Rastråd såklart! För vi älskar rastrådar

Skulle jag titta på liten hund idag skulle jag kolla:
  • Löwchen (av samma skäl som Wingates)
  • Tibetansk terrier (för jag träffat en så himla bra - en hund är dock inte en ras)
  • Australiensisk terrier (@Gnist)
  • Schipperke (@snorp)
  • Papillion/Phalene
  • Heeler (går bort här pga att jag inte uppfattar dem som mjuka)
Utifrån vad du skrivit tidigare om Corinne skulle det nog ligga nära till hands med en ny whippet... och vore det jag som skulle ha hund, har jag nog fastnat i podengo-träsket

Schipperke kan absolut funka utifrån ts. Eftersom föräldrarna vill vara aktiva och hitta på en del så kan en schipperke trivas bra.
 
Välj en Whippet av vettig storlek? Det finns ju fortfarande helt normala Whippetar som inte har linjer från USA eller har greyhound inmixad.

Mina tikar är 46 och 47 och hanen 49 cm.
Kompisen har 44-46 cm tikar.
Whippeten är fortfarande stor. Min kooiker på 40cm och 8kg känndes lite väl stor och tvekar starkt att det går att hitta en lagom whippet inom dom ramarna.
Sedan tror jag inte dom är sugna på whippet igen, bara för min mamma kopplar hela rasen med Corinne. Så tror det är sunt att skaffa en annan ras efter henne i alla fall.
 
Jag har en Podengo Portuguese Pequeno. Om hjärtat väljer kommer jag alltid att ha en. Om hjärnan väljer är han den första och sista. De är roliga små hundar med hög integritet. Men de är ojämna. De flesta är vänliga, ganska okomplicerade soffkuddar, andra är riktiga brukshundar och den tredje typen är skygga små rovdjur som smyger i skuggorna.

Podengon är små raser som internationellt huvudsakligen föds upp för utställning/sällskap. I botten är de jakthundar, men min erfarenhet är att de som jagar i Portugal är mindre noga med stamtavlor så de hundar som verkligen används och avlas för jakt är ofta oreggade. Podengon blev inte hundraser ens i Portugal förrän i mitten av femtiotalet. Mängden jakt i podengo pequeno varierar mycket (min har ingen jakt enligt BPH - vilket är ett skämt. Jag har aldrig haft en hund med så mycket jakt och då har familjen haft taxar). Räkna med jakt i en medio eller en grande (den mellanstora och stora varianten).

Hälsoläget är också ojämnt - vissa är som min gosse drabbade av allt, de flesta verkar vara kärnfriska. Mycket är okänt om hälsoläget - få hundar gör något fysiskt. Raserna är så små att försäkringsbolagen inte släpper statistik. På senare år har foderallergier och Spikes disease (en neurologiskt sjukdom) dykt upp. Kända problem sedan tidigare är patella lux och PRA. Även tillväxtrubbningar som Legg-Perthes och short ulna förekommer. De små är resultat av avel på chondysdorfi. Om dina föräldrar skaffar podengo - föräldradjuren ska vara screenade för ögon och knän! Gynna också gärna någon av dem som gör BPH med sina.

Ojämnheten avspeglas också i utseendet. De små ska vara 4-6 kg och 20-30 cm över manken (mellanstorleken börjar på 40) I Norden har större hundar premierats och vissa är högre och tyngre. Jag har träffat de som är över 35 cm och över 8 kg. Bland de som har strävhår talar man tom ibland om två typer av pequeno - en liten nätt och en tyngre.

Hur ojämn rasen är kan man se på t.ex. kullen min kille kommer ifrån. Han är en knäppis och trashank på lite drygt 6 kg. Han var ett återbud, första familjen ville inte ha honom pga skygghet (vilket jag inte visste). Hans ena kullbror är också patella opererad, men det ska bero på ett trauma. En till syntes okomplicerad individ. Hans syster är utställningschampion - som dock dömts ned pga skygghet. Hans andra kullbror är en tillsynes okomplicerad X-small agilitychampion.

Jag tror att majoriteten av podengo portuguese pequeno skulle passa bra hos dina föräldrar. Jag skulle rekommendera en tik för att öka chanserna att hunden kan resa i kabinen. Jag älskar min knäppis och om han vore hel skulle han vara väldigt nära min drömhund (nu är han "bara" den son jag aldrig fick)

Rasklubben är bra. En annan god informationskälla är facebookgruppen Podengofriends sweden.
Ot men tävlar de LC och race i Sverige? Vi har rätt många faktiskt men det är som du säger väldigt ojämnt i hur de presterar... Det händer att ingen hund I den klassen får certifikat (jämfört med tex Whippet där typ 40% klarar certgränsen)
 
Jag har en Podengo Portuguese Pequeno. Om hjärtat väljer kommer jag alltid att ha en. Om hjärnan väljer är han den första och sista. De är roliga små hundar med hög integritet. Men de är ojämna. De flesta är vänliga, ganska okomplicerade soffkuddar, andra är riktiga brukshundar och den tredje typen är skygga små rovdjur som smyger i skuggorna.

Podengon är små raser som internationellt huvudsakligen föds upp för utställning/sällskap. I botten är de jakthundar, men min erfarenhet är att de som jagar i Portugal är mindre noga med stamtavlor så de hundar som verkligen används och avlas för jakt är ofta oreggade. Podengon blev inte hundraser ens i Portugal förrän i mitten av femtiotalet. Mängden jakt i podengo pequeno varierar mycket (min har ingen jakt enligt BPH - vilket är ett skämt. Jag har aldrig haft en hund med så mycket jakt och då har familjen haft taxar). Räkna med jakt i en medio eller en grande (den mellanstora och stora varianten).

Hälsoläget är också ojämnt - vissa är som min gosse drabbade av allt, de flesta verkar vara kärnfriska. Mycket är okänt om hälsoläget - få hundar gör något fysiskt. Raserna är så små att försäkringsbolagen inte släpper statistik. På senare år har foderallergier och Spikes disease (en neurologiskt sjukdom) dykt upp. Kända problem sedan tidigare är patella lux och PRA. Även tillväxtrubbningar som Legg-Perthes och short ulna förekommer. De små är resultat av avel på chondysdorfi. Om dina föräldrar skaffar podengo - föräldradjuren ska vara screenade för ögon och knän! Gynna också gärna någon av dem som gör BPH med sina.

Ojämnheten avspeglas också i utseendet. De små ska vara 4-6 kg och 20-30 cm över manken (mellanstorleken börjar på 40) I Norden har större hundar premierats och vissa är högre och tyngre. Jag har träffat de som är över 35 cm och över 8 kg. Bland de som har strävhår talar man tom ibland om två typer av pequeno - en liten nätt och en tyngre.

Hur ojämn rasen är kan man se på t.ex. kullen min kille kommer ifrån. Han är en knäppis och trashank på lite drygt 6 kg. Han var ett återbud, första familjen ville inte ha honom pga skygghet (vilket jag inte visste). Hans ena kullbror är också patella opererad, men det ska bero på ett trauma. En till syntes okomplicerad individ. Hans syster är utställningschampion - som dock dömts ned pga skygghet. Hans andra kullbror är en tillsynes okomplicerad X-small agilitychampion.

Jag tror att majoriteten av podengo portuguese pequeno skulle passa bra hos dina föräldrar. Jag skulle rekommendera en tik för att öka chanserna att hunden kan resa i kabinen. Jag älskar min knäppis och om han vore hel skulle han vara väldigt nära min drömhund (nu är han "bara" den son jag aldrig fick)

Rasklubben är bra. En annan god informationskälla är facebookgruppen Podengofriends sweden.
Har nu träffat två andra förutom du då, som har podengo (den lilla) och säger aldrig mer. Det verkar vara svårt att hitta en som är frisk och mentalt bra.
 
Ot men tävlar de LC och race i Sverige? Vi har rätt många faktiskt men det är som du säger väldigt ojämnt i hur de presterar... Det händer att ingen hund I den klassen får certifikat (jämfört med tex Whippet där typ 40% klarar certgränsen)
Ja de tävlar i Sverige, men vi har väldigt få ekipage. I Norge finns det fler och där görs bättre resultat. Nya regler kommer ytterligare begränsa deltagandet i lc för rasgrupp 5. Det är synd för vi har inga andra sätt att följa upp funktionen hos hundarna. Att bara vänstervarva kan vara förödande för små raser där det är viktigt att förvalta genpoolen väl.
 
Löwchen? @linnsan hade ju en som verkade rolig!

Sålänge man kan tänka sig att klippa så är det verkligen en toppenras om man söker en pigg, glad och trygg liten sällskapshund!

Rolig hund som gillade allt möjligt men inte krävde något särskilt mer än att få busa av sig och få vara med :) Lätt att ha med sig överallt då hon var trygg i miljö och socialt. Verkligen den enklaste hunden jag mött som gärna ville vara med överallt men sällan märktes av sas. Gäster kom ofta på sig själva med att sitta med henne i knät och klappa utan att ha märkt att hon satt sig där :D

Vi tränade lite spår och lydnad och hade planer på att starta henne i bruks eller BSL. Hon var riktigt rolig att träna med.

Klippte väl min med ca 3 mån mellanrum om jag inte minns fel. Tog ca 1 h sammanlagt och då badade jag henne även samtidigt. Ingen pälsvård emellan utöver kanske 5 min klipp runt ögonen med sax någon gång.
 
Ja de tävlar i Sverige, men vi har väldigt få ekipage. I Norge finns det fler och där görs bättre resultat. Nya regler kommer ytterligare begränsa deltagandet i lc för rasgrupp 5. Det är synd för vi har inga andra sätt att följa upp funktionen hos hundarna. Att bara vänstervarva kan vara förödande för små raser där det är viktigt att förvalta genpoolen väl.
Jaha så Sverige menar uppdatera nationella regler så att de överensstämmer med de internationella? Dumt.

Finland kommer åtminstone tills vidare fortsätta med egna nationella regler för nationella prov.
 
Schipperke! Underbar hund. Alert och trevlig. Vad jag förstår är den frisk också. Minimal pälsvård.

Mittelspitz eller japansk spets tycker jag att de kan titta på också. Mycket päls men inget pälsjobb.

Dvärgschnauzer hade funkat men går bort pga mycket jobb med pälsen.
 
Alla småterrier?
Nu tänker jag på norwich, cairn,norrfolk,Westie, sky och allt vad dom heter.
Verkar vara underskattade friska sunda små hundar.
Jag håller med! Har haft en cairnterrier, det var en fantastisk liten hund! Dock (som alla terriers, gissar jag) rätt självständig och tuff, så behöver jobba en del med lydnad för att kunna ha lös till exempel, men en kul hund som vill vara med på allt. Vår blev 14 år efter ett friskt och aktivt liv.
 
Jag tittade själv på Podengo ett tag och kom fram till det som @BornAgain beskriver. De är alldeles för ojämna för att jag skulle våga chansa. Jag vill ha en tillgänglig hund som gillar människor och utan rädslor.
Av de terrier som listades innan hade jag valt bort Westien, alldeles för många med allergi/hudproblem för att jag kan rekommendera dem till någon.
Gillar verkligen inte Dvärgpincher. Tycker de är för reaktiva och instabila.
Cairn är enkel terrier med mindre jakt än t.ex Borderterrier. Min erfarenhet av Norwich och Norfolk är ungefär samma.
 
Jag håller med! Har haft en cairnterrier, det var en fantastisk liten hund! Dock (som alla terriers, gissar jag) rätt självständig och tuff, så behöver jobba en del med lydnad för att kunna ha lös till exempel, men en kul hund som vill vara med på allt. Vår blev 14 år efter ett friskt och aktivt liv.
Därför tänkte jag australisk terrier - de jag mött har varit väldigt försynta och artiga
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 405
Senast: Guldaskig
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 188
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 731
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 173
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp