kortdrivare, hon kör på i 15-40 min beroende på viltslag och hur det buktar, sen kommer hon alltid tillbaka i sin egna spår och sticker ut på nästa djur. Eftersom de är alljagande så får skyttarna vara beredda på allt från hare till älg, de är också såpass kortbenta att de kan jaga rådjur utan att det går för fort. Sambon som går mest med henne är väldigt nöjd och tycker det är skönt att slippa vänta 22 tim på jämten som vi hade tidigare. :angel:

Däremot har jag förstått att rasen är väldigt ojämn, vissa är kanon i jaktsätt och mentalt, medan andra kan vara reserverade mot främmande människor och hundar. Vår är trevlig mot människor och barn, har inget resursförsvar mot människor, men är vaktig och skällig om någon går förbi tomten t.ex. Tyvärr är hon riktigt sur mot andra hundar, men hennes kullsyskon är inte det. Utanför säsong är hon inte speciellt krävande jämfört med en vorsteh eller jämthund, utan är nöjd med spår, löpträning och hänga med i vardagen. Däremot kräver hon mer än en ren sällskapsavlad hund.

Skulle ni titta på alpländare så se till att prata med rasklubben, välj en rekommenderad valpkull och inte någon av de importerade kullarna utan meriteringar för att slippa köpa grisen i säcken.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag gör ännu en rastråd. Lite kort: Sambon jagar och vill skaffa en jakthund. Vi har en golden nu som han haft med men hon duger inte...
2
Svar
25
· Visningar
2 367
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 190
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Sambon och jag har haft heta diskussioner kring rasval av nästa hund. Det är inte aktuellt just nu, utan längre fram. Idag har vi en...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har ju länge gått i hundköpartankar men vi har insett att vi inte har tiden för en valp. Vi har varit inställda på någon...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 067
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp