Rastråd såklart! För vi älskar rastrådar

Wenniz

Trådstartare
Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn.
Tidigare förra året förlorade dom Corinne, familjens whippet och nu är dom redo för att gå i hundköpartankar igen - vilket dom inte har bråttom med då dom värdesätter att hitta rätt än att stressa fram med att åter skaffa hund.

Hunden ska vara primärt för sällskap, den kommer tränas men endast för aktiveringens skull och för att bara ha kul med sin hund. Dom har tidigare innan whippeten hållt på med både bruks och retrieverjakt med tidigare Retrievers, så dom är väl medvetna en hunds behov men idag vill dom ha något mildare för sällskapets skull som kan följa med dom överallt.

● Det jag vet vad dom söker är en liten till liten mellanhund på ca max 8kg och ca 40cm i manken.

● Ej för mentalt krävande hund, utan en hund som kan nöja sig med lättare aktivering (dom gillar att spåra en hel del), långpromenader och följa med på deras äventyr.

● Ej pälshund. Hunden bör vara korthårig, pälshund går bort. På sin höjd möjligtvis en trimmras.

● Överlag frisk ras samt sunt byggd.

● Kommer nog med fler punkter med tiden. 😅

Dom tycker whippetens mentalitet är väldigt trevligt, en ras som är väldigt enkel i sig men dom tycker whippeten idag är lite väl förstor när dom vill åka iväg och vill ha hunden med sig. Så det uppskattas med en ras som generellt är enkel i sig som whippeten.

Raser dom har kikat på är Bedlingtonterrier (går tyvärr fetbort pga pälsen), Italiensk Vinthund och Russkiy Toy.
Hit me med fler förslag så vi kan sätta oss ned och kika på fler raser!

Bfu - Corinne förra hunden
FB_IMG_1635228935686.jpg
 
Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn.
Tidigare förra året förlorade dom Corinne, familjens whippet och nu är dom redo för att gå i hundköpartankar igen - vilket dom inte har bråttom med då dom värdesätter att hitta rätt än att stressa fram med att åter skaffa hund.

Hunden ska vara primärt för sällskap, den kommer tränas men endast för aktiveringens skull och för att bara ha kul med sin hund. Dom har tidigare innan whippeten hållt på med både bruks och retrieverjakt med tidigare Retrievers, så dom är väl medvetna en hunds behov men idag vill dom ha något mildare för sällskapets skull som kan följa med dom överallt.

● Det jag vet vad dom söker är en liten till liten mellanhund på ca max 8kg och ca 40cm i manken.

● Ej för mentalt krävande hund, utan en hund som kan nöja sig med lättare aktivering (dom gillar att spåra en hel del), långpromenader och följa med på deras äventyr.

● Ej pälshund. Hunden bör vara korthårig, pälshund går bort. På sin höjd möjligtvis en trimmras.

● Överlag frisk ras samt sunt byggd.

● Kommer nog med fler punkter med tiden. 😅

Dom tycker whippetens mentalitet är väldigt trevligt, en ras som är väldigt enkel i sig men dom tycker whippeten idag är lite väl förstor när dom vill åka iväg och vill ha hunden med sig. Så det uppskattas med en ras som generellt är enkel i sig som whippeten.

Raser dom har kikat på är Bedlingtonterrier (går tyvärr fetbort pga pälsen), Italiensk Vinthund och Russkiy Toy.
Hit me med fler förslag så vi kan sätta oss ned och kika på fler raser!

Bfu - Corinne förra hunden
Visa bifogad fil 78568

Podengo portugues (pequeno) kanske? Jag tänker också på Cirneco dell’etna, men då är vi nästan uppe i whippetstorlek. Tikarna kan dock vara ganska små, ca. 8-10 kg och ca. 40 cm. Corinne var väl rätt stor för att vara whippettik.
 
Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn.
Tidigare förra året förlorade dom Corinne, familjens whippet och nu är dom redo för att gå i hundköpartankar igen - vilket dom inte har bråttom med då dom värdesätter att hitta rätt än att stressa fram med att åter skaffa hund.

Hunden ska vara primärt för sällskap, den kommer tränas men endast för aktiveringens skull och för att bara ha kul med sin hund. Dom har tidigare innan whippeten hållt på med både bruks och retrieverjakt med tidigare Retrievers, så dom är väl medvetna en hunds behov men idag vill dom ha något mildare för sällskapets skull som kan följa med dom överallt.

● Det jag vet vad dom söker är en liten till liten mellanhund på ca max 8kg och ca 40cm i manken.

● Ej för mentalt krävande hund, utan en hund som kan nöja sig med lättare aktivering (dom gillar att spåra en hel del), långpromenader och följa med på deras äventyr.

● Ej pälshund. Hunden bör vara korthårig, pälshund går bort. På sin höjd möjligtvis en trimmras.

● Överlag frisk ras samt sunt byggd.

● Kommer nog med fler punkter med tiden. 😅

Dom tycker whippetens mentalitet är väldigt trevligt, en ras som är väldigt enkel i sig men dom tycker whippeten idag är lite väl förstor när dom vill åka iväg och vill ha hunden med sig. Så det uppskattas med en ras som generellt är enkel i sig som whippeten.

Raser dom har kikat på är Bedlingtonterrier (går tyvärr fetbort pga pälsen), Italiensk Vinthund och Russkiy Toy.
Hit me med fler förslag så vi kan sätta oss ned och kika på fler raser!

Bfu - Corinne förra hunden
Visa bifogad fil 78568
Dvärgpinscher från mentalt trevliga linjer, dvärgschnauzer, någon av alla mindre terriers förutom York då. Russkiy toy är en toyras med alla de problem som medföljer det så den hade jag strukit direkt om det är viktigt med en sunt byggd hund och frisk ras. Dansk svensk gårdshund, men de hamnar nog ofta över 8 kg också, å andra sidan gör ju bedlington det med.
 
Podengo portugues (pequeno) kanske? Jag tänker också på Cirneco dell’etna, men då är vi nästan uppe i whippetstorlek. Tikarna kan dock vara ganska små, ca. 8-10 kg och ca. 40 cm. Corinne var väl rätt stor för att vara whippettik.
Ska kikas på, någon urhund skulle säkert kunna passa!
Ja hon var ganska stor, men whipparna vi träffar idag känns fortfarande förstora oavsett kön och linjer. Fennas storlek på 40cm och 8kg känns som max för dom i dagsläget.
 
Dvärgpinscher från mentalt trevliga linjer, dvärgschnauzer, någon av alla mindre terriers förutom York då. Russkiy toy är en toyras med alla de problem som medföljer det så den hade jag strukit direkt om det är viktigt med en sunt byggd hund och frisk ras. Dansk svensk gårdshund, men de hamnar nog ofta över 8 kg också, å andra sidan gör ju bedlington det med.
Ska kika på Pinnarna, vi har ju en familjevän som föder upp så är ju inte omöjligt att få träffa och få ett hum om rasen.

Hade lite den känslan av RT, detsamma är dom osäkra på IT just för att tänder och brutna ben verkar vara väldigt vanligt.
 
Dansk-svensk gårdshund kan kanske vara något? En sund och frisk hund i lagom storlek som nog skulle passa bra. En kompis har haft en liten uppfödning av rasen så jag har ju träffat och umgåtts med hennes hundar.
 
Jag (som har liknande krav och därför utgår från de tips jag själv fått) håller med om de två som redan nämnts, australisk terrier och dansk-svensk gårdshund. Aussien behöver trimmas några gånger per år men är annars lättskött jämfört med många andra trimraser. Italiensk vinthund kan säkert också passa men jag har tyvärr fått intrycket att de är ganska bräckliga, så av det skälet är det inte en ras jag själv skulle välja.

Dvärgpinscher ska väl vara som en brukshund i miniatyr, eller? Så där skulle jag faktiskt vara tveksam till att köpa en främst som sällkapshund. Men det finns väl olika inriktningar inom aveln där precis som inom andra raser, såklart.
 
Eftersom dom vill ha en mildare hund så skulle jag stryka dvärgpinne och tex jack russel terrier från listan. Hade det inte varit för pälsen skulle jag föreslagit sheltie, pudel mfl. Vet inte om heeler skulle funka eller västgötaspets, dansk svensk gårdshund?
Norsk lundehund som bubblare, rätt storlek, rätt päls och om man uppskattar lite självständiga hundar kanske det passar?
 
Chihuahua? Jag har träffat flera lite större korthåriga chihuahuor som är väldigt trevliga aktiva sällskapshundar. Jag vet åtminstone en hängiven bruksmänniska som även har chihuahua.
 
Normalstor tax? Härdiga för sin storlek är de ju definitivt och finns i tre olika hårlag.

I övrigt går nog mina tankar också till diverse terriers nämnda i tråden. Cairns är himla trevliga! Har umgåtts med och tagit hand om en hög genom åren och de går inte bet på mycket utan att vara sådär överdrivet terrierettriga.

Annars så synd det där med pälsen för med tanke på att de haft whippet tidigare så känns ju annars bedlington som om det verkligen skulle kunna vara nånting som passade dina föräldrar.
 
Jag (som har liknande krav och därför utgår från de tips jag själv fått) håller med om de två som redan nämnts, australisk terrier och dansk-svensk gårdshund. Aussien behöver trimmas några gånger per år men är annars lättskött jämfört med många andra trimraser. Italiensk vinthund kan säkert också passa men jag har tyvärr fått intrycket att de är ganska bräckliga, så av det skälet är det inte en ras jag själv skulle välja.

Dvärgpinscher ska väl vara som en brukshund i miniatyr, eller? Så där skulle jag faktiskt vara tveksam till att köpa en främst som sällkapshund. Men det finns väl olika inriktningar inom aveln där precis som inom andra raser, såklart.
Nä en dvärgpinscher är inte en brukshund i miniatyr. De har mindre will to please än de flesta brukshundar, men är kvicka och snabbreaktiva hundar och det i kombination med dålig avel (finns en del sådan tyvärr) gör att de kan bli svåra för en oerfaren hundägare. De flesta bor och lever som sällskapshundar.
En dvärgpinscher från bra linjer är en kul och trevlig liten hund!
 
Välj en Whippet av vettig storlek? Det finns ju fortfarande helt normala Whippetar som inte har linjer från USA eller har greyhound inmixad.

Mina tikar är 46 och 47 och hanen 49 cm.
Kompisen har 44-46 cm tikar.
 
Jag har en Podengo Portuguese Pequeno. Om hjärtat väljer kommer jag alltid att ha en. Om hjärnan väljer är han den första och sista. De är roliga små hundar med hög integritet. Men de är ojämna. De flesta är vänliga, ganska okomplicerade soffkuddar, andra är riktiga brukshundar och den tredje typen är skygga små rovdjur som smyger i skuggorna.

Podengon är små raser som internationellt huvudsakligen föds upp för utställning/sällskap. I botten är de jakthundar, men min erfarenhet är att de som jagar i Portugal är mindre noga med stamtavlor så de hundar som verkligen används och avlas för jakt är ofta oreggade. Podengon blev inte hundraser ens i Portugal förrän i mitten av femtiotalet. Mängden jakt i podengo pequeno varierar mycket (min har ingen jakt enligt BPH - vilket är ett skämt. Jag har aldrig haft en hund med så mycket jakt och då har familjen haft taxar). Räkna med jakt i en medio eller en grande (den mellanstora och stora varianten).

Hälsoläget är också ojämnt - vissa är som min gosse drabbade av allt, de flesta verkar vara kärnfriska. Mycket är okänt om hälsoläget - få hundar gör något fysiskt. Raserna är så små att försäkringsbolagen inte släpper statistik. På senare år har foderallergier och Spikes disease (en neurologiskt sjukdom) dykt upp. Kända problem sedan tidigare är patella lux och PRA. Även tillväxtrubbningar som Legg-Perthes och short ulna förekommer. De små är resultat av avel på chondysdorfi. Om dina föräldrar skaffar podengo - föräldradjuren ska vara screenade för ögon och knän! Gynna också gärna någon av dem som gör BPH med sina.

Ojämnheten avspeglas också i utseendet. De små ska vara 4-6 kg och 20-30 cm över manken (mellanstorleken börjar på 40) I Norden har större hundar premierats och vissa är högre och tyngre. Jag har träffat de som är över 35 cm och över 8 kg. Bland de som har strävhår talar man tom ibland om två typer av pequeno - en liten nätt och en tyngre.

Hur ojämn rasen är kan man se på t.ex. kullen min kille kommer ifrån. Han är en knäppis och trashank på lite drygt 6 kg. Han var ett återbud, första familjen ville inte ha honom pga skygghet (vilket jag inte visste). Hans ena kullbror är också patella opererad, men det ska bero på ett trauma. En till syntes okomplicerad individ. Hans syster är utställningschampion - som dock dömts ned pga skygghet. Hans andra kullbror är en tillsynes okomplicerad X-small agilitychampion.

Jag tror att majoriteten av podengo portuguese pequeno skulle passa bra hos dina föräldrar. Jag skulle rekommendera en tik för att öka chanserna att hunden kan resa i kabinen. Jag älskar min knäppis och om han vore hel skulle han vara väldigt nära min drömhund (nu är han "bara" den son jag aldrig fick)

Rasklubben är bra. En annan god informationskälla är facebookgruppen Podengofriends sweden.
 
Skulle jag titta på liten hund idag skulle jag kolla:
  • Löwchen (av samma skäl som Wingates)
  • Tibetansk terrier (för jag träffat en så himla bra - en hund är dock inte en ras)
  • Australiensisk terrier (@Gnist)
  • Schipperke (@snorp)
  • Papillion/Phalene
  • Heeler (går bort här pga att jag inte uppfattar dem som mjuka)
Utifrån vad du skrivit tidigare om Corinne skulle det nog ligga nära till hands med en ny whippet... och vore det jag som skulle ha hund, har jag nog fastnat i podengo-träsket
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 331
Senast: Guldaskig
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 181
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 720
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 119
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp