Vipp

Trådstartare
Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon ras, kanske vi kan få lite hjälp härifrån.

Ska som sagt då ersätta hästintresset med hundar. Hon är mycket fysiskt aktiv, går långa promenader dagligen samt cyklar eller springer ca 3 dagar i veckan. Hon vill väldigt gärna köra canicross/drag. Hon kommer att träna rallylydnad, tricks och agility men kommer säkerligen prova på annat också tex sök/nosework. Hon vet inte om hon vill tävla eller inte.

Hon vill ha en träningsglad hund med mycket will to please. Mjuk, trygg och social som funkar bra ihop med andra hundar. Hon har den hellre ngt för social än åt det reserverade hållet. Hon vill inte ha brukshund, vill inte känna tvånget att hon måste träna långa pass eller varje dag. Pass 3-4 dagar är realistiskt. Allroundhund är bra beskrivning. Inte för stor hund men ändå så stor att den kan dra och kunna hänga med i högre cykelfart, tror hon tänker sig max 15kg. Frisk ras med god, atletisk anatomi. Hon har inga problem med att kolla upp hälsostatus och bph osv.

Jag sa att en pudel kanske skulle funka. Blev blankt nej för hon tycker dom är hiskeligt fula och tycker inte om pälsen. Hon vill gärna ha en med långhårig päls, utan överdrifter.
 
Ok, tänkte föreslå Perro de agua espagnol, men då gillar hon inte pälsen där heller…
En Purre kanske, face race?
 
Aussie eller collie kanske, sådär på en höft? En lapsk vallhund eller isländare?
Eller om man vill ha typ retrievermentalitet kanske en cocker, springer eller welsh spaniel? :)
 
Här kör folk mycket canicross med engelsk setter bland annat, men jag har ingen koll alls på settrarna förutom att jag tycker att de är jättefina.
 
Jag skulle nog säga att min isländska fårhund passar ganska bra in på beskrivningen, möjligen med viss reservation för det där med will to please. Alltså han har det, men är också rätt självständig med mycket vilja 😁 Just nu i värsta slyngelåldern, 10 mån, men ändå en väldigt trevlig hund. MYCKET energi men ändå inte brukshund, full av upptåg, väldigt charmig. Väldigt social, älskar människor och andra djur (vi har katt o hästar, funkar utmärkt), lättskött päls som är extremt funktionell, lagom stor (vår hane ligger väl på 15-18 kg, tikarna är tydligt mindre), trevligt utseende (tycker jag).

På minussidan har de lätt till skall och gillar oftast inte att bli lämnade ensamma. Och de vaktar/larmar på gott och ont - ingen tar sig in obemärkt på gården!

Med vår hund är det tydligt att han gillar att vara gårdshund - strosa runt på gårdsplanen, vara med i stallet, spana (och skälla…) på fåglar… Tror man bör kunna erbjuda något sådant, villatomt lär ju duga bra, få följa med ägaren till stallet eller liknande är säkert också uppskattat.
 
Aussie eller collie kanske, sådär på en höft? En lapsk vallhund eller isländare?
Eller om man vill ha typ retrievermentalitet kanske en cocker, springer eller welsh spaniel? :)
Islänning har hon tittat på då jag ska skaffa en. Men känner sig osäker då dom har en viss självständighet och envishet, dock vet jag att det kan vara mycket individuellt. Lapsk vallhund har vi också tittat på och är en intressant ras, men även där säger vissa att dom har en viss självständighet. Aussie tycker hon är jättefina men möjligen något stora (kanske en mindre tik skulle funka?). Men även att det är en brukshund och osäker på om hon klarar av att aktivera den. Hon har tidigare tittat på mas pga storleken men verkar svårt att hitta en bra. Vad jag förstått det som så finns det rädslor/social otrygghet hos både mas och aussie?

Collie har vi inte alls bekantat oss med. Spaniels ska vi nog kika mer på!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Islänning har hon tittat på då jag ska skaffa en. Men känner sig osäker då dom har en viss självständighet och envishet, dock vet jag att det kan vara mycket individuellt. Lapsk vallhund har vi också tittat på och är en intressant ras, men även där säger vissa att dom har en viss självständighet. Aussie tycker hon är jättefina men möjligen något stora (kanske en mindre tik skulle funka?). Men även att det är en brukshund och osäker på om hon klarar av att aktivera den. Hon har tidigare tittat på mas pga storleken men verkar svårt att hitta en bra. Vad jag förstått det som så finns det rädslor/social otrygghet hos både mas och aussie?

Collie har vi inte alls bekantat oss med. Spaniels ska vi nog kika mer på!
Jag känner att spanielmentaliteten kanske passar bättre generelllt om man vill ha en Väldigt mjuk och social hund, men det berore ju på hur extrem man är tycker jag. "viss självständighet" är ju en sak när man ändå snackar om vallhundar, medan "självständighet" när man talar om urhundar är på en helt annan nivå. Jag tycker ju att en lappe eller till exempel västgöte, corgi eller heeler generellt är föriga och kontaktsökande. :D
 
Senast ändrad:
Jag känner att spanielmentaliteten kanske passar bättre generelllt om man vill ha en Väldigt mjuk och social hund, men det berore ju på hur extrem man är tycker jag. "viss självständighet" är ju en sak när man ändå snackar om vallhundar, medan "självständighet" när man talar om urhundar är på en helt annan nivå. Jag tycker ju att en lappe eller till exempel västgöte, corgi eller heeler generellt är föriga och kontaktsökande. :D
Alltså jag håller med, man använder knappt ordet "självständig" om terriers för det är så självklart.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag känner att spanielmentaliteten kanske passar bättre generelllt om man vill ha en Väldigt mjuk och social hund, men det berore ju på hur extrem man är tycker jag. "viss självständighet" är ju en sak när man ändå snackar om vallhundar, medan "självständighet" när man talar om urhundar är på en helt annan nivå. Jag tycker ju att en lappe eller till exempel västgöte, corgi eller heeler generellt är föriga och kontaktsökande. :D
Alltså jag håller med, man använder knappt ordet "självständig" om terriers för det är så självklart.
 
Det kan vara något negativt med dem egenskaperna, men för mig tex så hade det inte varit något som påverkade direkt.
Hon har ju inget behov av att hunden ska kunna hälsa på nån random människa på promenaden. Men hon tränar hellre på att hunden är översocial än träna den att bli bekväm bland främlingar, ifall reservationen skulle råka gå över till osäkerhet. När hon hälsar på släkten, familj och vänner vill hon gärna att det ska vara oproblematiskt. Tänker att hunden kan ju uppfatta dessa som främlingar om dom inte träffas regelbundet.
 
Lapsk vallhund har vi också tittat på och är en intressant ras, men även där säger vissa att dom har en viss självständighet.
Det är i grunden en vallhund och därmed är de tämligen föriga och samarbets och arbetsvilliga hundar.

Rent allmänt och från ett personligt petspektiv, så skulle en osjälvständig hund gå mig på nerverna, så för mig är set obegripligt att någon vill ha en sån hund.
 
Tycker det låter som ett aktivt liv för en hund och hade därmed köpt en aktiv ras.

Att hon även vill att hunden ska tro gott om omgivningen får mig att tänka på raser som retrivers och spaniels mer än vallhundar.

Pudeln är dock inte ful om man inte väljer att klippa den fult.
En mellan eller storpudel stämmer in bra på hennes önskemål.
 
Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon ras, kanske vi kan få lite hjälp härifrån.

Ska som sagt då ersätta hästintresset med hundar. Hon är mycket fysiskt aktiv, går långa promenader dagligen samt cyklar eller springer ca 3 dagar i veckan. Hon vill väldigt gärna köra canicross/drag. Hon kommer att träna rallylydnad, tricks och agility men kommer säkerligen prova på annat också tex sök/nosework. Hon vet inte om hon vill tävla eller inte.

Hon vill ha en träningsglad hund med mycket will to please. Mjuk, trygg och social som funkar bra ihop med andra hundar. Hon har den hellre ngt för social än åt det reserverade hållet. Hon vill inte ha brukshund, vill inte känna tvånget att hon måste träna långa pass eller varje dag. Pass 3-4 dagar är realistiskt. Allroundhund är bra beskrivning. Inte för stor hund men ändå så stor att den kan dra och kunna hänga med i högre cykelfart, tror hon tänker sig max 15kg. Frisk ras med god, atletisk anatomi. Hon har inga problem med att kolla upp hälsostatus och bph osv.

Jag sa att en pudel kanske skulle funka. Blev blankt nej för hon tycker dom är hiskeligt fula och tycker inte om pälsen. Hon vill gärna ha en med långhårig päls, utan överdrifter.
Min första tanke var golden av jaktlinje, men kanske inte de mest extrema jaktlinjerna. Men så såg jag önskan om mindre storlek och då tänker jag i stället tollare. Som i alla raser viktigt att kolla mentalitet och hälsostatus,men det börjar hon ju beredd på 👍 Vissa av spanielraserna kan också vara rätt.

Även om hon inte vet om hon själv vill tävla så är ett tips att kolla på tävlingar inom de områden hon vill träna. Vilka raser är vanliga, verkar gå bra? Kolla på tävling och träning på film och IRL, gärna träffa så många hundar hon kan av sin tänkta kommande ras, för att få en uppfattning om skillnaderna som kan finnas inom den rasen.
 
Vad tror ni om Kelpie? Är ju iofs brukshund. Hur mycket kräver dom och hur är dom i mentalitet?

Kelpie är en hund som behöver få jobba både fysiskt men också mentalt för att vara en trevlig hund. Det är en brukshund. Men de har ofta mycket will to please och stor lyhördhet mot sina människor! Men det kommer ju med ett pris också d.v.s. de kräver att få jobba och lär sig negativa saker lika snabbt som positiva. Men de är ofta glada för människor även om vissa är mer reserverade och ointresserade av folk de inte känner. Vill hon inte ha en brukshund så går Kelpie bort.

Jag tänkte nån sorts spaniel. Jag hade tänkt springer spaniel men den faller på att den är lite större än 15 kg. De ligger väl på ca 20 kg ungefär om jag inte minns fel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 593
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 300
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 560
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 990
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp