Rasval - aktiv familjehund

Sofie.S

Trådstartare
Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar.
Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över hundens behov och aktivering. Jag gillar promenader, jogga och att cykla som jag gärna kombinerar med hunden. Skulle också vilja lära mig om antingen spår eller nosework. Lydnad som jag vill träna kan jag likna med dressyr, kommer aldrig tävla men vill ändå ha en hund att träna moment med. Jag vill ha motsatsen till frallans "Måste jag göra detta?" utan mer "Vad ska vi göra?".
Min man kommer vara delaktig i uppfostran och en del motion men är inte särskilt intresserad mer än att ha en familjemedlem.
Vi har två barn, snart 4 år och 2 år gamla.

Vår lista med önskemål är:
Familjehund med "will to please" med av/på knapp
Ej stor jaktlust
Överkomlig pälsvård
God hälsa
Tåla stim och stoj = småbarn

Jag har gått igenom SKK's hundraslista från A till Ö och listat för och nackdelar på de raser som tilltalar mig och jag märker att jag får tre olika hundtyper. Gårdshund, Brukshund och Aktiva hundar och jag dras emellan dem.. Jag gillar verkligen mentaliteten hos gårdshundar samtidigt som jag skulle vilja testa på drag eftersom att jag cyklar men blir också lite osäker på hur mycket en brukshund måste aktiveras mentalt?

Schäfer
+ Will to please
+ Familjehund
+ Pälsen
- Aveln, höfter och armbågar?
Hovawart
+ Mångsidig hund
+ Familjehund
+ Will to please
+ God hälsa
- För mycket vakt?

Australian Shepherd
+ Will to please
+ Pälsen
+ God hälsa
- Vek? Passar rasen som familjehund?
- Lätt till skall?
Engelsk/Welsh Springer Spaniel
+ Familjehund
+ God hälsa
- Pälsvård
- Jaktinstinkt
Grosser Schweizer Sennenhund
+ Familjehund
+ Minimal pälsvård
- Sjukdommar
- Få uppfödare
- Vill ej lämnas ensamma - separationsångest?
Tollare
+ Will to please
+ Pälsen
- Vek?
- Hälsan?
Shetland Sheepdog
+ Will to please
+ Pälsen
- Vek?
- Något små

Broholmer
+ Gårdshundsmentalitet
+ God hälsa trots storlek
+ Robust (kan dock bli ett - också pga barn)
+ Minimal pälsvård
- Svår att få tag i
- Något klumpig
Leonberger
+ Familjehund
+ Gårdshundsmentalitet
+ God hälsa trots storlek
- PÄLSEN - smuts och vård
- Något klumpig

Labrador och Golden Retriever har vi inte kollat på, de tilltalar inte som de ovannämda.
Vad har ni att påpeka/tipsa/säga eller tillägga efter att ha läst min otroligt långa och velande text? ;)
 
Vill bara säga att Schäfer passar inte in på det du vill erbjuda. Den behöver mer.
Inga av våra vaktar speciellt mycket och då är de ändå tjänsteavlade så det är en missuppfattning om rasen. En sund Schäfer ser inte hot i vardagliga ting så den tar till vakt lätt.
Däremot om den aktiveras tillräckligt mentalt så är de grymt bra familjehundar övrig tid och vad gäller höfter och armbågar så finns det många kennlar med kanonfin statistik.
 
Mig veterligen har Leonberger en del problem med hälsan, t ex är cancer inte ovanligt och det i kombination med deras redan korta förväntade livslängd gör att jag inte skulle välja den fast jag själv är väldigt förtjust i rasen. Likadant med de andra jättarna, för mig personligen känns de som för osäkra kort fast de är framavlade för att vara gårds- och familjehundar.

Vill du mest ha en trevlig sällskapshund så skulle jag stryka både schäfer och aussie direkt. Tollaren brukar vad jag vet också vara av det mer krävande slaget. Även hoffen är en brukshund som behöver jobbas med för att må bra, så har du inget intresse att träna hund regelbundet så är det fel ras. Drag kan man testa med de flesta lite större hundar som har friska leder, och typ alla hundar med sund kropp orkar hänga med på en joggingtur, så man måste inte ha bruksras för det.

Sheltie har jag tyvärr bara träffat på känsliga exemplar av så det är inget jag skulle vilja ha i en familj med mindre barn, det känns som bäddat för stress för hundens del. Men värt att spara i tanken om något av barnen skulle vilja ha en "egen" hund att t ex köra agility med om intresse uppstår när de är större.

Jag håller med i förslaget om lapsk vallhund. Finsk lapphund eller keeshond kan också vara vettiga alternativ om du är okej med extra fluff, de brukar ha lättskött päls trots det. Är det inte ett absolut krav att hunden är större så kanske australisk terrier kan vara av intresse också, de är robusta för sin storlek.

Kan ni tänka er en omplacering så blir det nog lättare, då går man ju efter individen och hur den är istället för att försöka pricka helt rätt med uppfödare och kombination och ändå inte veta om det blev rätt förrän flera år efter att man köpt valpen...
 
Håller med @Ananas ang labbe!

Tollare passar inte bra in utifrån beskrivning av ert hushåll tycker jag. De kräver inte bara ren motion utan mycket hjärnaktivitet över dygnet .

Tror det kan bli besvärligt för er med små barn och du är den som ska stå för all aktivitet och träning . Will to please plusset blir lätt ett minus om den inte får all tid den kräver mentalt . Vek är Tollaren inte i sig frågar du mig, men hålls den inte aktivt kan den bli stressad och lynnig .
 
Om man pratar om jaktlust som lust att dra efter vilt så är nog genomsnittsschäfern ungefär på samma nivå som engelsk/welsh springer spaniel.

Jag tycker att welsh springer spaniel skulle kunna passa bra, även labbe eller finsk lapphund som kommit upp.

Schäfer, aussie, hovawart och tollare skulle jag stryka på en gång om det gällde valpköp. Generellt sett är det raser som kräver att få arbeta en hel del.
 
Lapsk vallhund?

Jag upplever den som lite mittemellan brukshund och sällskapshund.

Schäfer tror jag blir lite för mycket hund till det du vill göra.

Dom andra är det nog bättre att andra svarar på :D
Har läst lite om rasen och verkar absolut vara en trevlig ras, dock reagerade jag på att det är en ras som driver med skall? Upplevs rasen som skällig?
 
En
Mig veterligen har Leonberger en del problem med hälsan, t ex är cancer inte ovanligt och det i kombination med deras redan korta förväntade livslängd gör att jag inte skulle välja den fast jag själv är väldigt förtjust i rasen. Likadant med de andra jättarna, för mig personligen känns de som för osäkra kort fast de är framavlade för att vara gårds- och familjehundar.

Vill du mest ha en trevlig sällskapshund så skulle jag stryka både schäfer och aussie direkt. Tollaren brukar vad jag vet också vara av det mer krävande slaget. Även hoffen är en brukshund som behöver jobbas med för att må bra, så har du inget intresse att träna hund regelbundet så är det fel ras. Drag kan man testa med de flesta lite större hundar som har friska leder, och typ alla hundar med sund kropp orkar hänga med på en joggingtur, så man måste inte ha bruksras för det.

Sheltie har jag tyvärr bara träffat på känsliga exemplar av så det är inget jag skulle vilja ha i en familj med mindre barn, det känns som bäddat för stress för hundens del. Men värt att spara i tanken om något av barnen skulle vilja ha en "egen" hund att t ex köra agility med om intresse uppstår när de är större.

Jag håller med i förslaget om lapsk vallhund. Finsk lapphund eller keeshond kan också vara vettiga alternativ om du är okej med extra fluff, de brukar ha lättskött päls trots det. Är det inte ett absolut krav att hunden är större så kanske australisk terrier kan vara av intresse också, de är robusta för sin storlek.

Kan ni tänka er en omplacering så blir det nog lättare, då går man ju efter individen och hur den är istället för att försöka pricka helt rätt med uppfödare och kombination och ändå inte veta om det blev rätt förrän flera år efter att man köpt valpen...
En omplacering skulle absolut vara ett alternativ!
Sheltie har jag förut ägt och därav min tvekan, den hunden var ängslig. Men vad vet jag, aveln kan ju ha gått framåt sedan dess!
 
Varför inte en vanlig labbe? En labbe i fint hull kommer absolut att springa med glädje med dig i motionsspåret, och samtidigt vara en utmärkt familjehund :)

Om du vill ha storleken mindre, så skulle jag tänka mig en engelsk cocker spaniel :)
Jag har träffat så många feta och omotiverade labradorer men vet också att det finns många av motsatsen.
 
Stryk allt vad brukshund heter. Du vill ju inte ha en brukshund enligt din beskrivning. Och Leonberger? Döstor jycke med massa päls som gärna jagar?
Har du någon hunderfarenhet förut?
Leonberger har jag en förkärlek för då jag är uppvuxen med den rasen.
Annars mest erfarenhet av sällskapshundar, sheltie, wheten terrier, fralla. Har haft en Shepherd tillfälligt i familjen, dock vallgener.
 
Leonberger har jag en förkärlek för då jag är uppvuxen med den rasen.
Annars mest erfarenhet av sällskapshundar, sheltie, wheten terrier, fralla. Har haft en Shepherd tillfälligt i familjen, dock vallgener.
Aha, då förstår jag. Från ditt första inlägg fick jag intrycket av att du aldrig haft hund. Men då har du ju koll.
 
Jag har träffat så många feta och omotiverade labradorer men vet också att det finns många av motsatsen.

De goldens/labbar som jag har träffat (och ser i mina kvarter) som uppfattas som trista är de som är försummade. Dessa hundar är oftast djupt deprimerade och har helt stängt av :(

En labbe/golden som får vara en aktiv del av familjen och som hålls i fint hull är hur trevlig somhelst.
 
Ska du träna lydnad, spår och nosework och vill ha will to please så kan det vara bra att fundera ut ungefär hur mycket tid som kommer läggas på träning. Jag upplever ofta här att så fort någon säger att man inte vill tävla så rekommenderar folk sällskapsraser, men hade du sagt att du ville tävla hade du kanske fått helt andra svar. För hunden behöver man ju inte specifikt tävla - men med det sagt blir ofta träningen mer genomtänkt och regelbunden om man har tydliga mål som man ofta har om man satsar på tävling.

Jag upplever att många som skaffar hund med tanken att träna, men inte tävla, gör det när det passar men hittar annars ofta på bra ursäktar att skjuta upp träningen. Av det jag sett av tollarna så är det liksom inga hundar som går att lägga på hyllan för att det inte passar. Då blir de dryga :laugh:

Men med tydliga mål, regelbunden träning i de discipliner du nämnt och med rätt (alltså inte de värsta ferrarityperna) linjer så skulle du säkert kunna ha en tollare. Det ser jag ju folk dagligen som har och är supernöjda med sina som kanske ”bara” sysslar med typ rally och nosework vilket inte direkt är tillräckligt för en vanlig brukshund. Sen kan man med fördel lägga till lite apportering vilket ju bara är roligt och inte behöver vara hur avancerat som helst!

Sen tycker jag inte alls att tollarna kan beskrivas som veka. Verkligen inte, vet inte var det kommer från ;)
 
De goldens/labbar som jag har träffat (och ser i mina kvarter) som uppfattas som trista är de som är försummade. Dessa hundar är oftast djupt deprimerade och har helt stängt av :(

En labbe/golden som får vara en aktiv del av familjen och som hålls i fint hull är hur trevlig somhelst.

@Sofie.S jag håller återigen med om utifrån vad du letar efter att Labbe är en jättebra ras att ta i beaktning, långt mer realistiskt utifrån dina efterlysningar du redovisat än flera raser du nämner !

Ja en Lab blir fet om den inte aktiveras och motioneras. Det blir de flesta hundar om de inte hålls med tillräckligt med motion i förhållande till mat !
Du har vissa andra raser som du nämnt i din lista som förvisso inte lägger på sig lika mycket generellt - men det är ju för att de är väldigt mycket mer uppe i energi allmänt och får de då som sagt inte möjlighet att på bra sätt göra av med energi blir de dåliga mentalt istället .

I ditt fall hade jag tagit ett varv till ang funderingar på lämplig ras och vad som kan vara mest lyckat för er som helhet 😄
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 251
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 251
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 718
Senast: Narcissa
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 277
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp