Rasval *Leker med framtida planer*

RubinNovak

Trådstartare
Jag leker lite med planerna på nästa hundras. Då jag för tillfället är student och står mitt i ett husbygge med pojkvännen så är det absolut inget aktuellt just nu. Men jag gillar att "veta" vilken ras jag ska ha och på så sätt få en bra chans att lära känna mer om rasen i sig. Så jag slänger upp en kravlista här och kollar vad ni tycker, för de raser jag fastnat för passar inte av olika anledningar.

*Stor hund (30 kg och uppåt)
*Korthårig
*Inte allt för inpräglad jakt
*Hyffsat frisk
*Får ha vakt, men inte överdrivet.
*Ingen mer avancerad pälsvård än borstning 1 gång/vecka.
*Gärna en typisk gårdshund som inte kräver tokmycket aktivering. Aktivering till viss del funkar såklart, men inte för mycket.
*Allmänt positiv inställning till människor och andra hundar. Ja jag vet att det är extremt individuellt, men det finns ju ändå egenskaper hos vissa raser.

Jag älskar aussies men dom har på tok för höga krav för mig.
Rottweiler är nästa ögonsten men dom kräver nog en aning för mkt också kan jag känna.
Finsk lapphund fastnade jag för ett tag men pälsen gjorde att jag fick välja bort.
Cane Corso kollade jag också på men rasen beskrivs som väldigt vaktig och kanske lite "svår". Beskrivs inte heller som människokär. Jag har kanske inte valt bort denna rasen HELT, men är avvaktande i väntan på mer info.
Vi diskuterade även boxer men där nämndes både en hel del sjukdomar och en tendens till hundaggressivitet. Ja jag vet, det är individuellt. Men efter 6 år med en hund som inte tål andra hundar vill jag inte ta större risker än nödvändigt :angel: Boxer kräver även en del aktivering, och om jag uppfattat nivån ungefärligt så är det väl på min maxnivå. Hanterligt men kanske inte heeelt önskvärt.

Jag känner mig själv, i vissa perioder handlar hela mitt liv om hundarnas träning medan i andra perioder så händer det så galet mycket annat att man bara hinner med basics (mat, kärlek, skogspromenader och lite klickerträning) Tanken är att hundarna kommer växa upp och bo i hus på landet. Dock vill jag ha som säkerhet att dom även klarar lägenhet, men mer aktivering från min sida då förstås. Jag och pojkvännen har mycket hundfolk i våran omgivning och det är väldigt svårt att pussla ihop allt om man har hund som inte funkar med någon annan hund. Den situationen sitter jag ju i idag, så jag vet. Tanken är 2 hundar. Hanhundar som kommer kastreras. Jag tränar med positiv förstärkning men säger även nej om det behövs. Är det en "tuffare" hund så anpassar jag mig därefter men inga CM-metoder. Jag tänker mig allmänlydnad, spårning, luktdiskriminering, sök och vanlig trickträning som mest. Självklart mycket promenader också. Jag avlider inte om hunden är soffpotatis heller men visst kan det vara kul att få träna lite. Lägger mycket energi på uppfostran på mina hundar men låter dom samtidigt vara hundar.

Jag är nyfiken att höra vad ni tycker :D
 
Sv: Rasval *Leker med framtida planer*

Jag tycker dalmatiner passar bra in på dina kriterier. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 077
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 328
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 963
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 075
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp