Rasval: Letar efter en glad och följsam kompis

TS skrev i första inlägget: -"Jag vill gå hundkurser för att få en lydig hund som funkar i olika situationer. Kantarellsök verkar trevligt, lika så andra typer av sök och spår. Men eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av hundgrenar så skulle jag även vilja testa lydnad, agility och rallylydnad och kanske rikta in mig på något av dessa istället. "

Alltså en nybörjare som är nyfiken på det här med hundträning, men inte vet vad hen vill satsa på, eller hur mycket. Dessutom har TS häst, hur mycket tid och ork kommer det att finnas för hundträning? TS kanske blir jätteintresserad och villig att lägga det mesta av den lediga tiden på hunden. Eller så blir det hästen/jobbet/livet som går före, och intensiv hundträning får stå tillbaka.

Fast samtidigt så ska ju hunden motioneras med hästen och de dagar den inte gör det ska den få 1-2 h långpromenad + mental träning och rastningar. Jag kan nog ärligt säga att min brukshund i snitt får ungefär det.

Inte att förringa brukshundars kapacitet eller så, men en rejäl ridtur i varierande tempo + mental träning och att följa med lite överallt tycker jag ändå gör en ganska nöjd hund, speciellt om man kollar på typ kelpie och kh collie.

Då tycker jag det är viktigare att de 1-3 ggr i veckan får bli riktigt ordentligt trötta än att man håller sig till något minimum om dagen. Sas.

Men det är nog bara TS som kan svara på hur mycket och hur hårt hästen rids, hur mycket tid som ska läggas på hundens mentala träning och vad hunden gör i övrig tid på dygnet. Det gör ju också skillnad om hunden är med mycket och utsätts för en del intryck under dagen eller om man sitter inne för det mesta.
 
Det är härlig ras! Men behöver som sagt få jobba. De jag lärt känna har man inte behövt trycka på gasen på utan snarare tvärtom, försöka hitta bromsen. Men det är ju helt klart roligare att jobba med ett djur (hund eller häst spelar ingen roll) där man slipper trycka på gasen hela tiden.
Det gäller många raser med arbetslust. Ingen av dem måste aktiveras dagligen. Så länge hundar får röra på sig och får någon form av mental stimulans så brukar det fungera utmärkt med vila ett par dagar emellanåt.
Det där med att hundar skulle behöva daglig stimulans och inte kan vila ett tag verkar vara överdrivet.
@christcomet Schnauzer brukar kunna ha ganska mycket jaktlust. Inte helt lätt att ha med lös när man är ute och rider. Dvärgschnauzer har generellt inte det, men är en liten hund.
 
Jag är färgad av att ha träffat för många nyblivna valpägare med STORA planer för sina brukshundar. Här ska tränas och tävlas! Men de har varit i TS situation, första hunden och när vekligheten kommit i kapp har varken tid eller ork funnits. Det behöver inte alls betyda att TS hamnar i den situationen, självklart inte!

Andra varianten, nyblivna hundägaren som skaffat soffpotatisras men upptäcker att hundträning är jättekul medan hunden tycker det är totalt onödigt finns såklart också men är inte så vanlig.

Det finns så många "sällskapsraser" som kan passa, som glatt hänger med på ridturer och promenader och träningar. Själv tänkte jag direkt på stor- eller mellanpudel, men det är för att jag har en mellanpudel själv och han är precis den typen av hund TS vill ha, frånsett jaktintresse.

Nackdelen med de flesta raser är att det inte finns så mycket MH- och BPH-resultat att kolla upp. Utställningsresultat däremot! :(
 
Det gäller många raser med arbetslust. Ingen av dem måste aktiveras dagligen. Så länge hundar får röra på sig och får någon form av mental stimulans så brukar det fungera utmärkt med vila ett par dagar emellanåt.
Det där med att hundar skulle behöva daglig stimulans och inte kan vila ett tag verkar vara överdrivet.
@christcomet Schnauzer brukar kunna ha ganska mycket jaktlust. Inte helt lätt att ha med lös när man är ute och rider. Dvärgschnauzer har generellt inte det, men är en liten hund.

Vill bara inflika att Dvärgarna kan allt dras med rejäl jaktlust de med tyvärr. Min är jaktidiot, mycket värre än Schäfrarna då han drar på enbart doftspår och är lätt borta ett par timmar de gånger jag inte varit uppmärksam :( (han har därför mycket strikta restrektioner numera)
Jag känner ett flertal som är som honom.
 
Vill bara inflika att Dvärgarna kan allt dras med rejäl jaktlust de med tyvärr. Min är jaktidiot, mycket värre än Schäfrarna då han drar på enbart doftspår och är lätt borta ett par timmar de gånger jag inte varit uppmärksam :( (han har därför mycket strikta restrektioner numera)
Jag känner ett flertal som är som honom.
Åh, nu kommer jag att tänka på goda vänners dvärgschnauzer, hon drog och kom tillbaka NÄSTA DAG med blod runt munnen (hon var inte skadad ...) :meh:
 
Tycker din beskrivning stämmer in bra på Welsh Springer Spaniel! Härliga hundar som gärna hänger med på det allra mesta, från fjällvandring till soffhäng. Jag upplever dem som rätt okomplicerade hundar. Milda till sättet, samarbetsvilliga och flexibla. Herren vi har nu är aldrig så lycklig som när han får använda sin nos, och visst kan det hända att han tappar hörseln om han får upp något spännande spår, men han sticker varken snabbt eller långt. Livet med Welsh funkar bäst med en gnutta humor, de kan vara lite clowniga :D
 
Vill bara inflika att Dvärgarna kan allt dras med rejäl jaktlust de med tyvärr. Min är jaktidiot, mycket värre än Schäfrarna då han drar på enbart doftspår och är lätt borta ett par timmar de gånger jag inte varit uppmärksam :( (han har därför mycket strikta restrektioner numera)
Jag känner ett flertal som är som honom.
Aldrig träffat på... :meh: Men isåfall är inte dvärgschnauzer lämplig heller (både storleksskäl och jaktlust). :)
 
Aldrig träffat på... :meh: Men isåfall är inte dvärgschnauzer lämplig heller (både storleksskäl och jaktlust). :)

En del dvärgschnauzrar jagar och andra är helt ointresserade. Jag har båda varianterna. Det gäller att leta efter rätt linje om man vill ha en utan jaktlust, men det är inte så svårt. Om föräldrarna inte jagar så gör sällan avkommorna det. Dock är det ju flera kriterier som gör att den inte passar in i just TS önskemål,
 
En del dvärgschnauzrar jagar och andra är helt ointresserade. Jag har båda varianterna. Det gäller att leta efter rätt linje om man vill ha en utan jaktlust, men det är inte så svårt. Om föräldrarna inte jagar så gör sällan avkommorna det. Dock är det ju flera kriterier som gör att den inte passar in i just TS önskemål,
Nej jag konstaterade också att den inte är lämplig pga bla storlek. Visste dock inte att det fanns dvärg som var såpass jaktbenägna. :)
 
Nej jag konstaterade också att den inte är lämplig pga bla storlek. Visste dock inte att det fanns dvärg som var såpass jaktbenägna. :)
Jämfört med andra raser är de inte jaktgalna direkt. De två som jag har haft som jagar drar absolut iväg på synintryck och kan springa upp i skogen om det kommer doftspår men har aldrig varit borta mer än 15 minuter. Det är väl det vanligaste bland de som jagar. De tappat rätt fort intresset om de tappar synintrycket eller doften försvinner/blir för otydlig. Självklart finns det undantag, de som är borta länge men det är inte alls det vanligaste.
Den jag har nu har jag tränat med och så länge jag ser viltet/djuret i tid innan hon hinner komma för långt bort så stannar hon på mitt kommando. Hon viker gärna av från stigen om det är dofter men har jag bara koll på henne så kommer hon även där tillbaka om jag säger till henne i tid. Jag skulle dock inte våga rida med henne lös då jag inte tror att hon skulle lyssna lika bra från hästryggen.
Den andra jag har jagar inte och henne har jag haft med på ridturer utan problem. Hon är generellt mycket mer följsam och lydig än den andra.
Annars är de ju bra stallhundar eftersom pälsen står emot regn och kyla (så länge den trimmas och inte rakas/klipps) och inte är allt för små.
 
Jämfört med andra raser är de inte jaktgalna direkt. De två som jag har haft som jagar drar absolut iväg på synintryck och kan springa upp i skogen om det kommer doftspår men har aldrig varit borta mer än 15 minuter. Det är väl det vanligaste bland de som jagar. De tappat rätt fort intresset om de tappar synintrycket eller doften försvinner/blir för otydlig. Självklart finns det undantag, de som är borta länge men det är inte alls det vanligaste.
Den jag har nu har jag tränat med och så länge jag ser viltet/djuret i tid innan hon hinner komma för långt bort så stannar hon på mitt kommando. Hon viker gärna av från stigen om det är dofter men har jag bara koll på henne så kommer hon även där tillbaka om jag säger till henne i tid. Jag skulle dock inte våga rida med henne lös då jag inte tror att hon skulle lyssna lika bra från hästryggen.
Den andra jag har jagar inte och henne har jag haft med på ridturer utan problem. Hon är generellt mycket mer följsam och lydig än den andra.
Annars är de ju bra stallhundar eftersom pälsen står emot regn och kyla (så länge den trimmas och inte rakas/klipps) och inte är allt för små.

15 minuter är ju jättelång tid att springa iväg utan tillsyn!
 
15 minuter är ju jättelång tid att springa iväg utan tillsyn!
Absolut, min har bara vara borta så länge en enda gång och jag trodde typ världens skulle gå under. Men i tråden beskrevs ju dvärgar som var borta i flera timmar eller till och med över natten. Det är mycket ovanligt.
 
Absolut, min har bara vara borta så länge en enda gång och jag trodde typ världens skulle gå under. Men i tråden beskrevs ju dvärgar som var borta i flera timmar eller till och med över natten. Det är mycket ovanligt.

Är det verkligen jätteovanligt? Jag har bara 6 Dvärgar i min närhet (min inräknad) och 3 av dem drar länge på vilt. Har genom åren sett åtskilliga inlägg i Dvärgschnauzergruppen på fejan där folk klagar på jakten och frågar om råd O_o
 
Alltså i min bok så är 15 minuter jätte-länge..
Nessie (corgi) har koppeltvång sen hon drog iväg en sväng på egen hand där jag inte hade sikt på henne och det var väl knappt en minut eller två (var i tätbevuxen skog). Nu får hon bara vara lös där jag har bra sikt. Nano (mas) är lös rätt mycket och håller sig i närheten även om hon kan dra rätt vida cirklar när hon springer av sig, nån gång har hon råkat springa på en fågel som hon sprungit några steg efter men vänder när hon känner att hon hamnar för långt bort från oss. Nike är i princip alltid lös (undantaget löp) och henne kan jag ropa in även om det springer fram vilt under nosen på henne men så är hon tre och ett halvt år och börjar vara rätt stabil. Hon har väl gått lös sen hon blev två och ett halvt innan dess hade jag henne bara lös där man hade bra uppsikt.
 
Är det verkligen jätteovanligt? Jag har bara 6 Dvärgar i min närhet (min inräknad) och 3 av dem drar länge på vilt. Har genom åren sett åtskilliga inlägg i Dvärgschnauzergruppen på fejan där folk klagar på jakten och frågar om råd O_o

Inte så jättevanligt att de verkligen jagar länge och är bortsprungna, nej. Väldigt få som inte har sin/sina dvärgschnauzrar lösa till exempel. Min ena som jagar kan ju gå lös så länge jag är uppmärksam på henne och omgivningen så hon är lös dagligen. Jakt finns absolut i vissa linjer men jag skulle inte kalla det ett problem inom rasen.
Kan tänka mig att det är mer jakt hos vita (mest terrier i dom) och minst hos peppar/salt. Svarta är ju vassare överlag men vet inte om jakten är vanligare där, kanske är så. Det är ändå skillnader mentalt mellan färgerna.
 
Alltså i min bok så är 15 minuter jätte-länge..
Nessie (corgi) har koppeltvång sen hon drog iväg en sväng på egen hand där jag inte hade sikt på henne och det var väl knappt en minut eller två (var i tätbevuxen skog). Nu får hon bara vara lös där jag har bra sikt. Nano (mas) är lös rätt mycket och håller sig i närheten även om hon kan dra rätt vida cirklar när hon springer av sig, nån gång har hon råkat springa på en fågel som hon sprungit några steg efter men vänder när hon känner att hon hamnar för långt bort från oss. Nike är i princip alltid lös (undantaget löp) och henne kan jag ropa in även om det springer fram vilt under nosen på henne men så är hon tre och ett halvt år och börjar vara rätt stabil. Hon har väl gått lös sen hon blev två och ett halvt innan dess hade jag henne bara lös där man hade bra uppsikt.

Jag tyckte det var vidrigt när min var borta i 15 minuter...kändes som en evighet.
 
Inte så jättevanligt att de verkligen jagar länge och är bortsprungna, nej. Väldigt få som inte har sin/sina dvärgschnauzrar lösa till exempel. Min ena som jagar kan ju gå lös så länge jag är uppmärksam på henne och omgivningen så hon är lös dagligen. Jakt finns absolut i vissa linjer men jag skulle inte kalla det ett problem inom rasen.
Kan tänka mig att det är mer jakt hos vita (mest terrier i dom) och minst hos peppar/salt. Svarta är ju vassare överlag men vet inte om jakten är vanligare där, kanske är så. Det är ändå skillnader mentalt mellan färgerna.

När jag tänker efter så de jag känner som har eller har haft DS med jaktlust i, så har samtliga varit hanar.
Kanske något som skiljer?

Och med stark jaktlust räknar jag de som inte bryter på komando, är borta mer än 10 min eller även vill dra på doft.

Vill poängtera att jag inte sagt att det är ett problem i rasen. Jag bara inflikade att Dvärgarna abolut kan ha jakt i sig.
 
Det är ju heller inte säkert att det är pga stor jaktlust som de är borta länge, jag tror att det snarare är att sällskapshundar i regel är dåliga (otränade) på att följa sina bakspår och hitta hem snabbt. Men absolut, ju mer jaktlust de har desto längre bort hinner de ju innan de bryter och ju längre tid tar det ju att komma hem.
 
När jag tänker efter så de jag känner som har eller har haft DS med jaktlust i, så har samtliga varit hanar.
Kanske något som skiljer?

Och med stark jaktlust räknar jag de som inte bryter på komando, är borta mer än 10 min eller även vill dra på doft.

Vill poängtera att jag inte sagt att det är ett problem i rasen. Jag bara inflikade att Dvärgarna abolut kan ha jakt i sig.
Den enda dvärghanen jag känner har noll och ingen jaktlust. Skulle snarare bli förvånad om han får syn på nåt vilt/fåglar/katter m.m😋
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 326
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 410
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 234
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 247
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp