Rastypsavel och Ridbarhet

I

Iglatjarn

Tycks vara en het potatis. Därför kör jag en spinoff ifrån annan tråd. I detta fallet taget ifrån rasen Welsh Cob.

Jag menar inte att hög ridbarhet är detsamma som att det krävs toppryttare får att rida den.

En ridbar ponny är en ponny som man bekvämt sitter på som lätt går i form för en ponny som går i bra form räcker också längre.
Att den ska ridas av barn är väl en grundförutsättning för alla ponnyraser!? Det är väl det minsta minimikrav man kan ha? Därutöver att den går rakt fram med ryttare på ryggen och svänger till höger när man ber om det och stannar när man ber om det, vill jag att den ska kunna fungera i den form som rörelsen i fråga kräver. Ridborgarmärket kräver en form (ingen form?) LA en form, Msv en form och högre klasser ytterligare en annan form.

Ponnyer som bara avlas utan en tanke på ridbarhet kan tappa förmågan att uppnå en viss grad av samling med viss ryttare på ryggen, och det tycker jag personligen är synd. Jag lägger inga aspekter på vad tex shettisar eller fjordingar har för exteriör, men när det gäller "min" ras som beskrivs som "the best riding and driving pony in the world" så skulle jag skämmas som uppfödare om jag inte hade det som aspekt när jag planerade mina korsningar. Bort med dåliga huvudansättningar och svaga ryggar och fram för bibehållen rastyp med ridbarhet

Hur tänker man i andra raser? Vad är ridbarhet för er?
 
Sv: Rastypsavel och Ridbarhet

Ridbarheten är a och o utan ridbarhet ingen ridponny, men det gäller även typen utan typ ingen avel!
 
Sv: Rastypsavel och Ridbarhet

Bort med dåliga huvudansättningar och svaga ryggar och fram för bibehållen rastyp med ridbarhet
Nu glömde du det viktigaste av allt. Bort med dåliga huvuden och fram för rastypiska körcobbar:rofl: :love:
 
Sv: Rastypsavel och Ridbarhet

Man kan snacka ridbarhet även för shettisar :D Fast där kanske det är MER uppfostran än genetik :angel:...

Angående ridbarhet generellt så är det FÖR MIG att hästen har lätt för att göra det man begär av den, lätt för att gå i rätt form, lätt för samling och sidvärtsrörelser, naturlig bärighet, hoppa hinder, lagom motor, mjuk och trevlig mun och bekväm att rida på. Och jag ser inga som helst hinder för att detta inte ska gå att kombinera med avel av rastypiska individer, oavsett ras... Skillnaden mellan raserna är väl bara att man ställer olika krav för att de har olika användningsområden. Shettisar t.ex tävlas ju inte så högt i varken hoppning eller dressyr, men behöver egenskaperna för att vara lättridna för barn.
 
Sv: Rastypsavel och Ridbarhet

Ridbarhet är för mig en häst som känns "lätt" att jobba med, som har en bra mentalitet, lätt för att arbeta i form,bra ryggarbete mm.
Olika raser har ju olika inriktningar och skall givetvis inte avlas enligt en enhetlig mall,utan efter sin egen rastyp!

En ponny kan vara hur snygg som helst, och vinna "allt" med en vuxen på ryggen, men har den inte skalle att fungera under barn/tonåringar- ja då anser jag att ett litet misslyckande har skett.

Alldeles för många ponnyer på våra stoar arenor hanteras "enbart" av vuxna, tränas av vuxna ...och tävlas av barn..:crazy:
 
Sv: Rastypsavel och Ridbarhet

:bow: Det säger jag Amen till, många av de duktigaste ponnyerna rids av tränare o vuxna!
 
Sv: Rastypsavel och Ridbarhet

för mig med mina gula älsklingar är det väldigt viktigt med så stor ridbarhet som möjligt då det kan bli väldigt fel och svår ridna hästar. Har gamla erfarenheter av fjordingar som totalt saknade egen balans, taktmässiga gångarter osv. och om det är svårt att rida en ponny av lättare typ som är sådan så är det inget mot ett kallblod. :o för mig är det ett måste med en häst som kan prestera, att den dessutom är snygg och bra exteriör (kopplas ju samman med rätt förutsättningar för arbete) är det ett stort plus. Har fått en del kritik för val av hingst till mitt sto men hans egna meriter väger över då jag vill kunna RIDA mina gulingar inte åka...

har lite funderingar angående welsh cob där man ofta ser (eller är jag helt fel ute, rätta mig isf) svaga ryggar... borde man inte satsa mer på att få en stark överlinje och stark rygg om man vill ha bra ridbarhet? :confused: underlättar ju för hästen om den har ryggen med från början...i stallet har vi en 2 åring e: broughton replica som verkar få riktigt bra överlinje och någolunda stark rygg, det ser possitivt ut för framtiden...

kan tillägga att för mig är det viktigaste när det gäller val av fjordhingst: välansatt och så läng hals som möjligt, väl ansatt huvud, högställd och långbent, byggd uppför gärna högrest, bra galopp! som allt för ofta saknas...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 344
Senast: Ray
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 000
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 492
Senast: TeamVM
·
F
Ridning *Jag skriver under anonymt alias eftersom jag annars har ett ganska välanvänt bukenamn folk känner igen. Således riskerar folk i denna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 124
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp