Rasval igen...

B

babutsi

Alldeles ny på forumet. :)

Vi är en familj bestående av mamma, pappa, tre barn 8, 11 och 13 år, två katter och två hästar. Längtan efter en hund har funnits i flera år, men nu äntligen känner vi att tiden finns.

Vi gillar att vara ute i skog och mark, tillbringar mycket tid i stallet, men däremellan kan vi vara riktiga soffpotatisar. Hunden ska i första hand vara ett sällskap och en familjehund som kan hänga med oss både på långpromender och i soffan. :) Detta blir vår första hund så vi är totala nybörjare.

Vi har enats om att vi vill ha en liten hund och att avancerad pälsvård inte är vår melodi. Äldsta dottern vill gärna prova agility. Vi har läst och läst och de raser vi fastnat för är:

Bostonterrier
Mops
Korthårig Chihuahua

Är vi inne på rätt spår tror ni när vi tittar på dessa raser? Finns det några passande raser vi har missat? Kom med massor med förslag!

Bostonterriern står överst på vår lista, men det verkar vara en ovanlig hund i Sverige. Hur kommer det sig? Den verkar ju trevlig på alla sätt när man läser om den. Har den några hemliga nackdelar som de få uppfödarna vi har hittat inte skriver om?
 
Sv: Rasval igen...

Bostonterriern är en ganska sjuk ras, allergier är tex ett vanligt problem i rasen. Sedan har dom ju som alla kortnosta hundar en del problem med andningen och jag har även för mig att kejsarsnitt är vanligt innom rasen... Men trevliga är de absolut! Mopsen är ju inte heller en sund ras men också trevlig!

Jag funderar på om inte papillon eller carinterrier kan passa er, kika gärna på dem! Carin har jag bott ihop med en och det tycker jag är en jättecharmig och rar liten sällskapshund om än ganska typiskt terrierenvis.
 
Sv: Rasval igen...

Hm, det där med allergi hos bostonterriern kände jag inte till. Så både Bostonterrier och mops räknas alltså som osunda raser. :( Betyder de att det inte existerar några "friska" linjer alls, eller finns det om man letar?

Papillon gillar vi (jag :o) inte alls utseendet på, men Cairn terriern verkar vara en trevlig typ. Vi har konsekvent uteslutit hundar ur terriergruppen, trodde de var för hyper för oss, men vi kanske får ändra oss. Vi har ju fjordhästar så envisa djur är vi vana med. :) Funderar lite på pälsvård på Cairn terriern bara.

Vill ha fler förslag! :bump:
 
Sv: Rasval igen...

Vinthundar är ju trevliga förstagångshundar, lätta att ha att göra med och man kan träna exempelvis agility osv så länge man kanske inte satsar på elitnivå. Så italiensk vinthund och whippet? Whippet kanske ses som för stor iofs, tikar är väl drygt 40 cm höga. (I min värld är dom pyttesmå. ;) )

Dansk/svensk gårdshund kanske?

Jag skulle iaf inte skaffa mops eller bostonterrier pga sjukdomarna och aveln. Finns så många andra raser som är trevliga och sundare.

Hoppas ni hittar er ras! :)
 
Sv: Rasval igen...

Dans/Svensk Gårdshund helt klart!

Ingen pälsvård, sund ras, ganska vanlig nu med så ni borde ha ganska mycket o välja mellan. Titta extra på den mentala biten där dock.
Perfekt för dottern också o kunna hantera lätt i agility :) Lättlärda och roliga. Sen ligger (iaf min) gärna under täcket o myser!
Finns ju ganska många uppfödare nu :)

29496422.jpg
 
Sv: Rasval igen...

Jag älskar den där bilen eftersom den påminner så mycket om en som jag har på min hund! Så rastypiskt!

TS: Håller med, kika på Dansk-Svenska Gårdshunden! Lagom stor (liten), social, okomplicerad hund. Min tik är 2 ½ år och hänger med på allt som bjuds. Promenader lös eller i koppel, bus med andra hundar (går ihop med alla som vi träffat hittills), leka med barn, springa med på ridturer, ligga på stallplanen och spana, sitta i knän, ligga under täcken, cykelturer etc... Hänger med på bussen/tåget utan att göra minsta väsen av sig och brukar överhuvud taget aldrig vara några problem att ha med sig.

Det är min första egna hund, även om vi haft hund i familjen innan, och vi har verkligen lärt oss tilsammans ända sen valpstadiet. Hon har *peppar peppar* varit fullständigt frisk sedan dag 1.

29919992.jpg


20104805.jpg


1 månad gammal:
12694800.jpg


28307932.jpg
 
Sv: Rasval igen...

Whippet har vi faktiskt funderat på men tycker att de är lite stora. :p Visste inte att det fanns en mindre vinthund, ska helt klar titta närmare på den italienska!
 
Sv: Rasval igen...

Fragile, Superstar och Galathea

Dansk-svensk gårdshund ja, såå fina. :love: Och de verkar hur mysiga som helst när man läsre om dem. MEN, de enda två exemplar jag träffat i riktiga livet var allt annat än trevliga. :crazy: Kan i och för sig bero på ägarna, men någon av er nämner den mentala biten. Hur ska man säkert hitta rätt där? Hundnovis som sagt. :)
 
Sv: Rasval igen...

Jag tycker att du, om du är intresserad av att kika närmare på DSG, ska se till att börja med att träffa flera, så att du kan bilda dig en bättre bild av rasen. Ser att du bor i Skåne, och där finns det ju flest av dom. Gå in på rasklubbens hemsida, gardshund.com, så kan du hitta både uppfödare och se om det är några aktiviteter på gång där du kan få möjlighet att bekanta dig med fler hundar.

Sen är det ju viktigt att hitta en uppfödare som du känner förtroende för och som du tycker har trevliga hundar.
 
Sv: Rasval igen...

Hej!
Varför inte kolla på dvärgschnauzer? Vi har flera av dem med på vår agility.
Hårar ingenting alls om man trimmar pälsen lite då o då.

Pigg och glad hund, med lite sjukdommar.

Men vad du än köper kolla ordentligt upp stamtavlan på föräldrarna, o titta om de gjort de undersökningar som rasklubben rekommenderar.

Lycka till i ditt rasval, och hoppas ni får många roliga år tillsammans med vovven.
 
Sv: Rasval igen...

Hej!
Varför inte kolla på dvärgschnauzer? Vi har flera av dem med på vår agility.
Hårar ingenting alls om man trimmar pälsen lite då o då.


Fast TS säger ju att hon inte vill ha en hund med avancerad pälsvård, och ska man ha en dvärgschnauzer i bra päls så skulle jag nog vilja säga att den pälsvården tangerar till avancerad, särskilt om man inte är intresserad av pälsvård (jag skulle aldrig rekommendera en DS till någon som inte är pälsvårdsintresserad :crazy:).

Man ska ju t.ex både kamma underull, rycka pälsen med jämna mellanrum, kamma benhår och skägg osv. (Givetvis är det ju skillnad på om man vill ha sin hund i utställningstrim eller "vardagstrim", men MINST det som står skrivet här bör man göra)

Det är INTE att bara trimma den "lite då och då" om man vill ha en bra och funktionell päls :p!


TS: Av de raser som kommit upp i tråden så skulle jag vilja lägga min röst på en DSG från någon bra, seriös uppfödare med bra mentalitet på sina hundar :laugh:!
 
Sv: Rasval igen...

Jag håller med ang. dvärgschnauzers pälsvård (i övrigt hade det varit en väldigt passande ras).
 
Sv: Rasval igen...

Går ju att skaffa något med mer päls typ dvärg pudel och sen snagga den då och då. Då finns det ju utrymme för framtiden om ett intresse för pälsvård väcks till liv. Annars kanske Petit Brabancon kan fungera, jag vet ingenting om rasen mer än att den har samma kortnosiga utseende ni verkar eftersträva och den korta pälsen som inte behöver så mycket. Finns Griffon Belge och Griffon Bruxellois som liknar varandra (och tillhör samma rasgrupp).
 
Sv: Rasval igen...

Svarar lite kollektivt så där. :) Tack för alla förslag!

Dvärgschauzern går bort pga pälsen. Borderterrier, Griffon Belge och Griffon Bruxellois faller oss inte riktigt i smaken, vet inte varför. Petit Brabancon har vi kikat lite på och mja, kanske.

Vet inte om det plattnosiga utseendet är något som vi genomgående gillar egentligen. De hundar jag tycker är allra vackrast är doberman och dvärgpinscher, men jag inser ju att det inte är hundar för oss. Jag har däremot hittat en ny ras idag, Prazsky Krysarik! Superfina! Är det någon som vet något om dem?

För övrigt hittade jag en blue merle Chihuahua på blocket idag. Det var nog det sötaste jag sett i hundväg någonsin. :love: Men vilket pris. :eek:
 
Sv: Rasval igen...

Australisk terrier? (Min är bättre än katterna på att ta möss i stallet. :D ) DSG tycker även jag är ett ypperligt val! :) Parson russell kanske? Synd att du inte gillar papillonen, då är inte Phalene ett val för er heller? :)

Prazsky Krysarik hade jag personligen varit nervös med att ha med i stallet pga att de är så små :/
 
Sv: Rasval igen...

Cavalier? Där får man vara mycket noga med att kolla släkten efter sjukdomar då det tyvärr inte är den friskaste rasen. Våran cavalier har varit med överallt, i skog & mark, i stallet, hos vänner & bekanta. Han passar in överallt. Lättlärd och älskar all aktivering, spelar ingen roll vad det är, bara man gör något så är det skoj. Våran cavalier har tränat både agility, lydnad, spår, freestyle, sök och han är med på allt. I dagens dato kan han ungefär ett trettiotal trix med hjälp av handtecken (han är döv).

Annars shetland sheepdog? Finns ju även i blue merle som verkar vara en färg ni gillar :) Tänkte även en stund på lancashire heeler, finns en urtrevlig sådan här i mitt område, går alltid lös och har ett udda utseende. Jag gillar dem skarpt iallafall men de kanske är för krävande? Vet inte så mycket om den rasen.
 
Senast ändrad:
Sv: Rasval igen...

King Charles spaniel?
Vi har en blandning mellan peke o king charles o han har tydligt spaniel temprament. Glad, lättlärd, med på allt o otroligt anpassningsbar. Helt okomplicerad inte skällig utan supertrevlig.
Har bekanta med renrasiga king charles o de är likadana, fast inte lika söta som vår såklart :love:

Vi har inga bekymmer med pälsvården, borsttar en gång i veckan, nosvecket o ögonen måste ses över varje dag men samma med mopsen.
091006007.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 202
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 385
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 968
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 126
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp